Lapsi syö klo.14 välipalan ip kerhossa, illallinen vasta klo. 18. Ystäväni oudoksuu kun syömme "niin myöhään"
He syövät jo klo.16-16.30 ruoan ja sitten iltapalan. Meillä ei yksinkettaisesti ole nälkä kun välipalaa itsekukin perheestä syö 2 pintaan..eikä iltapalaa juuri tarvita, hedelmää ehkä jos valvoo myöhempään.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
1) Ei neljä tuntia ole mikään pitkä aika ruokailujen välillä, siinä juuri ehtii tulla nälkä. Joskus kestää pidempäänkin kun edellinen ateria ollut tuhti. 2) Lapsetkin osaa ihan itse ilmaista jos on nälkä. 3) Iltapala on lähes aina turhaa kaloria. 4) Kunnon illallinen kuuden jälkeen riittää aamuun, päivän aikana aamiainen, lounas ja yksi välipala.
Melkein kaikki väitteet väärin, jos meidän perheeltä kysytään. 1) Neljän tunnin ruokailuväli on liian pitkä, jos huomioi sen, kuinka suuri osa laitoskeittiöiden välipaloista on hiilihydraatteja. 2) Lapset - ainakin 3-7-vuotiaat - ilmaisevat nälkänsä lähinnä kiukuttelemalla. Ei kivaa kenellekään. 3) Kun ruoka on 16.30-17.30, iltapala klo 20 on erittäin tarpeellinen, vaikkakaan ei kovin iso. Pääasia ettei tarvitse mennä tyhjällä vatsalla sänkyyn. Se aiheuttaa unettomuutta. (plus että lapsi, joka nukkuu päiväunet pk:ssa, saattaa valvoa sängyssä kymmeneenkin. Jos iltapala jää välistä, takuulla tulee ongelmia.) 4) Ehkä teillä. Ei kannata kuvitella, että oma tapa tehdä asioita on oikea.
Niin, ja koko perhe perusterveitä hoikkia.
Mielenkiintoinen ajatus, että paljon liikkuva kasvava lapsi pärjää 3 tai 4 aterialla päivässä.
Juoko lapsi välissä energiajuomia, limua tai mehua?
Peruskulutus voi lapsella helposti olla 2500-3000 kcal/vrk. Olisi mielenkiintoista kuulla miten tuollainen tarve tyydytetään esim. 3 ruokailukerralla.
Aktiiviurheilijatkin jakavat energian saannin useaan ateriaan päivässä.
Oma aktiivisesti liikkuva lapseni on syönyt tänään 6 ateriaa. Ennen kuin joku tulee jauhamaan ravintosisällöistä niin proteiineja ja rasvaa tulee kyllä riittävästi, joka aterialla kasvis tai hedelmä, leipänä ruisleipä ja muuten hiilareina tänään peruna, maitoa juo noin 3 lasillista päivässä. En tiedä mitä on koulussa syönyt.
Luulen että tässä(kin) mennään useissa perheissä aikuisten ehdoilla ja aikuisen mukavuusalueella pysyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Ei neljä tuntia ole mikään pitkä aika ruokailujen välillä, siinä juuri ehtii tulla nälkä. Joskus kestää pidempäänkin kun edellinen ateria ollut tuhti. 2) Lapsetkin osaa ihan itse ilmaista jos on nälkä. 3) Iltapala on lähes aina turhaa kaloria. 4) Kunnon illallinen kuuden jälkeen riittää aamuun, päivän aikana aamiainen, lounas ja yksi välipala.
Melkein kaikki väitteet väärin, jos meidän perheeltä kysytään. 1) Neljän tunnin ruokailuväli on liian pitkä, jos huomioi sen, kuinka suuri osa laitoskeittiöiden välipaloista on hiilihydraatteja. 2) Lapset - ainakin 3-7-vuotiaat - ilmaisevat nälkänsä lähinnä kiukuttelemalla. Ei kivaa kenellekään. 3) Kun ruoka on 16.30-17.30, iltapala klo 20 on erittäin tarpeellinen, vaikkakaan ei kovin iso. Pääasia ettei tarvitse mennä tyhjällä vatsalla sänkyyn. Se aiheuttaa unettomuutta. (plus että lapsi, joka nukkuu päiväunet pk:ssa, saattaa valvoa sängyssä kymmeneenkin. Jos iltapala jää välistä, takuulla tulee ongelmia.) 4) Ehkä teillä. Ei kannata kuvitella, että oma tapa tehdä asioita on oikea.
