Jotenkin huvittavaa katsoa kun perheenäiti latoo kaupan kassalle näitä "lisää jauheliha" -tuotteita
Jos minulta tälläisenä 2-kymppisenä opiskelijamiehenä onnistuu mexicon patan valmistus ihan raaka-aineista lähtien, niin kyllähän se vähän pistää mietityttämään kun perheenäiti ei siihen pysty vaan ostaa sekunda-einestä. AJattelin ennen, että nykynaisen kodinhoidon taitojen puute on lassukoiden ininää, mutta kyllä siinä taitaa jotain perääkin olla.Ei ihme että diabetes, allergiat ja ylipaino ovat valloillaan Suomalaisten lasten keskuudessa.
M24
Kommentit (292)
Vierailija kirjoitti:
Mikäs Italian padassa on vikana? Mausteet valmiina ja helppoa on. Masentavaa sensijaan on se, että jo joku opiskelijapoika, oletettavasti ja yllättävästi siis nuori henkilö, pitää niin tärkeänä, että naiset on ja pysyy siellä hellan ääressä, mieluummin koko ajan. Mikään ei tässä maailmassa muutu.
Kun lukee siitä pussista ainesosaluettelon, tietää mikä siinä on vikana. Tietenkin täytyy ymmärtää lukemansa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin ostan kaappiin säilöön esim italianpatapussukoita, jos joskus tarvii olla nopeesti ja helposti jotain, hahha että siitä ap saat!
Osaan laittaa monia ruokia enkä todellakaan ole peukalo keskellä kämmentä. Viisihenkisessä perheessä on aika paljon kiireitä enkä kerkeä aina vääntämään mitään ihmeellisyyksiä. Sitten otankin esiin sen valmiin lisää jauheliha -pussin kaapista ja saan nopeasti ruokaa tulemaan ja kaikki on tyytyväisiä
Mutta sen riisin keittyminen kestää siinä pussissa yhtä kauan, kuin jos keität omat täysjyväriisit ja tekaset äkkiä jauhelikastikkeen ja siihen salaattia kylkeen. Ihan yhtä kauan menee aikaa ja ruoka on terveellisempää.
Joten turha perustaa ajan käyttöön ja kiireeseen. Silloin ostetaan mikropizzaa, joka lämpenee mikrossa minuutissa ja on valmis syötäväksi.
Oletko vähän yksinkertainen?
Ensinnäkin täysjyväriisi kestää keittää pidempään kuin normiriisi. Minkä lisäksi se on helvetin pahaa...
Toiseksikin toki voi riisiä kiehuessa tehdä itse kastiketta, mutta ei se sen terveellisempää ole kuin kuiva-aineista tai puolivalmisteista tehty.
Kun kastikkeen tekee itse, on sidottu lieden ääreen sen vartin ajaksi. Jos oikoo mutkia, ehtii samalla ladata pesukoneen, etsiä valmiiksi lasten harkkavaatteet, tarkistaa yhden lapsen kotiläksytkin. Huomanet, että siinä siis toden totta säästää aikaa. Tätä ei lapseton opiskelija varmaan - tyhmä sellainen - ymmärrä, koska hoidettavana on vain oma napa....
Toki se ruoka sinänsä valmistuukin syötäväksi samassa ajassa. Mutta sen tekemiseen ei joudu sitomaan omaa työtä yhtä paljon.
Ohis
En ole ollut opiskelija enää vuosiin. Olen töissäkäyvä kahden lapsen äiti. Ja mulla on rakastava mies, joka auttaa mua kotitöissä, mun ei tarvitse olla superihminen.
Ja kyllä, se itse tehty kastike on terveellisempää, kuin pussimoska. Kaikki ei väsää mitään vehnäjauhosoosseja, vaikka niillekkin on joskus aikansa ja paikkansa.
Sitä paitsi sitä pussipaskaa pitää juosta kanssa sekoittamassa välillä, ettei se pala pohjaan/kypsenny epätasaisesti. Mutta ole sä multitaskaaja ja tehokas, ku viikkaat ja sekotat kattilaa samalla.
Sitä paitsi pitää olla aika karmea ajanhallinta, jos ei muka tiedä kiirepäiviä. Silloin ennakoidaan, tehdään isompi satsi edellisenä päivänä ja paiskataan mikron kautta sapuska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koulutukseltani kokki ja silti ostan joskus puolivalmisteita tai eineksiä. Töissä on koko ajan kiire eikä kerkeä syömään, työmatka on pitkä, urheilen ja harrastan.
