Voiko joku selittää miten osake tai rahastosijoittaminen toimii?
omia kokemuksia
miten paljon rahaa sijoitat kk,minne ja mitä se kerryttää ja koska rahan saa käyttöön/tilille
neuvokaa tyhmää
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sijoitan eri rahastoihin 700 € / kk. Suurin osa eri indeksirahastoihin, osa huomattavasti riskipitoisempiin rahastoihin. Osakkeita en ole vielä ostanut.
Asuntolainaan menee 525 € / kk. Ja yhtiövastikkeeseen 65 € / kk.
Netto ansiotuloni on tällä hetkellä ~ 2250 € / kk.
Tässä vaiheessa saat vielä ihailua. 20 vuoden päästä, kun sijoituksesi ovat kasvaneet ja tuottavat mukavasti ja palkkasikin ehkä noussut, oletkin sitten vihattu riistäjäkapitalisti, joka elää muiden kustannuksella eikä tiedä työn teosta mitään ;-)
Been there, done that
Aion itsekin olla, joten en ainakaan vihaa ;) Jännä nää ääripäät, eläähän sossupummitkin muiden rahoilla eikä tiedä työnteosta mitään... T: se ihailija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omia kokemuksia
miten paljon rahaa sijoitat kk,minne ja mitä se kerryttää ja koska rahan saa käyttöön/tilille
neuvokaa tyhmää
Nyt on huono aika aloittaa. saattaa pukata kovaa laskua. Säästä sen mitä pystyt tilille ja odottele sopivaa hetkeä..voi mennä vuosiakin.
Sillä ei oikeastaan ole niin paljon väliä koska aloittaa, vaan sillä koska lopettaa.
Se lasku saattaa tulla vasta kolmen vuoden päästä.
Kyllä sijoitusten ns. tuotot on revitty työmiehen selkänahasta, piste!
Vierailija kirjoitti:
Säästin 15 vuotta eläkerahastoon. Osuuteni arvo ei kasvanut prosentin prosenttia koko aikana. Kaikki voitot menivät pankkiiriliikkeelle. Onneksi se myytiin pankille ja sain nostettua osuuteni. Tappiota tuli onneksi vain muutama sata euroa.
Löytyihän täältä yks puheissaan rehellinen sijoittaja!
Vierailija kirjoitti:
Sangen monimutkaisia sijoitustuotteita nuo ETF:t.
Niitä on kahdenlaisia. Itse ostan vain etf joka omistaa ne osakkeensa. Toisenlaiset, mm. DB:n trackerit, taas tekevät jotain omituisia johdannaissopimuksia jolloin etf omistaa jotain muuta osaketta kuin sitä mitä sen arvo seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Siksi sille työmiehellekin suositellaan sijoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Paat rahat pankkiin osakerahastoon, odotat pari vuotta ja huomaat ettei sulla mitään rahoja olekaan (näemmä)!
Yleensä näin sanovat ovat niitä, joita ei ole kiinnostanut sijoitussäästäminen tai jotka eivät ole jaksaneet tutustua aiheeseen, ja jotka vuosia myöhemmin sitten perustelevat itselleen sitä niin, että rahat siellä kuitenkin olisi menneet. Sijoittamistakin on monenlaista, mutta ei se nyt perusteiltaan mitään ydinfysiikkaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Logiikka menee suunnilleen niin, että sjoitat rahastoon vaikka 100 euroa ja sillä saat sitten osuuksia rahastosta sen mukaan mikä on määritelty osuuden hinnaksi (esim. vaikka 1,4585 osuutta) Rahasto sijoittaa rahat tiedotteensa mukaisesti esim. kotimaisiin osakkeisiin ja kun osakkeiden arvo muuttuu rahasto tuottaa joko voittoa tai tappiota. Tuotto tai tappipo kertyy sen mukaan miten osuuden arvo muuttuu. Omistukset voi myydä milloin haluaa ja usein myös vaihdot voivat olla kuluttomia.
Rahasto on helppo tapa sijoittaa rahoja ja jo pienellä pääomalla pääsee alkuun, mutta huono puoli on se, että rahastosta voi mennä paljon kuluja jotka ovat poissa voitosta toisaalta taas suoran osakeomistuksen kuluja ei ole.
Indeksirahastot ovat halvempia ja keskimäärin tuottavampia kuin aktiivisesti sijoitetut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, aika alkaa kotiuttaa voittoja.
Ai mistä tiedän? Siinä vaiheessa kun taksimiehet ja av-mammat alkavat kysellä osakkeiden perään ovat markkinat jo miltei ylikuumenimisen puolella.
Mammat ovat kyselleet sijoittamisesta viikoittain viimeiset viisi vuotta eli koko sen ajan jonka minä olen täällä roikkunut. Aina on hyvä aika sijoittaa paitsi jos on hakemassa pikavoittoja. Ja senhän tietää miten siinä 99,9 prosentille käy.
Sijoittamisen pitäisi ilmeisesti toimia kuin lauantainen lottolappu, että se kiinnostaisi :D Valitettavasti ihan niin se ei nyt toimi :(
Vierailija kirjoitti:
Työ miehet voisivat vaikka raapia rahat kasaan ja ostaa sen firman, missä työskentelevät. Sen jälkeen palkat voisi vaikka tuplata, jos uudesta hallituksesta siltä tuntuisi.
