Kuka ruokkii mun lapset kun kaikki tuet ja etuudet on poistettu?
Meille tulee nyt 70 € vähemmän rahaa kuussa kuin vuosi sitten näiden leikkausten ja vyön kiristysten takia. Millä mä ruokin ja vaatetan kolme lasta kun vuokran, lääkkeiden ja muiden menojen jälkeen lasten käyttöön rahaa jää rahaa alle 300 € kuussa?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheita kommentteja täällä 😞. Ihmiset eivät näköjään ole kokeneet työttömyyttä tai sairautta =köyhyyttä, mistä tämä epäempaattisuus ja kusipäisyys oikein kumpuaa. Hävetkää jos osaatte.
Minä olen yksi noista kusipäisistä kommentoijista ja kyllä olen kokenut sekä pitkäaikaistyöttömyyttä että sairautta. Arvaa mitä, olen kuitenkin osannut lapsiluvun mitoittaa sen mukaan.
Mistäs me tiedetään miten paljon ap:n tilanne on muuttunut lasten hankkimisen jälkeen? Jos silloin asiat on olleet hyvin ja on vaikuttanut töitä riittävän, on ollut esim kaksi vanhempaa joiden tuloilla pärjätään hyvin. Ei sitä lapsilukua voi vähentää sitten kun työttömyys, sairaus ja avioero jne. iskee.
-lapseton opiskelija
Lapsilukua päätettäessä tietenkin mietitään, montako lasta pystyy elättämään, JOS työttömyys, sairaus tai avioero jne iskee.
ap mitä tarkoittaa lasten käyttöön rahaa? paljon aikuisille sitten jää?
Hetkinen, minne jäi "ei töihin nykyään vaan mennä"? Eikö se päde kun tukea tarvitsisi yksinhuoltaja?
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin. Metsästä saa puolukkaa ja sieniä. Järvistä ja meristä kaloja. Ei se niin vaikeeta ole. Ja lapset voi ottaa mukaan marja- ja kalajuttuihin. Ja kyllä jos nyt ei jmetsä ärvi satu vieressä olemaan, niin mene polkupyörällä tai julkisilla jos et autoa omista. Voin ostaa sulta yhden ämpärin hyvää puolukkaa 20 eurolla. Sen keräät reilu tunnissa. Sillä saat jo yhden kassin ruokaa, jolla ruokit perheen päiväksi.
Mutku ei pysty, ei voi, ei jaksa, ei kykene, ei viitsi, ei halua, ei ehdi, ei osaa, ei mitenkään. Pesukone hajosi, haluan uuden.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä tehdä lapsia ellei kykene niistä huolehtimaan.
Tuo on kyllä, niin totta mutta silti kaikki tollut ei ymmärrä. Meillä ylellisyys yhteiskunnassa valtio ja kunnat pitävät kunniatehtävänä syntyvyyden lisääntymistä.
Eiks niiin.
Vierailija kirjoitti:
Esim lasten isä...??
Lasten isä on ihan aikuisten oikeesti vaan työtön.
Ammattitutkinnon jälkeen töitä omalta alalta ja paikkakunnalta ei löytynyt. Siitä sitten seurasi erinäisiä muita ongelmia, jotka eivät tähän tilanteeseen kuitenkaan mitenkään suorasti liity.
Eli halusin herättää keskustelua nykyhallituksen kiristyksistä ja köyhät kyykkyyn asenteesta. Kyllä köyhien elämä täällä on tehty mahdottomaksi. Ap
Näistä vastauksista tosissaan näkee, mitä kusiaivoja näillä palstoilla liikkuu.
Olen monikkoäiti, joka sairaslomalla, puoliso erittäin taitava alallaan ja koulutettu, voi kun töitä vaan olis riittävästi.
Hyvä antaa vähästäkin, paha ei anna paljostakaan.
En itsekkään kannata "lapsitehtailua", mutta mikä oikeus täällä on haukkua toisia noin törkeästi?
minä en ainakaan haluaisi elää valtiossa, jossa heikoimmat jätetään lapsineen kadulle selviämään. Ihmisten tilanteet muuttuvat, joskus töitä on ,joskus niitä ei ole. Ap voi opiskella vaikka itselleen hyvän ammatin, kun lapset vähän kasvavat ja heitä nyt tässä vaiheessa autetaan niin, että heillä on ihmisarvoinen elämä ja he säilyttävät mielenterveytensä ja uskon tulevaan.
