Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmiset pakenevat matkustelullaan?

Vierailija
18.09.2016 |

Kerrotaakoot heti alkuun, tämä ei aloitus ei kumpua kateudesta, itsellä olisi varaa matkustaa kyllä, mutta joka vuosi ei ole hinkua "paeta" arkea, tämähän se yleisin selitys on. Alustan vähän itsestäni, että olisi jotain keskustelun pohjaa.
Mulla on isot lapset, omasta mielestäni maailman paras ja antoisin duuni jonka puolesta tapaan paljon ihmisiä ja ihana koti järven läheisyydessä, rantaan 100 metriä. Työ ja arki sekoittuvat kivasti, koska teen aika paljon töitä kotona, oikeastaan enemmän kotoa käsin kuin toimistolla. Rakastan arkea kokonaisuudessaan ja nyt pari vuotta on ollutulkomaille matkustustaukoa sen takia, koska lomalla on ihana vaan nauttia tästä asuinalueesta ja sitten ollaan tehty kotimaan sisällä pari matkaa, tosin niiltäki on ollut aina kiire kotiin. Nyt olisi varattuna kyllä syyslomareissu, mutta sitäkin oikeastaan aloin vähän katua. Varasin sen oikeastaan vaan sen takia, että lapset pääsee ulkomaille, en niinkään itseni takia.
Olen asunut ulkomailla "ikuisen kesän maassa" nuorena ja Suomen vuodenaikoja rakastan, en oikein talvilomallakaan halua väen väkisin lämpimään koska se ydintalvi on muutenkin niin lyhyt, että haluan nauttia hiihtämisestä yms.
Mutta nyt aiheeseen. Tiedän ihmisiä, jotka ovat viimeisen viiden vuoden aikana matkustaneet kaikki lomansa pakettireissuilla ja monta kertaa vuodessa, eli tammikuussa Thaimaassa ja kesäloma Kanariansaarilla tai Kreikassa ja siihen päälle pitkiä viikonloppuja risteilyllä tai Suomessa. Yhtään lomaa he eivät vietä Suomessa vaan aina ulkomailla. Mä mietinkin sitä, että mikä saa ihmiset kaksi kertaa vuodessa menemään kahdeksi viikkoa all inclusivehotelliin makaamaan ja syömään helteessä, kun reissut suuntautuvat aina mestoihin, missä ei sitä paikallista elämää juuri ole? Koetaanko arki niin raskaaksi, että sitä pitää päästä karkuun? Ainakin se tuntuu olevan yleinen selitys matkustelulle, matkaa motivoi "henkireikä" tai "pakko päästä jonnekin".
Kaikilla tuntuu olevan jatkuva lomakuume, hinku lämpimään tai hinku matkustaa, vaikka se matkustus on sitten juuri tuota samassa resortissa makaamista. Somessa on jatkuva lähtölaskenta jonnekin.
-- jatkuu---

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suoraan sanoen jaksanut lukea aloitusta, joka on varmasti sitä samaa liibalaaba, miten kotipiha riittää ihan hyvin ja arki on ihanaa ja lapset lutusia.

Itse matkustelen, koska pidän siitä ( ja Suomi on ruma ja tylsä maa). On ihana nähdä uusia paikkoja, rentoutua, maistella uusia ruokia, tavata uusia ihmisiä jne. Ja lomalla nyt vaan tulee tehtyä asiat eri tavalla kun kotona. En minä kotipihassa kuvaa jokaista kukkaa ja seinää kuten teen reissussa. Ei sitä tule mentyä tuohon lähirantaan lasilliselle viiniä eikä kotona itselläni ole mahdollisuutta kattaa aamupalaa parvekkeelle ja katsella merta (ja Suomen edessä olevaa lutakkoa en edes laske mereksi).

Vierailija
62/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pari kaveria, jotka matkustavat todella paljon. Toinen tekee miehensä useiden kuukausien kiertomatkoja ja toinen reissaa miehensä kanssa aina, kun miehellä on lomaa. Näillä kummallakaan kaverilla ei kyllä arki ole lainkaan stressaavaa. Molemmat heistä ovat lapsettomia eikä kumpikaan ole työelämässä. Toista elättää mies, toinen elää säästöillään ja elättää niillä myös miehensä. Ehkä se matkailu tuo sisältöä kummankin kaverini elämään, kun ei oikein muutakaan sisältöä ole. Ei sillä, että heitä siitä kritisoisin. Varmaan itsekin eläisin samanlaista elämää, jos siihen olisi mahdollisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vaille 30-vuotias sinkkunainen, asun Helsingin betonilähiössä, teen työtä jolle en näe kovin pitkää tulevaisuutta ja asuin aiemmin ulkomailla, minne on kova päivittäinen ikävä.

