Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Atopian lohduttomuus

Vierailija
13.09.2016 |

Olen todella lohduttomassa elämäntilanteessa. Atooppinen ihoni ei vain millään ota rauhoittuakseen. Teen kaikkeni hoitaakseni ihoa, mutta se on silti suurelta osin hyvin epätyydyttävässä kunnossa. Tätä on jatkunut jo todella monta vuotta. Ihon ollessa huonona minua katsotaan ihmisten ilmoilla todella kieroon ja vieroksuen. En voi sietää sitä, että tuotan muille ihmisille ällötystä ja pahaa oloa omalla olemassaolollani.
Nyt on pikkuhiljaa tämä epätietoisuus ihoni kunnosta saanut minut jättämään kaiken yhteydenpidon kavereihin. Ei vain ole mitään mieltä suunnitella mitään menoja, koska en voi etukäteen tietää ihoni kuntoa. Mikäli näytän erityisen kuvottavalta, ei ole mitään mieltä seurustella muiden ihmisten kanssa. Puolisoni on tästä täysin eri mieltä. Hänestä se ei voi vaikuttaa kenenkään fiiliksiin, että toinen näyttää todella sairaalta ja kuvottavalta. Nyt on alkanut parisuhdekin voida todella huonosti tästä johtuen. En kertakaikkisesti keksi mitään ulospääsyä tästä helvetistä.
Auttaisi jo paljon jos edes tämä tärkein ihmiseni ymmärtäisi, mutta ei kuulemma halua pilata omaa elämäänsä sairauksista murehtimiseen. Hänen mielestään olen tehnyt pikkuvaivasta suuren sairauden. En voi sanoin kuvailla kuinka paljon tuskaa lisää tämä asian kanssa yksin murehtiminen. Miten kukaan voi väittää, että ihmiseen ei vaikuta se kun naama näyttää raastinrautaa raapineelta? Tai sitten se miten paljon kaikesta tästä johtuva masennus näkyy kaikessa muussa elämisessä ja halussa elää ja olla?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten hoidat ihoasi, mutta oletko käynyt esim allergia testeissä? Yleensä allergiat pahentaa atooppista ihoa paljon. Minkälaisia rasvoja käytät? Oletko käynyt ihotautilääkärillä?

Kuulostaa että sun iho saattaa olla tulehtunut. Antibiootti kuuri auttaa paljon siinä tilanteessa. 

Käytä myös kortisonia kasvoille hetken, mietoja. Itselläni oli tosi pahassa kunnossa hetki sitten, eikä normi kortisoni auttanut ja sain ihotautilääkäriltä luvan käyttää vahvempaa (kakkosluokan, apolar) kasvoihin vain muutaman kerran, Käytin kahden pvän ajan ja vain kolme käyttökertaa. Ihoni parani oitis.

Tästä kannattaa keskustella ihotautilääkärin kanssa.

Toinen mikä auttaa monia atopiasta kärsiviä on Protopic ja Elidel. Molemmat hoitaa tulehdusmaista ihoa kortisonin tavoin mutta ilman haittavaikutuksia ja voi käyttää pitkään.

Itse myös ottanut rutiiniksi aamulla kun herään pestä kasvot,kaula ja niska kylmällä vedellä hetken ja laittaa rasva puhtaalle kostealle iholle. Myös suihkut mielellään haalealla vedellä.

Huono sisäilma myös pahentaa ihoa. Muista tuulettaa aina kun mahdollista. 

Varmaan tiedätkin , mutta esim meikit voi tehdä huonoa ja kaikki hajusteet. 

Toivottavasti yhtään apuja. 

Vierailija
2/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri kiitos vastauksesta. Allergiat on testattu kahteenkin kertaan. Ihotautilääkärillä olen käynyt 10 vuoden ajan 2-4 kertaa vuodessa. Antibiooteilla ja sisäisellä kortisonilla ihoni saadaan kuntoon sen kuurin ajaksi, jonka jälkeen kaikki on kuin ennen kuuria. Samoin kaikkien kortisonivoiteiden kanssa: iho kunnossa voidekuurin ajan, mutta muu aika kurjuutta. Hyvä puoli näissä hoitotoimenpiteissä on esim se, että jos tietää menevänsä esim ulkomaille viikoksi, voi hoidon aloittaa ja ajoittaa siten että voi nauttia matkasta kun tietää ihon olevan hyvä. Hyvin pieni apu näistä kuitenkin käytännössä on, koska suurin osa elämästä täytyy tietenkin pärjätä ilman näitä hoitoja - antibioottikuureja ei voi kovin usein syödä. Suurin osa kehostani on ainakin pienissä määrin ihottuman peitossa.

