Hoitajamitoituksella suora yhteys hoitajien jaksamiseen
Kyse ei ole mistään asenneongelmasta, vaan siitä että hoitajamitoitus on tällä hetkellä 0,5. Se tarkoittaa sitä, että 15 vakavasti sairasta potilasta kohti sairaalan vuodeosastolla on 3 hoitajaa aamuvuorossa ja 2 hoitajaa iltavuorossa. Nämä hoitajat hoitavat kaikki potilaiden asiat fyysisestä hoitotyöstä lääkkeiden jakoon (tablettilääkkeet, suonensisäiset antibiootit, suonensisäinen nesteytys ja nestelistojen balanssilaskut, verensiirrot), aikaa vieviin haavanhoitoihin ja lääkäreiden kanssa palaveeraamiseen, sekä lopulta potilaan kotiutusasioihin (soittoja mm. kotihoitoihin ja omaisille ym.).
Ensi vuoden alusta tämä hoitajamitoitus laskee, ja tämä näkyy suoraan hoitajien määrissä. Joissain paikoissa on kaksi hoitajaa aamussa ja yksi illassa. Tämä mitoitus on sama jokaisella kaupungilla ja jokaisessa paikassa - missään se ei ole korkeampi, koska säästöt.
Kuinka moni oikeasti luulee, että ihmisen on mahdollista tällaisella kokoonpanolla tehdä tällaista työtä päivästä toiseen hyvinvoivana? Tämä on heitteillejättö, poliittinen päätös, josta tyhmä kansa vierittää syyn hoitajien niskoille. Ei kukaan teistä, enkä minä, jaksaisi tuollaisessa työssä.
Kommentit (78)
Aika hyvin olet asioista perillä. Hyvät päivänaurut sain, ei hyvä jysäys....Tämäkin on varmaan hoitajien vika :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öhön, aattelitko että sairaaloissa on joku henkilöstöihminen iltaisin ja öisin etsimässä sijaisia. Jos yövuoroon tuleva ilmoittautuu sairaaksi klo. 20, niin jonkun on pakko koettaa saada sijainen. Tai sitten kukaan ei hoida yöllä mummoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on kylläkin kyvyttömyys käyttää arkijärkeä. Jos sairaaloissa ei olisi pakko pitää kahvitaukoja tiettyyn aikaan ja potilaiden hoidon saisi jakaa päivän ajalle kiireen mukaan, hyvin ehtisi. Nykyisin vaan jokainen potilaan inahduskin on merkittävä potilastietoihin ja koko hoitoympäristö tuntuu olevan suunniteltu työn määrän minimoimiseen mieluummin kuin hoidon laadun maksimointiin. Saman ajan ja resurssit voi käyttää monella tavalla.
Juuri näin! Tätä olen nähnyt paljon työorganisaatioissa ja näillä poraavilla hoitsuilla ei ole mitään kykyä organisoida asioita oikein.
Juuh, äiti oli töissä muun muassa asiakaspalvelussa eräässä virastossa ja ei sieltä koko asiakaspalveluhenkilöstö lähtenyt kerralla kahville vaan mentiin vuorotellen jotta palvelu pelasi luukuilla taukojenkin aikana. Ehkä jonkun pitäisi vinkata tuollaisesta hoitajillekin niin se yksi (yleensä) sijainen ei joudu yksinään ylläpitämään koko osastoa kun muut on syömässä.
Muutenkin muissa firmoissa on erikseen joku jonka vastuulla on mm. työnjohto (kuka tekee ja mitä), sijaiset yms. jotta työntekijät voi keskittyä tekemään sitä työtä. Tuntuu että sairaalassa hoitsut tekee tätäkin itse keskenään.
Oletko vähän tyhmä? kyllä muualla on työnjohto paikalla jopa yövuorossa jos/kun on tarpeen ja työnjohto ei ole välttämättä henkilöstöihminen vaan pystyy hädän tullen tekemään vaikka itse yhden hepun työt jos ei sijaista löydy.
Alkaa näyttää siltä että suurin ongelma hoitsujen töissä on työnjohdon puute. Hoitsut ei yksinkertaisesti osaa sitä hommaa itse.
