Miksi ajatte pyörällä autotiellä, jos vieressä on pyörätie. MIKSI?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48396-Virallinen-vast…
Tuossahan noita. Kilpapyöräilijä kevyen liikenteen väylällä on nopeuseron vuoksi turvallisuusriski jalankulkijoille ja koirantaluttajille.
Mikä oikeus on kilpapyöräilijällä?
Jos on pyöräkilpailu niin se on varmaankin merkitty asianomaisesti. Kilpapyörilijät eivät kuulu ajotielle eivätkä he voi häiritä muita pyörätiellä kulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitonta ajaa autoille tarkoitetuilla kaistoilla pyörällä jos pyörätie on vieressä.
Jos se on menosuuntaansi nähden vasemmalla puolella tietä, niin sitä ei ole pakko käyttää.
Missä niin sanotaantaan, että et voi sitä käyttää? Kai pyörän ohjaus kääntyy tien toiselle puoleelle jos sielä on pyörätie?
Tottakai sitä voi käyttää, mutta sitä ei tarvitse lain mukaan käyttää. Tämä luonnollisesti siksi, että sinne on aika hankala päästä jos toinen kaista on vilkas ja tuo kaista pitäisi ylittää. Järjetöntä ylittää jos olet kuitenkin kohta kääntymässä oikealle tai sillä puolella on alkamassa myös pyörätie.
Itse ajan pääsääntöisesti pyörätiellä, mutta tässä yleisimmät syyt joiden vuoksi itsekin joskus päädyn ajoradalle:
1) pyörätie on revitty auki, täynnä työmaa-aitoja, sorakasoja ja kaivinkoneita
2) pyörätie on parkkeerattu täyteen autoja
3) pyörätie päättyy tien oikealla puolella vain muutaman sadan metrin ajaksi, silloin vilkaisen taakse ja tien ollessa selvä poljen ajoradalla sen pari sataa metriä
4) missään ei ole merkkiä joka kertoo onko kyseessä kävelytie ja yhdistetty kävely- ja pyörätie, esitän mielessäni veikkauksen ja toimin sen mukaan
5) kun pyöräilijän ja kävelijän välinen nopeusero on merkittävä tai pyörätien kunto on käsittämättömän surkea, on yksinkertaisesti turvallisempaa ajaa ajoradalla. Tälläiset ajajat yleensä ovat tottuneita ja kohteliaita ajajia jotka osaavat seurata liikennettä ja näyttää kääntymismerkkejä
Vierailija kirjoitti:
Koska joskus se, mitä sinä luulet pyörätieksi on oikeasti jalkakäytävä. Eikä jalkakäytävällä saa pyöräillä. Joskus aina taakse ilmestyy näitä "mene pyörätielle" -tyyppejä, jotka eivät ilmeisesti itse tiedä jalkakäytävän ja pyörätien eroa.
Veikkaan että nämä samat tyypit sitten mennä lalluttavat pitkin pyöräkaistoja autosta jalkautuneena vittuuntuneena siitä, että pyörät menee liian kovaa ja liian läheltä.
Nimenomaan näin se usein tuntuu menevän. Sitten talvella tööttäillään, kun poljetaan liian keskellä tietä. Missä muualla pystyy polkemaan, kuin siinä reunemmassa olevasa renkaiden urassa? Yritän pysyä itse mahdollisimman paljon pois ajoradalta etenkin silloin, kun olen maantiepyörällä liikkeellä, koska urheilulliset ihmiset saavat näiden kateellisten ihmisten veren kiehumaan ja tehdään tahallaan kiusaa, joka voi olla vaikka hengenvaarallista.
Aggressiivisesti käyttäytyvät jalankulkijat aiheuttavat kevyen liikenteen väylällä vaaraa. On turvallisempi ajaa ennakoitavasti ajavien autojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajan joskus pienen pätkän ajoradalla siksi, etten joutuisi väistämään niin paljon pieniä koululaisia, jotka on vallanneet pyörä-/ kävelytien. Helpompaa niin kuin rinkutella ja arvuutella, kumpaan reunaan koululaiset mua väistää - jos ylipäätään väistävät.