Syön määrällisesti todella paljon kuten mieskin, joten rahaa ei kuitenkaan kauheasti säästy. Meillä menee monen kilon paistikin suunnilleen päivässä ja kilon juusto viikossa.
Voisin tietysti järkeistää ruuanlaittoa ja tehdä viikon ruokalistan valmiiksi. Sitten vain käy niin, Olen vain niin stressiherkkää tyyppiä, että kiitos ei. Ajan kanssa on toki kiva kokkailla ja haudutella bolognesea monta tuntia, mutta aina ei vain jaksa.
Tosin, omalla erinomaisuudellaan pätevät tyypit ovat muutenkin ärsyttäviä. Eihän aloittajan äidinkielentaidoilla pääse edes kirjoituksista läpi, joten miksi pitäisi uskoa, että kyseessä on joku supersuorittaja akateemikko, jolla on varaa nyrpistellä muiden ostoksille? Millainen mies edes katsoo naisten ostoksia ja kommentoi av-palstalla? Joku ämmäkö?
Kokki täällä kommentoimassa toisten koulutusta/kouluttamattomuutta. Huomaa, että aloittajan teksti kolahti, kun pitää puolustautua täällä jonkun kirjoitusasulla. 😂 Itse olen akateemikko (en ole aloittaja) ja olen aloittajan kanssa samaa mieltä. En kuitenkaan koe, että meillä akateemikoilla olisi mitenkään enemmän "varaa" arvostella muiden ruokaostoksia. Voi sitä ihan perustallaajakin käyttää järkeä ja olla ostamatta einespaskaa.
YKSIKÄÄN akateemisesti koulutettu ei kutsu itseään akateemikoksi eli Suomen Akatemian jäseneksi. Idiootti.
Eikö? Minäpä kutsun. Mitäs sille mahdat?
Idiootti? Etkö oikeasti parempaan pysty?
Kylläpäs pukkaa ihmisillä sunnuntairagea. Hän varmaan tarkoittaa sitä, että et voi olla akateeminen, kun mokasit noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin ostan kaappiin säilöön esim italianpatapussukoita, jos joskus tarvii olla nopeesti ja helposti jotain, hahha että siitä ap saat!
Osaan laittaa monia ruokia enkä todellakaan ole peukalo keskellä kämmentä. Viisihenkisessä perheessä on aika paljon kiireitä enkä kerkeä aina vääntämään mitään ihmeellisyyksiä. Sitten otankin esiin sen valmiin lisää jauheliha -pussin kaapista ja saan nopeasti ruokaa tulemaan ja kaikki on tyytyväisiä
Mutta sen riisin keittyminen kestää siinä pussissa yhtä kauan, kuin jos keität omat täysjyväriisit ja tekaset äkkiä jauhelikastikkeen ja siihen salaattia kylkeen. Ihan yhtä kauan menee aikaa ja ruoka on terveellisempää.
Joten turha perustaa ajan käyttöön ja kiireeseen. Silloin ostetaan mikropizzaa, joka lämpenee mikrossa minuutissa ja on valmis syötäväksi.
No niinpähän joo! Mulla menis se riisinkeittoaika sen kastikkeen väsäämiseen kokonaan, jos teen valmiin italianpadan, tyhjennän ja täytän tiskikonetta sillä aikaa kun se kiehuu, että ajatellaan nyt sitten tältä kantilta. Menee sitten vähemmän aikaa niihin tiskeihin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppohan se on opiskelijapoikana sanoa, kun päivän tärkein päätös on se mille luennolle jaksaa herätä ja mitä videopeliä tänäiltana pelaisi. Sitten kun teet samaa metatyötä kuin me äidit, voit huvittuneena naureskella.
Jos tuntee hukkuvansa metatöihin niin kannattaa vähän panostaa asioiden parempaan organisointiin ja järkeistämiseen. Siis jos tarkoitus on saada hommat hoidetuksi eikä vain kiillottaa marttyyrinkruunuaan. Jälkimmäisessä tapauksessa kannattaa tietysti tehdä asioista mahdollisimman hankalaa.