Protopicia olen käyttänyt viisi vuotta niin paljon kuin lääkärin ohjeiden puitteissa on mahdollista. Se auttaa sen mitä auttaa..

Perusrasvoja käytän kyllä ja ne auttavat lähinnä hillitsemään kutinaa. Ne eivät estä ihottumien syntyä.

Toisin kuin joskus muinoin, nykyinen lääkärini ei vähättele tilannettani, vaan on valmis antamaan mitä tahansa hoitoja on turvallista lääketieteen puitteissa antaa.

Kaikkeni siis tässä teen, mutta ei se riitä tekemään tästä elämästä ihmisarvoista. 

Koska atopiaan ei ole keksitty mitään varmaa parannuskeinoa, olisi juuri puolison tuki ensisijaisen tärkeää, mutta sitä ei vain tipu. Kuulemaa pitäisi keskittyä elämiseen eikä murehtimiseen. Kyllä, yleensä teenkin niin aina vain jos iho on jotakuinkin hyvänä. Huonolla iholla on vain täysin mahdotonta elää täysillä elämästä nauttien.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä ole ensisijainen ongelma masennus? Ei atopia sinänsä ole noin elämää rajoittavaa.

Vierailija
4/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atopiaan on keksitty parannuskeino.

Vierailija
5/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten syöt?

Itsellänikin on atopia, ja vähärasvainen ja korkeahiilihydraattipitoinen ruokavalio tuntuu ruokkivat ihottumaa.

Vierailija
6/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syyllistä nyt liikaa puolisoasi tai vieritä liikaa tästä murheesta hänelle. Kun hän ei samaistu, niin ei hän ymmärrä. Minulla on nyt naama punaisenkirjavana ruusufinnin vuoksi. Tuntuu ihan kamalalta. Tunnen myös oloni syylliseksi, kun en voi itse hoitaa tätä kuntoon, vaikka tietysti kaikkea yritän. Iho kutisee ja on kuin tulessa. On sellainen olo, ettei ole kiva mennä ihmisten ilmoille. Ei halua ja huono ja syyllinen olo siitä, että näyttää ihan kauhealta.

Sun pitää nyt päättää, että olet itsellesi rakas ja näin on hyvä, vaikka peilikuva nyt muuta sanoisikin.

Vierailija
7/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lähtivät atopiaoireet kun otin koiran, iho on ollut sen jälkeen loistavassa kunnossa. Ja siis minulla oli myös todella paha atopia, kasvot olivat usein sen näköiset että hävetti mennä töihin tai ylipäätään lähteä ovesta ulos. Oletko ollut eläinten kanssa tekemisissä, tiedätkö miten reagoit? En nyt tietenkään missään nimessä suosittele lemmikin ottamista vain tästä syystä, mutta jos olet eläinrakas eikä sinulla ole todettua koira-allergiaa, ja jos jollain tutullasi sattuisi olemaan koira jota voisit vähäksi aikaa "lainata", niin en usko että kokeilusta olisi haittaakaan.

Vierailija
8/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä ole ensisijainen ongelma masennus? Ei atopia sinänsä ole noin elämää rajoittavaa.

Olo on toivoton. Olen joutunut asettamaan riman todella matalalle siinä mihin tyydyn elämässä.

Ja kyllä atopia voi rajoittaa elämää todella rankasti. 

Vierailija
9/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.allergiatestit ovat täysin epäluotettavat

2. gluteeni, maito ja karrageeni (e407) pois ruokavaliosta kokonaan, 6 viikoksi vähintään

Että vaikutuksen huomaa. karrageeni tulehduttaa suolistoa, ja sitä kautta ihoa.

Viljat ja maito ovat yleisiä oireiden aiheuttajia, vaikka eivät näy perinteisissä allergiatesteissä. Ei kannata syödä myöskään väriaineita yms. Turhia lisäaineita.

