leipurisuga

No niin mammat, antakaas neuvoja kakunvääntäjälle!

Teen viikonlopuksi kakun n. 30 hengelle. Vuoan halkaisija mulla on about 28cm, kakun korkeudeksi arvioisin tulevan reilut 10cm. Kakun koristelen sokerimassalla (valkoinen pohja) ja nyt tässä sumplin tota massan menekkiä. Kaikilta sivuilta löytyy arvio 30cm kakulle jonka korkeus 7cm (joka musta on aika matala). Mulla pelkkä pohja on ton korkuinen, siihen täyte ja vielä se creme joka tulee sokerimassan alle.. nostaa kakun ainakin 10cm, ylikin.

Laskurit sanovat et tarvisin valkoista massaa kilon (siis tohon 7cm korkeaan), mutta kuinka paljon mun sitä oikeasti kannattaa ostaa ettei lopu vahingossa kesken?

Lisäksi tarvitsen toista väriä kakun päälle tulevaan ruusukkeeseen.

Kellään neuvoja?

Kommentit (6)

Vierailija

Yleensä yksi paketti on tarkoitettu yhteen kakkuun.

Kannattaa ostaa yksi paketti ylimääräistä varsinkin kun tekee ensimmäistä kertaa.

Muista myös tomusokeria tarvitaan massan kaulimiseen.

leipurisuga

Vierailija kirjoitti:
Yleensä yksi paketti on tarkoitettu yhteen kakkuun.

Kannattaa ostaa yksi paketti ylimääräistä varsinkin kun tekee ensimmäistä kertaa.

Muista myös tomusokeria tarvitaan massan kaulimiseen.

Pakettejahan on eri kokoisia, 250g, 500g ja 1kg.. eli ei voi ihan suoraan olettaa et yks paketti yhteen kakkuun, vaan halkaisija / muoto ja korkeus vaikuttavat massan menekkiin.

Tomaria löytyykin, kiitti muistutuksesta! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minä olen aina varannut enemmän massaa kuin laskennallisesti menisi, sehän riippuu ihan massalevyn paksuudesta miten hyvin riittää. Joskus riittää laskennallinen määrä, joskus ei olisi riittänyt. Jos et ole aikaisemmin tehnyt, voi olla että et saa kovin ohutta levyä kaulittua ja massa ei riitäkään. Varaa massaa kilo + 250g varmuuden vuoksi. Avaamaton massapakkaus säilyy kuukausia, voit käyttää sen myöhemmin johonkin muuhun, jos et tarvitsekaan extraa.

Vierailija

Kyllä siihen nyt se 500g on pakko riittää ellet sit sentin paksuseks jätä.Onhan se jo valtava määrä painossa ja mietis mikä lettu siitä tulee.Toivottavasti saat ehjänä kakun päälle sen.Kanttii rullata kaulimen päälle eka ha sit siitä rullata auki

leipurisuga

Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen nyt se 500g on pakko riittää ellet sit sentin paksuseks jätä.Onhan se jo valtava määrä painossa ja mietis mikä lettu siitä tulee.Toivottavasti saat ehjänä kakun päälle sen.Kanttii rullata kaulimen päälle eka ha sit siitä rullata auki

Tänks! Ostan sen 500g ja erillisenä vielä 250g jonka sit voi avata jos tulee hätä, kyselen vielä vikan hetken vinkit ku haen massat.. oon kyllä massaa käsitellyt ennenkin ja päällystänyt kakkuja sillä, toivotaan tosiaan ettei tuu mitään repeilemisiä (kellekään :P )! Joo tosiaan siis ihmettelin tota menekkiä kun confetin sivuilla on että 7,5cm korkeaan 30hengen kakkuun 750g sokerimassaa. Ja kelasin et omani on ton kokoinen - mutta korkeampi. Jännää!

Vierailija

Kai nyt osaat laskea tarvittavan massan pinta-alan? Ympurän pinta-ala on πr2 (pii x halkaisija toiseen potenssiin, ei oikein huoli tämä kone merkkejä asiallisesti).

Jos siis kakun korkeus on 7 cm ja halkaisija 30 cm, niin tarvittavan massaympyrän halkaisija on 44 cm ja sen pinta-ala 1520 neliösenttiä.

Jos kakun korkeus on 11 cm ja halkaisija 28 cm, niin tarvittavan massaympyrän halkaisija on 50 cm ja pinta-ala 1963 neliösenttiä, eli 443 neliösenttiä enemmän kuin aiemmassa kakussa. Massatarve isompaan kakkuun on siis noin 1,3 kertaa sen verran kuin pienempään kakkuun tarvitaan.

Käytännön kakkukokemuksellani sanoisin, että kannattaa varata riittävästi. Mitä paksumpi massa, sitä siistimpi kakku. Liian ohut massa näkyy läpi ja kaikki pohjan epätasaisuudet näkyvät + massa repeilee. Paksu on siistimpi, mutta jos massa on hivenenkin kuivunutta, niin paksukin massa tuppaa halkeilemaan. Keskimäärin ihmiset varaavat yleensä liian vähän massaa.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat