Jotenkin huvittavaa katsoa kun perheenäiti latoo kaupan kassalle näitä "lisää jauheliha" -tuotteita
Jos minulta tälläisenä 2-kymppisenä opiskelijamiehenä onnistuu mexicon patan valmistus ihan raaka-aineista lähtien, niin kyllähän se vähän pistää mietityttämään kun perheenäiti ei siihen pysty vaan ostaa sekunda-einestä. AJattelin ennen, että nykynaisen kodinhoidon taitojen puute on lassukoiden ininää, mutta kyllä siinä taitaa jotain perääkin olla.Ei ihme että diabetes, allergiat ja ylipaino ovat valloillaan Suomalaisten lasten keskuudessa.
M24
Kommentit (292)
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulta tälläisenä 2-kymppisenä opiskelijamiehenä onnistuu mexicon patan valmistus ihan raaka-aineista lähtien, niin kyllähän se vähän pistää mietityttämään kun perheenäiti ei siihen pysty vaan ostaa sekunda-einestä. AJattelin ennen, että nykynaisen kodinhoidon taitojen puute on lassukoiden ininää, mutta kyllä siinä taitaa jotain perääkin olla.Ei ihme että diabetes, allergiat ja ylipaino ovat valloillaan Suomalaisten lasten keskuudessa.
M24
Kun osaat jo valmistaa Meksikon pataa, voisit seuraavaksi opetella suomea. Se on vaikea kieli monine sijamuotoineen, esim: pata, padan, pataa, patojen. Lisäksi tämä haastava valintatilanne: milloin käytetään kansallisuuksista, kielistä ja nimistä isoja alkukirjaimia, milloin ei. Entä mikä on Meksikon ja Méxicon ero? Suomen kielen hallintaan verrattuna yhden mexicon patan tekeminen on lastenleikkiä. Vielä vaikeampaa on muuttaa pilkallinen luonne suvaitsevaisemmaksi.
Sulla on aikaa yrittää viilata pilkkua (ja yrittää olla erittäin nokkela), mutta ei ole aikaa pilkkoa itse niitä kasviksia? Ei ihme, että teillä mammoilla on ylipainoa muille jakaa ja verisuonet tukossa
N22
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole aina siitä ettei pysty tai osaa, minäkin osaan kokata mutta rehellisesti pidän valmisruokien mausta ja helppoudesta. En viitsi tuhlata aikaa kokkaukseen vain sen takia etten olisi nolo ja uusavuton jonkun vain mustavalkoiseen ajatteluun kykenevän tyypin mielestä.
Jos valmisruuan mausta pitää, niin minkähänlaisia pöperöitä teillä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
M24
Kiusallista on myös olla naimisissa miehen kanssa, jonka käsitys kokkaamisesta on valmispata-ainekset ja einesten lämmitykset. Jos todella itse valmistat alusta lähtien ruuat, niin nostan hattuani, koska kaltaisiasi miehiä tarvitaan perheissä joissa ruuanlaiton vastuu jää naiselle. Uskoisin, että juuri sellaisten perheiden äidit missä kokkaaminen on naisen vastuulla ovat niitä, jotka ostavat valmisaineksia. Jos miehet osallistuisivat ruuanlaittoon yhtä tomerasti kuin sinä ap, ehkä ei olisi näitä einesäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Kiire, mikä ihana tekosyy kirjoitti:
Kylläpä kalahti kovaa moneen. Taitaa olla kuitenkin huono omatunto kun lapsille syötätte lisäainepaskaa, kun pitää noin ihan aiheellista ihmettelyä vastaan hyökätä? Onhan se surullista, miten ihmiset itseään laiminlyövät noilla ruoankorvikkeilla. Ja lapsilla ei ole vaihtoehtoa kuin syödä.
Ihan samat paskat survot itse ruokaan, mutta et edes tajua sitä kun se menee jonku mausteen mukana.
Ei kaikki osta mitään jauheliha- tai pizzamaustetta. Liemikuutioitakaan ei tarvitse, kun maku tulee raaka-aineista, joita täydennetään kunnon mausteilla ja yrteillä.
