Voiko joku selittää miten osake tai rahastosijoittaminen toimii?
omia kokemuksia
miten paljon rahaa sijoitat kk,minne ja mitä se kerryttää ja koska rahan saa käyttöön/tilille
neuvokaa tyhmää
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvällä suomenkielellä:
Kirjaudu omaan verkkopankkiisi ja ota käyttöön salkkupalvelu. Osta sieltä niitä rahasto-osuuksia tai osakkeita joiden arvelet olevan tuottoisia / sinulle sopivia sinulle sopivalla euromäärällä.
Tästä on hyvä lähteä liikkeelle.
Ei näin, kivijalkapankkien salkkupalvelut on älyttömän kalliita. Nettiä tutkailemalla löytää edullisempia vaihtoehtoja.
Kyllä näin, on kaikista yksinkertaisinta aloittelijalle joka ei ymmärrä mistään mitään, nimim. näin aloitin minäkin. Ja palvelujen hinnat tippuu sitä mukaa kun varallisuutta kertyy, minun salkkupalvelu on 0€ Nordean Private -asiakkaana.
Minun salkkupalvelu on ollut alusta asti 0e ja merkintä- ja lunastuspalkkiot varmasti kohtuullisemmat. Sijoittaminen ei ole sen helpompaa tai vaikeampaa, mitä Nordeassa.
Ja näin taas ap hämmentyy entistä enemmän...
Et sitten kuitenkaan voi neuvoa ihan konkreettisesti ap:lle mitä tässä sinun versiossasi pitää tehdä, mikä verkkosivu, miten palvelu avataan ym. Sehän tämän keskustelun pointti nimenomaan on, neuvoa ensikertalaista.
Avata arvo-osuustili Nordnettiin ja siirtää sinne rahaa. Kun rahat on tilillä voit ostaa haluamiasi osakkeita tai rahastoja. Nordnetin sivuilta löytää hyvät ohjeet.
Minä myös suosittelen Nordnetiä. Olen joskus katsonut palkka- ja asuntolainapankkini (OP) kaupankäyntialustaa ja -hinnastoa, ja totesin että ei kiitos. Bonareista huolimatta.
Onko olemassa joku Sijoittaminen for Dummies -kirja tai vastaava? Selvitä ja hae lainaan kirjastosta jos on, ap.
Pörssisäätiön sivuilla on Karo Hämäläisen kirjoittama opas sijoittamista aloitteleville. Vaikutti pätevältä mitä sitä tabullani hieman selasin.
Mun yks tuttu Irakista tekee tota sijotusjuttuu. Selitti sen miten se toimii, mut en kai tässä ala sitä selittään.
Oon antanut hälle jo 4000e ja ens vuona annan vielä 3000e.
Sitten odotellaan. Saan voitoista 30%
Te luulette että häviin täs, mut ette tajuu et ne voitot on tosi isoja summia, puhutaan jostain useista useista tuhansista.
Voin antaa ton mun kaverin numeron, jos laitatte esim. sähköpostiosotteen.
Vierailija kirjoitti:
Mun yks tuttu Irakista tekee tota sijotusjuttuu. Selitti sen miten se toimii, mut en kai tässä ala sitä selittään.
Oon antanut hälle jo 4000e ja ens vuona annan vielä 3000e.
Sitten odotellaan. Saan voitoista 30%
Te luulette että häviin täs, mut ette tajuu et ne voitot on tosi isoja summia, puhutaan jostain useista useista tuhansista.
Voin antaa ton mun kaverin numeron, jos laitatte esim. sähköpostiosotteen.
Ei kiitos, jatkakaa te keskenänne vaan.
Ollaan koko perhe ostettu yli 20 vuoden ajan perheen kaikki vaatteet vain jo son ollut vähintään -50% alennus, usein jop -70%-80% ale.
Normihintaan verrattuna säästöön jäävä osuus on laitettu rahastoihin ja osakkeisiin.
