Kuka ruokkii mun lapset kun kaikki tuet ja etuudet on poistettu?
Meille tulee nyt 70 € vähemmän rahaa kuussa kuin vuosi sitten näiden leikkausten ja vyön kiristysten takia. Millä mä ruokin ja vaatetan kolme lasta kun vuokran, lääkkeiden ja muiden menojen jälkeen lasten käyttöön rahaa jää rahaa alle 300 € kuussa?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Kauheita kommentteja täällä 😞. Ihmiset eivät näköjään ole kokeneet työttömyyttä tai sairautta =köyhyyttä, mistä tämä epäempaattisuus ja kusipäisyys oikein kumpuaa. Hävetkää jos osaatte.
Epäempaattisuus ja kusipäisyys kumpuaa aloituksesta ilmenevästä kirjoittajan asenteesta. Jos hän olisi kysynyt, miten voisi tienata 70 €/kk lisää, olisi vastauksetkin olleet aivan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kauheita kommentteja täällä 😞. Ihmiset eivät näköjään ole kokeneet työttömyyttä tai sairautta =köyhyyttä, mistä tämä epäempaattisuus ja kusipäisyys oikein kumpuaa. Hävetkää jos osaatte.
Minä olen yksi noista kusipäisistä kommentoijista ja kyllä olen kokenut sekä pitkäaikaistyöttömyyttä että sairautta. Arvaa mitä, olen kuitenkin osannut lapsiluvun mitoittaa sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kusipäisyyttä on vain ja ainoastaan lasten tehtailu tilanteeseen jossa äippä ja/tai iskä ovat työttömiä ja/tai sairaita. Ja köyhiä. Ap on se jonka pitäisi hävetä ahneuttaan olla vaatimassa itselleen ja pesueelleen muiden tienaamia rahoja.
Sinä ja lastesi isä. Jos tulonne nyt tipahtivat toimeentulotukirajan alapuolelle, myös sossu.
Vierailija kirjoitti:
En mä kyllä häpeä sitä, että mä olen opiskellu järkevälle alalla, tehnyt paljon töitä, kerännyt varallisuutta, hajauttanut ja sijoittanut, että tulot tulevat useasta lähteestä, tehnyt kolme lasta vasta yli kolmekymppisenä, jolloin siihen oli todella varaa. Nyt pystyin jäämään hetkeksi vapaalle saattohoitamaan äitiäni. Työttömyys ei olisi katastrofi, kun asuntovelka on maksettu ja säästöjä on. Sairauksiin on vakuutuksia ja säästöjä. Lasten opinnot voivat tulevaisuudessa maksaa, siihen on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä tehdä lapsia ellei kykene niistä huolehtimaan.
Mitä sitten jos ne on tehty jo?
Moni tekee lapsia hyvien päivien aikana mutta elämässä voi sattua myös yllätyksiä. Eikä kaikkeen voi varautua kuin unelmissaan vaan.
Hah empatiaako tässä pitää tuntea? Laiska loinen hän on. Tehnyt lapsen kun 'tuntui siltä' tms
Ei pidä hankkia enempää lapsia kun on varaa...henkisesti ja taloudellisesti!
Meillä on siksi 2 lasta ja ei ole valtio meidän elämää kustantanut vaan ihan itse on pärjätty vaikka ei aina ole helppoa ollut.
Aikuisella ihmisellä on vastuu omasta elämästä ja omista valinnoista.
Sossu ei ole automaatti vaan ihan viimeinen hätävara...hetkeksi eikä loppuelämäksi.
Eli teidän lapset elättätte te itse tai leipäjono jos muuta että keksi/voi tehdä.
Mä ihmettelen ap:n käsitettä "300e lasten käyttöön". Tulee väkisinkin mieleen, että perheellä on rahat erikseen myös aikuisten käyttöön eli tupakka, alko ja viikonlopun baari-ilta kassa. Ja näistä ei tingitä edes lasten ruokkimiseksi tai vaatettamiseksi.
Kyllä perustoimeentulon saa, kun osaa hakea. Toki kusevat sossussakin linssiin joskus mutta ota selvää oikeksistasi ja ota kaikki mitä toimeentulotukea saat. Niin ne rikkatkin rikastuu röyhkeydellä ja toisten työllä mitäpä sitä auttaa sen vaatimattomampi olla, kynsin hampain vain oikeuksista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kaikki on täälläkin koettu, mutta tiesin ja tajusin jo varhain, kun pelkkä elämäm koululainen olen (aikoinaan sai töitä mistä vain, kun älysi kysyä, ja ilman koulutusta!), etten ainakaan rupea porsimaan tyylin 6 lasta ja kaikki eri miehille, kuten valtakunnan tapa näyttää nykyään olevan, kiitos näiden VALTAVIEN tukien, jotka mahdollistaa loisimisen ja jatkuvan lisääntymisen. Kun jokaiseen ininään saa sossusta rahaa! Jopa koirien ja kissojen ruokiin ja lääkäreihin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Työtön olen minäkin tällä hetkellä, mutta ikä ja terveydelliset ongelmat painavat päälle. Oishan se jo hirvittävää katseltavaa, kuinka mun mahdolliset kymmenen kakaraa olisivat sossun elätteinä! Yhden lapsen tein, ja ihan ydinperhe oli, ennen kuin puoliso kuoli. Oli tarkoitus opiskella, mutta tehtaaseen oli mentävä, jotta leipää sai suuhun.