Suolaa 5g sadassa grammassa, pussi 190g ja tästä tulee ilmeisesti neljän hengen annos? Suolaa tulee siis per henkilö noin 2.4g. Se vastaa lapsille koko päivän enimmäissuola määrää ja aikuisillekin puolet. Yhdestä ateriasta!!! Vaikka tuosta söisi 8 henkeä, on määrä silti järjetön.
https://verkkokauppa.emetro.fi/wihurib2bstorefront/fi/EUR//Teolliset-el…
Suolamäärä otettu ylläolevasta tuotteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on opiskelijapoikana sanoa, kun päivän tärkein päätös on se mille luennolle jaksaa herätä ja mitä videopeliä tänäiltana pelaisi. Sitten kun teet samaa metatyötä kuin me äidit, voit huvittuneena naureskella.
Metatyöt. :D On se helppo uhriutua. :( Opiskelijallahan ei ole kotitöitä? Ei vaan voi olla, sillä kotiäitien elämä on raskainta ikinä.
Minä opiskelen yliopistossa, käyn töissä, sekä hoidan _KAIKKI_ kotityöt, sillä yrittäjämieheni on jatkuvasti yötä myöten töissä. Silti jaksan valmistaa puhtaista ja hyvistä raaka-aineista ruokamme joka päivä. Kyllähän sitä välillä väsyttää, mutta pakkohan ne asiat on hoitaa. Jos haluat olla läski eineslöllykkä, siitä vaan, mutta älä nyt jotain metatöitä tekosyynä käytä :D
Yölläkö se miehesi ruokansa syö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt mammat pillastuu, kertoo siitä että tiedostatte tekevänne väärin lapatessanne eineskuraa lapsenne kurkusta alas. Tätä selitellään mammojen ajanpuuttella, joka on täyttä paskaa ja selittelyä, kas vaan teillä on aikaa puolustaa syntejänne vauvapalstalla.
Itse teen töitä esimiestehtävissä, enkä ole kertaakaan edes harkinnut einesten syöttämistä lapsilleni. Teen joko yksin tai mieheni kanssa jokaisen aterian itse alusta loppuun, ilman mitään valmispusseja. Aikaa jää myös harrastuksille ja omalle ajalle, uskokaa tai älkää. Siinä ajassa mitä monet valmisruokamammat käyttävät päivässä Facebookiin, ehtisi tehdä vaikka neljä lasagnea alusta loppuun.
Joopa joo. Eineksiäkin voi syödä terveellisesti. Ei ole pakko syödä lihapirrakoita ja nakkeja. Meksikonpata pussista ei ole yhtään sen epäterveellisempi kuin tekemällä sama itse. Teollisesti tuotettu ruoka on keskimäärin terveellisempää kuin itse tehdyt ruuat.
No kyllä todellakin pussi/eines on epäterveellisempi! Ellet sitten itsekin kokatessasi käytä palmurasvaa, maltodekstriiniä, teollisuussuolaa ym makeutus- ja lisäaineita. Ja kyllä niissä tuoreissa - jopa pakastetuissa - vihanneksissa on vähän enemmän ravintoaineita kun niissä parissa einespussin kuivatussa herneessä :D
Ja se, joka väitti että valmispakatut kasvikset on muka halvempia kuin tuoreet irtona myytävät kasvikset: olet pahasti väärässä. En tiedä missä ihmeen norjassa teet ruokaostoksesi, mutta kaikissa marketeissa tuoreiden kasvisten kilohinta on aina halvempi kuin teollisiin pakkauksiin sullotut viritykset ja einekset. Joskus pakastevihannekset saattavat olla halvempia, mutta ne eivät olekaan niin laadukkaita kuin tuoreet. Ja tuoreet hevi-tuotteet hinnoitellaan yleensä kausiluonteisesti ja sadon mukaan.
Jos ruokaan tarvitsee vajaan kilon erilaisia kasviksia, niin kyllä se tulee halvemmaksi ostaa 750 gramman pakastesekoitus kuin jokaista lajia erikseen. Totta kai tuoreet kasvikset ovat parempia, mutta kun ne laitetaan vaikka pataruokaan, niin häviää niistäkin ravintoaineita valmistuksen aikana.
Kevättalven puolella ei suomalaista kukka- tai parsakaalia saa tuoreena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt mammat pillastuu, kertoo siitä että tiedostatte tekevänne väärin lapatessanne eineskuraa lapsenne kurkusta alas. Tätä selitellään mammojen ajanpuuttella, joka on täyttä paskaa ja selittelyä, kas vaan teillä on aikaa puolustaa syntejänne vauvapalstalla.