T: yh-isukki
Hah! Ovelasti kiillotit itse omaa kruunuasi. Oma mammasi varmaan pesee pyykkisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mieheni kanssa kaksi lasta. Käyn töissä (tosin kohta jään taas äitiysLOMALLE) sekä hoidan lapset kotityöt, sillä mies on paljon työmatkoilla. Meillä on aina tuoreista raaka-aineista valmistettua ruokaa, en ikimaailmassa voisi tunkea omaan kehooni (saatikka lasten) mitään einessontaa. Emme käytä mitään valmiskastikkeita yms vaan kaiken minkä voi tehdä itse, teen. Eikä edes vie aikaa mitenkään pussiruoan tekoa kauemmin? Ei meillä joka päivä ole kolmen ruokalajin illallista, ihan peruseväillä mennään, eli ihan iisiä kokkailua. Se on minun mielestäni selittelyä ja tekosyitä, ettei ole aikaa/ei jaksa. Oman ja lasten terveyden eteen luulisi jaksavan kuoria sen porkkanan ja pilkkoa parit kasvikset. Jos et selviydy arjesta, kannattaisi varmaan hankkia apua?
Jos olet pelkän metatyön takia niin uupunut, ettet jaksa ruokaa laittaa, kannattaisi varmaan ottaa kehityskeskustelu sen oman miehen kanssa? Kuinka paskaista teillä sitten on, jos joka päivä metatyöt vie kaiken ajan ja voiman? Mahdollinen ammattiapu tulisi varmaan tarpeeseen.
Meni ihan ohi että kenelle sinä oikein saarnaat? Ap on nuori mies. Ihan yleisestikö hehkutat itseäsi ja haukut muita? Onko olo nyt kuin paremmalla ihmisellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiire, mikä ihana tekosyy kirjoitti:
Kylläpä kalahti kovaa moneen. Taitaa olla kuitenkin huono omatunto kun lapsille syötätte lisäainepaskaa, kun pitää noin ihan aiheellista ihmettelyä vastaan hyökätä? Onhan se surullista, miten ihmiset itseään laiminlyövät noilla ruoankorvikkeilla. Ja lapsilla ei ole vaihtoehtoa kuin syödä.
Ihan samat paskat survot itse ruokaan, mutta et edes tajua sitä kun se menee jonku mausteen mukana.
Ei kaikki osta mitään jauheliha- tai pizzamaustetta. Liemikuutioitakaan ei tarvitse, kun maku tulee raaka-aineista, joita täydennetään kunnon mausteilla ja yrteillä.
Näinpä. Itse en koskaan osta noita luettelemiasi, en myöskään mitään kermakkeita tms ruoan lisäkkeitä. Onhan se surkeaa, että osalle ihmisistä noiden käyttö on niin itsestään selvää, ettei muunlaisen ruoanlaiton olemassaoloon edes uskota!
Meillä ostetaan pitsamaustetta ja sitä kuluu mausteista eniten. Jos timjami, oregano ja basilika on erillisissä purkeissa, aina joku niistä on loppu tai loppumaisillaan.
Hahaa, mäpäs ostan uhallakin. Ei paljoa hetkauta muiden pahat katseet. Alitan rimaa oikein urakalla, jos arki on siten vähänkään helpompaa. Kyse ei ole taidoista, vaan ajasta. Huomaa, että ap ei ymmärrä, että viisikin minuuttia on viisi minuuttia enemmän. Muistan kyllä ne löysät opiskeluajat, silloinhan ei mitään muuta ollutkaan kuin sitä aikaa.
Kaikki me kuollaan kumminkin vaikka mitä söisitte. Ilman saasteista saatte te vegaanitkin syövän, hah hah haa.
Minä käytän pakasteita hyödykseni kun teen ruokaa esim. peruna ja keittojuurekset on todella käteviä kun tekee keittoja. Siihen lisäksi jauhelihaa, tai pakaste lohikuutioita ja esim. porkkanaa hieman.
Ja hernekeiton teen purkkihernekeitosta, johon lisään jauhelihaa tai kinkkua sekä sipulia.
Kyllä olen laiska mutta mitä siitä. Ja en ole perheellinen vaan yksinelävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpähän joo! Mulla menis se riisinkeittoaika sen kastikkeen väsäämiseen kokonaan, jos teen valmiin italianpadan, tyhjennän ja täytän tiskikonetta sillä aikaa kun se kiehuu, että ajatellaan nyt sitten tältä kantilta. Menee sitten vähemmän aikaa niihin tiskeihin ;)
Ei meillä mene aikaa mihinkään tiskikoneen täyttöön. Jokainen laittaa itse astiansa koneeseen, samaten kattilat kun ne on tyhjät. Koneen laittaa se päälle, joka sinne on viimeisen astian laittanut.