.
Kaikilla on vapaus valita puolensa ihan lakiemme mukaan kummalla puolella kävelee.
Ja vaihtelu virkistää kun vaihtaa välillä puolta. Silloin on pakko kävellä keskiosan yli, joten ei se mitään turhaa ole se keskelläkään hortoilu.
Useampi tuollainen päättämätön kun sattuu samaan porukkaan lönkyttelemään isoine ahtereineen ja älypuhelimiaan hoivaten, niin joutuu joskus kiertämään lähes ojien kautta ohi edellyttäen, ettei jollakin jalankulkijalla ole koiraa tai paria jojon päässä ja metsässä. Tosin näillä ei ole kovin usein koiria, vaan tasaisesti kasvava lapsilauma...
Vierailija kirjoitti:
On aivan saatanan ärsyttävää kun joku keski-ikäinen wannbetriathlonisti ajaa KESKELLÄ kaistaa makkarankuoripuvussansa sillä kapearenkaisella maantiepyörällään, koska se pyörä on muka niin hieno, ettei sillä voi ajaa viereisellä pyörätiellä. Ajan joka kerta aivan perään ja tööttään, kun menen ohi, pesen tuulilasin juuri sopivalla kohdalla.
Juuri näistä kateellisista idiooteista puhuin viestissäni.
t. 6
Ajan kaupasta tullessa parisataa metriä ajoradalla, koska en viitsi kiertää tien toiselle puolelle ja sitten taas takaisin kun pyörässä on vielä kauppatavaratkin. Katson sellaisen välin että ei ole autoja heti tulossa. Rakentaisivat tuohonkin kevyenliikenteen väylän niin ei tarvitsisi ajoradalla ajella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajan joskus pienen pätkän ajoradalla siksi, etten joutuisi väistämään niin paljon pieniä koululaisia, jotka on vallanneet pyörä-/ kävelytien. Helpompaa niin kuin rinkutella ja arvuutella, kumpaan reunaan koululaiset mua väistää - jos ylipäätään väistävät.
.
Kaikilla on vapaus valita puolensa ihan lakiemme mukaan kummalla puolella kävelee.
Ja vaihtelu virkistää kun vaihtaa välillä puolta. Silloin on pakko kävellä keskiosan yli, joten ei se mitään turhaa ole se keskelläkään hortoilu.
Useampi tuollainen päättämätön kun sattuu samaan porukkaan lönkyttelemään isoine ahtereineen ja älypuhelimiaan hoivaten, niin joutuu joskus kiertämään lähes ojien kautta ohi edellyttäen, ettei jollakin jalankulkijalla ole koiraa tai paria jojon päässä ja metsässä. Tosin näillä ei ole kovin usein koiria, vaan tasaisesti kasvava lapsilauma...
Näin kerran koirantaluttajan hämärällä, joka oli heti alikulun jälkeen toisella puolella tietä ja koira toisella puolella, eikä edes katsonut taakseen tuleeko sieltä joku.
Ei voi kuin ihmetellä joidenkin järjen puutetta.
Useimmiten ajokaistalla ajavat on juurikin sellaisia vimpan päälle välinepyöräilijöitä. Ajattelevatkohan, että kulkevat autojen vauhtia?
ajoradalla saa ajaa jos pyörätie on syystä tai toisesta ajokelvoton. Suomessa yllättävän usein on.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten ajokaistalla ajavat on juurikin sellaisia vimpan päälle välinepyöräilijöitä. Ajattelevatkohan, että kulkevat autojen vauhtia?
Itseasiassa kaupunkialueella nämä usein ajavat samaa vauhtia kuin autot, koska on 40km/h rajoitus ja tuo on monelle kunnon pyöräilijälle aika tavallinen nopeus. Toki autot ajavat yleensä ylinopeutta.
Täälläkin näyttää riittävän näitä "sitten mää niille näytän ja meen kuulkaa oikein läheltä autolla" -tyyppejä. Toivottavasti se mahdollinen eteensattuva kuolemantuottamussyyte ei sit haittaa kauheasti teidän elämäänne. Ikävältä se tosin papereilla näyttää.