Näiden perheiden tulonsiirrot eivät todellakaan ole verojen suurin käyttökohde.
Rikkaat ja erittäin hyvätuloiset ovat niin irtautuneet normaalin keski- ja pienituloisen arjesta että oksettaa. Hävettää todella näiden kommenttien kirjoittajien puolesta.
Minä ainakin mielelläni maksan palkastani veroa että heikko-osaisia autetaan, hyvinvointivaltio säilytetään ja rikollisuus pysyy aisoissa. Ei näytä varallisuus ja sosiaaliset taidot ja empatiakyky mahtua samaan päähän.
Sille aikuisten oikeesti työttömälle miehelle terkkuja että jos edes päivän poimisi metsässä puolukoita ja myisi ne niin olisi tämän viikon 70 eur jo tienattu.....
Huomenna voisi erikoistua suppilovahveroihin.... Kannattaa pyrkiä köyhyydestä pois. Itse.
Ap olisi fiksua, että avaisit tilannettanne perinpohjin ennen kuin tulet sanomaan, että tietäisittepä mitä me koemme. Kun emme me voi tietää ellet kerro. :)
Vai olikohan tämä vain yritys saada ihmiset provosoitumaan?
Vierailija kirjoitti:
Lasten menot on lasten menoja, aikuisten menot aikuisten menoja.
Kun kaikki muut on maksettu, jää lasten vaatteisiin ja ruokaan koko perheelle alle 300 € kuussa.
Esim velkaa miehellä yli 10000 € ulosotossa. Ei paljon kannata raataa kun vouti vie kaiken. Ja velkasaneeraukseen ei pääse kun alle 30 v.
Mulla neljä eri diagnoosia. Mun ei edes periaatteessa pitäisi hoitaa lapsia kotona mun selän takia, mut kun ei saada tarhapaikkaa keskimmäiselle. Koska leikkaukset.
Et semmonen hallitus meillä! App
Vierailija kirjoitti:
Näistä vastauksista tosissaan näkee, mitä kusiaivoja näillä palstoilla liikkuu.
Olen monikkoäiti, joka sairaslomalla, puoliso erittäin taitava alallaan ja koulutettu, voi kun töitä vaan olis riittävästi.
Hyvä antaa vähästäkin, paha ei anna paljostakaan.En itsekkään kannata "lapsitehtailua", mutta mikä oikeus täällä on haukkua toisia noin törkeästi?
minä en ainakaan haluaisi elää valtiossa, jossa heikoimmat jätetään lapsineen kadulle selviämään. Ihmisten tilanteet muuttuvat, joskus töitä on ,joskus niitä ei ole. Ap voi opiskella vaikka itselleen hyvän ammatin, kun lapset vähän kasvavat ja heitä nyt tässä vaiheessa autetaan niin, että heillä on ihmisarvoinen elämä ja he säilyttävät mielenterveytensä ja uskon tulevaan.
Näiden perheiden tulonsiirrot eivät todellakaan ole verojen suurin käyttökohde.
Rikkaat ja erittäin hyvätuloiset ovat niin irtautuneet normaalin keski- ja pienituloisen arjesta että oksettaa. Hävettää todella näiden kommenttien kirjoittajien puolesta.
Minä ainakin mielelläni maksan palkastani veroa että heikko-osaisia autetaan, hyvinvointivaltio säilytetään ja rikollisuus pysyy aisoissa. Ei näytä varallisuus ja sosiaaliset taidot ja empatiakyky mahtua samaan päähän.
Miksi miehesi ei ole opiskellut uutta alaa? meillä mies vaihtoi täysin alaa kun jäi työttömäksi eikä pystynyt työllistymään. Ennen teki ns hienoa istumatyötä nyt on pelkkä duunari mutta ainakin on töitä.
En ole ap. Mutta itselläni talous romahti kun mies ja lasten isä kuoli. Sain itse työpaikalta yt:ssä kenkää. Onnistuin löytämään uuden työn, josta minulle jää käteen kuukausittain 900€. Nelihenkisen perheen kulut on kohtalaiset kun taloudessa yksi aikuinen.
