KAUHEAA: RAAHESSA ON JUURI KAKSI LASTA JÄÄNYT LIEKKEIHIN! :´(
Uutisista ymmärsin, että aikuiset poistuivat asunnosta, mutta 6- ja 10-vuotiaat jäivät liekkeihin.
Palopaikalla lienee vielä sammutus käynnissä?
Kommentit (146)
ei kirjoitti:
Jokainen kuolee joskus, joku jo lapsena ja joku toinen taas vasta vanhuksena. Niiden lasten kohtalo on kaikkien ihmisten kohtalon tapaan päätetty jo ennalta ja heidän aikansa tuli nyt täyteen. Parempi lasten on olla Taivaassa Jumalan luona kuin täällä pahassa maailmassa.
Lopeta sitten se holtiton porsiminen, niin ei lasten tarvitse edes piipahtaa tässä paskassa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä suomessa -85 rakennettu rivitaloasunto, missä ikkunoista ei mahdu ulos. Tai toki ikkunat saa avattua kokonaan ikkuna-avaimella,mutta tietenkään sellaiseen ei ole aikaa vaaratilanteessa. En tiedä miten selvittäisiin ulos, onneksi on kuitenkin vain 1kerros, sekä 2ulko-ovea.
Minkälaisessa talossa on niin pienet ikkunat ettei ulos mahdu? Kannattaa pitää ikkuna-avainta vaikka tuuletusikkunan välissä niin on helppo vaaratilanteessa avata ikkunat.
Joo, helppo. Tässä makkarin ikkunassa on kaksi kertaa kuusi noita avauskohtia. Olisi aika ruuvaaminen, kun asunnossa on jo tulipalo jonkun aikaa riehunut. Tietysti tässä kahdeksannessa kerroksessa avun saanti saattaa muutenkin kestää...
Opettakaa lapsillenne ja pohtikaa itsekin etukäteen tulipalo tilanne: ikkunat rikki tuolilla ym. Tämä todellakin täytyy etukäteen näyttää että ota tuo tuoli käteen ja lyö sillä ikkunat rikki. Muistan kun Naantalissa oli tulipalo jonne jäi useita nuoria sisään, sen jälkeen olen esim. hotelleissa katsonut poistumistiet ja miettinyt millä saan ikkunan rikki. Edellisessä asunnossa oli valmiina lasketumisköydetkin parvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Opettakaa lapsillenne ja pohtikaa itsekin etukäteen tulipalo tilanne: ikkunat rikki tuolilla ym. Tämä todellakin täytyy etukäteen näyttää että ota tuo tuoli käteen ja lyö sillä ikkunat rikki. Muistan kun Naantalissa oli tulipalo jonne jäi useita nuoria sisään, sen jälkeen olen esim. hotelleissa katsonut poistumistiet ja miettinyt millä saan ikkunan rikki. Edellisessä asunnossa oli valmiina lasketumisköydetkin parvekkeella.
Olivathan ne siellä Naantalissa yrittäneet rikkoa tuoleilla ikkunoita, eivät vaan saaneet rikki.
Vierailija kirjoitti:
Outoa tosiaan ettei Suomessa turvallisuussyistä noista ikkunoista pääse ulos. Esimerkiksi Usassa tuosta ollaan tarkkoja, ja ikkunoiden tulee olla niin matalallakin, että niistä kaikki pääsevät pakenemaan.
Siis myös niissä pilvenpiirtajissä, otetaan nyt vaikka 66 kerros?
Tämä osoittaa ihmisten raadollisuuden, toisen onnettomuudella mässäillään, lisätään omia, spekuloidaan mitä minä olisin tehnyt ja miksi ei tehty jne jne. Onko suurikin nautinto? Onko tuo mielestänne normaalia?
Toinen asia tuo savuun ja häkäkaasuun kuoleminen, hyvin usein käy myös niin, että ennen kuin ehtii niitä hengittää, on huoneesta loppunut happi ja kuolinsyy on hapenpuute. Tuli tarvitsee palaakseen happea, ja mitä isompi tuli sitä enemmän se sitä tarvitsee. Hyvinin nopeasti imaisee hapen sisätiloista.