Matkailu on elämän suola minulle ja jossainpa oli juuri myös tutkittu, että mikään muu tapa käyttää rahaa, kuin matkustelu, ei tee ihmistä yhtä onnelliseksi. Ainakin omalla kohdallani on näin, enkä koe niinkään pakenevani mitään, elämä sen monissa muodoissa vaan tuppaa kiinnostamaan! All inclusive -hotelleja en harrasta.

Onhan se hyvä että viihtyy kotona, mut ihan tervettä kaikkien avartaa maailmankuvaa aina välillä. :)

Vierailija
64/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska me pidetään matkustelusta? Tarvitseeko sitä sen enempää perustella. Ei kaikkea pidä koko ajan analysoida ja miettiä, että miksi teen noin tai näin. Mulle ihana arki on huoletonta fiiliksen mukaan menemistä. Jos ja kun pidän matkustelusta,niin totta kai "odotan" aina seuraavaa matkaa ja varaan uutta uuden perään. Ihan vain siksi, että pidän siitä ja elämä on liian lyhyt keksimään syita mieliteoilleen. Joskus on parasta vain antaa olla ja nauttia ilman turhaa mielenjauhantaa. Ap kuulostaa siis minusta stressaantuneelta kaikesta vakuuttelustaan huolimatta.

Vierailija
65/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakenen tylsää työtä, sateita, kylmää. Ja matkoilla myös usein taas muistaa kuinka hyvin moni asia täällä Suomessa onkaan.

Lisäksi matkustaminen on perheellemme vähän sellainen harrastus, on mukavaa ajanvietettä suunnitella ja valmistella matkaa.

Vierailija
66/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitetaan sillä faktalla, että ihmiset ovat erilaisia ja haluavat eri asioita. Kaikki eivät halua tavata paikallisia ihmisiä ja keskustella heidän kanssaan. Joillekin esimerkiksi jo kiva ilmasto ja vesielämästä sekä epäkokkaamisesta nauttiminen voi tarjota suurta rentoutuneisuutta. Ei se tarkoita sitä, että he olisivat vapaa-ajonviettotavoiltaan ja asioiden arvostamiseltaan huonompia kuin sinä. Jos sinä et pidä hotellikomplekseista, vaan suuresta paikallisuudesta, niin ok. Ymmärrä vain se, että kaikki eivät pidä suuresta paikallisuudesta.

Vierailija
67/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi All inclusive on niin parjattu lomamuoto? Kuinka moni kauhistelijoista on itse ollut AI lomalla?

Vierailija
68/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä mitä erityisen hienoa on nysvätä jatkuvasti sitä samaa arkea ja katsoa nenän vartta pitkin niitä, jotka kaipaavat elämään muutakin.

Vierailija
69/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi All inclusive on niin parjattu lomamuoto? Kuinka moni kauhistelijoista on itse ollut AI lomalla?

Ymmärrän kyllä hyvin, että on ihmisiä joille tuo on helppo ja vaivaton tapa matkustaa, ja he hakevat lomiltaan eri asioita kuin minä.

Mutta itselle tuo ei sovi, ja suuri syy siihen on se, että nämä all-matkat yleensä rikastuttavat suuria hotelliketjuja, eikä niistä jää paikallisille juuri mitään.

Vierailija
70/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu on perheemme yhteinen harrastus...on kiva suunnitella uutta matkaa ja miettiä minne ensi vuonna lähtisimme. Meillä ei ole mökkiä eikä ok- taloa ...asumme lähiössä jossa kyllä viihdymme mutta kyllä sieltä on kiva karata välillä meren rannalle. Ruoka on parempaa muualla turha väittää muuta...täällä kasvikset ja hedelmät ei ole minkään makuisia kun on maistanut auringon alla kypsyneitä nam... meressä voi uiskennella tuntikausia näin loppukesällä kun se on niin lämmintä...ihmiset on superystävällisiä verrattuna negatiivisiin suomalaisiin...Mistä vielä kertoisin miksi matkustelen??