No sehän nyt on päivän selvää. Ihan samalla lailla siivoojan aluemitoituksella on suora yhteys siivoojan jaksamiseen. Luuletko, ettei siivoojien alueet ole tässä kymmenen vuoden aikana kasvaneet älyttömyyksiin? Ihmisiä ne siivoojatkin ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole mistään asenneongelmasta, vaan siitä että hoitajamitoitus on tällä hetkellä 0,5. Se tarkoittaa sitä, että 15 vakavasti sairasta potilasta kohti sairaalan vuodeosastolla on 3 hoitajaa aamuvuorossa ja 2 hoitajaa iltavuorossa. Nämä hoitajat hoitavat kaikki potilaiden asiat fyysisestä hoitotyöstä lääkkeiden jakoon (tablettilääkkeet, suonensisäiset antibiootit, suonensisäinen nesteytys ja nestelistojen balanssilaskut, verensiirrot), aikaa vieviin haavanhoitoihin ja lääkäreiden kanssa palaveeraamiseen, sekä lopulta potilaan kotiutusasioihin (soittoja mm. kotihoitoihin ja omaisille ym.).
Ensi vuoden alusta tämä hoitajamitoitus laskee, ja tämä näkyy suoraan hoitajien määrissä. Joissain paikoissa on kaksi hoitajaa aamussa ja yksi illassa. Tämä mitoitus on sama jokaisella kaupungilla ja jokaisessa paikassa - missään se ei ole korkeampi, koska säästöt.
Kuinka moni oikeasti luulee, että ihmisen on mahdollista tällaisella kokoonpanolla tehdä tällaista työtä päivästä toiseen hyvinvoivana? Tämä on heitteillejättö, poliittinen päätös, josta tyhmä kansa vierittää syyn hoitajien niskoille. Ei kukaan teistä, enkä minä, jaksaisi tuollaisessa työssä.
Hoitajat aina liioittelevat omia tekemisiään. Esim. meillä oli osastolla 7 hoitajaa, joista 6 joi kahvia, kun yksi teki hommia systeemillä. Ei tuo oikeasti hei mitään rankkaa työtä ole.
Niin, jos teillä on aamuvuorossa 6 (poikkeustapauksissa max 7) hoitajaa, on teillä osastolla yli 30 potilasta. Näin lakisääteisen hoitajamitoituksen mukaan (tällä hetkellähän on sijaiskiellot päällä eli sijaisia ei saa ottaa). Potilaat ovat sairaalahoitoa vaativia potilaita, ja tulevat ilmeisesti hoidetuksi. On siinä työtä per hoitaja, sillä aamuvuorossa on näitä vakavasti sairaita 5 per hoitaja, ja pari hoitajaa joutuu varmaan jakamaan lääkkeet ym., joten todellinen määrä 7-8 potilasta per kentällä oleva hoitaja. AAMUvuorossa. Iltavuorossa hoitajamitoitus puolet tästä.
Lääkkeet jaettiin aamulla ja yksi hoitaja mitoitti ja toinen sitten ojenteli niitä toiselle, johon olisi käynyt jaska jokunenkin siihen hommaan. Vittu kun oli rankkaa 15 minuutin homma.
Hohhoijakkaa..
Ei teillä ole mitään käsitystäkään oikeista töistä, jos hoitajan työ on rankkaa.
Meillä menee kyllä 15 potilaan lääkkeiden jakoon noin 1.5 tuntia. Niiden tulee olla oikein, ja lääkkeitä menee klo 8,12,16,19, 23. Jokaisella potilaalla keskimäärin 15-30 lääkettä, monisairaita kun ovat. Tämän lisäksi kaikki muut lääkitykset suonensisäisistä inhalaattoreihin.
Miksi hoitajat taas liioittelevat vastuitaan. Tietenkin lääkkeen tulee olla oikein, otetaan siitä purkista missä lukee oikean lääkkeen nimi. Miten helvetin vaikeata tämä voi olla??