Niin ja hei, toivottavasti joku muu ei sitten halua vaikka "vähän kouluttaa" teidän ajoradalla pyörällä ajavia lapsianne tahi muuta rakastanne. Siinäkin kun voi käydä ikävästi.
Tässä maassa on tietä niin s-tanasti että eiköhän sinne mahdu vähän muutakin kuin just sää ja sun audi.
Terkuin,
Just sellanen "spandexrunkkari" joka ajaa ajoradalla mikäli kelvillä ajo on joko kiellettyä tai vaarallista, mutta näyttää kyllä esimerkiksi suuntamerkkejä huolella.
Eniten ärsyttää se, jos pyöräilijä tosiaan kokee suurta tarvetta ajaa autotiellä mutta ei noudata samoja liikennesääntöjä autojen kanssa. Todella monta kertaa olen nähnyt pyöräilijän husaavan punaisia päin täyttä vauhtia. Juuri kesällä meinasin itsekin olla osallisena pahassa onnettomuudessa, kun ajoin 60 km/h tietä ja stop-merkin takaa viuhahti pyöräilijä täyttä vauhtia sivuilleen katsomatta. Onneksi autossani oli hyvät jarrut ja ajoin rajoitusten mukaan, muuten olisi käynyt huonosti tälle superpyöräilijälle. Itse sain häneltä vain vihaisen mulkaisun kiitokseksi. Perkele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan saatanan ärsyttävää kun joku keski-ikäinen wannbetriathlonisti ajaa KESKELLÄ kaistaa makkarankuoripuvussansa sillä kapearenkaisella maantiepyörällään, koska se pyörä on muka niin hieno, ettei sillä voi ajaa viereisellä pyörätiellä. Ajan joka kerta aivan perään ja tööttään, kun menen ohi, pesen tuulilasin juuri sopivalla kohdalla.
Juuri näistä kateellisista idiooteista puhuin viestissäni.
t. 6
Mistä olisin sinulle kateellinen? Tyhmyydestäkö?
Siksi koska olen itsekäs paskakasa, siis tyypillinen spandexpersepyöräilijä
Pyörätiellä ajaessa autot tulevat vauhdilla kolmion takaa eteen ja koirankusettajat juoksuttavat koiriaan vapaana. Autoja on pysäköity keskelle pyörätietä. Pyörätiellä ajaminen on monesti hengenvaarallista itsestä riippumattomista syistä, vaikka yleensä yritän ajaa pyörätiellä aina kun mahdollista.
Kilpapyörällä pääsee esteettömästi ja ei kumi puhkea
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää se, jos pyöräilijä tosiaan kokee suurta tarvetta ajaa autotiellä mutta ei noudata samoja liikennesääntöjä autojen kanssa. Todella monta kertaa olen nähnyt pyöräilijän husaavan punaisia päin täyttä vauhtia. Juuri kesällä meinasin itsekin olla osallisena pahassa onnettomuudessa, kun ajoin 60 km/h tietä ja stop-merkin takaa viuhahti pyöräilijä täyttä vauhtia sivuilleen katsomatta. Onneksi autossani oli hyvät jarrut ja ajoin rajoitusten mukaan, muuten olisi käynyt huonosti tälle superpyöräilijälle. Itse sain häneltä vain vihaisen mulkaisun kiitokseksi. Perkele.
Kuulostaa keksityltä tarinalta. Muutenkin on todella harvinaista, että pyöräilijä rikkoo ajoradalla liikennesääntöjä.
Koska joskus se, mitä sinä luulet pyörätieksi on oikeasti jalkakäytävä. Eikä jalkakäytävällä saa pyöräillä. Joskus aina taakse ilmestyy näitä "mene pyörätielle" -tyyppejä, jotka eivät ilmeisesti itse tiedä jalkakäytävän ja pyörätien eroa.
Veikkaan että nämä samat tyypit sitten mennä lalluttavat pitkin pyöräkaistoja autosta jalkautuneena vittuuntuneena siitä, että pyörät menee liian kovaa ja liian läheltä.