Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmiset pakenevat matkustelullaan?

Vierailija
18.09.2016 |

Kerrotaakoot heti alkuun, tämä ei aloitus ei kumpua kateudesta, itsellä olisi varaa matkustaa kyllä, mutta joka vuosi ei ole hinkua "paeta" arkea, tämähän se yleisin selitys on. Alustan vähän itsestäni, että olisi jotain keskustelun pohjaa.
Mulla on isot lapset, omasta mielestäni maailman paras ja antoisin duuni jonka puolesta tapaan paljon ihmisiä ja ihana koti järven läheisyydessä, rantaan 100 metriä. Työ ja arki sekoittuvat kivasti, koska teen aika paljon töitä kotona, oikeastaan enemmän kotoa käsin kuin toimistolla. Rakastan arkea kokonaisuudessaan ja nyt pari vuotta on ollutulkomaille matkustustaukoa sen takia, koska lomalla on ihana vaan nauttia tästä asuinalueesta ja sitten ollaan tehty kotimaan sisällä pari matkaa, tosin niiltäki on ollut aina kiire kotiin. Nyt olisi varattuna kyllä syyslomareissu, mutta sitäkin oikeastaan aloin vähän katua. Varasin sen oikeastaan vaan sen takia, että lapset pääsee ulkomaille, en niinkään itseni takia.
Olen asunut ulkomailla "ikuisen kesän maassa" nuorena ja Suomen vuodenaikoja rakastan, en oikein talvilomallakaan halua väen väkisin lämpimään koska se ydintalvi on muutenkin niin lyhyt, että haluan nauttia hiihtämisestä yms.
Mutta nyt aiheeseen. Tiedän ihmisiä, jotka ovat viimeisen viiden vuoden aikana matkustaneet kaikki lomansa pakettireissuilla ja monta kertaa vuodessa, eli tammikuussa Thaimaassa ja kesäloma Kanariansaarilla tai Kreikassa ja siihen päälle pitkiä viikonloppuja risteilyllä tai Suomessa. Yhtään lomaa he eivät vietä Suomessa vaan aina ulkomailla. Mä mietinkin sitä, että mikä saa ihmiset kaksi kertaa vuodessa menemään kahdeksi viikkoa all inclusivehotelliin makaamaan ja syömään helteessä, kun reissut suuntautuvat aina mestoihin, missä ei sitä paikallista elämää juuri ole? Koetaanko arki niin raskaaksi, että sitä pitää päästä karkuun? Ainakin se tuntuu olevan yleinen selitys matkustelulle, matkaa motivoi "henkireikä" tai "pakko päästä jonnekin".
Kaikilla tuntuu olevan jatkuva lomakuume, hinku lämpimään tai hinku matkustaa, vaikka se matkustus on sitten juuri tuota samassa resortissa makaamista. Somessa on jatkuva lähtölaskenta jonnekin.
-- jatkuu---

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ap lapsia ja kotitöitä? tykkäätkö kotitöistä?

Vierailija
82/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heipsis,

olen itse lentoemäntä, joten matkustamista tulee vaikka kuinka paljon jo pelkästään vuoden aikana. Meidän perhe asuu omakotitalossa, tilaa on, ja pihalta tie minkälaista huvitusta. Sukumökkikin löytyy saimaan rannalta.

Mutta kuinkas ollakkaan, kesä- ja talvilomat meidän perhe on aina jossain päin maailmaa reissaamassa. yhdessä mietitään ja suunnitellaan.

Sinä tykkäät arjestasi kotona, ei meilläkään mitään valittamista ole, mutta silti haluamme yhdessä perheenä matkustella ja nähdä paikkoja. En edes yritä käydä selittämään, et sinä sitä ymmärtäisi, ihan siitä syystä että jo ilmoitit ettet ymmärrä.

