Te, joilla käy siivooja..
Mitä kuuluu siivoojan töihin normaalisti, kun hän käy? Varmaan koko asunnon imurointi ja vessojen pesu? Mitä muuta hän tekee viikottain (tai miten usein hän nyt käykään)?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, että miksi ette siivoa itse?
Miksi pitäisi, jos
1. Ei halua?
2. On varaa?
3. Työllistää muita?
Vierailija kirjoitti:
Pakko kysyä, että miksi ette siivoa itse?
Koska mulla on varaa siihen. Siivoojan tuntipalkka on noin 1/5 minun tuntipalkastani. Minulla on pitkät päivät ja kolme lasta sekä 250 m2 siivottavaa. Nyt työllistän siivoojan ja mulle jää aikaa muuhun. Miksi sinä siivoat itse?
Siivoan itse koska minusta se on kivaa ja sujuu nopeasti vaikka meilläkin on 200m2, vuorotyö ja pieniä lapsia.
Ehkä olen vain vanhanaikainen.. Rahasta se ei ole kiinni.
Minusta laiskat ihmiset palkkaa siivoojan joka viikko.
Jos muuten polttaa askin tupakkaa päivässä, ostaa tupakkansa Suomesta ja lopettaa polttamisen, voi säästyvillä rahoilla jo palkata kotiinsa siivoojan kahdesti kuukaudessa (kun kotitalousvähennyksen vaikutus on otettu huomioon).
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille. Kuinka usein siivooja pesee lattiat oikein pesuaineella?
Itsestä tuntuisi oudolta, että vieras vaihtaisi lakanat, mutta kaipa siihen tottuisi.
Mustakin se tuntui aluksi oudolta, mutta lakanoiden vaihtamisen inhottavuus voitti outouden tunteen ja nyt olen jo ihan tottunut.
Sille joka kysyi miksei siivota itse, vastaan että miksi käyttäisin aikaani tekemällä jotain joka on mulle tosi vastenmielistä kun sen ajan mitä siivoamiseen kuluu voin käyttää vaikka tekemällä lasten kanssa jotain kivaa tai vaikka kokata perheelle herkkuruokaa viikonloppuna tai lukea vaikka kirjaa.
Meillä on käynyt sama siivooja jo vuosia ja ollaan oltu hurjan tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoan itse koska minusta se on kivaa ja sujuu nopeasti vaikka meilläkin on 200m2, vuorotyö ja pieniä lapsia.
Noh. Kaikki se aika on sun lapsilta pois. Ei tuollaista lääniä kunnolla siivoa (imurointi, pesu jne.) alta 5 h, mieti mitä kivoja juttuja voisitte siinä ajassa tehdä? Mun ei tarvitse osoittaa olevani ahkera siivoamalla. Ja sitä paitsi vaikka siivooja käykin niin kyllä sitä työtä riittää myös minulle, esim. tuo tavaroiden järjestely. Mutta toki kukin tekee niinkuin itse haluaa.
Mä niin hommaan siivoojan heti, kun pystyn.
Ei 200m2, n siivoamiseen kauan mene kun pitää tavarat järjestyksessä päivittäin. Ja mielestäni on hyvä opettaa lapsetkin siivoamaan. Meillä välillä lapset imuroi omat huoneensa ja yleensä siivoan silloin kun lapset ovat koulussa ja itse menen iltavuoroon tai olen vapaalla.
Ei yhtenä päivänä tarvi kaikkea tehdä. Vessat voi pestä eri päivänä kun imuroi ym.
Sama!
Vierailija kirjoitti:
Mä niin hommaan siivoojan heti, kun pystyn.
Miten teidän lapset oppii siivoamaan joilla käy siivooja viikottain?