Itse teen töitä esimiestehtävissä, enkä ole kertaakaan edes harkinnut einesten syöttämistä lapsilleni. Teen joko yksin tai mieheni kanssa jokaisen aterian itse alusta loppuun, ilman mitään valmispusseja. Aikaa jää myös harrastuksille ja omalle ajalle, uskokaa tai älkää. Siinä ajassa mitä monet valmisruokamammat käyttävät päivässä Facebookiin, ehtisi tehdä vaikka neljä lasagnea alusta loppuun.
Joopa joo. Eineksiäkin voi syödä terveellisesti. Ei ole pakko syödä lihapirrakoita ja nakkeja. Meksikonpata pussista ei ole yhtään sen epäterveellisempi kuin tekemällä sama itse. Teollisesti tuotettu ruoka on keskimäärin terveellisempää kuin itse tehdyt ruuat.
Johan sä vitsin murjasit :) No eineksillä ei aivot saa ravintoa, huomaa sinun ymmärryksestä :)
Mä ainakin ostan kaappiin säilöön esim italianpatapussukoita, jos joskus tarvii olla nopeesti ja helposti jotain, hahha että siitä ap saat!
Osaan laittaa monia ruokia enkä todellakaan ole peukalo keskellä kämmentä. Viisihenkisessä perheessä on aika paljon kiireitä enkä kerkeä aina vääntämään mitään ihmeellisyyksiä. Sitten otankin esiin sen valmiin lisää jauheliha -pussin kaapista ja saan nopeasti ruokaa tulemaan ja kaikki on tyytyväisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatatko maissit itse 😂
Hoida lapsia 24/7 ja tule sitten kertomaan mitä kaikkea osaat ja jaksat. Osa äideistä käy vielä töissä ja hoitaa koko kotirumban itse, kun mies ei osaa/jaksa/halua laittaa ruokaa.Jaa miksi pitää lisääntyä?
Sitä sinun pitää kysyä äidiltäsi. 🙄
Opiskelijamiehen on helppo huudella. Kuule, kyse ei ole osaamisesta, vaan siitä, miten haluan käyttää aikaani.
Olen koulutukseltani kokki ja silti ostan joskus puolivalmisteita tai eineksiä. Töissä on koko ajan kiire eikä kerkeä syömään, työmatka on pitkä, urheilen ja harrastan.
Syön määrällisesti todella paljon kuten mieskin, joten rahaa ei kuitenkaan kauheasti säästy. Meillä menee monen kilon paistikin suunnilleen päivässä ja kilon juusto viikossa.
Voisin tietysti järkeistää ruuanlaittoa ja tehdä viikon ruokalistan valmiiksi. Sitten vain käy niin, Olen vain niin stressiherkkää tyyppiä, että kiitos ei. Ajan kanssa on toki kiva kokkailla ja haudutella bolognesea monta tuntia, mutta aina ei vain jaksa.
Tosin, omalla erinomaisuudellaan pätevät tyypit ovat muutenkin ärsyttäviä. Eihän aloittajan äidinkielentaidoilla pääse edes kirjoituksista läpi, joten miksi pitäisi uskoa, että kyseessä on joku supersuorittaja akateemikko, jolla on varaa nyrpistellä muiden ostoksille? Millainen mies edes katsoo naisten ostoksia ja kommentoi av-palstalla? Joku ämmäkö?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijamiehen on helppo huudella. Kuule, kyse ei ole osaamisesta, vaan siitä, miten haluan käyttää aikaani.
Lasten terveys ei sitten ole ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä :(
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin ostan kaappiin säilöön esim italianpatapussukoita, jos joskus tarvii olla nopeesti ja helposti jotain, hahha että siitä ap saat!
Osaan laittaa monia ruokia enkä todellakaan ole peukalo keskellä kämmentä. Viisihenkisessä perheessä on aika paljon kiireitä enkä kerkeä aina vääntämään mitään ihmeellisyyksiä. Sitten otankin esiin sen valmiin lisää jauheliha -pussin kaapista ja saan nopeasti ruokaa tulemaan ja kaikki on tyytyväisiä
Mutta sen riisin keittyminen kestää siinä pussissa yhtä kauan, kuin jos keität omat täysjyväriisit ja tekaset äkkiä jauhelikastikkeen ja siihen salaattia kylkeen. Ihan yhtä kauan menee aikaa ja ruoka on terveellisempää.
