Järkyttävää miten paljon sossu kustantaa ihmisille esim. pyykinpesukoneita
Olen kodinelektroniikkaa myyvässä liikkeessä töissä ja ihan oikeesti. Päivittäin tulee useita (tänään 10) ihmisiä sossun lappujen kanssa ja heille maksetaan uusi pyykinpesukone tai ainakin osa siitä. Joillekin kunniakansalaisille on vielä kaikki herkut (kuljetus, asennus) kaupan päälle.
Huhhuh. Ja kiitosta ei muuten kuulu melkein koskaan. Voisinko itsekin mennä sossuun, että haluan pyykinpesukoneen koska en halua käyttää enää pesutupaa?
Ja kyseessä on keskisuuri kaupunki, voin vaan kuvitella mitä tämä on isommissa paikoissa.
Kommentit (269)
Olin toimeentulotuella ja eräs ohjaaja bongas mulle jostain tyyliin joku facenroskalavalta ilmaiseksi poisannettavan pyykinpesukoneen (mulla oli mahdollisuus pyykkitupaan, mut masentuneelle jokainen arjenhelpotus oli iso juttu niin kiva oli saada pyykkikone). Ohjaaja järjesti mulle koneen kuljetuksen ja se kone on mulla edelleen käytössä, hyvä kone on vaikka käytettynä tuli mulle. Eli vois sossut vaikka tsekkailla tommosia ilmaisia juttuja jonnekin varastoon ja antais vaikka niitä sit tarvitseville. Yleensä ilmaisen tavaran saaminen tyssää siihen että ei Kela-elätillä oo mitään millä kuljettaa kone.
Vierailija kirjoitti:
Yksinasuva sinkku ei pesukonetta edes tarvii.
Jos taloyhtiössä laskutetaan vesi kulutuksen mukaan, niin nyrkkipyykkiä ei paljon kannata pestä.
Myymällä edellisen pesukoneen tori:ssa saa hieman käyttörahaa muuhun.
Kierrätyskeskusesta saa pesukoneita, jotka on toimiviksi tarkastettuja.
Miksei sossu anna maksusitoumusta sinne?
Ei kustanna kelle tahansa. Mä ostin uuden pyykkikoneen viimeksi 90-luvulla, palkasta. Sen jälkeen olen ostanut käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen hieman ihmeissäni siitä, kuinka paljon näitä oikein kustannetaan. Minullekin on jo kustannettu 116, eivät ne oikein mahdu mihinkään enää, onneksi kustansivat vajan jokin aika sitten mutta sekin alkaa jo käydä pieneksi.
Totta! Meilläkin jo aitta täynnä kodinkoneita. Joka viikko sossu antaa yhden kodinkoneen, koska oon työttömänä.
Pyykkilauta ja palju, halpaa eikä kulu sähköä sekä tulee jopa tehty kropalla jotain
Joo hei vaan. Tiesitkö, että terveystiedot ovat salaisia? Asiakkaan ei siis tarvitse kertoa myyjälle millä diagnoosilla hän on koneensa saanut. Siellä on joko mielenterveysongelmia tai fyysisiä ongelmia tai sitten talossa ei ole pyykkitupaa lainkaan. Eipä saajan myyjää tarvitse kiitellä, vaan sossua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesukone on tarpeellisin laite mitä voi olla. Mitä sossun sitten pitäisi kustantaa, jos ei sitä.
Pyykkitupa on keksitty, kyllä sinne voi köyhäkin mennä siinä missä työssäkäyvät joilla ei ole varaa ostaa kun pitää itse maksaa
Kuule rikkaat osakkeiden omistajat pesee näissä pyykkituvissa koko sukunsa matot ja pyykit.
Rikas käyttää hyväkseen kaiken minkä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Selvittäkää oikeutenne toimeentulo- ja asumistukeen, niitä voi saada työssäkäyvätkin. Varsinkin, jos olette pienipalkkainen lapsiperhe, yksinhuoltaja tai elätte pienen eläkkeen turvin. Varsinkin moni eläkeläinen jättää tämän käyttämättä ja sitten kituuttaa suurten sairauskulujen ja pienen eläkkeen kanssa. Netistä löytyy myös laskureita avuksi.
Tarkoitatko todella että vielä useamman pitäisi elää toisten rahoilla? Jo nyt Suomi ottaa velkaa ulkomailta että joillekin saadaan pesukone vaikka alakerrassa olisi talon pesutupa. Tämä ei todellakaan voi jatkua näin.
Sossun kustantama vaahtomuovipatja on 8 cm paksu.Näitä myydään työttömien pajalla.
Vierailija kirjoitti:
Pyykkilauta ja palju, halpaa eikä kulu sähköä sekä tulee jopa tehty kropalla jotain
Kyllä jos on terve ja ei kärsi kroonisista kivuista. Mulle tulee kipuja pelkästään tiskaamisesta.