Miksi mulla olis tiskikone, jos pitäisin astioita tiskipöydällä? Typerää ajan tuhlaamista.
Kerrotko ap vielä käyden läpi Italian tai Meksikon padan ainesosaluettelon että mikä siellä on haitallista? Meillä kotona syötiin monesti esimerkiksi Italian pataa, koska äitini (erikoislääkäri ja tohtori) teki yhteiskunnallisesti merkittävää työtä eikä istunut kotona ainoana elämäntehtävänään keittää jälkikasvulleen from scratch tehtyä pataruokaa. Tuoretta salaattia syötiin kyllä tämän semieineksen kanssa. Naureskele toki jos se sinua kovasti huvittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mieheni kanssa kaksi lasta. Käyn töissä (tosin kohta jään taas äitiysLOMALLE) sekä hoidan lapset kotityöt, sillä mies on paljon työmatkoilla. Meillä on aina tuoreista raaka-aineista valmistettua ruokaa, en ikimaailmassa voisi tunkea omaan kehooni (saatikka lasten) mitään einessontaa. Emme käytä mitään valmiskastikkeita yms vaan kaiken minkä voi tehdä itse, teen. Eikä edes vie aikaa mitenkään pussiruoan tekoa kauemmin? Ei meillä joka päivä ole kolmen ruokalajin illallista, ihan peruseväillä mennään, eli ihan iisiä kokkailua. Se on minun mielestäni selittelyä ja tekosyitä, ettei ole aikaa/ei jaksa. Oman ja lasten terveyden eteen luulisi jaksavan kuoria sen porkkanan ja pilkkoa parit kasvikset. Jos et selviydy arjesta, kannattaisi varmaan hankkia apua?
Jos olet pelkän metatyön takia niin uupunut, ettet jaksa ruokaa laittaa, kannattaisi varmaan ottaa kehityskeskustelu sen oman miehen kanssa? Kuinka paskaista teillä sitten on, jos joka päivä metatyöt vie kaiken ajan ja voiman? Mahdollinen ammattiapu tulisi varmaan tarpeeseen.
Meni ihan ohi että kenelle sinä oikein saarnaat? Ap on nuori mies. Ihan yleisestikö hehkutat itseäsi ja haukut muita? Onko olo nyt kuin paremmalla ihmisellä?
Minä ainakin ymmärsin tuon "saarnan" näille uhriutuville metamammoille. Eiköhän se tunnista itsensä tästä, keneen se kalikka kalahtaa.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan, ikipäivänä voisi pahoinpidellä lasteni, miesteni tai omaa kehoani syömällä einesruokia. Jos todella välität itsestäsi tai perheestäsi, tiedät tasan tarkkaan, että einesruoat ei ole terveellisiä. Helppoja ehkä, mutta ei terveellisiä. Voitte kinata täällä, jos se helpottaa oloanne siitä syyllisyyden tunteesta, mutta totuus on, että olette vastuuttomia.
Vau, teillä eletään todella terveellisesti. Ei ikinä tupakkaa, alkoholia, karkkia, limpparia, mitään valmiskeksejä, myöhään valvomista, konetiskiaineita, meikkejä, hiusten värjäämistä, kynttilöiden polttamista tai mitään, mikä voisi vahingoittaa lapsia tai aikuisia. Teillä varmaan kasvatetaan omat luomuvihanneksetkin? Tehotuotettua kalaa ei osteta vaan kalastetaan itse luonnonvesistä? Minä en jaksaisi olla noin tarkka, olen siihen liian laiska.
http://www.blaband.fi/tuotteet/padat/mexican-pata
Mä en ainakaan tunge ruokaani
-perunatärkkelystä
-palmurasvaa
-hiivauutetta
-mitään mystistä luontaista aromia
Ja meillä kasviksia on enemmän suhteessa riisin määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ymmärsin tuon "saarnan" näille uhriutuville metamammoille. Eiköhän se tunnista itsensä tästä, keneen se kalikka kalahtaa.
Niin, onhan se hirveän kauhean kamalaa, jos joskus oikoo ruuanlaitossa ja ostaa valmispussiaineksen. Onneksi kaikki miehet tekee omalla kokkausvuorollaan perheelle ruuat aina alusta asti itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koulutukseltani kokki ja silti ostan joskus puolivalmisteita tai eineksiä. Töissä on koko ajan kiire eikä kerkeä syömään, työmatka on pitkä, urheilen ja harrastan.