Vierailija kirjoitti:
No eikös tässä käynyt jo selväksi että osaa siivouksesta kuten tavaroiden järjestely ei voi ulkoistaa? Ja ihan samalla tavalla ne oppii kuin vaikka niissä perheissä joissa äiti tekee kaiken siivouksen: katsomalla kun joku siivoaa. Ihan sama onko kyseessä äiti vai siivooja. Eikä se siivous nyt mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei 200m2, n siivoamiseen kauan mene kun pitää tavarat järjestyksessä päivittäin. Ja mielestäni on hyvä opettaa lapsetkin siivoamaan. Meillä välillä lapset imuroi omat huoneensa ja yleensä siivoan silloin kun lapset ovat koulussa ja itse menen iltavuoroon tai olen vapaalla.
Ei yhtenä päivänä tarvi kaikkea tehdä. Vessat voi pestä eri päivänä kun imuroi ym.
No samahan se on tekeekö putkeen vai ei, aikaa kuluu jok tap. Ja ajattele, voisit vaikka ollessasi yksin mennä kylpyyn tai salille tai lenkille tai lakata kynnet tai lukea kirjaa, sen sijaan että siivoat. Mutta kukin tyylillään.
Meillä ei siivooja käy, mutta ymmärrän täysin miksi jotkut palkkaa siivojia. Töiden jälkeen on todellakin uuvuttavaa ruveta kämppää siivoilemaan ja sitä meillä tehdään lähes joka päivä. Siihen päälle ruuanlaittoon perheelle ja mahdolliset kotiin jääneet työtehtävät työpaikalta ja lasten hoito ja harrastukset. Lisäksi kun tarvitsee paremmin siivota, menee se aika viikonlopun vietosta. Ei jää paljoa aikaa omaan rentoutumiseen. Sen sijaan on hermot väsymyksestä kireenä ja lapsetkin valitettavasti saavat siitä osakseen vaikkei se heidän syy olekaan. Toki sitä yrittää pysyä rauhallisena, mutta ei sitä aina jaksa.
Siivoojan työ on arvokasta ja sehän vain työllistää edes jotenkin ihmisiä, joten miksi ei jos ei ole itsellä taloudellisista syistä kiinni siivoojan palkkaus?
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaisi patentoida noin hyvä ratkaisu.
Mitä sun mies siivoaa vai huolehtiiko pyykit ja ruuanlaiton.
Mä siivoan mieluummin kerran viikossa, joka päivä siivoaminen on vaan piinan jakamista.
Vierailija kirjoitti:
Joutuu sitä jälkensä siivoamaan joka päivä, vaikka siivooja kävisikin. Meillä jokainen pesee jälkensä vessasta, siivoaa keittiöstä sotkut, imuroi jos tarvitsee, pyyhkäisee lattian jos siihen tippuu jotain. Ei meillä eletä siivoamatta koko viikkoa vaikka ammattilainen käykin kerran viikossa tekemässä perussiivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on sinusta kivaa, niin tottakai teet itse. Niin minäkin tekisin, jos se olisi minusta kivaa, eikä mielestäni veisi liikaa aikaa. Jos siivouspalvelun ostaminen tekee minusta laiskan, niin olen sitten laiska.
Vierailija kirjoitti:
Järjestävät itse oman huoneensa, siivoavat jälkensä kun askartelevat tai leipovat tai muuten sotkevat. Ja kyllähän sitä joka päivä silti siivotaan keittio ruokailun jälkeen, pestään pyykkiä monta kertaa viikossa ja siivotaan jos tulee jotain akuuttia sotkua, eli sellainen perussiisteyden ylläpito tulee opittua siinä.
Olisi mielenkiintoista myös kuulla siivoojien työtehtävien lisäksi myös se, kauanko he viipyvät teillä kerrallaan.
Itse opiskelen vielä ja vuosiansiot ovat pieniä, mutta jos saan hyväpalkkaisen vakiduunin niin yksi ensimmäisistä asioista on kyllä siivoojan palkkaus. Sellainen kahden viikon välein tehtävä perussiivous olisi täyttä luksusta.
Ei meillä muilla ole mattoja.