Asumiskustannukset on vedetty minimiin ja asumme kolmiossa, autosta luovuin myös. Joudun kokopäivätyöstä huolimatta hakemaan asumistukea ja lääkekulut sosiaslihuollosta. Elämä on yhtä henkiinjäämis taistelua, ja olen harkinnut lasten antia huostaan.
Mutta kyllä taas piristi kummasti nää kommentit, taidan tappaa itseni.
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee nyt 70 € vähemmän rahaa kuussa kuin vuosi sitten näiden leikkausten ja vyön kiristysten takia. Millä mä ruokin ja vaatetan kolme lasta kun vuokran, lääkkeiden ja muiden menojen jälkeen lasten käyttöön rahaa jää rahaa alle 300 € kuussa?
Minä pärjään alle 150 eurolla kuukaudessa ja olen aikuinen mies. Eiköhän tuolla rahalla muutaman lapsen saa pärjäämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikki muut on maksettu, jää lasten vaatteisiin ja ruokaan koko perheelle alle 300 € kuussa.
Esim velkaa miehellä yli 10000 € ulosotossa. Ei paljon kannata raataa kun vouti vie kaiken. Ja velkasaneeraukseen ei pääse kun alle 30 v.
Mulla neljä eri diagnoosia. Mun ei edes periaatteessa pitäisi hoitaa lapsia kotona mun selän takia, mut kun ei saada tarhapaikkaa keskimmäiselle. Koska leikkaukset.
Kuka hankkii vielä kolmannenkin lapsen tollaseen tilanteeseen? Itse en uskaltaisi.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap. Mutta itselläni talous romahti kun mies ja lasten isä kuoli. Sain itse työpaikalta yt:ssä kenkää. Onnistuin löytämään uuden työn, josta minulle jää käteen kuukausittain 900€. Nelihenkisen perheen kulut on kohtalaiset kun taloudessa yksi aikuinen.
Asumiskustannukset on vedetty minimiin ja asumme kolmiossa, autosta luovuin myös. Joudun kokopäivätyöstä huolimatta hakemaan asumistukea ja lääkekulut sosiaslihuollosta. Elämä on yhtä henkiinjäämis taistelua, ja olen harkinnut lasten antia huostaan.
Eikös tämä tilanne nyt ole hieman erilainen? Itse en tajua jos joku hankkii paskaan tilanteeseen lisää lapsia mutta totta kai sen ymmärtää et elämässä voi tapahtua joku katastrofi jonka seurauksena taloudellinen tilanne yhtäkkiä huononee. Silloin ei vaan hankita lisää lapsia tilannetta huonontamaan. Tuskin sun tilannetta kukaan tuomitsee.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä valitukset sitten sinua koske! Hae vain asumistukea ja muuta; sinunlaisellesi annamme veroeurojamme oikein mieluusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"lasten menot on lasten menoja, aikuisten menot aikuisten menoja" et vastannut että paljon näihin aikuisten menoihin on varattu.
"ei paljon kannata raataa kun vouti vie kaiken" no miten ajattelitte ilman raatamista päästä eroon velasta? onpa tyhmä asenne ettei kannata muka edes yrittää.
mitä muut diagnoosit? onko kaikki saatu vasta lasten teon jälkeen?
Ja kun nämä kovat arvot jyllää, niin rikkaat sanoo et perheen tehtävä pitää huolta, ei yhteiskunnan. Millä pidät huolta, kun olette työttömiä ja tai sairaita? Ja meidän vanhemmilla ja sisaruksilla sama juttu, ei sieltäkään tule apua ja tukea.
Masentaa tällänen yhteiskunta missä heikoimmista ei pidetä huolta. Ja viranomaiset, päiväkodit, sosiaalitoimi, poliisi, ulosottovirasto kaikki vaan vahtii ja kyykyttää. Ap
Vierailija kirjoitti:
tilanteesi on aivan eri, ei näitä kommentteja oo tarkoitettu sulle, olet kokopäivätöissä ja yksinhuoltajana, ap:n tapauksessa taas molemmat vanhemmat ovat tekemättä mitään. ihan mielellään maksan veroja auttamaan vähätuloisia, en vain niitä jotka eivät itke liikauta sormeakaan
Kyllä, veronmaksajat alkavat olla todella väsyneitä näiden elämäntapaloisijoiden mielitekojen kustantamiseen.