Muutama seikka lastensuojelun todellisuudesta
1. Sijoituksesta 4 vuotta.
- alussa ei tarjottu kriisiapua tai mitään keskusteluapua
2. Lapsi haluaa palata kotiin ja tuo sitä aina esiin neuvotteluissa
- ei huomioida, vaikka lapsen ikän huomioiden on painotettava omaa mielipidettä
3. Tuoreimmissakin päätöksissä vedotaan kodin kuntoon
- kotikäynti tehty 10/2013
4.Sijoituspaikka lupaa keskustella lapsen kanssa asioista ja palata sitten aiheeseen huoltajan kanssa
- erääseen aiheeseen palaamista odotettu jo vuosi, muitakin aiheita on
5. Lapselle on haettu edunvalvoja vedoten rikokseen, jota kukaan ei ollut tehnyt (tästä poliisilta haettu todistus) ja samoin terveydentilaan, josta ei kuitenkaan olla lääkärinlausuntoa hankittu.
6. Esimiehiin otettu lukuisia kertoja yhteyttä, ilmoittavat, etteivät puutu asiaan.
7. Lapsi tarvitsisi apua ja puhuu kotona sellaisista asioista, jotka herättävät huolta.
- kun huoltaja toimittaa tätä viestiä eteenpäin, kukaan ei reagoi mitenkään, koska "terveydentila".
8. Asiakassuunnitelmiin kirjataan asioita, joita tarvitaan, mutta ei sitä, miten ne toteutetaan tai miten niitä seurataan.
- mitään ei tapahdu
9. Sosiaalityöntekijälle tarjottiin mahdollisuutta osallistua palaveriin, jossa olisi kuullut ajankohtaista tietoa huoltajan tilanteesta.
-ei suostunut tulemaan paikalle
10. Sosiaaliasiamies on tehnyt paperin, jossa toteaa, että asiaa hoidetaan asianmukaisesti, koska huoltajaa koskien hankitaan lääkärinlausunto.
- lääkärinlausuntoa ei koskaan hankittu
11. Vakavaa fyysistä sairastelua ja perheessä sattunutta kuolematapausta ei olla otettu lainkaan huomioon huoltajan jaksamista arvioitaessa.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Ei sijaislasta saa takaisin kotiin kun sijoitus on tehty. Tämä on fakta josta vaietaan.
Valitettavasti saa, itse olen moista tapausta todistanut, ei olisi pitänyt palauttaa niitä lapsia kotiinsa ikinä.
Mutta ap:lle, miksi et hanki sitä lääkärintodistusta ihan itse, kun kerran kaikki on siitä kiinni? Vai odotatko että lasu hakee sut kotoa lekuriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sijaislasta saa takaisin kotiin kun sijoitus on tehty. Tämä on fakta josta vaietaan.
Valitettavasti saa, itse olen moista tapausta todistanut, ei olisi pitänyt palauttaa niitä lapsia kotiinsa ikinä.
Mutta ap:lle, miksi et hanki sitä lääkärintodistusta ihan itse, kun kerran kaikki on siitä kiinni? Vai odotatko että lasu hakee sut kotoa lekuriin?
Olen hankkinut lääkärintodistuksen itse, useammankin.
Eivät noteeraa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on huostaanoton syyt?
Olivatpa sijoituksen syyt mitkä tahansa, päätösten on perustuttava ajantasaiseen tietoon ja asiakassuunnitelmissa on oltava tavoitteet ja toimenpiteet sekä seurantaa näiden toteutumisesta.
Siellä pölvästit huseeraa täysin mielivaltaisesti eikä se tule muuttumaan, valitettavasti. Ette voi mitään, vapaus koittaa kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Yritätte sitten korjata mitä korjattavissa on.
Uskon täysin.
Kaverin lapsi oli lastensuojelun asiakas. Lapsi 15-vuotias oli nähnyt jonkun hänetsä kirjoitetun lausunnon hiljattain suoritetusta palaverista. Lapsen sanoja oli vääristelty. Siinä ei ollut lukenut lainkaan siten kuin keskustelu oli edennyt.
Lapsi on ihan rauhallinen ja järkevä tyyppi. Uskon häntä.