Luulen, että ne potilaat varmaan osaisivat tämänkin homman paremmin, jos niille annettaisiin selkeät ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
No sinulla nyt ei ole mitään koulutusta ja argumentointisi on niin typerää ettei viitsi enää edes vastata. Just joo. Jos hoitajien ei tartte mitään osata, niin eikös kaikki sitten ole hyvin. Miks valitetaan kun pelkkä kävely käytävillä riittää? Miksi pitää sitten joka päivä valittaa. Ristiriitaa???? Ei suinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se ap on. Kyllä kaikki tietää, jotka vähänkään näihin asioihin on perehtynyt. Tällä palstalla nyt tulee vain lokaa niskaan, turhaan pahoitat mielesi. Ei se perille näille mene:) Lynkkausmentaliteetti terveydenhuoltoalaa kohtaan on sosiaalisesti hyväksyttyä nykyään.
Yleensä tuolla alalla luullaan tekevän kovaakin hommaa. Muilla aloilla ja etenkin yksityisellä tehdään oikeasti kovaa hommaa.
Niin, mihin vertaat? Kaupalliseen alaan, myyntityöhön, it-alaan. Yksityinen terv.huolto esim. laitoksissa ei ainakaan ole julkista laadukkaampaa, tämä kokemus minulla on. Mikä on kovaa työtä? Miten voit verrata ,kaupallista alaa esim. kuolevan ihmisen hoitoon? Onko ahtaajaan työ rankempaa,mihin vertaat? Voi pyhä yksinkertaisuus. Itselläni on myös akateeminen tutkinto toiselta alalta ja teen nykyään siistiä sisähommaa toimisto-olosuhteissa. Se on eri tavalla rankkaa, mutta väitän silti että ei niin kuormittavaa kuin hoitotyö. Koen saavani helpommalla paremman palkan kuin mitä sain nuorena sairaanhoitajana esim. tk:n vuodeosastolla.
Mä vertaan sitä siihen, että tyhjin käsin käytävillä käveleskely ja pikku hommien tekeminen ei ole rankkaa. Ei verrattuna edes siihen ahtaajaan, jolla ei ole kuin materiaalinen vastuu. Siihen kun lisätään psyykkinen ja fyysinen vastuu, niin ollaan lähellä rankkaa työtä.
Hoitajilla tuo on lähinnä samanlainen vitsi kuin hallituksella. Minä kannan vastuun ja asiat jatkuvat entiseen malliin, eiks jeh? Yksityisellä se on potkut kun mokaat. (hyvässä tapauksessa)
o_O
Argumentointikyky loppui. Onneksi et sentään mennyt Ad-Hominemeihin. Olen toiminut sairaalassa hoitsuna kyllä, mutta en viittaa siihen, vaan viittaan enemmänkin siihen mitä olen nähnyt potilaana, sekä siviilipuolen töissä. Rankaksi ei noita töitä voi sanoa.
Subjektiivinen käsitys rankkuudesta ei ole sama kuin totuus.
Terveisiä Porvoosta.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinulla nyt ei ole mitään koulutusta ja argumentointisi on niin typerää ettei viitsi enää edes vastata. Just joo. Jos hoitajien ei tartte mitään osata, niin eikös kaikki sitten ole hyvin. Miks valitetaan kun pelkkä kävely käytävillä riittää? Miksi pitää sitten joka päivä valittaa. Ristiriitaa???? Ei suinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se ap on. Kyllä kaikki tietää, jotka vähänkään näihin asioihin on perehtynyt. Tällä palstalla nyt tulee vain lokaa niskaan, turhaan pahoitat mielesi. Ei se perille näille mene:) Lynkkausmentaliteetti terveydenhuoltoalaa kohtaan on sosiaalisesti hyväksyttyä nykyään.
Yleensä tuolla alalla luullaan tekevän kovaakin hommaa. Muilla aloilla ja etenkin yksityisellä tehdään oikeasti kovaa hommaa.