Meillä pilkulleen sama, paitsi yhdellä on astma :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin ihmettelen
Syödään ain n. 16
Jaa, no minä ihmettelen teitä jotka syövät jo klo 16. Eihän monissa perheissä olla vielä kotonakaan siihen aikaan!
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan työssäkäyvä voi syödä klo 16? Minä olen parjattu ope lyhyillä työpäivillä, enkä ymmärrä, miten ehtisin laittamaan ruuan klo 16, kun usein lähden töistä niihin aikoihin.
Samaa ihmettelen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se nälän ilmaisua se kiukuttelukin. Iltapala on tarpeeton, jos on syönyt illallisen illalla. Toki jos syö ennen viittä, tulee liian pitkä väli seuraavaan aamuun.
Ja on kyllä oikeasti heikot eväät, jollei neljää tuntia kestä niillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei kannattaisi!
Päivällisellä me jaksamme aamuun asti eikä silloinkaan ole vielä kova nälkä.
Syömme yleensä noin klo 20, joskus myöhemminkin. Olemme erittäin hoikkia koko perhe. Voi tosin olla urheiluharrastuksillakin osuutta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin kummoinen päivällinen jos se ei pidä nälkää edes kolmea tuntia.
Vierailija kirjoitti:
No onhan teillä myöhään, kun lapset eivät syö kahta välipalaa. Meidän ipn välipala ei ollut mikään kummoinen esitys...
Meillä on päivällinen klo 17 maissa, ja iltapala klo 20, lapset nukkuun 20.30.
Teidän tyylillä SAATTAA alkaa lihoa, jos syö pienet välipalat ja tankataan 2 pääruualla...
Kyllä sinunkin sopisi syödä 3t välein! Vai onko sinun ruokasi niin suureellisia, että nälkä ei tule 3,5 tuntiin?
Höpöhöpö. Painonhallinnan ykkösjuttu on säännöllinen ruokailurytmi eikä ruokailujen välit mene yli 3t.
Höpöhöpö vaan itsellesi! Säännöllinen ruokailurytmi on kyllä hyvä asia, mutta etenkään aikuisten ei todellakaan tarvitse syödä 3 tunnin välein! Kuka edes pystyy...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei kannattaisi!
Päivällisellä me jaksamme aamuun asti eikä silloinkaan ole vielä kova nälkä.
Syömme yleensä noin klo 20, joskus myöhemminkin. Olemme erittäin hoikkia koko perhe. Voi tosin olla urheiluharrastuksillakin osuutta asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin kummoinen päivällinen jos se ei pidä nälkää edes kolmea tuntia.
Vierailija kirjoitti:
No onhan teillä myöhään, kun lapset eivät syö kahta välipalaa. Meidän ipn välipala ei ollut mikään kummoinen esitys...
Meillä on päivällinen klo 17 maissa, ja iltapala klo 20, lapset nukkuun 20.30.
Teidän tyylillä SAATTAA alkaa lihoa, jos syö pienet välipalat ja tankataan 2 pääruualla...
Kyllä sinunkin sopisi syödä 3t välein! Vai onko sinun ruokasi niin suureellisia, että nälkä ei tule 3,5 tuntiin?
Höpöhöpö. Painonhallinnan ykkösjuttu on säännöllinen ruokailurytmi eikä ruokailujen välit mene yli 3t.
Höpöhöpö vaan itsellesi! Säännöllinen ruokailurytmi on kyllä hyvä asia, mutta etenkään aikuisten ei todellakaan tarvitse syödä 3 tunnin välein! Kuka edes pystyy...?
Minä! 3 tunnin välein on nälkä, riippumatta siitä mitä on edellisillä aterioilla syönyt.
Aamupala, lounas klo 11 töissä, välipala, päivällinen kotona noin klo 17, iltapala vielä illemmalla. Kroppa toimii, vatsa toimii säännöllisesti.
