Tulipa paska mieli :( Kaveri tehnyt meistä lasu-ilmoituksen, tänään soitti sossu
Ilmoitus sinänsä ihan aiheesta, olin taannoin lasten kanssa yksin kotona kun mies työmatkalla. Lapset (eskari + alakouluikäinen) olivat illalla jo nukkumassa, ku rankan työviikon päätteeksi ja yksin rauhassa olon kunniaksi päätin korkata viinipullon - ottaa lasillisen tai pari. No, pitkä aika ilman alkoa ja lasilliset meni useammaksi, ja huomasin jossain vaiheessa yhtäkkiä olevani kännissä. Pelästyin (koska eihän ainoa aikuinen saa olla humalassa jos lapsia talossa), soitin naapurustossa asuvalle kaverille nolona ja pyysin, jos ei ole isompaa vaivaa, voisko tulla meille yöksi, kerroin rehellisesti syyn ja että mua hävettää.
Kaveri tuntui ymmärtäväiseltä ja tuli, lapset nukkui heräämättä aamuun asti. Aamullakin kaikki oli vielä fine, kaveri vielä tsemppasi mua kun morkkista podin, että kaikille sattuu joskus virhearvio.
Tänään sitten sain puhelun sossusta, kaveri oli tehnyt tapauksesta lastensuojeluilmoituksen. Olin puhelimessa ihan paniikissa ja aloin itkeä. Ahdistaa, kun nyt on pakko kertoa miehelle tästä ja mitä lie kuvittelee :( Sossut siis tulevat meille kotikäynnille. Ymmärrän, jos tää ois ollut jotenkin vaikka toistuvaa, ja kaveri ois siksi huolestunut, mutta että kerrasta, eikä itsellään ollut edes pokkaa sanoa tekevänsä/tehneensä ilmoituksen :( Lisäksi, soitin hänelle nimenomaan siksi, koska halusin olla viimeisen päälle vastuullinen aikuinen (vaikka lapset nukkuukin yleensä läpi yön, kuten silloinkin), nyt vaan tuntuu, että mua rangaistaan siitä :(
Oliko teistä tuo ilmoitus aiheellinen? Okei, tein väärin, mutta kuitenkin tajuttuani itse tilani, soitin selvän aikuisen paikalle. Ikinä en itse voisi tehdä kenellekään kaverilleni näin :(
Kommentit (255)
Miksi mä en nyt ihan usko tätä... Jotenkin epäuskottava tuo kohta, kun ap pelästyi ja tajusi, "ettei ainoa vastuussa oleva aikuinen saa olla humalassa". Kouluikäiset lapset olivat kuitenkin jo nukkumassa, joten en näe mitään järkeä kaverille soittamisessa, ellei ap sitten ollut sammumispisteessä.
Miksi alkoholi on joku helvetin kirosana nykyään? Oon -91 syntyny ja kyllä mun lapsuudessa äiti joi joskus illalla viiniä kaikessa rauhassa, hänen tapansa rentoutua, eikä se automaattisesti tarkota että ollaan vetämässä kännejä ja lähdössä baariin.
Joillekin viinin juominen on rentoutumista ja omaa aikaa hyvän juoman kera. Isäkin joi arkena joskus olutta, eikä siinäkään ollut mielestäni mitään kamalaa. En koskaan ollut tästä huolissani vaan se oli meillä ihan normaalia.
Kännissä eivät olleet koskaan kun olin pieni ja sillon kun halusivat juoda enemmän, niin mua oli sukulainen hoitamassa ja vanhemmat lähtivät tanssimaan ja tulivat yöllä takaisin, eivätkä silloinkaan olleet ympäripäissään.
Mun mielestä täysin käsittämätöntä, että jopa yhtä siideriäkin pidetään liikana jos on lapsia! Oma elämä pitää lasten vuoksi lopettaa kokonaan? Tottakai saa juoda alkoholia. Ei se ole sen kauheempaa kuin kaakaon juominen.