3. Jos rahat riittää, niin ainakin hampunsiemenöljy 1rkl/vrk, d3 -vit. 100 ja vahva maitohappobakteerivalmiste käyttöön,

4.ulkoisesti: Avenen balsami (balm), se uusi iso tuubi apteekista, joka on tehty nimenomaan kutisevalle, atooppiselle iholla, on osoittautunut ehdottomasti parhaaksi rasvaksi (23e /tuubi) atopiaan.

Myös puhdas sheavoi, esim.Ekolon on hyvä ylläpitovoide, mutta ei yhtä hyvä kuin avene.

Näillä saa kyllä helpotuksen!

Vierailija
10/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla lähtivät atopiaoireet kun otin koiran, iho on ollut sen jälkeen loistavassa kunnossa. Ja siis minulla oli myös todella paha atopia, kasvot olivat usein sen näköiset että hävetti mennä töihin tai ylipäätään lähteä ovesta ulos. Oletko ollut eläinten kanssa tekemisissä, tiedätkö miten reagoit? En nyt tietenkään missään nimessä suosittele lemmikin ottamista vain tästä syystä, mutta jos olet eläinrakas eikä sinulla ole todettua koira-allergiaa, ja jos jollain tutullasi sattuisi olemaan koira jota voisit vähäksi aikaa "lainata", niin en usko että kokeilusta olisi haittaakaan.

Olen ollut pitkiä aikoja erirotuisten koirien kanssa, jonka lisäksi pitkiä aikoja täysin koirattomassa taloudessa. Eivät ole pahentaneet oireita eivätkä parantaneet mitään. ap

Vierailija
11/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vertaisapua esim. atopialiitosta. Sieltä voit saada muunkinlaista apua. Stressi aina pahentaa, niin henkinen puoli olisi hyvä saada kuntoon.

Vierailija
12/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolisto kuntoon

Vierailija
13/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusvoiteet ja kortisoni ei auta mitään

Vierailija
14/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei käy apteekin perusrasvat. Käytän vain Protobicia, kortisonivoidetta, hamppu käsivoidetta ja argan-öljyä (kaksi viimeistä esim Body Shopista). Ruokavalioni sisältää paljon vihreitä kasviksia (monesti höyrytettyinä), yrttejä, papuja, linssejä, sipulia, valkosipulia, kananmunia, oliiviöljyä, luomubroileria, kalaa (muikku, siika, särki) sekä gluteenittomia viljatuotteita. Hyvin vähän lehmänmaidosta valmistettuja tuotteita. Ihoni rauhoittui näillä. Aloin välttämään jalostettuja tuotteita. Teen enemmän raaka-aineista alkaen itse. Suurimmat muutokset olivat gluteeniviljojen poistaminen, maitotuotteiden ja sokerin vähentäminen sekä hyvän rasvan lisääminen. Pillereinä otan D- ja B12 vitamiinia sekä foolihappoa.

Vierailija
15/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro.2 jatkaa:

Ikävä kuulla! Atopia todellakin rajoittaa elämää jos se on koko ajan huonona eikä mikään auta. :(

Muita juttuja mitä tuli mieleen:

Vitamiinit kuntoon. Öljyjä ruokavalioon, esim oliiviöljyn pitäisi olla terveellistä. Ja niinkuin joku sanoikin niin kaikki mahdollinen eines pois ruokavaliosta. 

Kannattaa myös kokeilla viljatonta ja sokeritonta ruokavaliota jonkun aikaa jos vaikka olisi mitään muutosta? 

Olen myös jostain lukenut että mustikat auttaisi ihonkunnossa. Joten niitä kannattaa myös kokeilla.

Kannattaa myös ostaa shampoo missä ei ole mitään ylimääräistä aineita ja hajusteita. Ihotautilääkärini suositteli LV ja Erisan merkkiä. Saa ihan normikaupoista, itse ostin Tokmannilta. 

Myös pyykinpesuaine hajusteettomana.

Viimeinen vinkki on valohoidot. Ne on myös aika tehokas hoito atopian hoidossa. Tiedä sitten tuleeko heti takaisin ihottuma tuon jälkeen, mutta kannattaa yrittää kuitenkin.

Toivottavasti ihosi parantuu ja pääset nauttimaan elämästäsi!

Vierailija
16/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro.2 jatkaa:

Ikävä kuulla! Atopia todellakin rajoittaa elämää jos se on koko ajan huonona eikä mikään auta. :(

Muita juttuja mitä tuli mieleen:

Vitamiinit kuntoon. Öljyjä ruokavalioon, esim oliiviöljyn pitäisi olla terveellistä. Ja niinkuin joku sanoikin niin kaikki mahdollinen eines pois ruokavaliosta. 

