Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Imetys on yliarvostettua", aivopieru by Suvi Pitkänen

Vierailija
17.09.2016 |

Pakko tehdä aloitus aiheesta, koska pistää vihaksi...
Suvi Pitkänen (Seiskajulkkis, Tiina Jylhän oikea käsi, makkarahuuli) siis ei aio imettää ihan vain siksi, että "imetys on yliarvostettua ja epämiellyttävää". Kuinka kauas voi ihminen vieraantua todellisuudesta?
Eikä edes älyä pitää suutansa kiinni tuollaisista aivopieruistaan...

En väitä, että imetys on pakollista, eivätkä kaikki pysty imettämään, mutta jos tuollaisen "syyn" takia ei edes halua KOKEILLA imetystä...! Kun se ei TODELLAKAAN ole yliarvostettua, vauva ei saa mistään niin hyviä eväitä elämään kuin äidinmaidosta. Jos äidillä on maitoa ja kaikki sujuisi normaalisti, miksi ei halua edes kokeilla, miltä imetys tuntuu?

Itse yritin imettää kahden kuukauden verran, mutta maitoa ei vaan alkanut tulla tarpeeksi ja oli turvauduttava korvikkeeseen. Olen silti tyytyväinen, että pystyin edes lyhyen aikaa imettämään.

Itkin, kun jouduin hyväksymään, ettei maitoni riitä... koin syyllisyyttä. Missään nimessä ei saa syyllistää, jos ei pysty imettämään, mutta olen sitä mieltä, että jos lapsen hankkii, pitäisi olla valmis edes yrittämään imetystä lapsen parhaaksi.

En todellakaan tunne tuota Suvia, mutta kuva jonka hän itsestään antaa mediassa, on pöyristyttävä.
Kylmä, epäinhimillinen, konemainen, kuminen, itsekäs.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Its en imettänyt, mutta valmistin soseet lapselle ihan käsin, puhtaista raaka-aineista ja suosin luomua, vihannesten lisäksi myös kalassa ja lihassa. Muut äidit, jotka imettivät kuukausi tolkulla, antoivat sosevaiheessa valmispilttejä. Joo, imetyssaarna kyllä onnistuu, mutta imetyksen jälkeen voi siirtyä valmisruokiin.

Sä olet poikkeus. Vain pieni osa äideistä valmistaa kaikki soseet itse.

Parempi imettää ja syöttää sekaisin pilttejä ja kotiruokaa, kuin juottaa korviketta ja syöttää sekaisin pilttejä ja kotiruokaa.

Vierailija
82/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Its en imettänyt, mutta valmistin soseet lapselle ihan käsin, puhtaista raaka-aineista ja suosin luomua, vihannesten lisäksi myös kalassa ja lihassa. Muut äidit, jotka imettivät kuukausi tolkulla, antoivat sosevaiheessa valmispilttejä. Joo, imetyssaarna kyllä onnistuu, mutta imetyksen jälkeen voi siirtyä valmisruokiin.

Kannattaa ottaa selvää asioista: esim. luomuporkkanaa ei suositella vauvoille koska niissä on enemmän nitriittejä (munuaisille haitallista) kuin ei-luomuissa. Kaikki ei ole aina niin simppeliä kuin miltä se näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rintamaidolla ollut myös jonkinlaista korrelaatiota älykkyyteen? Ensimmäisen sivun kirjoittajat eivät ainakaan älykkyydellä loista, ap kertoi aloitusviestissä jo ettei imetys yksin tee kenestäkään hyvää äitiä tai pyhää mutta että ilman syytä kieltää vahvalta oikeasti tutkitusti paras ravinto on yksinkertaisesti tyhmää. Siltikin koko eka sivu (ja ties kuinka paljon muista, en jaksanut lukea) täynnä hormonihuuruisia mammoja huutamassa kuinka kaikilla ei vain tule maitoa ja EI SAA SYYLLISTÄÄ!! Ei v**** te olette tyhmiä, koko ap:n aloitus meni yli niin että vihelsi.

Vierailija
84/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiennyt että lasten purkkiruuat valmistetaan kovan valvonnan ja testauksen alla, ja ne on jopa turvallisempia kuin se että itse valmistat luomuvihanneksista jotain? Luomuhan on pitkälti iso puhallus, taikasana jolla saadaan hyväuskoisilta rahat pois. 