Pysy kotona, ilmeisesti siellä on silti liian tylsää kun pitää silti miettiä toisten lomatekemisiä.. hommaa harrastus

Oletko yhtä koppava asiakaspalvelija?  Mulla on harrastus, kiitos huolenpidosta. Sali 4x vkoon, maastopyöräily ja töitä 3-4 pvää viikossa. Kesäisin en käy toimistolla lainkaan, vaan teen töitä omalla terassilla tai rannalla. Toivoisin, että muutkin tykkäisivät arjestaan niin, ettei tarvitsisi aina paeta. Elämä on helpompaa niin. Matkustetaan kerran parissa vuodessa riippuen kohteesta. Seuraavana se Vietnam ja Yhdysvallat, Florida todennäköisesti, koska siellä on ystäviä. Tästä ketjusta en ole löytänyt montaakaan samanhenkistä arjen rakastajaa kuin minä, koska kaikilla tuntuu olevan pakkomielle selittää, miksi matkustavat. Yksikään ei ole pysähtynyt pohtimaan, miksi arkeaan haluaa paeta? Mennään vaan sieltä mistä aita on matalin, eli matkustetaan kauas pois. Entä jos ei koskaan oppisi elämään arkea ja nauttimaan siitä, ja tapahtuisi jotain mikä pakottaisi olemaan kotona tai lapset sairastuisivat, tulisi siihen jo ennestään raskaaseen arkeen vielä lisää painolastia.

Jotkut ihmiset eivät siedä mitään vastoinkäymisiä vaan pakenevat kaikkea. Mitä elämää se on, ei ainakaan täysipainoista.

Just sayin. :)

Oho, ihan toimistotyöläinen olet. Jos minäkin olisin, niin ei välttämättä tarvitsisi lähteä Malediiveille tai Argentiinaan.

Mitäs vikaa tuon lentoemännän vastauksessa oli?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi en ole vielä oppinut ahdistumaan siitä, että haluan matkustaa :D

Vierailija
84/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"--Tästä ketjusta en ole löytänyt montaakaan samanhenkistä arjen rakastajaa kuin minä, koska kaikilla tuntuu olevan pakkomielle selittää, miksi matkustavat. Yksikään ei ole pysähtynyt pohtimaan, miksi arkeaan haluaa paeta? Mennään vaan sieltä mistä aita on matalin, eli matkustetaan kauas pois. Entä jos ei koskaan oppisi elämään arkea ja nauttimaan siitä, ja tapahtuisi jotain mikä pakottaisi olemaan kotona tai lapset sairastuisivat, tulisi siihen jo ennestään raskaaseen arkeen vielä lisää painolastia.

Jotkut ihmiset eivät siedä mitään vastoinkäymisiä vaan pakenevat kaikkea. Mitä elämää se on, ei ainakaan täysipainoista."

Oliko tämä siis ap:n kirjoittama? Jos oli, niin tämän koko jutun on pakko olla jokin trolli. Eikös ap juuri aloituksessaan kysynyt, miksi ihmiset matkustavat? Ja kun hänen kysymykseensä vastataan, se onkin yhtäkkiä pakkomielteisyyttä?

"Jotkut ihmiset eivät siedä mitään vastoinkäymisiä vaan pakenevat kaikkea. Mitä elämää se on, ei ainakaan täysipainoista." Joo joo, turha lässyttää hatusta vetäen sieltä jostain pumpulitodellisuudesta. Et tasan tajua sitä, että jotkut ihan oikeasti tekevät viikon aikana käsittämättömän määrän töitä ja ovat oikeasti selviytyneet isoista vastoinkäymisistä ja rankoista jutuista. En edes viitsi avautua omasta tilanteestani, koska sekin menisi sinulla toisesta silmästä sisälle ja toisesta ulos.

Vierailija
85/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman elämän tyhjyyttä ja miehenpuutetta pakoon...siis sinkkunaisista jos puhutaan. Kuvitellaan että oma markkina-arvo kasvaa kun on matkustellut mahdollisimman paljon ja on "maailmankansalainen". Toimii ehkä uuden mantereen puolella, ei Suomessa.

Vierailija
86/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi All inclusive on niin parjattu lomamuoto? Kuinka moni kauhistelijoista on itse ollut AI lomalla?

Ymmärrän kyllä hyvin, että on ihmisiä joille tuo on helppo ja vaivaton tapa matkustaa, ja he hakevat lomiltaan eri asioita kuin minä.

Mutta itselle tuo ei sovi, ja suuri syy siihen on se, että nämä all-matkat yleensä rikastuttavat suuria hotelliketjuja, eikä niistä jää paikallisille juuri mitään.

Siellä hotellissa vaan tuppaa olemaan paljon paikallisia töissä jotka tällä tavoin pystyvät ansaitsemaan elantonsa. 