Offtopic, mutta mikä tää Naantalin tapaus oli? Hämärä muistikuva on tapahtuneesta, mutta siihen se sit jääkin.
Vierailija kirjoitti:
Palovaroitin kannattaa asentaa joka huoneeseen ja testata aika ajoin sen toimivuus. En tiedä miten tässä tapauksessa on ollut, mutta halpa henkivakuutus palovaroitin on.
Miten se palovaroitin siis maksaa vakuutuskorvauksia, jos asukas loukkaantuu tai kuolee?
Normaalia ikkunaa ei ole ihan helppo saada rikottua.
Toki onnistuu, mutta yllättävän paljon vaatii voimaa. Vasara tai joku sorkkarauta on varmaan hajottamisen kannalta paras väline. Kevyellä puutuolilla ei ole helppoa ja ei varmasti onnistu pieneltä lapselta.
Sorkkarauta siis joka sängyn alle ja yöpöydän laatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Offtopic, mutta mikä tää Naantalin tapaus oli? Hämärä muistikuva on tapahtuneesta, mutta siihen se sit jääkin.
Ilmeeni, kun asun kuudennessa kerroksessa yksiössä... Jos minun ja ulko-oven väliin tulee tulipalo, niin eipä ole ulospääsyä. Ei ole parveketta siis, vain yksi ikkuna, eikä ikkunallakaan mitään pelastustikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävää että Raahessa huhuja, ihmiset voisivat mennä itseensä ja lopettaa älyttömän spekuloinnin:( Isä on menettänyt lapsensa ja toiset kotinsa. Siksi olisin halunnut linkkiä että josko joku täältäpäin olisi ollut hereillä siihen aikaan kun palo syttyi. Faktoja olisin halunnut koska entinen kotipaikkakunta ja järkytyin kun luin Iltalehteä töissä:(
Tapahtumapaikalla oli kyllä hyvin vahva käsitys tapahtuneesta.
Eli mitä tarkoitat tuolla??? Aikamoinen smart ass oot. Ei heru sulta mitään sympatiaa:(
91, kävitkö oikein urkkimassa siellä vai onko niin vahva käsitys että tiedät syttymissyyn ja mistä palo alkoi? Haha vahva käsitys!
Suomalainen kirjoitetaan pienellä, paitsi lauseen alussa. (Ohis)
Vierailija kirjoitti:
Ikkunat rikki vain siinä tapauksessa, että niistä voi päästä ulos. Ikkunoiden rikkoutuminen saa palon räjähtämään, koska ilman mukana tuleva happi aiheuttaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kirjoitetaan pienellä, paitsi lauseen alussa. (Ohis)
Minä kirjoitan isolla. Olen Suomalainen Kekkonen ja niin ylpeä siitä!
Raahessahan paloi koko rivitalo. Missä asunnossa tulipalo syttyi? Eikö asukkaita jaksanut kiinnostaa naapurien herättäminen? Vähän bensiiniltä tuoksahtaa tämä palo...
Raahen tulipalo on hyvä muistutus elämän rajallisuudesta, päiviemme rajoitetusta määrästä.
Herra on kutsunut luokseen nämä kaksi lasta ja lähetti enkelit heitä hakemaan.
Itse kiitin Herraa, että nämä lapset saivat elämän ja olla Maan päällä näinkin pitkään ja päästä Taivaankotiin.
Oululainen äiti
Äiti Oulusta kirjoitti:
Raahen tulipalo on hyvä muistutus elämän rajallisuudesta, päiviemme rajoitetusta määrästä.
Herra on kutsunut luokseen nämä kaksi lasta ja lähetti enkelit heitä hakemaan.
Itse kiitin Herraa, että nämä lapset saivat elämän ja olla Maan päällä näinkin pitkään ja päästä Taivaankotiin.
Oululainen sekopää
Ei nyt vittu...
Kuulin huhua että pelastunut vanhin lapsi olisi palanut pahoin ja taistelee hengestä sairaalassa.
Voimia kaikille omaisille!!