Jos ahdan itseni ihan täyteen niin pysyn kylläisenä pidempään. Vatsa ja elimistö ei kuitenkaan pidä siitä.
No mitä väliä, ihmisillä on erilaisia rytmejä. Meilläkin päivällinen syödään 18.00.
Jos pääsee töistä kello16.00 ja hakee kotimatkalla lapset hoidosta niin miten ruoka voi olla valmis kello 16.00-16.30? Kyllähän se ruoan valmistus sen verran aikaa kestää että kello 18 on jo lähellä kun ruoka on pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen ajatus, että paljon liikkuva kasvava lapsi pärjää 3 tai 4 aterialla päivässä.
Juoko lapsi välissä energiajuomia, limua tai mehua?
Peruskulutus voi lapsella helposti olla 2500-3000 kcal/vrk. Olisi mielenkiintoista kuulla miten tuollainen tarve tyydytetään esim. 3 ruokailukerralla.
Aktiiviurheilijatkin jakavat energian saannin useaan ateriaan päivässä.Oma aktiivisesti liikkuva lapseni on syönyt tänään 6 ateriaa. Ennen kuin joku tulee jauhamaan ravintosisällöistä niin proteiineja ja rasvaa tulee kyllä riittävästi, joka aterialla kasvis tai hedelmä, leipänä ruisleipä ja muuten hiilareina tänään peruna, maitoa juo noin 3 lasillista päivässä. En tiedä mitä on koulussa syönyt.
Luulen että tässä(kin) mennään useissa perheissä aikuisten ehdoilla ja aikuisen mukavuusalueella pysyen.
Voisiko joku laittaa esimerkkejä siitä miten lapsen energiantarve tyydytetään 3-4 aterialla päivässä? Varsinkin jos kyseessä on lapsi joka treenaa aktiivisesti.
4 tuntia on ihan perusväli, jopa imetysajoissa. Imeväistäkään vanhempi muksu nälkään tuossa ajassa ehdi kuolla.
Meillä tuhti välipala koulun jälkeen 14-16, treenit ja päivällinen 20-21.
Ihmetteleekö joku oikeasti toisten ruokailuaikoja? Ihan ok syödä vaikka klo 15 tai 19, miten vaan on tottunut!
Meillä syödään yleensä kuuden aikaan ja parin tunnin päästä kaksi lasta haluaa iltapalaa (puuroa, leipää tms) yksi lapsi syö ehkä hedelmän. Välipala on syöty kahden-kolmen aikaan. Tällä rytmillä on menty aina.
Jos ihmiset syövät sen illallisen klo 16 niin ei ole ihme jos ei itse/lapsi jaksa odottaa aamuun saakka ilman iltapalaa. Tavallaan on ihan sama missä välissä minkäkin ruuan syö (aamupala, lounas, välipala, illallinen, iltapala) mutta itse olen huomannut että jos se illallisen syö jo ns. päivällä klo 16-17 niin tuosta menee aikaa siihen että menen nukkumaan 6-7 tuntia! On pitkä väli olla ns. iltapalan (=jugurtti/leipä ja hedelmä) voimilla esim. iltakahdeksasta aamuseitsemään. Jos syö illallisen illalla, esim. klo 20 aikaan, niin tukevan ruuan kautta jaksaa sinne aamuun ihan hyvin.
Ja ohi aiheen, mutta en tiedä kun kaksi ihmistä (ja käytännössä KAIKKI tutut ovat työssäkäyviä!) jotka ovat klo 16.00 tai 16.30 kotona TYÖpäivän jälkeen. Nuo molemmat tekevat työtä jossa on liukuva työaika, saa mennä aamulla klo 7-9 töihin ja lähteä klo 15-17 välillä, ja molemmat tekevät omasta tahdostaan aikaisinta aamua klo 7-15.
Vain työtön tai kotiäiti tai osa-aikatyössä oleva voi tehdä lounaan neljäksi valmiiksi. No joo, ehkä jo vuorotyöläinen joskus, tai jos on kaksi vuorotyötä tekevää jotka voivat limittää vuoronsa niin että aina toinen pääsee aamuvuorosta aikaisin...
Vanhempieni luona on syöty aina klo 17-20 välillä, ei ole niin tarkkaa :D