Onneksi tämä ainoa opiskeli ja elää kunnollisena ihmisenä. Kävi hyvä tuuri sen suhteen.
Ja ap, seuraavan kerran kun käyt vinkumassa veronmaksajien rahaa, pyydä ihan ensiksi kondomeja! Ja tee siitä tapa!!!
Ei sssssssaaatana miten tämmöiset ihmiset saavat lisääntyä? Onneksi nyt taitaa olla viimeinen sukupolvi joka voi näin loisia eikä ole pakkosterilointia.
Hei ap! 1990-luvulla oli ihan sama tilanne. Tukia leikattiin ja moni jäi työttömäksi. Kuka silloin ruokki lapset? Vanhemmat tietenkin. Elintasoaan tottakai joutui laskemaan, jotkut oikein reilustikin, mutta ei kukaan lapsi kuollut nälkään silloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee nyt 70 € vähemmän rahaa kuussa kuin vuosi sitten näiden leikkausten ja vyön kiristysten takia. Millä mä ruokin ja vaatetan kolme lasta kun vuokran, lääkkeiden ja muiden menojen jälkeen lasten käyttöön rahaa jää rahaa alle 300 € kuussa?
Mitä tarkalleen teiltä on leikattu?
Ei yhtikäs mitään, kunhan kitisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kynnä maata...mene töihin..miksi sulle pitäisi kaikki tarjottimella antaa? Kaikki ollaan samassa sopassa ja vihaan Suomen tapaa pistää ahkerat maksamaan laiskojen lisääntymisestä.
Ite olet osasi valinnut, sinäkin!
Ja laiskojahan me ei olla. Tietäisit vain meidän tilanteen, niin et todella kirjoittelisi tollasta paskaa palstalle! Ap
Ai valinnut elättää kaltaisiasi? En todellakaan. Pakko on. Sun taas ei ole ollut pakko tehdä lapsia, joita et näemmä kykene edes elättämään.
Mee töihin. Metsästä saa puolukkaa ja sieniä. Järvistä ja meristä kaloja. Ei se niin vaikeeta ole. Ja lapset voi ottaa mukaan marja- ja kalajuttuihin. Ja kyllä jos nyt ei jmetsä ärvi satu vieressä olemaan, niin mene polkupyörällä tai julkisilla jos et autoa omista. Voin ostaa sulta yhden ämpärin hyvää puolukkaa 20 eurolla. Sen keräät reilu tunnissa. Sillä saat jo yhden kassin ruokaa, jolla ruokit perheen päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yksi noista kusipäisistä kommentoijista ja kyllä olen kokenut sekä pitkäaikaistyöttömyyttä että sairautta. Arvaa mitä, olen kuitenkin osannut lapsiluvun mitoittaa sen mukaan.
Mistäs me tiedetään miten paljon ap:n tilanne on muuttunut lasten hankkimisen jälkeen? Jos silloin asiat on olleet hyvin ja on vaikuttanut töitä riittävän, on ollut esim kaksi vanhempaa joiden tuloilla pärjätään hyvin. Ei sitä lapsilukua voi vähentää sitten kun työttömyys, sairaus ja avioero jne. iskee.
-lapseton opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkalleen teiltä on leikattu?
Ei yhtikäs mitään, kunhan kitisee.
Näin. Siellä vuokrarivarin pihalla grillaillessa pitää nyt kutistaa siiderin lipitystä 70 eurolla. Mutta kaipa se sossu nostaa asumistukea satasella, niin ollaan taas valmiita paneskelemaan, kun eikös se vauvakuume ja meidän oikeudet, kun me jörnitään tyytyväisinä uusia veronmaksajia? Vai mites se meni?...
Mä ihmettelen miten monelle se on tullut yllätyksenä. Tiedän perheitä, jotka on tehnyt 2-4 lasta pienillä ikäeroilla. On luotettu siihen, että miehelle löytyy jotain töitä ja nainen voi olla kotiäitinä. Nyt kaikki sitten makaa kotona työttöminä ja lapset on virekehoidossa ja itketään tukien leikkauksia. Pakko myöntää, että vituttaa maksaa veroista tällaisten makoilu ja lasten elämän pilaaminen.