Niin, mihin vertaat? Kaupalliseen alaan, myyntityöhön, it-alaan. Yksityinen terv.huolto esim. laitoksissa ei ainakaan ole julkista laadukkaampaa, tämä kokemus minulla on. Mikä on kovaa työtä? Miten voit verrata ,kaupallista alaa esim. kuolevan ihmisen hoitoon? Onko ahtaajaan työ rankempaa,mihin vertaat? Voi pyhä yksinkertaisuus. Itselläni on myös akateeminen tutkinto toiselta alalta ja teen nykyään siistiä sisähommaa toimisto-olosuhteissa. Se on eri tavalla rankkaa, mutta väitän silti että ei niin kuormittavaa kuin hoitotyö. Koen saavani helpommalla paremman palkan kuin mitä sain nuorena sairaanhoitajana esim. tk:n vuodeosastolla.
Mä vertaan sitä siihen, että tyhjin käsin käytävillä käveleskely ja pikku hommien tekeminen ei ole rankkaa. Ei verrattuna edes siihen ahtaajaan, jolla ei ole kuin materiaalinen vastuu. Siihen kun lisätään psyykkinen ja fyysinen vastuu, niin ollaan lähellä rankkaa työtä.
Hoitajilla tuo on lähinnä samanlainen vitsi kuin hallituksella. Minä kannan vastuun ja asiat jatkuvat entiseen malliin, eiks jeh? Yksityisellä se on potkut kun mokaat. (hyvässä tapauksessa)
o_O
Argumentointikyky loppui. Onneksi et sentään mennyt Ad-Hominemeihin. Olen toiminut sairaalassa hoitsuna kyllä, mutta en viittaa siihen, vaan viittaan enemmänkin siihen mitä olen nähnyt potilaana, sekä siviilipuolen töissä. Rankaksi ei noita töitä voi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öhön, aattelitko että sairaaloissa on joku henkilöstöihminen iltaisin ja öisin etsimässä sijaisia. Jos yövuoroon tuleva ilmoittautuu sairaaksi klo. 20, niin jonkun on pakko koettaa saada sijainen. Tai sitten kukaan ei hoida yöllä mummoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on kylläkin kyvyttömyys käyttää arkijärkeä. Jos sairaaloissa ei olisi pakko pitää kahvitaukoja tiettyyn aikaan ja potilaiden hoidon saisi jakaa päivän ajalle kiireen mukaan, hyvin ehtisi. Nykyisin vaan jokainen potilaan inahduskin on merkittävä potilastietoihin ja koko hoitoympäristö tuntuu olevan suunniteltu työn määrän minimoimiseen mieluummin kuin hoidon laadun maksimointiin. Saman ajan ja resurssit voi käyttää monella tavalla.
Juuri näin! Tätä olen nähnyt paljon työorganisaatioissa ja näillä poraavilla hoitsuilla ei ole mitään kykyä organisoida asioita oikein.
Juuh, äiti oli töissä muun muassa asiakaspalvelussa eräässä virastossa ja ei sieltä koko asiakaspalveluhenkilöstö lähtenyt kerralla kahville vaan mentiin vuorotellen jotta palvelu pelasi luukuilla taukojenkin aikana. Ehkä jonkun pitäisi vinkata tuollaisesta hoitajillekin niin se yksi (yleensä) sijainen ei joudu yksinään ylläpitämään koko osastoa kun muut on syömässä.
Muutenkin muissa firmoissa on erikseen joku jonka vastuulla on mm. työnjohto (kuka tekee ja mitä), sijaiset yms. jotta työntekijät voi keskittyä tekemään sitä työtä. Tuntuu että sairaalassa hoitsut tekee tätäkin itse keskenään.
Oletko vähän tyhmä? kyllä muualla on työnjohto paikalla jopa yövuorossa jos/kun on tarpeen ja työnjohto ei ole välttämättä henkilöstöihminen vaan pystyy hädän tullen tekemään vaikka itse yhden hepun työt jos ei sijaista löydy.
Alkaa näyttää siltä että suurin ongelma hoitsujen töissä on työnjohdon puute. Hoitsut ei yksinkertaisesti osaa sitä hommaa itse.
Öö, hoitoala on tunnetusti erittäin haastava ala johtaa. Siinä vaaditaan sekä lakisääteistä pätevyyttä että käytännössä osoitettuja johtamistaitoja. Käytännössä sairaanhoitajia ei voi johtaa kuin sairaanhoitajan tutkinnon suorittanut maisteri tai tohtori, lain mukaan. Sen vuoksi, että esimiehellä on pakko olla kompetenssia ottaa kantaa myös työn sisälllöllisiin kysymyksiin.
