Naisten syrjiminen työnhaussa
Olen vähän päälle kolmikymppinen korkeasti koulutettu nainen ja haen koulutusta vastaavia töitä. Minulla on kyllä työpaikka, mutta tehtävä ja palkkaus ovat yli 1000 € alle sen, mitä voisi taustallani olettaa. Sanotaan vaikka, että verojen jälkeen käteen jää ykkösellä alkava summa. Kyllähän sillä elää ja olen kiitollinen että on työpaikka, mutta tunnen jämähtäneeni paikoilleni ja että kouluttautuminen oli turhaa. Palaute on ollut aina hyvää, koulutus ja työkokemus sopivat ja periaatteessa työnantajia kiinnostaa, mutta tuntuu että asiat jätetään aina hieman "auki". Voisiko iällä ja sukupuolella olla merkitystä, eli ei haluta palkata lapsentekoiässä olevaa? Tehtäviin on usein valittu hyvin samankaltainen hakija kuin itse olen, mutta jolla lapset jo tehtynä. Ymmärrän kyllä että työpaikoista on kova kilpailu, mutta mietin kannattaisiko minun suosiolla miettiä muita vaihtoehtoja tässä vaiheessa jos haluan urallani eteenpäin (yrittäjyys, jatko-opiskelemaan tai ulkomaille muutto)? Kokemuksia?
Kommentit (51)
Sukupuoli ei ole selitys kaikkiin kokemiisi epäkohtiin. Olen itse mies, Nokialta aikoinaan poispotkittu insinööri satojen muiden kaltaisteni tapaan. Työttömäksi jäätyäni löysin suhteellisen nopeasti uuden työpaikan, mutta huomattavasti pienemmällä palkalla. Palkkani oli koulutukseeni ja taitotasooni nähden todella alhainen. Jopa vähemmän koulutettu vaimonikin tienasi enemmän. Pidän kuitenkin työstäni, joten tekemisiini alhainen palkka ei vaikuttanut. Mutta kun tarjolle tuli parempi työpaikka normaalilla palkalla, niin en miettinyt kahta kertaa vaan vaihdoin firmaa. Oli siinä esimies naama norsunvitulla, kun irtisanoin itseni.
En usko, että naisena olemisesta ainakaan mitään haittaa on. Itse akateeminen mies ja hakemiini töihin varmaan lähes aina valittu nainen.
Mistä tiedät, millaisia hakijoita on valittu ja erityisesti, onko heillä jo lapset tehty vai ei?
Ero miesten ja naisten palkoissa ei ole merkittävä valmistumisen jälkeen saman alan sisällä. Voi olla jopa hieman naisten eduksi. Mutta työsuhteen laaduissa on yleensä eroa. Lisäksi naisten voi olla vaikeampaa saada työ. Tilanteen työelämässä muuttaa perheellistyminen.
Lopeta vinkuminen ja toimi niin kuin parhaaksi näet.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, millaisia hakijoita on valittu ja erityisesti, onko heillä jo lapset tehty vai ei?
Koska tiedän valitun henkilön tai saan muuten selville. Pienet piirit... :)
Vierailija kirjoitti:
Ero miesten ja naisten palkoissa ei ole merkittävä valmistumisen jälkeen saman alan sisällä. Voi olla jopa hieman naisten eduksi. Mutta työsuhteen laaduissa on yleensä eroa. Lisäksi naisten voi olla vaikeampaa saada työ. Tilanteen työelämässä muuttaa perheellistyminen.
Höpöhöpö. Naiset porskuttavat julkisen sektorin työpaikoissaan. Lisääntyminenkin on oma itsekäs valintanne.
Muuta Ruotsiin. Mikä pitää sinua Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Naiset porskuttavat julkisen sektorin työpaikoissaan. Lisääntyminenkin on oma itsekäs valintanne.
Tuo on puhdasta tilastotietoa, joten höpö höpö itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Eli sä olet vaan vähän kokenut asioita ja sen takia se on naisten syrjimistä ihan ilman mitään todisteita?
