Jotenkin huvittavaa katsoa kun perheenäiti latoo kaupan kassalle näitä "lisää jauheliha" -tuotteita
Jos minulta tälläisenä 2-kymppisenä opiskelijamiehenä onnistuu mexicon patan valmistus ihan raaka-aineista lähtien, niin kyllähän se vähän pistää mietityttämään kun perheenäiti ei siihen pysty vaan ostaa sekunda-einestä. AJattelin ennen, että nykynaisen kodinhoidon taitojen puute on lassukoiden ininää, mutta kyllä siinä taitaa jotain perääkin olla.Ei ihme että diabetes, allergiat ja ylipaino ovat valloillaan Suomalaisten lasten keskuudessa.
M24
Kommentit (292)
Ja mexicon patan tekeminen ihan raaka-aineista. Keititkö pavut ihan itse? Tomaatit? Ymmärtääkseni nämä nyt ainakin ovat siihen kuuluvia aineksia. Itse käytin tomaattimurskaa yms., pavut olin keittänyt itse mutta jo aiemmin pakkaseen. Chilikin tuli kastikepullosta. Voikohan tuota kuitenkaan ihan kehua "alusta asti tehdyksi", tyytyväinen olen kuitenkin, hyvää ruokaa iso satsi.
No, mitä kukin perheenäiti priorisoi. Minä teen ruuat alusta asti itse ja luen lapsille joka ilta, mutta pölyjen pyyhkimisen ja puhtaan pyykin viikkauksen kanssa on vähän niin ja näin. Ja eteisessä on aina kaikki mullin mallin. Arkena ei kaikkea ehdi tai jaksa, eikä se tee kenestäkään huonompaa ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Jospa se äiti oli lähdossä matkalle. Meillä tehdään noin kun mies jää vetovastuuseen kodista, ei osaa laittaa kummoistakaan ruokaa, siksi lisää jauheliha -sapuskaa niille päiville.
Heh, ihan sama juttu. Just pari viikkoa sitten ostin kotiin mm juurikin noita pussipatoja kun lähdin itse Provenceen roseeviinien maistelureissulle. Mies ei ole kummoinenkaan kokki, noilla saa sentään jotain ruuan näköistä lapsille pöytään. Muuten ne olisi eläneet jollain paahtoleivällä ja muroilla viikon.
Ja ylipäänsä, kaikille se ruuanlaitto ei ole mikään elämää suurempi intohimo. Se on vaan pakollista ja tylsää.
Mä välillä mietin että miten jotkut ihmiset selviävät tästä elämästä. Kaikki on jotenkin vaikeaa, luetellaan omia hommia (joita on ihan hirveästi) ja kuitenkin keretään roikkua netissä päivät pitkät.
Minkä ikäisestä asti ap on väsännyt patansa perusraaka-ainesta? Teitkö jo kotona yläkouluiässä? Meillä nämä lisää vain vesi ja jauheliharuuat on varattu teini-ikäisten lasten valmistamiksi aterioiksi. Hyvin ovat oppineet silti ruokaa tekemään, yksi lapsista on kokkina eräässä kaupungin parhaista ravintoloista.
Vierailija kirjoitti:
Mä välillä mietin että miten jotkut ihmiset selviävät tästä elämästä. Kaikki on jotenkin vaikeaa, luetellaan omia hommia (joita on ihan hirveästi) ja kuitenkin keretään roikkua netissä päivät pitkät.
Ja toiset roikkuu pävät pitkät netissä arvostelemassa sitä miten muut roikkuu netissä.
Kyllä nyt mammat pillastuu, kertoo siitä että tiedostatte tekevänne väärin lapatessanne eineskuraa lapsenne kurkusta alas. Tätä selitellään mammojen ajanpuuttella, joka on täyttä paskaa ja selittelyä, kas vaan teillä on aikaa puolustaa syntejänne vauvapalstalla.
