Olen sijaisäiti. Miksi jatkuvasti vihjaillaan, että on törkeää, kun minulle maksetaan niin paljon??
Maksetaan paljon? Mikä on paljon?
Ensinnäkin, tämä on työtä. Sijaisvanhemmilla ei ole elatusvelvollisuutta muiden lapsista. Toisekseen, en minäkään elä ilman toimeentuloa ja tässä hommassa olen joutunut jäämään kotiin. Työ on raskasta kaikkine osa-alueineen, enkä voi ymmärtää, mikä muita tässä palkanmaksussa hiertää. Jokainen voi ryhtyä sijaisvanhemmaksi, siinä ne suomut karisee aika nopsaan sijaisperheiden glamour-elämästä.
Kommentit (399)
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että ihmisiä ärsyttää sellaiset tilanteet joissa sijaisvanhemmat ovat lapsen verisukulaisia ja perheelle sitten maksetaan siitä että sukulaislapset on sijoitettuna. Esim. Anneli Auerin veljelle maksetaan siitä että otti siskonsa lapset. Eihän sitä ilmaiseksi kuulu tehdä ja totta kai lapsista pitää korvata heistä aiheutuvat kulut. Mutta tuollaisissa tapauksissa tuntuu oudolta että sukulaisten kaitsimisesta saa palkkion jolla on varaa lasten elättämisen jälkeen ostella veneitä ja autoja.
Eri asia jos sijaisperhe tekee sijaisperhetyötä työkseen. Eli sijoituksessa on tuntemattomia lapsia.
Menee hukan ohi aiheen, mutta pakko sanoa, että tuo nainen on tullut yhteiskunnalle tolkuttoman kalliiksi. Eikä loppua näy vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnollinen auttamistyö= joku kertomaan huoltajalle/huoltajille selvät sävelet asioista. Maataan vain omassa paskassa ja asiat kasaantuu. Joku äidillinen ammattinalkuttaja näille kaikkein avuttomimmille ja niille joilta arjen hallinta sujuu paremmin vaikka sitten tuo sijareiden avustusta vastaava summa Kaikkeen Kivaan:)
Itsellä on kokemusta huonosta ja hyvästä tavasta tulla autetuksi/kuulluksi.
Saatana.
Öh, jaa meinaat että kun joku täti tulee ihan kotiin asti kertomaan niille huoltajille että älkääpäs kuulkaas lotratko sitä viunaa ihan noin paljon, niin siitä nämä sitten ymmärtäisivät nousta jaloilleen? Haloo, kuinka naivia porukkaa täällä oikein on...
Selvät sävelet= itsekin pitää jotain yrittää. Tietoa saa vaikka mistä. Ei Roomaakaan rakennettu päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme kriisiperhe, eli sijoitukset ovat lyhytaikaisia, keskimäärin 1 päivästä puoleen vuoteen. Lapsi/lapset tulevat kiirehälytyksenä vaikka keskellä yötä, mitään ei voi ennakoida.
Tilanteet eivät ole helppoja kenellekään, sen enempää sijaisperheelle, lapsille, kuin biovanhemmillekaan.
Sijoitettua lasta on arvioitava, tavattava sos.viranomaisia ja lapsen vanhempia. Joskus biovanhemmat ovat todella hankalia ja uhkaavia, eivätkä he huostaanoton kriisissään meinaa tajuta, ettei sijaisperhe ole tehnyt päätöstä lapsen huostaanotosta. Sen tekee sosiaalityöntekijät.
Minä saan n. 80 euroa/vrk 'palkkaa', johon sisältyy kulukorvaus, eli itse palkka on todella pieni. Vastuu on rajaton, eikä työaikoja ole. Palkka maksetaan vain niiltä ajoilta, jolloin lainalapsi on meillä, joten tulot eivät ole säännöllisiä. Tervetuloa kadehtijoiden kerhoon!Häh? Tuohon tekee kahdesta lapsesta melkein 5000 euroa kuussa? Ymmärsinkö oikein?
Jos minä olisin töissä kaiken hereilläoloaikani, palkkani olisi kuussa 7000e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme kriisiperhe, eli sijoitukset ovat lyhytaikaisia, keskimäärin 1 päivästä puoleen vuoteen. Lapsi/lapset tulevat kiirehälytyksenä vaikka keskellä yötä, mitään ei voi ennakoida.
Tilanteet eivät ole helppoja kenellekään, sen enempää sijaisperheelle, lapsille, kuin biovanhemmillekaan.
