KAUHEAA: RAAHESSA ON JUURI KAKSI LASTA JÄÄNYT LIEKKEIHIN! :´(
Uutisista ymmärsin, että aikuiset poistuivat asunnosta, mutta 6- ja 10-vuotiaat jäivät liekkeihin.
Palopaikalla lienee vielä sammutus käynnissä?
Kommentit (146)
Hah. Olin kerran onnettomuudessa. Mitä ihminen siinä vaiheessa tekee? Pysyy rauhallisena ja soittaa 112. Näin kuvittelin sen menevän. Mitä todellisuudessa tein? Hortoilin keskellä tietä tiedostamatta missä olin (10 vuotta kulkenut samaa työmatkaa) ja shokissa loukkaantuneena juoksin pelastustyöntekijöitä pakoon koska luulin niiden tappavan mut.
Joten hyvä huudella täällä muiden kuinka itse olisivat toimineet.
Nykyasunnoissa on se vika, ettei ikkunat avaudu niin suuriksi, että ulos pääsee.
Tuossakin oli 1-kerroksinen talo kaiketi. Lapset olisivat päässeet helposti ikkunasta ulos, jos se vaan olisi auennut riittävästi!
(Ei pienet lapset välttämättä saa äkkiä kolmilasista ikkunaa siten rikki, ettö siitä pystyy kiipeämään ulos)
Tulipalo voi edetä suotuisissa oloissa niin tolkutonta vauhtia, että ei vaan ehdi enää mitään, kun havahtuu hereille kesken unien. Opiskeluaikoina meille näytettiin videota, jossa olohuobeessa syttyi tulipalo, ja viidessä minuutissa oli jo ilmiliekit ja runsaasti savua, ja sekin lähti hyvin mitättömästä lähteestä se palo. Jos on äkäisemmin lähtenyt, esim. Jostain rikkoontuneesta laitteesta, niin voi edetä vielä nopeammin. Onhan palo voinut lähteä myös lastenhuoneesta, ollut esim. Huoneen ovi kiinni ja siinä vaiheessa kun isä on herännyt, ei ole enää voinut muuta kuin napata pienimmän mukaan ja paeta ulos, vanhemmat lapset on jo kuolleet tai palo niin suuri, ettei pysty mennä hakemaan heitä. Taidanpa seuraavalla kauppareissulla muistin aikaan tuoda uudet patterit palovaroittimiin tai ihan uuden varoittimen.
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa seuraavalla kauppareissulla muistin aikaan tuoda uudet patterit palovaroittimiin tai ihan uuden varoittimen.
Joo, meidän tarttis myös. Tarttis itse asiassa ruuvata nykyinen varoitin pois paikaltaan ja tuoda uusi ja siirtää sen paikkaa ulko-oven suuntaan tähän nykyiseen verrattuna. Meillä siis vuokrakaksio, jossa tietenkin palovaroitin eteisen katossa. Joku edellinen vatipää asukas oli vain ruuvannut sen liian lähelle keittön ovea, ja jos varoittimessa pitää patteria, varoitin alkaa huutaa joka kerta, kun uunissa on jotakin 250 asteessa ja uuninluukun avaa. Ei varoittimen paikkaa kyllä kauheasti voi siirtää, sillä jos sen tekee, se on jo liian lähellä kylppärin ovea, ja sitten se huutaa, kun saunomisen jälkeen avaa oven. Näin on käynyt eräälle ystävälleni samassa talossa: aina kuulee, kun hän on tullut saunasta. Meidän asunnon viereisen yksiön palovaroitin paukahti huutamaan edellisen asukkaan aikana usein heti kuuden jälkeen aamulla, kun asukas tuli suihkusta, eli jo sellainen höyry sai aikaan varoittimen kiljumisen. Yksiön nykyinen asukas käryttää hellallaan mielellään lihaa tai kalaa, ja taas varoitin soi, nykyään sitten enemmänkin myöhäiseen ilta-aikaan. Eli ovatten aika säseriä nämä varoittimet, miten ja mihin niitä asunnoissa asetellaan, jotta ne oikein toimisivat. Siksipä meillä ei ole ollutkaan yli kymmeneen vuoteen koko varoitinta, ja hyvin on toistaiseksi mennyt (fingers crossed).
