Naisten syrjiminen työnhaussa
Olen vähän päälle kolmikymppinen korkeasti koulutettu nainen ja haen koulutusta vastaavia töitä. Minulla on kyllä työpaikka, mutta tehtävä ja palkkaus ovat yli 1000 € alle sen, mitä voisi taustallani olettaa. Sanotaan vaikka, että verojen jälkeen käteen jää ykkösellä alkava summa. Kyllähän sillä elää ja olen kiitollinen että on työpaikka, mutta tunnen jämähtäneeni paikoilleni ja että kouluttautuminen oli turhaa. Palaute on ollut aina hyvää, koulutus ja työkokemus sopivat ja periaatteessa työnantajia kiinnostaa, mutta tuntuu että asiat jätetään aina hieman "auki". Voisiko iällä ja sukupuolella olla merkitystä, eli ei haluta palkata lapsentekoiässä olevaa? Tehtäviin on usein valittu hyvin samankaltainen hakija kuin itse olen, mutta jolla lapset jo tehtynä. Ymmärrän kyllä että työpaikoista on kova kilpailu, mutta mietin kannattaisiko minun suosiolla miettiä muita vaihtoehtoja tässä vaiheessa jos haluan urallani eteenpäin (yrittäjyys, jatko-opiskelemaan tai ulkomaille muutto)? Kokemuksia?
Kommentit (51)
No hohhoijaa taas. Valkoinen kantasuomalainen (oletettavasti) cissukupuolinen heteronainen täällä itkemässä kun on taas niin ja niin rankkaa. Kannattaisiko ottaa pää pois pensaasta. Sinulla edes _on_ työ. Et tiedä oikeasta työsyrjinnästä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Naisia ei vastuunkanto ja ura kiinnosta, siinä se suurin syy. Muu on feministien uhritumista.
Kävin työhaastattelussa jossa haastattelija kyseli minulta olenko sinkku, onko minulla lapsia yms. Minua ei valittu.
Kyllä miehiä syrjitään moneenkin työpaikkaan haettaessa. Esimerkiksi aspahommin ei vatsakkaampi keski-ikäinen mies lähes koskaan pääse, koska siellä töihin halutaan hoikka, kaunis ja isorintainen nuori nainen, varsinkin jos asiakaskunta koostuu pääosin miehistä.
Jos saisin valita tiimiimme uuden työntekijän ja olisi kolme osaamiseltaan samantasoista hakijaa: 30-vuotias lapseton nainen, 40-vuotias nainen, jolla pari lasta, ja sanotaanko vaikka 35-vuotias lapseton mies, niin ykkösvaihtoehto olisi nelikymppinen nainen. Toisena mies ja viimeisenä kolmekymppinen nainen. Ihan äitiyslomariskin takia. Työ on haastavaa ja hidasta oppia, eikä koko ajan jaksa olla perehdyttämässä uusia työntekijöitä. Kaksi viimeksi palkattua nuorta naista jäänyt vuoden sisällä äitiyslomalle, joten seuraavaksi jotain muuta kiitooooss...
Kun otit vastaan lisää vastuuta, vaaditko myös palkkaa?
Perusteletko jok apalkankorotuskeskustelussa miksi ansaitset korotuksen?
Mä olen nainen, ja olen aina saanut sen palkan jonka olen pyytänyt. Olen myös saanut paikkoja joissa loppusuoralla kanssani on ollut miehiä.
Sen huomion kyllä tein nuorempana, että samalta kurssilta valmistuneet naiset hakivat assarin paikkoja ja miehet pokkana päällikköhommia.
Ikinä ei nuoruus tai lapsettomuus eikä myöhemmin äitiys ole ollut este. Toki jos olet kolmekymppinen ja duunit on saanut nelikymppinen, on tuolla toisella kummenen vuotta enemmän kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin valita tiimiimme uuden työntekijän ja olisi kolme osaamiseltaan samantasoista hakijaa: 30-vuotias lapseton nainen, 40-vuotias nainen, jolla pari lasta, ja sanotaanko vaikka 35-vuotias lapseton mies, niin ykkösvaihtoehto olisi nelikymppinen nainen. Toisena mies ja viimeisenä kolmekymppinen nainen. Ihan äitiyslomariskin takia. Työ on haastavaa ja hidasta oppia, eikä koko ajan jaksa olla perehdyttämässä uusia työntekijöitä. Kaksi viimeksi palkattua nuorta naista jäänyt vuoden sisällä äitiyslomalle, joten seuraavaksi jotain muuta kiitooooss...
Ymmärrän lapsettoman naisen välttämisen, mutta mikä tekee eron kahden muun hakijan välillä?
Ehdottomasti kannattaa muuttaa ulkomaille.
T:ulkosuomalainen since 2003
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tosi haastavaa joo. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sä olet vaan vähän kokenut asioita ja sen takia se on naisten syrjimistä ihan ilman mitään todisteita?
Ei ole pelkästään oma kokemukseni asiasta, kyllä tästä ovat muutkin valittaneet IRL. Kun vertailen millaisissa töissä tuntemani naiset ja miehet ovat (esim. samoihin aikoihin valmistuneet), ovat miehet löytäneet keskimäärin parempia töitä.
Ovatko tuntemasi miehet kenties opiskelleet tekniikkaa tai muuta käytännön läheistä? Niin kauan kun naiset opiskelevat joukolla humanistisia eivätkä ota vastaan haastavia johtotehtäviä (mikä voi olla ihan järkevääkin), ei kannata itkeä pienemmän palkan perään. Ainakin naiset tekevät vähemmän itsemurhia eli ehkä heidän valintansa ovat järkevämpi vaikkei rahaa tulekaan ihan yhtä paljoa. Kaikkea ei voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä miehiä syrjitään moneenkin työpaikkaan haettaessa. Esimerkiksi aspahommin ei vatsakkaampi keski-ikäinen mies lähes koskaan pääse, koska siellä töihin halutaan hoikka, kaunis ja isorintainen nuori nainen, varsinkin jos asiakaskunta koostuu pääosin miehistä.
Mainitsemassasi esimerkissä syrjitään myös rumia naisia.
Viesti siitä, että et ole niin hyvä kuin luulet.