Olisit ap tosiaan vain mennyt nukkumaan ja se siitä. Ei tuossa mitään hirveitä tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitus sinänsä ihan aiheesta, olin taannoin lasten kanssa yksin kotona kun mies työmatkalla. Lapset (eskari + alakouluikäinen) olivat illalla jo nukkumassa, ku rankan työviikon päätteeksi ja yksin rauhassa olon kunniaksi päätin korkata viinipullon - ottaa lasillisen tai pari. No, pitkä aika ilman alkoa ja lasilliset meni useammaksi, ja huomasin jossain vaiheessa yhtäkkiä olevani kännissä. Pelästyin (koska eihän ainoa aikuinen saa olla humalassa jos lapsia talossa), soitin naapurustossa asuvalle kaverille nolona ja pyysin, jos ei ole isompaa vaivaa, voisko tulla meille yöksi, kerroin rehellisesti syyn ja että mua hävettää.
Kaveri tuntui ymmärtäväiseltä ja tuli, lapset nukkui heräämättä aamuun asti. Aamullakin kaikki oli vielä fine, kaveri vielä tsemppasi mua kun morkkista podin, että kaikille sattuu joskus virhearvio.
Tänään sitten sain puhelun sossusta, kaveri oli tehnyt tapauksesta lastensuojeluilmoituksen. Olin puhelimessa ihan paniikissa ja aloin itkeä. Ahdistaa, kun nyt on pakko kertoa miehelle tästä ja mitä lie kuvittelee :( Sossut siis tulevat meille kotikäynnille. Ymmärrän, jos tää ois ollut jotenkin vaikka toistuvaa, ja kaveri ois siksi huolestunut, mutta että kerrasta, eikä itsellään ollut edes pokkaa sanoa tekevänsä/tehneensä ilmoituksen :( Lisäksi, soitin hänelle nimenomaan siksi, koska halusin olla viimeisen päälle vastuullinen aikuinen (vaikka lapset nukkuukin yleensä läpi yön, kuten silloinkin), nyt vaan tuntuu, että mua rangaistaan siitä :(
Oliko teistä tuo ilmoitus aiheellinen? Okei, tein väärin, mutta kuitenkin tajuttuani itse tilani, soitin selvän aikuisen paikalle. Ikinä en itse voisi tehdä kenellekään kaverilleni näin :(
Jos ei voi olla juomatta kun lapsia on paikalla niin ansaitsee menettää ne
Vierailija kirjoitti:
Paska kaveri. Kaksinaamainen. Laita välit poikki, tai ainakin jäähylle.
Tosi paska kaveri! Kuinka hän esitti, että välitti lapsistasi tullessaan keskellä yötä kaitsemaan niitä!
Kamalaa välittämistä!
Minun tarpeeni ennen lapsia ennen kaikkea!
Kaveri olisi voinut myös soittaa sosiaalihuollon noutamaan lapset huostaan heti ja jäädä itse kotiin nukkumaan.
Mutta hän valitsi pienemmän "pahan" auttaessaan lapsiasi.
Jos tuo olisi ok, niin lastensuojelua ei tarvittaisi. Miettikää nyt vähän sitä tissuttelija-juopot.
Mikset pystynyt lopettamaan juomista? Terveeltä ihmiseltä pitäisi onnistua. Onko sulla mitään itsekontrollia? Lähteekö muissakin asioissa ns. lapasesta? Et taida olla kovin onnellinen? Hyvä, että lapsesi saavat toivottavasti apua, kun äiti hoidetaan nyt kuntoon.
Mihinkään muuhun et saa av:lta niin paljoa tukea, selkääntaputtelua ja ymmärrystä kuin alkoholiongelmiin. Riippuvaisia on Suomessa aivan liikaa. Ja sitä näköjään pidetään ihan normaalina. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsia kotona, EI juoda alkoholia.Ihan oikeasti ei juoda sitä alkoholia. Sitten voi taas naukkailla kun on kasvattanut lapset niin isoiksi että on tehnyt itsensä tarpeettomiksi.
Tällaisella nollatoleranssilla tekee elämänsä todellakin tarpeettomaksi.
Meillä esim. viiniä tai olutta voi juoda ruokajuomana, saunan jälkeen tai vaikka ihan huvikseen, ja kovatkin viinat ovat kaikkien näkyvillä. Tosin humalassa ei olla ikinä lasten nähden, mutta sitähän sinä et edes tarkoittanut, vaan alkoholia nolla. Piste.