Vierailija
71/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pakenevat luuserin leimaa työpaikoilla ja muissa sosiaalisissa piireissä.

Vierailija
72/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa...olen jousimies ja jousimies matkustaa aina :D jos ei oikeasti niin ajatuksissaan.

Vierailija
73/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä siinä omassa kodissa ei kiehdo kuten Thaimaan resortissa, miten sinne arkeen saisi samoja elementtejä kun lomaresortissa?" Oletko tosissasi? Ulkomailla nyt vain on erilaista kuin Suomessa. Pidät talvesta, itse VIHAAN talvea, sen kylmyyttä ja pimeyttä. Eläisin mielelläni kaikki talvet poissa maasta. Ulkomailla on värejä ja sävyjä, Suomessa on tylsän pelkistettyä, skandinaavista ja valkoharmaamusta-linjaa.

"Itse näkisin niin, että jos mulla olisi koko ajan joku matka tulossa ja ennen kotiinpaluuta miettisin jo uutta matkaa, mun arjen tai päivätyön pitäisi olla oikeasti aika epäantoisaa." Kiva jos olet sellaisessa työssä, josta oikeasti nautit. Itse teen työtä rahan takia. Työn ulkopuolinen arkeni ei silti ole epäantoisaa. Maailman näkeminen avartaa ja piristää, kotona tunnit vain vierivät ja hups, taas on viikko mennyt.

"Vieläpä jotenkin ehkä tajuaisin sen, jos nämä matkat suuntautuisivat jonnekin muualla kuin all inclusive kohteisiin, ja niiden tarkoitus olisi nähdä uusia kulttuureja ja tavata paikallisia, mutta ainakin omat tutut jotka ovat koko ajan jossain, menevät nimenomaan helteisiin paikkoihin joissa hotellikompleksit on rakennettu niin, ettei sieltä tarvitse poistua mihinkään ja kaksi viikkoa hurahtaa sitten altaalla ja hotellin rannalla." En usko, että kukaan viettää kaksi viikkoa poistumatta hotellista. En näe mitään syytä, miksi ihmeessä haluaisin lomalla tavata paikallisia ihmisiä. Uusien tuttavuuksien kanssa jutustaminen käy minulle työstä, en missään nimessä tekisi sitä lomalla vastikkeettomasti. :D Haluan nähdä ympäristöjä ja kuljen kyllä ympäristössä paljon. Sen sijaan ihmiset eivät minua juurikaan kiinnosta. Haluan lomalla keskittyä itseeni ja perheeseeni kiertäen eri paikoissa. Ei millään pahalla, mutta kirjoituksistasi saa sellaisen kuvan, että olet ehkä joku alempaan keskiluokkaan kuuluva, joka yrittää/luulee käyttäytyvänsä yläluokkaisesti haukkumalla suuren suosion ilmiöitä. 

Vierailija
74/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi ollaan pari kuukautta ulkomailla, nytkin on kolme reissua varauksessa.

Joskus ihan Kanarialle, joskus eksoottisempaan paikkaan ja vuokra-auto alle.

Vihaan Suomen kurjaa ilmastoa, ankeaa, kyttäävää ja holhoavaa ilmapiiriä.

Silloin vasta tunnen eläväni kun lähden täältä räntäsateesta ja pimeydestä Karbialle ja sukellan lähes 30-asteiseen kristallinkirkkaaseen mereen värikkäiden kalojen sekaan.

Vierailija
75/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua raivostuttaa ihmiset, jotka matkustavat huonojen ihmisoikeuksien maihin löhöämään jonnekin resorttiin sulkemaan silmänsä maan ongelmilta. Kuvottavaa oikeasti lentää jollain pakettikoneella luksushotelliin imemään AI viinaa päivästä toiseen, paikalliset eivät saa penniäkään kun suuret hotelliketjut imee kaikki rahat. Nää matkustamista hehkuttavat ihmiset kyllä näissä ketjuissa kailottavat miten ovat kulttuurin perässä, ja kulttuurilla tarkoitetaan jotain ruosteista tsunamimuistomerkkiä Khao Lakissa tai jotain patikkamatkaa kansallispuistossa tuhannen muun turistin kanssa.