Niin, jos hoitajan mielestä omassa duunissa vaativinta on seisominen ja lääkkeiden laskut + annostelu niin en lähtisi hirveästi mainostamaan hoitsutyön johtamisen vaativuutta.
En myöskään ymmärrä että miten tilanne on nykysin parempi kun hoitsuja ei ilmeisesti johdeta ollenkaan (kun se on niin vaativaa ja pitää olla tutkinto tai jotain) vaan hoitsut joutuvat itse johtamaan omaa työtään. Tuloksena on sitten vittuilevat hoitsut joilla on jumalaton kiire istuskelemaan koneen ääreen lukemaan tai kirjoittamaan turhia raportteja. Potilaat jää sitten minimaaliselle hoidolle mutta sitähän hoitsuilta ei ole kukaan keksinyt vaatia.
Toisaalta hoitsut ei itse näytä saavan suutaan auki vaan byrokraatit voivat aivan vapaasti mitoittaa hoitsuduunin miten pienille resursseille tahansa. Katkeruutensa hoitsut kostaa potilaille.
Ylläoleva ei tietenkään päde kaikkiin hoitsuihin tai hoitolaitoksiin. Jossain ilmeisesti osataan hoitotyötäkin johtaa siten että potilaat säästyvät hoitajien jatkuvalta kaunalta.
Pientä ristiriitaa. Olet toiminut hoitsuna sairaalassa, toisaalta työsi oli kävelyä pitkin käytäviä joten tiedät mistä puhut...Toisaalta olet nähnyt asioita siviilipuolella. Nyt joku katkera omainen puhui itsensä pahasti pussiin. Ja jos on näin suuri älykkö, niin miksi ylipäänsä alentunut noihin kävelyhommiin.....
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Porvoosta.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
o_O
Vierailija kirjoitti:
Totta kai ottaisimme mieluusti työpaikalle jonkin ympärivuorokautisen työnjohtajan, joka voisi muuntautua lisäkäsiksi.
Muille tiedoksi, että kun hoitajamitoitus on se 0.5 ja laskee 0.4:ään, niin nämä puheenne käytäville seisoskelevista neljästä toimettomasta hoitajasta eivät vain ole realismia. Se ei ole mahdollista, koska työtä in aivan järkyttävä määrä kaikkialla ja sitä myös tehdään. Tuolla osastolla jäisi kaikki potilaat hoitamatta, joten ei varmaan olisi kauaa pystyssä se osasto.
Vihdoinkin vain 2 toimetonta hoitajaa kävelee käytävillä kädet tyhjinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän osastolla ruuanjako btw tapahtuu niin, että yksi annostelee, yksi vie tarjottimet, ja neljä katsoo päältä ja juoruaa. Normaalijärkinen ihminen käyttäisi tuon ajan työntekoon, eli purkaisi sitten vaikka sitä vessatus-, suihkutus-, kirjaus- yms. sumaa sinä aikana kun kaksi ihmistä jakaa ruuan.
Ei sitten tule mieleen tehdä jotain asioiden kehittämiseksi, sen sijaan kuset omaan pesääsi..Rakentavaa?
Henkilökohtaisesti en koe kyseistä osastoa omaksi pesäkseni. Palautetta kyllä on annettu, mutta osastonhoitajakaan ei voi asialle mitään. Kyseessä on koko sairaalan kattava työkulttuuri, jossa on erittäin paljon mätää. Silti joillakin osastoilla on fiksumpi henkilökunta ja hommat pelaa paremmin, ja hyvässä hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, hoitoala on tunnetusti erittäin haastava ala johtaa. Siinä vaaditaan sekä lakisääteistä pätevyyttä että käytännössä osoitettuja johtamistaitoja. Käytännössä sairaanhoitajia ei voi johtaa kuin sairaanhoitajan tutkinnon suorittanut maisteri tai tohtori, lain mukaan. Sen vuoksi, että esimiehellä on pakko olla kompetenssia ottaa kantaa myös työn sisälllöllisiin kysymyksiin.