Joten turha perustaa ajan käyttöön ja kiireeseen. Silloin ostetaan mikropizzaa, joka lämpenee mikrossa minuutissa ja on valmis syötäväksi.
Kenellekköhän sitten ne valmiit lisää vain jauheliha -ruuat on tarkoitettu? Sekö on huvittavaa jos kiireinen perheenäiti ostaa niitä kun ei ehdi muuta tekemään? Ja se ei ole hauskaa jos opiskelija tai yksinasuva tai lapseton pariskunta ostaa niitä? En nyt taas ymmärrä.
Minä ainakin käytän ihan huoletta puolivalmisteita ja tulen käyttämäänkin. Kun tulee töistä kotiin klo 16.45 ja yhdellä lapsella alkaa futisharkat 17.30 ja toisella uimakoulu klo 18, voit olla ihan varma, että sellaisena päivänä syödään joko eilisen tähteitä tai pussiruokaa, jos tähteitä ei ole jäänyt. Jotain pitää olla, joka valmistuu max 20 minuutissa tai jonka lapsi pystyy itse valmistamaan/lämmittämään, jos on vaikka matsi jossain kauempana sinä päivänä.
Meillä on aika monet futisharkat per viikko, joten...
Ohhoh, onneksi minun mieheni tekee meillä ruuat, niin ei tarvitse sinun naureskella meidän ruokaostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M24
Kun osaat jo valmistaa Meksikon pataa, voisit seuraavaksi opetella suomea. Se on vaikea kieli monine sijamuotoineen, esim: pata, padan, pataa, patojen. Lisäksi tämä haastava valintatilanne: milloin käytetään kansallisuuksista, kielistä ja nimistä isoja alkukirjaimia, milloin ei. Entä mikä on Meksikon ja Méxicon ero? Suomen kielen hallintaan verrattuna yhden mexicon patan tekeminen on lastenleikkiä. Vielä vaikeampaa on muuttaa pilkallinen luonne suvaitsevaisemmaksi.
Sulla on aikaa yrittää viilata pilkkua (ja yrittää olla erittäin nokkela), mutta ei ole aikaa pilkkoa itse niitä kasviksia? Ei ihme, että teillä mammoilla on ylipainoa muille jakaa ja verisuonet tukossa
N22
Hurjia johtopäätöksiä! :D
Teen viisihenkiselle perheelleni kaikki ruuat alusta asti itse, se on harrastukseni. Olemme kaikki normaalipainoisia ja terveitä.
Sinulle suomen kieli ei merkitse mitään, minulle paljon, se on osa identiteettiäni. Voimme olla eri mieltä ilman solvaamista.
Hmmm. Olen taitava kokki ja harrastan aktiivisesti ruuanlaittoa, erityisesti etnistä ruuanlaittoa.
Mutta ei ole minusta millään lailla taidoista kiinni, oikooko kiireessä mutkia. Arkisin vuorotöiden, lastenhoidon, kodinhoidon ja harrastusten lomassa saatan hyvinkin käyttää puolivalmisteita, jopa niitä kovasti parjattuja eineksiä.
Viikonloppuisin sitten teen huolella ruokaa. Perjantaina haudutin neljä tuntia stroganoffia (halvasta kulmapaistista tulee erinomaista pitkällä haudutusajalla), lauantaina tein itsetehdystä pastasta munakoisolasagnea, tänään teen ras el hanoutia, maustan sillä luomukanaa ja paistan lisukkeeksi uunijuureksia. Alkuruuaksi teen sienikeittoa. Tyypillisiä ruokia meillä.
Huomenna taas teen jotakin helppoa ja nopeaa, koska töiden päälle menen ranskantunnille.
Jos joku pölvästi siitä tekee johtopäätöksiä keittotaidoistani ja perheemme painoindeksistä, saati nyt herra paratkoon YLEISESTI naisten keittotaidoista, kuten ap luulee tekevänsä, niin se on päättelijän häpeä.
Ei mulla muuta.
Ei kyse ole aina siitä ettei pysty tai osaa, minäkin osaan kokata mutta rehellisesti pidän valmisruokien mausta ja helppoudesta. En viitsi tuhlata aikaa kokkaukseen vain sen takia etten olisi nolo ja uusavuton jonkun vain mustavalkoiseen ajatteluun kykenevän tyypin mielestä.