Kauriin keuhkolaser viittilöi apajan luokse hävinnyttä viileäkattoista sinihampuusia. Olkoonkin korea, silti vuolaasti kinnaa tämä papuramppi omituisen ikäisen kykylesken välikorrelaation juoksevaisuutta. Eloisasti vastaa purkillinen näitä, ihmeissään, kun johtavan tauluaskeleen verran vinoilee kera lastipoukaman.
...About tältä tää teksti kuulostaa mun korvaan. Periaatteessa ymmärrän sanat, mutta siihen se jää. Selvästi ei ymmärretä, mitä "aidosti tietämätön" tarkoittaa näissä piireissä. =D (Joo, olen myös huomannut että nämä sijoitus-/rahastokeskustelut/-keskustelijat ovat ennennäkemättömän huumorintajutonta porukkaa, joten selvennyksen vuoksi sanon vielä, että en tarkoita että syy ymmärtämättömyyteeni ei ole teidän käyttämässänne kielessä, vaan minun tietämättömyydessäni ja asioista selvää ottamattomuudessani...)
Vierailija kirjoitti:
Kauriin keuhkolaser viittilöi apajan luokse hävinnyttä viileäkattoista sinihampuusia. Olkoonkin korea, silti vuolaasti kinnaa tämä papuramppi omituisen ikäisen kykylesken välikorrelaation juoksevaisuutta. Eloisasti vastaa purkillinen näitä, ihmeissään, kun johtavan tauluaskeleen verran vinoilee kera lastipoukaman.
...About tältä tää teksti kuulostaa mun korvaan. Periaatteessa ymmärrän sanat, mutta siihen se jää. Selvästi ei ymmärretä, mitä "aidosti tietämätön" tarkoittaa näissä piireissä. =D (Joo, olen myös huomannut että nämä sijoitus-/rahastokeskustelut/-keskustelijat ovat ennennäkemättömän huumorintajutonta porukkaa, joten selvennyksen vuoksi sanon vielä, että en tarkoita että syy ymmärtämättömyyteeni ei ole teidän käyttämässänne kielessä, vaan minun tietämättömyydessäni ja asioista selvää ottamattomuudessani...)
😂 Jospa sinä sitten yrittäisit esittää hieman yksityiskohtaisempia kysymyksiä, kuin mitä otsikossa on. Mikä sinulle on epäselvää?
Tiedät varmasti mitä säästäminen tarkoittaa, se on aika yksioikoinen juttu, mutta sijoittaa voi lukemattomilla eri tavoilla. Nuo lukemattomat eri tavat kun kerrotaaan sijoittajien määrällä, koska jokaisellahan on omat näkemyksensä ja mieltymyksensä, saadaan niin monenkirjava soppa tai seitti, että...
Selvällä suomenkielellä:
Kirjaudu omaan verkkopankkiisi ja ota käyttöön salkkupalvelu. Osta sieltä niitä rahasto-osuuksia tai osakkeita joiden arvelet olevan tuottoisia / sinulle sopivia sinulle sopivalla euromäärällä.
Tästä on hyvä lähteä liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Selvällä suomenkielellä:
Kirjaudu omaan verkkopankkiisi ja ota käyttöön salkkupalvelu. Osta sieltä niitä rahasto-osuuksia tai osakkeita joiden arvelet olevan tuottoisia / sinulle sopivia sinulle sopivalla euromäärällä.
Ei näin, kivijalkapankkien salkkupalvelut on älyttömän kalliita. Nettiä tutkailemalla löytää edullisempia vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvällä suomenkielellä:
Ei näin, kivijalkapankkien salkkupalvelut on älyttömän kalliita. Nettiä tutkailemalla löytää edullisempia vaihtoehtoja.
Kyllä näin, on kaikista yksinkertaisinta aloittelijalle joka ei ymmärrä mistään mitään, nimim. näin aloitin minäkin. Ja palvelujen hinnat tippuu sitä mukaa kun varallisuutta kertyy, minun salkkupalvelu on 0€ Nordean Private -asiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvällä suomenkielellä:
Kyllä näin, on kaikista yksinkertaisinta aloittelijalle joka ei ymmärrä mistään mitään, nimim. näin aloitin minäkin. Ja palvelujen hinnat tippuu sitä mukaa kun varallisuutta kertyy, minun salkkupalvelu on 0€ Nordean Private -asiakkaana.
Minun salkkupalvelu on ollut alusta asti 0e ja merkintä- ja lunastuspalkkiot varmasti kohtuullisemmat. Sijoittaminen ei ole sen helpompaa tai vaikeampaa, mitä Nordeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvällä suomenkielellä:
Minun salkkupalvelu on ollut alusta asti 0e ja merkintä- ja lunastuspalkkiot varmasti kohtuullisemmat. Sijoittaminen ei ole sen helpompaa tai vaikeampaa, mitä Nordeassa.
Ja näin taas ap hämmentyy entistä enemmän...
Et sitten kuitenkaan voi neuvoa ihan konkreettisesti ap:lle mitä tässä sinun versiossasi pitää tehdä, mikä verkkosivu, miten palvelu avataan ym. Sehän tämän keskustelun pointti nimenomaan on, neuvoa ensikertalaista.
Nordnetin kautta voi sijoittaa ilman merkintäkuluja noihin ETF:iin. Pitää siis avata arvo-osuustili ja tehdä kk-säästösopimus. Hallinnointikulut itse ETF:issä parhaimmillaan alle 0,20% vuodessa eli maksat kymmenessä vuodessa noin 2% kuluja pääomasta. Pankkien omissa rahastoissa kulut voivat olla kymmenkertaiset (!).
https://www.nordnet.fi/download/18.109949eb14b6e1eb8cb33a8e/14448938455…