Sijoitettua lasta on arvioitava, tavattava sos.viranomaisia ja lapsen vanhempia. Joskus biovanhemmat ovat todella hankalia ja uhkaavia, eivätkä he huostaanoton kriisissään meinaa tajuta, ettei sijaisperhe ole tehnyt päätöstä lapsen huostaanotosta. Sen tekee sosiaalityöntekijät.
Minä saan n. 80 euroa/vrk 'palkkaa', johon sisältyy kulukorvaus, eli itse palkka on todella pieni. Vastuu on rajaton, eikä työaikoja ole. Palkka maksetaan vain niiltä ajoilta, jolloin lainalapsi on meillä, joten tulot eivät ole säännöllisiä. Tervetuloa kadehtijoiden kerhoon!Häh? Tuohon tekee kahdesta lapsesta melkein 5000 euroa kuussa? Ymmärsinkö oikein?
MInusta sinun kannattaisi nyt todella äkkiä kaivaa peruskoulun alaluokkien matikankirjat esiin ja opiskella niitä.
80 euroa päivässä on 2 400 euroa kuussa. Ei sitä kahdella kerrota, jos tulee kaksi hoitolasta. Summa muodostuu hoitopalkkiosta, kulukorvauksesta ja käynnistämispalkkiosta.
http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/kuntainfo-perhehoidon-palkkio…
Tuota noin, kyllä tuo 80 e/vrk on aina yhdestä lapsesta. Jos meille tulee vaikka se kaksi lasta, niin summa tuplautuu, jos kolme, niin 3*80e/vrk jne.
Käynnistämiskorvausta voi saada vain kerran ja se on ihan oma korvauksensa, maksimissaan hiukka alle 3000 euroa.
Mutta, kuten jo aiemmin totesin, niin olemme kriisiperhe ja lapsi/lapset ovat lyhytaikaisesti meillä. Vakituisia kuukausipalkkioita ei meillä ole, vaan palkkiot maksetaan lasten sijoitusajoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnollinen auttamistyö= joku kertomaan huoltajalle/huoltajille selvät sävelet asioista. Maataan vain omassa paskassa ja asiat kasaantuu. Joku äidillinen ammattinalkuttaja näille kaikkein avuttomimmille ja niille joilta arjen hallinta sujuu paremmin vaikka sitten tuo sijareiden avustusta vastaava summa Kaikkeen Kivaan:)
Saatana.
Öh, jaa meinaat että kun joku täti tulee ihan kotiin asti kertomaan niille huoltajille että älkääpäs kuulkaas lotratko sitä viunaa ihan noin paljon, niin siitä nämä sitten ymmärtäisivät nousta jaloilleen? Haloo, kuinka naivia porukkaa täällä oikein on...
Selvät sävelet= itsekin pitää jotain yrittää. Tietoa saa vaikka mistä. Ei Roomaakaan rakennettu päivässä?
Anna mun nauraa. Mun vanhemmille ei "selvät sävelet" merkanneet mitään. T. Se sijoitettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatana.
Anna mun nauraa. Mun vanhemmille ei "selvät sävelet" merkanneet mitään. T. Se sijoitettu
Niin siis paljon tukea sai ja uusia mahdollisuuksia. Alkoholismi vaan on mitä on. Ei siinä paljon mikään auta, ei auttanut kalliit kuntoutusjaksotkaan hienoissa puitteissa yksityisissä kuntoutuskodeissa tai tukilomatkaan. Tukilomille isä osti viinaa mukaan
Jabadabado... Onko sijaisperheellä noin kovat tulot?
"Vähän älyä paljon mölyä".
Käy tuohonkin harhaan hyvin.
Kyllä sijaisvanhemmuus vaatii paljon kärsivällisyyttä ,aikaa ja ymmärrystä kärsineitä lapsia kohtaan.
Ei ymmärrä. Jos se nyt on niin hirevää kuitata muutama tonni/kk siitä, että oman pesueen kyljessä menee yksi sijoitettu lapsi niin ei todellakaan tarvitse ryhtyä sijaisäidiksi. Ketään ei pakoteta siihen toimintaan. Itse hakeutuvat. Turha siis jeesustella. Jos ei jaksa haastavaa traumatisoitunutta lasta, jolla huonot eväät ja lähtökohdat elämään - mikään mahti maailmassa ei pakota siihen, että JUURI SINÄ olet se uusi keinoemo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset yleisesti ottaen tietää mikä on tuki- ja mikä sijaisperhe. Näistä vain monesti puhutaan samoissa yhteyksissä.