Tämähän nyt kertoo taas kaiken. Mikään ei onnistu.
Hoitajan työn rankkuuden ymmärtää vasta joidenkin työvuosien jälkeen, uskon näin. Aluksi sitä on innokas ja jaksaa epäkohtia paremmin, mutta kun asiat vaan huononee vuosi vuodelta, niin väkisinkin alan rankkuus alkaa tuntumaan.
Ei ole mitään yksittäistä asiaa, joka tekisi alasta hankalaa, vaan se kokonaisuus! Huono ( tai siis TOSI HUONO ) johtaminen, omaisten järjettömät vaatimukset ja uhkaukset, vuorotyö, sijaisten puute, monisairaat potilaat, työpaikkojen kireä ilmapiiri, lääkäreiden puute jne.jne. Olen tehnyt muillakin aloilla töitä ja uskoin jaksavani hoitoalalla hyvin, pikkasenko väärässä olin :/
Itse olen tehnyt vanhainkodissa vain 5 viikon harjoittelun. Ja se harjoittelu ratkaisi sen miksi valitsin päiväkotityön enkä vanhustyötä. Myös päiväkotityö on raskasta ja lasten turvallisuus vaarannettu koska hoitajia on liian vähän. Mutta vanhustyö... huh huh. En voisi tehdä sitä nykyisillä resursseilla hyvällä omallatunnolla. Se on heitteillejättöä. Eikä se ole hoitajien vika.
Meillä mitoitus on täällä hetkellä vähän päälle viisi ja kaksi hoitajaa ei voi seisoskella tekemättä yhtään mitään koska vuorossa ei ole kuin maksimissaan kaksi hoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä Porvoosta.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
o_O
Mikä keli siellä porvoossa? Täällä aurinkoista..
Riippuu osastosta. Tässä taas esimerkki huonosta johtamisesta. Sama määrä porukkaa hoitaa perusterveitä infektiopotilaita kuin vaikeasti dementoituneita monisairaita vanhuksia. Kummallahan osastolla on rankempaa?
Hoitajamitoitus voi olla sillä tavalla ratkaiseva, että jos työkaverit on ilkeitä työnvieroksujia, sitä parempi mitä vähemmän niitä on. Saa ainakin tehdä hommansa rauhassa.
"Pientä ristiriitaa. Olet toiminut hoitsuna sairaalassa, toisaalta työsi oli kävelyä pitkin käytäviä joten tiedät mistä puhut...Toisaalta olet nähnyt asioita siviilipuolella. Nyt joku katkera omainen puhui itsensä pahasti pussiin. Ja jos on näin suuri älykkö, niin miksi ylipäänsä alentunut noihin kävelyhommiin....."
Nyt en tiedä kuka enää vastaa mihinkin. Voisitteko lainata ihan oikein. Oliko tää mulle joka kritisoi kädet tyhjänä käytävillä kävelyä, vai jollekin muulle?
Oliko hoitsun lainauksia, kun hommat on sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Hoitajan työn rankkuuden ymmärtää vasta joidenkin työvuosien jälkeen, uskon näin. Aluksi sitä on innokas ja jaksaa epäkohtia paremmin, mutta kun asiat vaan huononee vuosi vuodelta, niin väkisinkin alan rankkuus alkaa tuntumaan.
Ei ole mitään yksittäistä asiaa, joka tekisi alasta hankalaa, vaan se kokonaisuus! Huono ( tai siis TOSI HUONO ) johtaminen, omaisten järjettömät vaatimukset ja uhkaukset, vuorotyö, sijaisten puute, monisairaat potilaat, työpaikkojen kireä ilmapiiri, lääkäreiden puute jne.jne. Olen tehnyt muillakin aloilla töitä ja uskoin jaksavani hoitoalalla hyvin, pikkasenko väärässä olin :/
Itse itseään johtaen. Mitäpä tähän sanomaan muuta, kuin että siviilipuolella näin ei voi toimia.
Rankat hommat. Täytyy tehdä töitäkin tunti päivässä.