Meillä on nyt niin paljon rahaa että ollaan ostettu jo kaksi sijoitusasuntoa. Eli tulevaisuus on turvattu.
Lisäksi olemme koko saman 20 vuoden ajan pyritty välttämään kaikkea turhaa ostamista.
Rahaa on jäänyt osakkeisiin enemmän.
Kotimme on fiini, vain muutama koriste-esine, seinillä vain muutama perintötaulu.
Lisäksi olemme ostaneet vain sellaisia design huonekaluja (huutokaupoista), joista luopuessamme olemme saaneet jopa enemmän rahaa kuin mitä olemme itse maksaneet.
Rahanteko on niin helppoa.
Ja kaikki osingot on käytetty osakkeiden ostamiseen.
kannattaa ostaa varmoja osingonmaksajia.
Vierailija kirjoitti:
kannattaa ostaa varmoja osingonmaksajia.
Mitä firmoja suosittelet? Mistä olet saanut parhaat tuotot?
Helsingin seudulla asuntosijoittamien on varmin tapa köyhälle tehdä rahaa. Ostaa sottasen asunnon, remontoi sen k auniiksi ja laittaa vuokralle, myy sitten voitolla 3 vuoden kuluttua. Koko ajan saa myös tulo tilille vuokrasta. Sitten ostaa sen seuraavan asunnon ja niin edelleen. Näin olen rikastunut, ja voi aina valita itselleenja lapsilleen sen mileisimmän asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästin 15 vuotta eläkerahastoon. Osuuteni arvo ei kasvanut prosentin prosenttia koko aikana. Kaikki voitot menivät pankkiiriliikkeelle. Onneksi se myytiin pankille ja sain nostettua osuuteni. Tappiota tuli onneksi vain muutama sata euroa.
Kuulostaa todella uskomattomalta.
Minusta tuo kuulostaa pikemminkin Alexandrialta.
Menetin itsekin nuorena yli puolet säästöistäni, kun eläkevakuutusyhtiö meni konkurssiin. Oi niitä aikoja. Seuraavan kerran menetin rahaa teknokuplassa. Oi niitä aikoja. Mutta tyhmäkin oppii ja viisastuu, homma alkaa olla hanskassa jo aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ei näin, kivijalkapankkien salkkupalvelut on älyttömän kalliita. Nettiä tutkailemalla löytää edullisempia vaihtoehtoja.
Ei enää näillä nykyisillä Nordean hinnoilla. Jos ostaa sadalla eurolla osakkeita, välityspalkkio on euron. Tämä on Suomessa ennennäkemättömän halpaa!
Vierailija kirjoitti:
omia kokemuksia
miten paljon rahaa sijoitat kk,minne ja mitä se kerryttää ja koska rahan saa käyttöön/tilille
neuvokaa tyhmää
Hauska, tosi pitkä ketju, mutta kukaan ei oikeastaan vastannut ap:n kysymykseen.
Sijoitusrahasto koostuu omistuksista, jotka voivat olla esim. osakkeita, velkakirjoja, pankkitalletuksia tai käteistä rahaa (tilillä toki) Rahaston omistuksista huolehtii salkunhoitaja, rahaston sääntöjen ja oman näkemyksensä puitteissa.
Rahasto on jaettu (samanhintaisiin) osuuksiin ja tämän osuuden arvo lasketaan pankkipäivittäin perustuen rahaston omistusten tämänhetkiseen arvoon.
Rahastoon voi sijoittaa (merkitä osuuksia) siirtämällä rahaa rahaston tilille samalla ilmoittaen kuka rahat on siirtänyt. Käytännöt vaihtelevat rahastoyhtiöittäin (pankeittain) mutta yleensä tilisiirron mukana annetaan asiakastunnus tai vastaava tunniste. Yleensä rahasto-osuudet saa seuraavana pankkipäivänä määritellyllä hinnalla. Koska osuuksia voi ostaa myös murto-osia, voi olla, että esim. 100 eurolla sait 2,033466 osuutta.