Mutta eniveis, ei ne luomuporkkanat kyllä mitenkään korvaa niitä hyötyjä mitkä sun lapselta jäi imettämättömyyden vuoksi saamatta. Kuulostaa siltä että halusit vaan jotenkin kompensoida epäonnistunutta imetystä. "mäpäs en imettänyt mutta survoin omin pikku kätösin joka kikkarakakkara-annoksen minkä joosepille annoin, läl läl lää". 

Vierailija
85/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä äiti, joka imetti niin kauan kuin oli vain mahdollista. Imetys päättyi flunssaan kun maito väliaikaisesti väheni eikä lapsi enää sitten suostunut rinnalle. Ei se mitään, korvikkeetkin ovat nykyään ihan laadukkaita. Mutta en ymmärrä tuota mantraa, että imettävät äidit muka tarjoisi kaupan valmispilttejä. Meillä soseet tehdään itse ja mitä olen jutellut muiden äitien kanssa vaikka vauvakerhossa, perhevalmennuksissa yms. niin monet tuntuvat tekevät soseet itse.

Minä olen myös poikkeus tässä joukossa, minä imetin vain sen 3 kuukautta ja näissä kerhoissa kukaan muu ei anna ruokaa pullosta kuin minä. Lähes poikkeuksetta kaikki alle 6 kuukauden ikäiset vauvat syötetään suoraan rinnasta ja tämän jälkeen/aikana aloitetaan itsetehdyillä soseilla. 

Vierailija
86/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on nyt OT, mutta kun ketju meni imetyskeskusteluksi, niin imetyksestä olisi mielestäni tärkeää antaa parempaa faktatietoa. Ei ole muuten ollut vain pari kertaa, kun tälläkin palstalla on etsitty apua "kun maitoa ei riitä, sillä vauva on kokoajan tissillä/tms.". Ja sitten kun tarkemmin kysytään, niin vauva pissaa ja kasvaa normaalisti. Mutta aika usein sitten äiti kuitenkin menee antamaan korviketta, koska luulee että on todella yleistä että maito ei riitäkään.

Ja toki on tapauksia, joissa maito ei yksinkertaisesti nouse, esim. jos vauvaa ei ole saanut rinnalle synnytyksen jälkeen+jo synnärillä joudutaan antamaan lisämaitoa, niin maidon nousu voi olla työn takana, ja se työkään ei aina auta. Mutta sen nousun jälkeen on äärimmäisen harvinaista, että maito ei riitä alle 4kk vauvalle, ja tämän vuoksi pitäisi antaa korviketta. Laktivistiäiti tekee kyllä aivan uskomatonta työtä facebookissa, sellaista mitä oikeasti neuvoloiden pitäisi tehdä.

Suurin osa äideistähän haluaa täysimettää lastaan sen 6kk kyselytutkimusten mukaan, vain pari, siis oikeasti PARI, prosenttia näin tekee. Mielestäni kertoo kyllä siitä, että tietoa ja tukea on saatavilla heikosti. Todella monet luulevat että kun vauvalla on tiheän imun kausi, niin maito ei riitä. Samoin kun allergiapelko on yksi sellainen asia, mikä voi tyssäyttää monilla imetyksen. Ei sillä siis etteikö niitä allergikkoja oikeasti olisikin, mutta monesti vauvan itkuisuus saattaa johtua esim. ihan yleisestä elämäntuskaisuudesta (vauvahan on viettänyt tosiaan 9kk kohdussa, ei muutaman viikon ikäiseltä voi vaatia tyytyväisyyttä maailmassa jossa hänen pitää tottua mm. lämpötilan vaihteluihin, nälkään, läheisyyden kaipuuseen jne.) 

Vierailija
87/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisyys kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin Suvi. Imetys on yliarvostettua. Imetys ei oikeasti ole hyvän äitiyden mittari. Vaikka imetys ei onnistuisi niin voi olla erittäin hyvä äiti eikä onnistunut imetys tee kenestäkään Jumalaa. Vanhemmuudessa on paljon isompiakin asioita kuin imetys, imetys ei ole onnistuneen äitiyden mittari.

- Kolme lastaan imettänyt äiti.

Jumalattaren tekee.

Imetys antaa sellaiset eväät lapsen terveydelle ettei siihen pysty edes nykyaikainen lääketiede. Se ei ole siis ainoastaan superfoodia hellästi tarjoiltuna.