Kumma miten oikeassa elämässä ei ikinä kuule muista kun pakettimatkalaisista joiden somet on täynnä feikkikuvia jostain rannalta, mutta vauvapalstalle löytävät tiensä aina nämä itsensä kusettajat, jotka anonyymisti valehtelevat matkaavansa kulttuurin takia. Olkaa nyt ees rehellisiä itellenne, vaikka täällä suollatte sontaa, te ette tiiä kulttuurimatkailusta mitään. Ja huom, paikalliskulttuuriin tutustuminen ei tarkoita sitä, että oot nähnyt Mona Lisan livenä.

Jos matkustaa Pariisiin, kyllä reissulla on ihan hyvä käydä siellä Louvressa katsastamassa se Mona Lisa. Kyllä väittäisin sen olevan myös paikalliskulttuuria. Jos matkustaa Pariisiin ja käy vain Mäkkärissä ja kauppakeskuksissa, ei ehkä tule tutustuttua paikalliseen kulttuuriin.

Toisaalta, kulttuurit muuttuvat ja sekoittuvat. Onhan se mäkkärikin siinä mielessä paikallista kulttuuria.. Ranskassa on taas omat paikalliset mäkkituotteensa :-)

En minäkään matkustaisi kehitysmaahan muutoin kuin työmatkalle tai jos tuntisin jonkun kenen luokse matkustaisin.

Lomamatkassa suuri osa hauskuutta ja virkistävyyttä on matkan suunnittelu ja toisaalts sen muistelu. En alkaisi väheksymään muiden tarvetta tai motiiveja matkustaa.

Vierailija
76/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo penskana rakkain kirjani oli karttakirja. Etsin mielenkiintoiselta kuulostavia paikkoja ja haaveilin pääseväni käymään niissä. Joissakin on nyt tullut käytyä, mutta näin aikuisiässäkin lista kasvaa nopeammin kuin lyhenee. En siis matkusta päästäkseni pois jostakin vaan päästäkseni jonnekin. Ikävä kyllä en elämäni aikana ehdi nähdä kuin murto-osan kaikista niistä kohteista, jotka maailmassa olisivat näkemisen arvoisia. Mutta näenpä ainakin edes sen osan.

Vierailija
77/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina useampia matkoja varattuna, tälläkin hetkellä kolme ja yksi vielä suunnitelmissa ensi keväälle.en pääse töistäni eroon kuin ulkomailla, silloin saan jättää puhelimen kotiin, eikä asiakkaat kävele vastaan. Teen myös paljon etätöitä, joten työt ovat kotona aina nähtävillä. Vihaan Suomen kylmyyttä ja talven pimeyttä, kesälläkään ei voi luottaa siihen, että olisi lämmin. Nautin matkojen suunnittelusta lähes yhtä paljon kuin itse matkoista, se on hyvää nollausta vaativasta työstä.

Vierailija
78/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä hyvin, että on ihmisiä joille tuo on helppo ja vaivaton tapa matkustaa, ja he hakevat lomiltaan eri asioita kuin minä.

Mutta itselle tuo ei sovi, ja suuri syy siihen on se, että nämä all-matkat yleensä rikastuttavat suuria hotelliketjuja, eikä niistä jää paikallisille juuri mitään.

Ihan mukava ajattelutapa. Itse matkustan muusta syystä kuin hyväntekeväisyydestä, enkä siksi ajattele noin. Toisinaan maailma toimii kysynnän ja tarjonnan mukaisesti markkinaperiaatteella. Itsekin olen jo joutunut muutaman kerran YT:isiin ja sen seurauksena vaihtanut työpaikkaa, ihan täällä koto-Suomessa. 

Vierailija
79/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heipsis,

olen itse lentoemäntä, joten matkustamista tulee vaikka kuinka paljon jo pelkästään vuoden aikana. Meidän perhe asuu omakotitalossa, tilaa on, ja pihalta tie minkälaista huvitusta. Sukumökkikin löytyy saimaan rannalta.

Mutta kuinkas ollakkaan, kesä- ja talvilomat meidän perhe on aina jossain päin maailmaa reissaamassa. yhdessä mietitään ja suunnitellaan.

Sinä tykkäät arjestasi kotona, ei meilläkään mitään valittamista ole, mutta silti haluamme yhdessä perheenä matkustella ja nähdä paikkoja. En edes yritä käydä selittämään, et sinä sitä ymmärtäisi, ihan siitä syystä että jo ilmoitit ettet ymmärrä.