Ukrainasta tulleita oli 50 tuhatta, saivat siis 50 tuhatta pyykkikonetta.
Tämä summa leikataan nyt omilta kansalaisilta.
Aloitus on järkyttävä ja tyrmistyttävä. Toki nuorille pitäisi vanhemman maksaa se tai jos jollakin on sukulainen apuna. Osa ihmisistä välttelee maksamasta lähisukulaisen menoja vaikka rahaa olisi. Mutta on oikeasti pienituloisia joilla ei raha riitä, tuet leikattu alas pysyvästi ja todella ihmisten pitäisi saada pesukone. Ilman sitä tulos on huono, haiseva ja likainen.
Kuvitteletko oikeasti että ihmiset selviävät ilman mitään ja eläisivät tuolla ulkona teltassa. Nykyaikana kipeä ihminen ei voi kepin ja pesusoikon avulla saada pyykkiä puhtaaksi. Nimenomaan asian pitäisi olla niin, että ihmiset saisivat riittävän laadukkaan koneen, jos ei ole itsellä mahdollisuutta hankkia. Jokainen tarvitsee asioita ja on tarpeita, ei ole mahdollista kiistää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensäkkin valtion ei kuulu kustantaa kenellekkään pesukoneita, autoja, elektroniikkaa. tuon pitää loppua oikeasti, kun valtiolla ei ole varallisuutta tuohon. peskööt pyykkinsä käsin, jos pitää synnyttää 8 lasta ja ei ole pyykinpesukonetta.
Miljardien yritystuet ja kotitalousvähennykset varakkaille on kuitenkin ihan ookoo? Joo maksavat veroja. kuten maksavat kaikki palkkatyötä tekevät :D Valtio on epäonnistunut tarjoamaan tai tukemaan sellaista toimintaa joka tarjoaa tarpeeksi oikeaa työtä, sellaista jonka palkalla elää, eli voi säästää esim. sitä pesukonetta varten. Siksi valtiolla on velvollisuuksia kansalaisiaan kohtaan.
Pesukone eiku siis Yritystuki-mies on täällä. Taas. Ei päivää ettei yritystuet vaikuta vaikka siihen sataako vai paistaako aurinko.
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskusesta saa pesukoneita, jotka on toimiviksi tarkastettuja.
Miksei sossu anna maksusitoumusta sinne?
Ei ole takeita kuinka kauan ne toimivat. Voi mennä rahat hukkaan. Eräs asiakas valitti kun hänen ostama kodinkone ei toiminut.
Joo, minäkin ostan sossun rahoilla uuden kerran vuodessa, ei kai pesukonetta nyt kauempaa voi käyttää. 🤣
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä harkinnanvaraisuusjuttuja ollenkaan. Eikö ne säännöt voi olla kaikille samat? Tyyliin jokaisella tulee olla mahdollisuus koneelliseen pyykinpesuun ja jos taloyhtiössä ei ole pesutupaa, kustannetaan pesukone, tai vaihtoehtoisesti kenellekään ei kustanneta pesukonetta. Vähän liian eriarvoista touhua, riippuen ihmisten asuinpaikasta ja sosiaalityöntekijöistä - oikein omiaan lietsomaan kateutta ja eripuraa.
Ihmisiä EI saa jättää pesutuvan varaan. Ei pitäisi olla pesutupia lainkaan. Kaikille oma kone. Yhteispesuun liittyy riskejä, on allergioita ja se on alentavaa, kuka tahansa voi tulla tilaan myös se vaarallinen tyyppi. Nuorena osa jaksaa niitä käyttää hetken, vanhemmalle se voi olla hyvin ahdistavaa. Ja odotella jotain vuoroja jatkuvasti ja loputtomasti. Eri asia on, jos joku haluaa pesulaan omalla rahalla, jossa koneita kai puhdistellaan joskus. Tasa-arvo on sitä että on oma elämä kaikilla, oma tila, omat laitteet. Kuten pitäisi.
Ja jotta persuko muka töissä pesukonepuodissa. Huonoin huijaus tähän mennessä. Ihme ettei kirjoittanut, että " Sossu kustantaa kommunisteille... "
Miljardien yritystuet ja kotitalousvähennykset varakkaille on kuitenkin ihan ookoo? Joo maksavat veroja. kuten maksavat kaikki palkkatyötä tekevät :D Valtio on epäonnistunut tarjoamaan tai tukemaan sellaista toimintaa joka tarjoaa tarpeeksi oikeaa työtä, sellaista jonka palkalla elää, eli voi säästää esim. sitä pesukonetta varten. Siksi valtiolla on velvollisuuksia kansalaisiaan kohtaan.