Onhan se hianoo kun sijareilla on tarjota kaikkee sitä mitä bio(jätteellä?) ei, kun rahalla kuitenkin saa. Eräs sijaisperheäiti sanoi kuitenkin Totuuden:"Meillä on hieno omakotitalo ja hienot autot, lapsille niin maan perusteellisesti tavaraa ja tilaa. Yksi kuitenkin on mitä me ei voida tarjota ja mikä siellä bioperheeseen kerrostalokolmioon palaavaa lasta odottaa, ja se on RAKKAUS".
Saata...va:)
Tosi usein näillä sijaisperhevastustajilla on just tämä: mutta biologiset vanhemmat RAKASTAA sitä lastaan!
Ai hei tosi mahtavaa, annetaan lapsi heti takaisin niille oikeille vanhemmille. Ihan sama jos lapsi kokee väkivaltaa tai heitteillejättöä, ei saa kunnolla ruokaa, lääkkeitä tai talvivaatteita ja hygienia puuttuu mutta kun sitä selvästi kuitenkin RAKASTETAAN enemmän kuin sijaisperheessä niin kaikkihan on kunnossa!
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärrä. Jos se nyt on niin hirevää kuitata muutama tonni/kk siitä, että oman pesueen kyljessä menee yksi sijoitettu lapsi niin ei todellakaan tarvitse ryhtyä sijaisäidiksi. Ketään ei pakoteta siihen toimintaan. Itse hakeutuvat. Turha siis jeesustella. Jos ei jaksa haastavaa traumatisoitunutta lasta, jolla huonot eväät ja lähtökohdat elämään - mikään mahti maailmassa ei pakota siihen, että JUURI SINÄ olet se uusi keinoemo.
Muutama tonni yhden lapsen hoitamisesta? Miksikähän minä en saa yhdestä erityislapsestakaan tuollaista summaa. Se on se vähän päälle 600 euroa se tavallisin palkkio lasta kohden. Toki sitten se hurja neljänsadan kulukorvaus, jolla katetaan lapsen ruoka, vaatteet, hygieniatuotteet, harrastukset, lääkitykset jne. Verohan menee myös, jotta kokonaan noita hurjia summia ei saa käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä esimerkki sijaispaikasta jossa entisen miesystävän poika oli sijoitettuna; jo ekana yönä isäntä hiippaili keskiyöllä pojan huoneeseen suunnitelmissaan hieman "leikkiä" pojan kanssa. Onnekseen isi oli opettanut kuinka tällaisessa tilanteessa toimitaan eli poika pääsi pakoon ja poliisille. Oli ihan lehdissäkin.
Ihan pätevä mamma pojalla oli, isi vaan lauloi omaa lauluaan sossutätösille ja isin ei-niin-terveen pään mukaan toimittiin.
Mitä tarkoitat että hyvä esimerkki? Minusta tuo on täysin päinvastainen esimerkki. Kyllähän tuollaista sattuu mutta ymmärtänet että on erittäin erittäin harvinaista. Eihän tuo muuten uutiskynnystäkään ylittäisi.
Sijarisetä oli ehtinyt leikkimään jo monen monituisen lapsen kanssa jotka hekään eivät uutiskynnystä ylittäneet ennen kuin sitten vasta.
Laiminlyönnit, hyväksikäyttö ja väkivalta kuuluu monen taitamattoman "ammattikasvattajan" toimenkuvaan.
Mutta kyllä, niitä hyviäkin on.
Toimiva perhe on ihmiselle suuri rikkaus ja yhteiskunnallisenkin hyvinvoinnin edistäjä. Monia jos tuettaisiin, saataisiin paljon arvokasta ja hyvää.
Surettaa vain rahavirtojen epätasainen vuolaus(?). Kohdentaa pitäisi, ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdehtia..laskepa eteenpäin..80e päivässä tarkoittaa 3.3e tuntipalkkaa. Ja töitä on 24h/ vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat? Jos tämänkin rahan kohdentaisi kunnolliseen perheen auttamistyöhön niin... Tukiperheet yhtä puppua ja, ollaan kohdattu kaikenlaisia jotka itse hyötyisivät "avusta".
Ja nyt kiillottamaan sädekehää siitä, saatana.