Vai on elämä tarpeetonta ilman alkoholia. Wau, tuollaista päihdeongelmaisen puolustelulausetta en olekaan aiemmin kuullut :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi alkoholi on joku helvetin kirosana nykyään? Oon -91 syntyny ja kyllä mun lapsuudessa äiti joi joskus illalla viiniä kaikessa rauhassa, hänen tapansa rentoutua, eikä se automaattisesti tarkota että ollaan vetämässä kännejä ja lähdössä baariin.
Joillekin viinin juominen on rentoutumista ja omaa aikaa hyvän juoman kera. Isäkin joi arkena joskus olutta, eikä siinäkään ollut mielestäni mitään kamalaa. En koskaan ollut tästä huolissani vaan se oli meillä ihan normaalia.
Kännissä eivät olleet koskaan kun olin pieni ja sillon kun halusivat juoda enemmän, niin mua oli sukulainen hoitamassa ja vanhemmat lähtivät tanssimaan ja tulivat yöllä takaisin, eivätkä silloinkaan olleet ympäripäissään.
Mun mielestä täysin käsittämätöntä, että jopa yhtä siideriäkin pidetään liikana jos on lapsia! Oma elämä pitää lasten vuoksi lopettaa kokonaan? Tottakai saa juoda alkoholia. Ei se ole sen kauheempaa kuin kaakaon juominen.
Olisit ap tosiaan vain mennyt nukkumaan ja se siitä. Ei tuossa mitään hirveitä tapahtunut.
Teidän perheessä on alkoholiongelma. Alkoholi ei odellakaan ole mitään kaakaota.
Ihmisen jolla on lapsia pitäisi olla koko ajan ajokunnossa. Jos ei voi olla selvinpäin kun lapsia on kotona niin silloin on alkoholiongelma
Vierailija kirjoitti:
Jestas, lapsi sinua!:D
Luehan lasten oikeuksista hieman. Kannattaisi myös pohtia omaa lapsuuttaan hieman kriittisemmin.
Ota samalla selvää vanhemman velvollisuuksista ennen kuin lisäännyt.
Oman elämän eläminen ei ole yhtä kuin päihteiden käyttö.
Voi olla elämää ilman päihteitäkin ja se voi olla jopa enemmän elämää ilman päihteitä. Uutta sinulle, eikö?;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsia kotona, EI juoda alkoholia.Ihan oikeasti ei juoda sitä alkoholia. Sitten voi taas naukkailla kun on kasvattanut lapset niin isoiksi että on tehnyt itsensä tarpeettomiksi.
Tällaisella nollatoleranssilla tekee elämänsä todellakin tarpeettomaksi.
Meillä esim. viiniä tai olutta voi juoda ruokajuomana, saunan jälkeen tai vaikka ihan huvikseen, ja kovatkin viinat ovat kaikkien näkyvillä. Tosin humalassa ei olla ikinä lasten nähden, mutta sitähän sinä et edes tarkoittanut, vaan alkoholia nolla. Piste.
Vai on elämä tarpeetonta ilman alkoholia. Wau, tuollaista päihdeongelmaisen puolustelulausetta en olekaan aiemmin kuullut :)
Lampsinkin suoraan teurastamolle, olenhan tehnyt elämästäni tarpeetonta, kun en juo viinaa...;(
Joku tuossa aloituksessa kusee. Taidat vähätellä tai valehdella. Ehkä kaverisi on huomannut, että sulla on ollut vähän enemmänkin ongelmia, ja nyt kun jäit ns. kiinni itse teosta koki voivansa tehdä ilmoituksen.
Tuollaisia juoppovanhempia on paljon (ikävä kyllä), ne käy vaan kylmästi nukkumaan eikä soittele kavereita paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teistä tuo ilmoitus aiheellinen? Okei, tein väärin, mutta kuitenkin tajuttuani itse tilani, soitin selvän aikuisen paikalle. Ikinä en itse voisi tehdä kenellekään kaverilleni näin :(Jos ei voi olla juomatta kun lapsia on paikalla niin ansaitsee menettää ne
Toivottavasti noin takakireällä ihmisellä ei ole lainkaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo olisi ok, niin lastensuojelua ei tarvittaisi. Miettikää nyt vähän sitä tissuttelija-juopot.
Mikset pystynyt lopettamaan juomista? Terveeltä ihmiseltä pitäisi onnistua. Onko sulla mitään itsekontrollia? Lähteekö muissakin asioissa ns. lapasesta? Et taida olla kovin onnellinen? Hyvä, että lapsesi saavat toivottavasti apua, kun äiti hoidetaan nyt kuntoon.