Kun omistusten arvot muuttuvat tai rahasto saa omistuksistaan esim. osinkoja, muuttuu myös osuuden hinta. Rahaston tuotto tarkoittaa juuri sitä, että osuuden hinta on kasvanut ostohetkestä ja näin omistusten arvo on noussut.
Jos haluat myydä sijoituksiasi (lunastaan osuuksia) teet lunastustoimeksiannon rahastoyhtiölle (pankille) yleensä nettipankissa. Lunastustoimeksiannossa voit ilmoittaa myytävän määrän euroina tai osuuksina. Yleensä saat rahat tilille seuraavana pankkipäivänä ja lunastushinta määräytyy myös vasta seuraavana pankkipäivänä. Jos rahaston käteisvarat eivät riitä lunastuksiin, voi lunastuksessa kestää useampi päivä, sillä salkunhoitaja joutuu myymään muita omistuksia kattaakseen lunastukset (näin ei ole kyllä minulle vielä koskaan käynyt, mutta voisin kuvitella, että moni massapaniikki on johtanut ja voi johtaa viivästyksiin lunastuksissa)
Edellisestä voi päätellä, että kovin liipasinherkkään sijoittamiseen rahastot eivät sovi, mutta pitkäjänteiselle säästäjälle kyllä. Toinen huomioitava asia on, että koska rahasto omistaa tyypillisesti useita kymmeniä, ellei satoja arvopapereita, on käytännössä mahdottomuus, että omistusten arvo laskisi kokonaan nollaan. Näin ei käy edes rahastoyhtiön mennessä konkurssiin, vaan rahaston omistukset ovat erillään rahastoyhtiön/konkurssipesän omaisuudesta. Jos rahasto joudutaan lakkauttamaan, omistukset myydään ja kertyneet rahat palautetaan osuudenomistajille.
Rahaston perimät kulut vaihtelevat ja ne selviää yleensä esitteestä. Usein on merkintäpalkkio (esim. 1%, 100 eurolla saat vain 99 euron edestä osuuksia) ja lunastuspalkkio. Rahaston vuotuinen hallinnointipalkkio vähennetään automaattisesti rahaston julkistamista arvoista. Salkunhoitajan työ liittyy oikeastaan juuri vuosittaiseen hallinnointipalkkioon. Hänen tehtävänään on aktiivisella kaupankäynnillä kuroa hallinnointipalkkion verran eroa umpeen pörssi-indeksiin nähden. Hän saa jatkaa työssään niin kauan kun tässä onnistuu. Kun rahasto alkaa jäämään indeksilleen, vaihdetaan salkunhoitaja seuraavaan. Jos tämäkin häviää indeksilleen, sulautetaan rahasto paremmin pärjänneeseen rahastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei enää näillä nykyisillä Nordean hinnoilla. Jos ostaa sadalla eurolla osakkeita, välityspalkkio on euron. Tämä on Suomessa ennennäkemättömän halpaa!
Niin on, mutta millä ehdoilla? Jos minä avaan nyt tilin Nordeaan ja siirrän sinne muutaman tonnin rahaa, saanko heti tehdä kauppaa tuohon hintaan? Vai pitääkö minulla sittenkin olla Nordeassa se 200k€, vähintään?
Tein siis sijoituksen Sampo 2 kpl 80 euroa, oli helppoa. Olisitten sanoneet ettei tarvitse olla iso summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvällä suomenkielellä:
Kirjaudu omaan verkkopankkiisi ja ota käyttöön salkkupalvelu. Osta sieltä niitä rahasto-osuuksia tai osakkeita joiden arvelet olevan tuottoisia / sinulle sopivia sinulle sopivalla euromäärällä.
Tästä on hyvä lähteä liikkeelle.