Mitä sinä nyt sopertelet siellä? Tukiperhetoiminnalla ei ole mitään tekemistä sijaisperheiden kanssa. Minkä tietäisit, jos itse yhtään mitään tietäisin tästäKÄÄN asiasta.
Ap, teet arvokasta työtä. Tämä palsta on vaan sellainen persreikä, että kaikenlaiset mulkvistit aukovat rumaa suutaan täällä alvariinsa. Enkä nyt tarkoita kiroilua, vaan ilkeyttä, suoranaista ilkeyttä, josta viitonen on malliesimerkki.
Noh, meillä on, kuten mainittua, omat kokemuksemme ja tunnen joitakuita joilla heilläkin omat kokemuksensa. Kyllä meille mainituille suoraan sanottiin että "tukiperhe sitten kertoo miten asiat perheessä ovat jotta voidaan ryhtyä toimenpiteisiin". Jotenkin, jostakin ihmeellisestä syystä meni maku koko asiaan...
Ylpeys on kai sitten meikäläisen "perisynti"? Kuten niin monen muunkin "päänaukojan":)
Aika rauhallinen olen mutta tarvittaessa "auon päätäni".
Kiitos.
Rautalankaa: Tukiperhe on ihan eri asia kuin sijaisperhe. Tukiperhe on lähinnä harrastus, sillä ei kukaan mitään tienaa ja tukiperheistä on huutava pula.
No en todellakaan rupeaisi sijaisäidiksi edes viidellä tonnilla kuussa. On paljon helpompaa saada vähemmän palkkaa paljon helpommasta työstä ja tehdä iltaisin mitä itse huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kahdehtia..laskepa eteenpäin..80e päivässä tarkoittaa 3.3e tuntipalkkaa. Ja töitä on 24h/ vrk.
Eivätkö sijaisvanhemmat nuku koskaan? Olen elänyt siinä uskossa, että ympärivuorokautinen valvominen on pitkän päälle hengenvaarallista.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että rahasta sitä kukaan tekee. Mulla oli paskat sijaisvanhemmat, mutta silti en usko että nekään sen kolmen vuoden taistelun kävivät pelkän rahan vuoksi. Uskon, että heillä oli velvollisuudentunne auttaa, koska olivat vahvasti uskovaisia. Aitoa välittämistä siinä ei ollut ja itsetuntoni poljettiin ihan pohjaan. Silti ihan vain rahan takia siihen tuskin lähtee kukaan, sen verran rankkaa oli heillekin.
Tämä! Aikoinaan vieraillut sijaisperheessä ex-miehen kautta ja huhhuh...kyllä siellä ei kovin hyvinvoivaa porukkaa ollut...tuo jeesustelu ja naiivius on niin typerää. Kaikkea hyvää sulle nyt elämääsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2400e/kk??? Taidan vaihtaa duunia. Saan 2200 tiimin vetäjänä raskaassa dementiayksikössä.
Oletko vastuussa dementikoista ympäri vuorokauden?
Ei ole verrattavissa olla yhdestä vastuussa 24/7 kuin 15sta 8h/5vrk lisänä siihen henkilökunta ja asukkaista jatkuva vastuu. Alan ehdottomasti ottamaan asiasta selvää, selkä ei tahdo enää kestää työtä mitä nyt teen ja olen aina rakastanut lapsia, luoja soi minulle vain yhden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se outoa, että kun hoitaa vaikeaa erityislasta kotona, juoksee terapioissa, ja palavereissa ja sietää olemattomilla empatiakyvyillä siunattuja yhteistyötaitoja, jotka lyttäävät itsetuntosi maanrakoon. Mutta jos lapsi on huostaanotettu, sinulle maksetaan moninkertainen määrä, ja pidetään sankarina
No juu, mutta katsos, kun se lapsi on sinun ja yksinomaan sinulla on vastuu hänestä ja hänen elatuksestaan ja oireilustaan.
Ei kenenkään vieraan tarvitse ottaa kenenkään lapsia elätettäväksi ilmaiseksi.
Jos sinä vanhempana et pärjää hänen kanssaan, niin jos joku hoitaa, huoltaa ja pärjää lapsesi kanssa, niin etkö voisi pikkuisen arvostaakin häntä?
Niin, ja hän tekee työtä, josta myös kuuluu saada korvaus.
Miksi luulet että joku vieras pärjäisi hänen kanssaan? Kumman usein sijaisperheet lopettavat, kun eivät pärjää.
Oletko vastuussa dementikoista ympäri vuorokauden?