Syön määrällisesti todella paljon kuten mieskin, joten rahaa ei kuitenkaan kauheasti säästy. Meillä menee monen kilon paistikin suunnilleen päivässä ja kilon juusto viikossa.
Voisin tietysti järkeistää ruuanlaittoa ja tehdä viikon ruokalistan valmiiksi. Sitten vain käy niin, Olen vain niin stressiherkkää tyyppiä, että kiitos ei. Ajan kanssa on toki kiva kokkailla ja haudutella bolognesea monta tuntia, mutta aina ei vain jaksa.
Tosin, omalla erinomaisuudellaan pätevät tyypit ovat muutenkin ärsyttäviä. Eihän aloittajan äidinkielentaidoilla pääse edes kirjoituksista läpi, joten miksi pitäisi uskoa, että kyseessä on joku supersuorittaja akateemikko, jolla on varaa nyrpistellä muiden ostoksille? Millainen mies edes katsoo naisten ostoksia ja kommentoi av-palstalla? Joku ämmäkö?
Kokki täällä kommentoimassa toisten koulutusta/kouluttamattomuutta. Huomaa, että aloittajan teksti kolahti, kun pitää puolustautua täällä jonkun kirjoitusasulla. 😂 Itse olen akateemikko (en ole aloittaja) ja olen aloittajan kanssa samaa mieltä. En kuitenkaan koe, että meillä akateemikoilla olisi mitenkään enemmän "varaa" arvostella muiden ruokaostoksia. Voi sitä ihan perustallaajakin käyttää järkeä ja olla ostamatta einespaskaa.
YKSIKÄÄN akateemisesti koulutettu ei kutsu itseään akateemikoksi eli Suomen Akatemian jäseneksi. Idiootti.
Eikö? Minäpä kutsun. Mitäs sille mahdat?
Idiootti? Etkö oikeasti parempaan pysty?
Ei minun tarvitse pystyä yhtään mitään, paljastit vaan, että et todellakaan ole akateemisesti koulutettu.
Oletko itse sitten pelkkä amis, vai mistä puristaa? Ihan ylpeästi voin kertoa olevani akateemikko. Kateellinen vai mikä?
Et siis ymmärtänyt? :)
Ja sitten toisessa keskustelussa ihmetellään mistä nuorten äitien paineet tulee..
Tällä palstalla on varmaan kaikki Suomen mielenterveysongelmaiset, tai muuten vähän sosiaalisesta elämästä syrjäytyneet hylkiöt.
Jotka purkaa pahaa oloaan muihin aamusta iltaan. Etenkin pikkulasten äiteihin. Mikä on siis erityisen sairasta ja vinoutunutta, kun miettii että hakeudutaan vieläpä tänne VAUVAlehden keskustelufoorumille haukkumaan ja nälvimään lehden kohderyhmää. Vaikka varmasti tämänkin alustan alkuperäinen tarkoitus on ollut toimia keskustelu- ja vertaistukipaikkana nimenomaan perheellisille. Mielenvikasta sakkia kertakaikkiaan, täällä kyllä varmasti sairastuu itsekkin ennenpitkää, jos näitä juttuja seuraa pitkään.
Eiköhän tämä palstaharrastus ollut minun osaltani tässä, hyvästi te kaikki tosielämän luuserit. Älkää tukehtuko omaan pahuuteenne, kun syötte niitä omin pikku kätösin keitettyjä noitasoppianne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saarnaajan ainoa tarkoitus oli oman sädekehän kiillottaminen. Valitettavasti siitä suurin osa menee ihan ohi koska kirjoittaja kuuluu tähän "eines auttamatta surkeaa ja vaarallista lapsille vaikka en oikeastaan osaa eritellä mikä ainesosa eineksissä aiheuttaa tämän vaaran" -sakkiin. Kyllä se valmiiksi pastan sekaan tehtaassa sekoitettu herne on myrkyllistä toisin kuin kotona erillisestä paketista pastan sekaan sekoitettu herne.
Av-mammojen metatyöt= miettii päänsä puhki jatkuvasti sitä, kuinka päästä mahdollisimman vähällä työllä ja päästä takaisin tunneiksi palstailemaan. Näin se menee.