Kannattaa myös kokeilla viljatonta ja sokeritonta ruokavaliota jonkun aikaa jos vaikka olisi mitään muutosta? 

Olen myös jostain lukenut että mustikat auttaisi ihonkunnossa. Joten niitä kannattaa myös kokeilla.

Kannattaa myös ostaa shampoo missä ei ole mitään ylimääräistä aineita ja hajusteita. Ihotautilääkärini suositteli LV ja Erisan merkkiä. Saa ihan normikaupoista, itse ostin Tokmannilta. 

Myös pyykinpesuaine hajusteettomana.

Viimeinen vinkki on valohoidot. Ne on myös aika tehokas hoito atopian hoidossa. Tiedä sitten tuleeko heti takaisin ihottuma tuon jälkeen, mutta kannattaa yrittää kuitenkin.

Toivottavasti ihosi parantuu ja pääset nauttimaan elämästäsi!

^ Nro 1, siis. 

Vierailija
17/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuntoon! Ja käy MSAS-analyysissa. Monet toki pitävät sitä täysin huuhaana, mutta itse olen omin silmin nähnyt sen opastamat muutokset. Vaikka järkeni yhä epäilee, miten ko.testi oikein voi toimia!

Vierailija
18/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin juuri valohoidon ja vaikuttaa hyvältä! Tietääkö kukaan voiko valohoidosta olla pitempiaikainen apu? Pitääkö sen antaminen mennä niin, että esim 5 viikkoa hoitoa ja sitten 5 viikkoa ilman? Onko hoitojen määrässä joku vuosikatto?

Eli tällä hetkellä seuraavat viikot voivat olla mukavia.

Tämä on kuitenkin vain tämän hetken tilanne, eikä ole ongelmaa tänään. Ongelma on siinä, että ongelma ei poistu ja puolison mielestä se ei saisi elämäämme määrittää. Olen nyt jo pidemmän aikaa joutunut jättämään rakkaan harrastuksen sekä kavereiden tapaamiset jäihin. Aika isoja menetyksiä mielestäni elämässä. Tiedän että kuulostaa todella ehdottomalta, mutta tässä on kyse pitkäaikaisesta kehityksestä, jossa olen vain todennut, etten enää jaksa stressata tiettyä harrastus- tai kavereihin liittyvää päivää etukäteen. Tässä ei tunnu olevan hyviä vaihtoehtoja.

ap

Vierailija
19/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalio kuntoon! Ja käy MSAS-analyysissa. Monet toki pitävät sitä täysin huuhaana, mutta itse olen omin silmin nähnyt sen opastamat muutokset. Vaikka järkeni yhä epäilee, miten ko.testi oikein voi toimia!

Tämä kyllä on käynyt aiemminkin mielessä. Vielä kun saisi hieman enemmän sellaisen fiiliksen ettei ole mitään huuhaata. ap

Vierailija
20/37 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin juuri valohoidon ja vaikuttaa hyvältä! Tietääkö kukaan voiko valohoidosta olla pitempiaikainen apu? Pitääkö sen antaminen mennä niin, että esim 5 viikkoa hoitoa ja sitten 5 viikkoa ilman? Onko hoitojen määrässä joku vuosikatto?

Eli tällä hetkellä seuraavat viikot voivat olla mukavia.

Tämä on kuitenkin vain tämän hetken tilanne, eikä ole ongelmaa tänään. Ongelma on siinä, että ongelma ei poistu ja puolison mielestä se ei saisi elämäämme määrittää. Olen nyt jo pidemmän aikaa joutunut jättämään rakkaan harrastuksen sekä kavereiden tapaamiset jäihin. Aika isoja menetyksiä mielestäni elämässä. Tiedän että kuulostaa todella ehdottomalta, mutta tässä on kyse pitkäaikaisesta kehityksestä, jossa olen vain todennut, etten enää jaksa stressata tiettyä harrastus- tai kavereihin liittyvää päivää etukäteen. Tässä ei tunnu olevan hyviä vaihtoehtoja.

ap

No mikä on se konkreettinen syy ettet voi mennä ihmisten ilmoille? Onko sulla kipuja?