Kyllä näin, on kaikista yksinkertaisinta aloittelijalle joka ei ymmärrä mistään mitään, nimim. näin aloitin minäkin. Ja palvelujen hinnat tippuu sitä mukaa kun varallisuutta kertyy, minun salkkupalvelu on 0€ Nordean Private -asiakkaana.
Minun salkkupalvelu on ollut alusta asti 0e ja merkintä- ja lunastuspalkkiot varmasti kohtuullisemmat. Sijoittaminen ei ole sen helpompaa tai vaikeampaa, mitä Nordeassa.
Ja näin taas ap hämmentyy entistä enemmän...
Et sitten kuitenkaan voi neuvoa ihan konkreettisesti ap:lle mitä tässä sinun versiossasi pitää tehdä, mikä verkkosivu, miten palvelu avataan ym. Sehän tämän keskustelun pointti nimenomaan on, neuvoa ensikertalaista.
Avata arvo-osuustili Nordnettiin ja siirtää sinne rahaa. Kun rahat on tilillä voit ostaa haluamiasi osakkeita tai rahastoja. Nordnetin sivuilta löytää hyvät ohjeet.
Just näin.
1. Lataa puhelimeen Nordnet sovellus. Tai avaa pankkiisi arvo-osuustili.
2. Siirrä rahaa Nordnettiin ( tai arvo-osuustilille.) Esim. alkuun vaikka 100-500e.
3. Osta sitten sovelluksella osakkeita tai rahastoja, mutta aloita pienillä summilla kunnes olet oppinut miten homma toimii.
4. Hajauta ajallisesti, maantieteellisesti ja aloittain. ÄLÄ KOSKAAN LAITA KAIKKIA RAHOJA SAMAAN OSAKKEESEEN TAI RAHASTOON.
Eli osta vähitellen kuukauden välein vähintään 20 eri osaketta, koska osa näistä laskee ja osa nousee, mutta keskimäärin pitkällä aikavälillä säästösi arvo nousee nopeammin kuin asuntojen arvo tai korot tilillä.
5. Rahastoissa hajautus on tehty valmiiksi, mutta niissä on kuluja jotka pitkällä aikavälillä syövät voittoa. Omalla kohdallani osakkeet ovat toistaiseksi tuottaneet paremmin.
6. Itse olen ostellut osakkeita n. 500e-2000e summilla. Pienemmilläkin voi hyvin ostaa, mutta koska ostotapahtumakin maksaa jonkun euron voittoa tule enemmän jos ostaa isommilla summilla.
5. Aina kun ostat käy mielessäsi läpi nämä.
- uskotko alaan mitä osake edustaa ?( esim. Google tai Apple, MIcrosoft, Tesla tai Nvidia, Supermicro coputer jne ? Tai Fortum , Nordea, Alibaba, Amazon ?)
- katso osakkeen hintahistoria sovelluksesta. Jos uskot osakkeeseen kannattaa ostaa kun hinta on alimmillaan esim. vuoden tai viimeisen 3kk ajalla.
- P/E (price/ earning) luku ennustaa osakkeen tuottoa parhaiten. Jos se on kovin iso esim 100 tai yli osake voi olla yliarvostettu.
- lue useasta lähteestä mitä osakkeesta muualla sanotaan. Esim Yahoo Finance sivuilta löytyy jotain.
JA HAJAUTA. Osta vähitellen, esim. kerran kuukaudessa vaikka ostaisit rahastojakin.
Lue sijoituksesta tehtyjä kirjoja. Naisille on tehty oma helppotajuinen.
Vierailija kirjoitti:
Tein siis sijoituksen Sampo 2 kpl 80 euroa, oli helppoa. Olisitten sanoneet ettei tarvitse olla iso summa.
Sitten pääsin makuun ja ostin lisää, suoraan tuohon arvopaperisäilytys ja osto.
Onko omistettava metsäpalsta voidakseen ostaa tuon 164 euroa maksavan op-osakkeen?