Itse teen töitä esimiestehtävissä, enkä ole kertaakaan edes harkinnut einesten syöttämistä lapsilleni. Teen joko yksin tai mieheni kanssa jokaisen aterian itse alusta loppuun, ilman mitään valmispusseja. Aikaa jää myös harrastuksille ja omalle ajalle, uskokaa tai älkää. Siinä ajassa mitä monet valmisruokamammat käyttävät päivässä Facebookiin, ehtisi tehdä vaikka neljä lasagnea alusta loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt mammat pillastuu, kertoo siitä että tiedostatte tekevänne väärin lapatessanne eineskuraa lapsenne kurkusta alas. Tätä selitellään mammojen ajanpuuttella, joka on täyttä paskaa ja selittelyä, kas vaan teillä on aikaa puolustaa syntejänne vauvapalstalla.
Itse teen töitä esimiestehtävissä, enkä ole kertaakaan edes harkinnut einesten syöttämistä lapsilleni. Teen joko yksin tai mieheni kanssa jokaisen aterian itse alusta loppuun, ilman mitään valmispusseja. Aikaa jää myös harrastuksille ja omalle ajalle, uskokaa tai älkää. Siinä ajassa mitä monet valmisruokamammat käyttävät päivässä Facebookiin, ehtisi tehdä vaikka neljä lasagnea alusta loppuun.
Joopa joo. Eineksiäkin voi syödä terveellisesti. Ei ole pakko syödä lihapirrakoita ja nakkeja. Meksikonpata pussista ei ole yhtään sen epäterveellisempi kuin tekemällä sama itse. Teollisesti tuotettu ruoka on keskimäärin terveellisempää kuin itse tehdyt ruuat.
Jotenkin huvittavaa lukea kun ihminen yhden hetken, yhden päivän ostosten perusteella kuvittelee tietävänsä kaiken kyseisestä perheenäidistä.
Meidän äiti teki näitä ruokia joku vuosikymmenen sitten, ettei tulisi mieleenkään enää niihin koskea, hirveää suolaista ravintoköyhää mössöä ja en ihmettelisi, jos tuollainen lapsena syötetty moska laittaa edelleen näistä useista valmisruuista vatsan sekaisin.
Jos meidän lapsiperheessä on arkena superkiire, siis alle 30 min valmistusaikaa, tehdään joku kastike, mikä valmistuu sillä aikaa kun täysjyväpasta kypsyy.
Kylläpä kalahti kovaa moneen. Taitaa olla kuitenkin huono omatunto kun lapsille syötätte lisäainepaskaa, kun pitää noin ihan aiheellista ihmettelyä vastaan hyökätä? Onhan se surullista, miten ihmiset itseään laiminlyövät noilla ruoankorvikkeilla. Ja lapsilla ei ole vaihtoehtoa kuin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo. Eineksiäkin voi syödä terveellisesti. Ei ole pakko syödä lihapirrakoita ja nakkeja. Meksikonpata pussista ei ole yhtään sen epäterveellisempi kuin tekemällä sama itse. Teollisesti tuotettu ruoka on keskimäärin terveellisempää kuin itse tehdyt ruuat.
Esim. Jalostajan meksikonpadassa on sadassa grammassa (puolessa pussillisessa) 5 grammaa suolaa eli päivän maksimisaantisuositus. Tosi terveellistä. Toki jos kotiruokakin on tapana tönkkösuolata niin onhan tuo sitten yhtä terveellistä.
Osaan mutta en jaksa. Aina tehdä kaikkea alusta loppuun itse. Lapset on kotihoidossa, joten niille pitää ihan itse väsätä jotakin 5 x päivässä. Joka jumalan päivä, huvitti tai ei.
En ole kokki-ihminen muutenkaan, toiset taas on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa se äiti oli lähdossä matkalle. Meillä tehdään noin kun mies jää vetovastuuseen kodista, ei osaa laittaa kummoistakaan ruokaa, siksi lisää jauheliha -sapuskaa niille päiville.