Niin. On ne varmaan.

Lehmät on Intiassa Jumalattaria.

Ja neuvolantädit suomessa.

Vierailija
88/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä äiti, joka imetti niin kauan kuin oli vain mahdollista. Imetys päättyi flunssaan kun maito väliaikaisesti väheni eikä lapsi enää sitten suostunut rinnalle. Ei se mitään, korvikkeetkin ovat nykyään ihan laadukkaita. Mutta en ymmärrä tuota mantraa, että imettävät äidit muka tarjoisi kaupan valmispilttejä. Meillä soseet tehdään itse ja mitä olen jutellut muiden äitien kanssa vaikka vauvakerhossa, perhevalmennuksissa yms. niin monet tuntuvat tekevät soseet itse.

Minä olen myös poikkeus tässä joukossa, minä imetin vain sen 3 kuukautta ja näissä kerhoissa kukaan muu ei anna ruokaa pullosta kuin minä. Lähes poikkeuksetta kaikki alle 6 kuukauden ikäiset vauvat syötetään suoraan rinnasta ja tämän jälkeen/aikana aloitetaan itsetehdyillä soseilla. 

Ei kannata luottaa siihen mitä kerhoissa näkee. Oikeasti vain 2% täysimettää 6 kuukautta, vai olikohan peräti 4 kuukauteen asti? Ja kyllä ne kaupan valmissoseet menevät monen muksun suuhun, ei niitä muuten myytäisi. Enkä nyt tarkoita että imetys mikään äitiyden mitta olisi, mutta älä nyt mene luulemaan ettei kukaan muu anna vauvalleen korviketta! :)

Vierailija
89/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiennyt että lasten purkkiruuat valmistetaan kovan valvonnan ja testauksen alla, ja ne on jopa turvallisempia kuin se että itse valmistat luomuvihanneksista jotain? Luomuhan on pitkälti iso puhallus, taikasana jolla saadaan hyväuskoisilta rahat pois. 

Mutta eniveis, ei ne luomuporkkanat kyllä mitenkään korvaa niitä hyötyjä mitkä sun lapselta jäi imettämättömyyden vuoksi saamatta. Kuulostaa siltä että halusit vaan jotenkin kompensoida epäonnistunutta imetystä. "mäpäs en imettänyt mutta survoin omin pikku kätösin joka kikkarakakkara-annoksen minkä joosepille annoin, läl läl lää". 

Eikös kaksi viikkoa sitten lehdissä ollut iso juttu pilteistä ja siitä, mitä vaaraa aiheuttavat terveydelle? Syötä sinä omille lapsillesi pilttiä, jos koet sen olevan jotenkin terveellistä.

Vierailija
90/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kaksi viikkoa sitten lehdissä ollut iso juttu pilteistä ja siitä, mitä vaaraa aiheuttavat terveydelle? Syötä sinä omille lapsillesi pilttiä, jos koet sen olevan jotenkin terveellistä.

En nyt väitä, että kaupan piltit olisivat parempia kuin itse tehdyt ruuat. Nehän sisältävät mm. paljon enemmän vettä kuin itse tehty jne. Mutta pakko kyllä puuttua tuohon medialukutaitoon ja sen perusteella tehtävään "tiedon"levitykseen. Se uutinen koski yleensäkin marjasoseita, että ne lisäisivät riskiä 1. tyypin diabetekseen. Tämäkin tutkimus on tosiaan tehty hiirillä, eli pektiini ja ksylaani (joita paljon marjoissa, ja luonnollisesti marjasoseet sisältävät ison määrän marjoja verrattuna siihen että ne syötiäisiin sellaisenaan) sisäsivät 1.tyypin diabeteksen imaantuvuutta nuorilla hiirillä.

Muihin uutisiin vauvanruuista en ole viime viikkoina törmännyt. Jos tuosta vetää suoran johtopäätöksen ihmisiin nähden, niin se puhuu enemmänkin soseruokien vaaroista verrattuna esim. sormiruokailuun.

Vierailija
91/91 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuolle nyt muutenkin se äitiys ei sovi lainkaan, eiköhän tämä lapsi jää ihan isänsä tai jonkun muun hoidettavaksi. Emakolla on vähän tärkeämpää tekemistä kuin vauvastaan tai tämän perustarpeista huolehtiminen