Mihinkään muuhun et saa av:lta niin paljoa tukea, selkääntaputtelua ja ymmärrystä kuin alkoholiongelmiin. Riippuvaisia on Suomessa aivan liikaa. Ja sitä näköjään pidetään ihan normaalina. Yök.
Satun tietämään ihan ammatti-ihmisen mielipiteen asiaan ja se on ettei todellakaan kouluikäisten vanhempien viinilasillisia lähdetä tuomitsemaan.
Toki sossulla on velvollisuus tarkastaa ilmoitukset ja sen puolesta kartoittaa onko alkoholi ongelma ja muut asiat kotona hanskassa. Absolutismia ei sen sijaan vaadita mikäli tosiaan se alkoholin käyttö on normaalilla tasolla eikä lapsi tai kotiolot ole heitteillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ai se on kaverisi vika että sinä et osannut ottaa kohtuudella vaan ryyppäsit ollessasi vastuussa lapsista?
Näin! Mitäs, jos kaveri ei olisi ollut valmis ottamaan yöllä vastuuta sinun lapsistasi, Ap?
No sitten olisi varmaan sen asian mulle kertonut, ja vaika yhdessä oltais mietitty, mitä seuraavaksi. En ollut missään kaatokännissä missään vaiheessa..AP
Mikä helvetin alkoholiongelmaisten tukipalsta tästä on tullut? Riippuvuutta ilmassa :D
Miettikää, jos aloituksessa äiti olisikin polttanut kannabissätkän, eikä olisi siitä edes juurikaan päihtynyt (väärin tietysti sekin). Johan olisi eri meno keskustelussa, äiti olisi lynkattu ihan kunnolla. Mutta kun kyseessä vanha kunnon viina, niin ei haittaa mitään. "Ihan normaalia, kaikille sitä sattuu". Joo, ehkä jossain wt/alkkis-piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teistä tuo ilmoitus aiheellinen? Okei, tein väärin, mutta kuitenkin tajuttuani itse tilani, soitin selvän aikuisen paikalle. Ikinä en itse voisi tehdä kenellekään kaverilleni näin :(Jos ei voi olla juomatta kun lapsia on paikalla niin ansaitsee menettää ne
Toivottavasti noin takakireällä ihmisellä ei ole lainkaan lapsia.
Takakireällä? Älä käytä liian vaikeita sanoja, joiden merkitystä et ymmärrä.
Mä ainakin toivon mielummin, ettei päihderiippuvaisilla ole lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tuo pätee vain niihin ihmisiin, jotka eivät osaa lopettaa sitä juomista, vaan heille alkoholi tarkoittaa aina känniä.
Olet väärässä. Aina pitää olla ajokunnossa siltä varalta jos lapsi sairastuu. Minulla vastuuntunto meni aina muun edelle joten ymmärsin että lapsi voi oudoksua viinilta tuoksahtavaa äitiä joten en halunnut näyttää lapsille esimerkkiä.
Alkoholiongelmaa ei ole eikä tule, koska minulle riittää lasillinen silloin tällöin, suurempi määrä ei maistu. Kännissä en ole ollut sitten ensimmäisten alkoholinkäyttökokeilujeni joskus parikymppisenä.
Mites kun on lapsia mutta ei autoa tai edes ajokorttia? Ei kaikki asu jossain korvessa muutenkaan. Ja jos tulee joku järkyttävä hätä niin on ihan normaalia soittaa ambulanssi.
Tämä 100% selvä hoitaja pätee mielestäni, jos talossa on rintaruokittava vauva mutta isompien lasten kanssa riittää, että on enimmäkseen 100% selvinpäin ja juhlatilanteissa kun lapset jo nukkuvat, riittää jopa 40% selvä ja yli 10v paikalla ollessa voi silloin tällöin tissutella sivistyneesti.
Minusta kertovaa apn tekstissä on se että kauhistelee että on pakko kertoa tästä miehelle? Et siis ole aiemmin kertonut, mikset? Tuntuu nyt vähän että asiaa kaunistellaan aloituksessa.
Näin! Mitäs, jos kaveri ei olisi ollut valmis ottamaan yöllä vastuuta sinun lapsistasi, Ap?