Heh, ihan sama juttu. Just pari viikkoa sitten ostin kotiin mm juurikin noita pussipatoja kun lähdin itse Provenceen roseeviinien maistelureissulle. Mies ei ole kummoinenkaan kokki, noilla saa sentään jotain ruuan näköistä lapsille pöytään. Muuten ne olisi eläneet jollain paahtoleivällä ja muroilla viikon.
Ja ylipäänsä, kaikille se ruuanlaitto ei ole mikään elämää suurempi intohimo. Se on vaan pakollista ja tylsää.
Meillä minä teen harvakseltaan työmatkoja, jolloin kotona ruokahuolto pelastetaan pussipadoilla. Huonoa omaatuntoa en pode, kasvatin terveellisellä sapuskalla lapsen, joka nyt teininä ahtaa kaupungilla naamaansa samaa hamppari-limpparilinjaa kuin muutkin ikätoverinsa.
Mun mies on juuri tuollainen pakkokokki, hänen vahvuutensa ja mielenkiinnon kohteensa ovat muualla kuin keittiössä, mikä on oikeastaan aika hyvä juttu; saan kokkailla rauhassa oman pääni mukaan. Joskus ei jaksa tai ehdi ja silloin puolivalmisteet ovat hyvä keino oikaista. -12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Jalostajan meksikonpadassa on sadassa grammassa (puolessa pussillisessa) 5 grammaa suolaa eli päivän maksimisaantisuositus. Tosi terveellistä. Toki jos kotiruokakin on tapana tönkkösuolata niin onhan tuo sitten yhtä terveellistä.
Niin siinä kuivassa jauheessa, valmissa annoksessa se on 0.7 %
Kiire, mikä ihana tekosyy kirjoitti:
Kylläpä kalahti kovaa moneen. Taitaa olla kuitenkin huono omatunto kun lapsille syötätte lisäainepaskaa, kun pitää noin ihan aiheellista ihmettelyä vastaan hyökätä? Onhan se surullista, miten ihmiset itseään laiminlyövät noilla ruoankorvikkeilla. Ja lapsilla ei ole vaihtoehtoa kuin syödä.
Ihan samat paskat survot itse ruokaan, mutta et edes tajua sitä kun se menee jonku mausteen mukana.
Meillä on italianpata kaikkien lasten herkkua, ja mieskin osaa sen valmistaa kun minä olen töissä, joten joo, sitä ostan, en mitään meksikonpataa, siitä ei tykkäisi kukaan. Ja mitä väliä jos sen tekee pussista, ne spagetin pätkät ja mausteet vois joo laittaa itekin, mutta miksi nähdä turhaan se maustamisen vaiva? Kerran esikoinen oli kuukauden ulkomailla, ja ensimmäinen ruoka mitä se halus kotona oli just tuo italianpata.
Toinen lasten herkku on makaronijauhelihamössö, mitäs siihen sanot? Minä ja mies ei tykätä, mutta jostain syystä kersat tykkää makaronista.
En ymmärrä, mikä tarve on kytätä toisten ostoksia kaupassa. Ostakoot jokainen ihan mitä haluaa, se ei kellekään muulle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siinä kuivassa jauheessa, valmissa annoksessa se on 0.7 %
Ja itse tehdyssä on 2%. Yleensä itse "hyvää" ruokaa tekevät käyttää ihan vitusti suolaa ja rasvaa.
On sulla halvat huvit!
Niin ja 2 kertaa päivässä teet sen ruuan alusta asti aina ja ikuisesti?
Onhan se kiva kokata joskus mutta kun äidit ja isät joutuu tekemään sitä ruokaa joka jumalan päivä huvitti tai ei. Lisäksi pitää tehdä aamupala, iltapala ja välipala.
Välillä kyllä koko ruokarumba tökkii ja mielikuvitus on kovalla joten luojan kiitos kaupasta saa puolivalmisteita ja pakasteita. Minulla on muutakin elämää kuin keittiö ja kokkaaminen.