Vierailija
87/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi All inclusive on niin parjattu lomamuoto? Kuinka moni kauhistelijoista on itse ollut AI lomalla?

Kai monella on harhaluulo että all inclusivessa ollaan kuin vankilassa hotellilla josta ei sitten poistuta retkille ja reissuille ja kaikki "paikallinen" jää kokematta. Tai jotain yhtä älytöntä.

Vierailija
88/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään itsekin arjesta, mutta kun sitä arkea on se 90% elämästä, niin lomilla haluan usein yksinkertaisesti vaihtaa maisemaa. Loma tuntuu juhlavammalta, kun ympäristö vaihtuu. Lisäksi Suomen ilmasto on kyllä sellainen, että kaipaan välillä varmaa lämpöä. Ja vaikka Suomessa on kaunis luonto, niin on muuallakin. Kauneutta on niin monenlaista. Esim. Kreikassa meri on niin kaunis sinisen sävyissään...

Itse asun vielä lisäksi aika pienessä asunnossa urbaanissa ympäristössä. Jos olisikin talo järven rannalla, ei olisi niin suurta hinkua muualle. Kesämökkiin minulla ei ole varaa, kun asuntolainaakin on vielä niin paljon jäljellä, joten lomamatka on kuitenkin pienempi sijoitus. Olen ajatellut myös kesämökin vuokraamista, mutta ajatus yksinolosta pimeän metsän keskellä ei houkuttele. Pitäisi saada enemmän ihmisiä mukaan.

On paljon erilaisia elämäntilanteita. Meillä töissä kerran yksi tyyppi, joka itse ei tykkää matkustella, sai minulle raivarin mun matkustelusta. Hei, haloo. Jokainen laittakoon rahansa ja aikansa mihin itse haluaa. Lentäminen ei ehkä ole ekologista, mutta myönnän, että en sure sitä. Minulla ei ole autoa, joten en saastuta sikäli.

Ymmärrän täysin, että jollekin lapsiperheelle all inclusive -paketti on loistava, vaikka en niitä itse harrastakaan. Ollaan kaikki erilaisia, kovin erilaisissa elämänvaiheissa ja monelaisissa tilanteissa erilaisin toivein ja haluin. Kesällä reissasin niin paljon, että nyt ei tee kyllä aikoihin mieli lähteä minnekään.

Vastaus kysymykseesi: mitä paetaan. No arkea nimenomaan. Haetaan vaihtelua ja rauhaa - tai kuka mitäkin.

Vierailija
89/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa nyt vain nauttimaan siivoamisesta ja pyykkäämisestä, niin ei tarvi matkustaa.

Vierailija
90/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakene muuta kuin kylmyyttä ja pimeyttä, kaikki muu on sitä että haluan vielä enemmän. En osaa/pysty rentoutumaan kotona joten teen sen muualla. Mutta ei koskaan all-inc hotellilomilla:D

Fasiliteetit on kunnossa, iso okt, iso tontti, on uima-allasta yms, meri ja järvi lähellä. Ihan tässä stadin kupeessa. Perhettä ja ystäviä tavataan kotona ollessa, vietetään vilkasta sosiaalista elämää, välillä "mysataan" kotosalla takkatulen ääressä ja lueskellaan.

Vierailija
91/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetelkaa nyt vain nauttimaan siivoamisesta ja pyykkäämisestä, niin ei tarvi matkustaa.

Ja pimeydestä, kylmyydestä ja loskasta.

Vierailija
92/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ennen ihmettelin näitä all inclusive-matkaajia. Kunnes itse käytiin sellaisessa. Oli niin mahtava ja huoleton loma, että pakko mennä myös seuraavaksi. Olen myös alkanut pitämään turisteista ja muiden maiden matkaajista, joiden kanssa rupatella reissussa. En pakene mitään, tai ehkäpä kotitöitä sittenkin. Loman ei ole pakko olla ikuista reissaamista, eri paikkojen näkemistä yms mitä harrastin nuorempana. Joskus on ihan vaan mukava löhöillä.  

Vierailija
93/93 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumojaan.m, jotkut dissosioivat kotonaan ja jotkut matkustavat mutta yhteistä näille molemmille tavoille on kykenemättömyys kohdata traumaa.