Ei ole pelkästään oma kokemukseni asiasta, kyllä tästä ovat muutkin valittaneet IRL. Kun vertailen millaisissa töissä tuntemani naiset ja miehet ovat (esim. samoihin aikoihin valmistuneet), ovat miehet löytäneet keskimäärin parempia töitä.
Naisia ei vastuunkanto ja ura kiinnosta, siinä se suurin syy. Muu on feministien uhritumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai itsekäs valinta... Tässähän on ollut mediassa ihan telkkarin teemailtoja myöten vaikerointia, kun syntyvyys on niin huolestuttavan matala.
Se minua ihmetyttää, miksei julkisen sektorin miesvaltaiset alat närkästytä ketään.
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli ei ole selitys kaikkiin kokemiisi epäkohtiin. Olen itse mies, Nokialta aikoinaan poispotkittu insinööri satojen muiden kaltaisteni tapaan. Työttömäksi jäätyäni löysin suhteellisen nopeasti uuden työpaikan, mutta huomattavasti pienemmällä palkalla. Palkkani oli koulutukseeni ja taitotasooni nähden todella alhainen. Jopa vähemmän koulutettu vaimonikin tienasi enemmän. Pidän kuitenkin työstäni, joten tekemisiini alhainen palkka ei vaikuttanut. Mutta kun tarjolle tuli parempi työpaikka normaalilla palkalla, niin en miettinyt kahta kertaa vaan vaihdoin firmaa. Oli siinä esimies naama norsunvitulla, kun irtisanoin itseni.
"Tarjolle tuli parempi paikka" -> niinpä. Aloittajalle ei ole tullut sitä parempaa paikkaa.
Miehethän siellä julkisella puolella nostelevat kaksi kertaa kovempia likosja kuin naiset julkisella.
Vierailija kirjoitti:
No eikös tässä siitä ole kyse että nyt vasta selvitellään mikä se paras vaihtoehto olisi?
Vierailija kirjoitti:
Miehethän siellä julkisella puolella nostelevat kaksi kertaa kovempia likosja kuin naiset julkisella.
Missähän ammateissa?
Esimerkiksi hoitajien keski- ja alkupalkka on reilusti suurempi kuin palomiesten ja poliisien vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös tässä siitä ole kyse että nyt vasta selvitellään mikä se paras vaihtoehto olisi?
Hyvin yksinkertaista.
Aloittaja osoittaa olevansa eteenpäin menevä, kouluttautuu, osoittaa olevansa vastuullinen ja haluttu työntekijä, sekä vaatii isompaa liksaa.
Niin joutuvat miehetkin tekemään. Pimppipassillako pitäisi saada kiintiöpaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tiedän valitun henkilön tai saan muuten selville. Pienet piirit... :)
Ei millään alalla ole piirit niin pienet, että jos hakee useita paikkoja, aina tuntisi sen, joka valittiin. Usein ilmoitetaan vain valitun nimi, aina ei sitäkään. Voihan sitä toki googlata ja selvittää kaikenlaista, mutta vähän oudolta kuulostaa, jos kaikkien valittujen yksityiselämääkin pengot.
Jos sä oot 3-kymppinen ja aina valitaan sellainen, jolla lapset on jo tehty, niin sehän tarkoittaisi, että valitut ovat yli 40- vuotiaita, vähintään. Jos sun ikäisellä on 1 tai 2 lasta, niin mikään ei vielä takaa, etteikö voisi tulla toinen, kolmas tai neljäs. Jos valitut henkilöt on noin paljon sua vanhempia, haetko liian vaativiin tehtäviin, joissa edellytetään enemmän kokemusta kuin mitä sinulla on?
En kiellä sitä, etteikö naisia syrjittäisi lapsen teko iässä, mutta kyllä heitä myös palkataan paljon. Aina ei ole kyse syrjinnästä, vaikka ei tulisi valituksi.
T. Toinen fertiili-ikäinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hakenut julkiselle sektorille enkä ole lisääntynyt. T. ap
Eli sä olet vaan vähän kokenut asioita ja sen takia se on naisten syrjimistä ihan ilman mitään todisteita?