Pysy kotona, ilmeisesti siellä on silti liian tylsää kun pitää silti miettiä toisten lomatekemisiä.. hommaa harrastus

Oletko yhtä koppava asiakaspalvelija?  Mulla on harrastus, kiitos huolenpidosta. Sali 4x vkoon, maastopyöräily ja töitä 3-4 pvää viikossa. Kesäisin en käy toimistolla lainkaan, vaan teen töitä omalla terassilla tai rannalla. Toivoisin, että muutkin tykkäisivät arjestaan niin, ettei tarvitsisi aina paeta. Elämä on helpompaa niin. Matkustetaan kerran parissa vuodessa riippuen kohteesta. Seuraavana se Vietnam ja Yhdysvallat, Florida todennäköisesti, koska siellä on ystäviä. Tästä ketjusta en ole löytänyt montaakaan samanhenkistä arjen rakastajaa kuin minä, koska kaikilla tuntuu olevan pakkomielle selittää, miksi matkustavat. Yksikään ei ole pysähtynyt pohtimaan, miksi arkeaan haluaa paeta? Mennään vaan sieltä mistä aita on matalin, eli matkustetaan kauas pois. Entä jos ei koskaan oppisi elämään arkea ja nauttimaan siitä, ja tapahtuisi jotain mikä pakottaisi olemaan kotona tai lapset sairastuisivat, tulisi siihen jo ennestään raskaaseen arkeen vielä lisää painolastia.

Jotkut ihmiset eivät siedä mitään vastoinkäymisiä vaan pakenevat kaikkea. Mitä elämää se on, ei ainakaan täysipainoista.

Just sayin. :)

Joillakin on vähän rankempaa työelämässä kuin tuo sinun toimistorottailu:DD Esimerkiksi  mieheni viettää välillä leikkaussalissa 7-12 h päivässä ja siihen päälle päivystykset. Sama juttu äidilläni, paitsi ettei hänen tarvitse tehdä ylitöitä koska hänen ammattiaan osaavat harjoittaa muutkin.

Mistä hitosta sinä tiedät että muut pakenevat jotain? Miksi sinulle pitää perustella matkusteluaan? Mistä sinä tiedät että muut eivät osaa elää arkeaan?

Vierailija
80/93 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi mikä jankkaaja olet kyllä, just sayin. :)

Etkö siis oikeasti hahmota että kaikki ihmiset eivät voi järjestää elämäänsä yhtä kivaksi kuin sinun on? Että on töitä joita ei voi tehdä etänä? On pitkiä työmatkoja ja elatusvelvollisuuksia joiden vaihtoehto ei ole työt terdellä vaan tipahtaminen yt kierroksella? Että sen jälkeen kun on ollut töissä 8 tuntia, tehnyt työmatkaa 2 tuntia sinne betonilähiöön, käynyt kaupassa, kustannut lapsia harrastuksiin, laittanut ruoat, siivonnut ja pyykännyt ja auttanut omia sairaita vanhempia saattaa vähän uuvuttaa? Ja tulee sellainen olo että oispa kiva vain maata viikko auringossa? Ihan siis käsittämätön ajatus sinulle?

Kun nyt tuossa pohdit että asia vaatii avaamista niin mistä lähtisit itse tuota avaamaan? Helsinkiläisenä ostamalla parilla miltsillä kivan talon Lehtisaaresta niin on kivasti lähellä työpaikkaa ja lapsilla tilaa temmeltää rannalla?

En sitä sano etteikö elämästä voisi tehdä vähän luksuksempaa ostamalla siivouspalveluita, luksusta kotiin jne mutta suomalaisessa kuitenkin asuu luterilainen raatajan asenne niin se ei ehkä ole niin helposti tehty kuin sanottu. Monesti vasta ulkomailla on lupa hengittää ja eihän se tervettä ole mutta hyvin ymmärrettävää.

Sulle vois tehdä hyvää sellanen Nousukausi -elokuvan tyyppinen larppaus arkiseen puurtamiseen. Itse opin ymmärtämään noita all inclusive resort lomia siinä vaiheessa kun iski 50 h /vko + matkat työviikot tajuntaan.

Pakenemisen itse aloitin siinä vaiheessa kun huomasin että ainoa pätevä syy olla siirtelemättä, perumatta tai keskeyttämättä lomia ja olla ottamatta työkonetta lomalle mukaan oli se että on ulkomailla.