Oh nyt ymmärrän äitin puheet että jos herää niin ulos vaan, ihan sama mistä mutta ulos vaan. Piiloon ei saa mennä. Mutta ai surku ja voi kamala.
Turha taas räyhätä, ettei tästä asiasta saa spekuloida - ihan varmasti anonyymeilla palstoilla spekuloidaan siihen saakka, että palo määritellään selkeästi onnettomuudeksi. Oli se sitten oikein tai väärin, niin aina näistä asioista keskustellaan, etenkin kun Suomessa on parina viime vuosikymmenenä ollut paljon julkisuudessa käsiteltyjä lastentappoja. Täyspäiset vanhemmat ja lähisukulaiset tietävät olla lukematta näitä palstoja, ja tuskin heillä on aikaa tai voimia internetissä surffailuun.
Luultavasti nämä "minä olisin ainakin tehnyt sitä ja tätä"-ihmiset eivät ole koskaan olleet minkäänlaisessa järkyttävässä, shokeeraavassa ja yllättävässä kriisitilanteessa. Sellaista ei ihminen voi realistisesti kuvitella etukäteen eikä millään lailla ennustaa omaa toimintaansa. Jos oikein säikähtää ja eloonjäämisvaisto aktivoituu, ei pysty itse järkeilemällä vaikuttamaan omaan käytökseensä. Moni luulee, että itseään voi kontrolloida oli tilanne mikä tahansa, mutta pelottava totuus on se, ettei todellakaan voi.
Vierailija kirjoitti:
Oh nyt ymmärrän äitin puheet että jos herää niin ulos vaan, ihan sama mistä mutta ulos vaan. Piiloon ei saa mennä. Mutta ai surku ja voi kamala.
Nyt ymmärrät että piiloon ei saa mennä? Wtf?
On kyllä kummallista kun ikkunoista tehdään sellaisia ettei niistä pääse ulos. Pieniä tuuletusräppänöitä korkeintaan. Luulis että nykytekniikalla pystyttäisiin suunnittelemaan esim. sellainen ikkuna, joka aukeaa sisältäpäin kokonaan ulos ja siitä mahtuu keskivertokokoinen mieskin ulos. Mutta sitä ei saisi ulkokautta avattua samalla tapaa. Toki näitä ei minnekkään pilvenpiirtäjiin asennella, mutta maan tasalle rivitaloihin, koulurakennuksiin tms.
Surullinen päivä. Nyt on hyvä jokaisen tarkastaa omat palovarottimet (jos on tulisija niin myös häkävaroittimet), vaihtaa patterit ja tarvittaessa lisätä niiden määrää. Tarkastaa sähkölaitteet (onko ehjät, onko pölyt putsattu, mahtuuko ilma kiertämään?). Onko omassa asunnossa pakotiet kunnossa, ettei ole isoja tavararöykkiöitä kulkuväylillä, portaikoissa, ovien edessä jne. Onko talossa palavia aineita/kemikaaleja ja miten niitä säilytellään. Missä säilytellään tulentekovälineitä, etenkin lapsiperheissä ja miten käytetään elävää tulta (tulisijat, kynttilät). Onko helloissa lapsilukot jos on pieniä lapsia JNEJNEJNE.
Tätä nimenomaista tapausta ei ehkä pystytty mitenkään estämään, mutta silti kannattaa tarkastaa oman kodin turvallisuus aika ajoin ja tämä oli raskas muistutus monelle.
" Pelastaisitko koirasi vai naapurin lapsen? " tätä on hyvä pohtia,kun ei tulipalosta ole tietoakaan.
anteeksi paasaus kirjoitti:
On kyllä kummallista kun ikkunoista tehdään sellaisia ettei niistä pääse ulos. Pieniä tuuletusräppänöitä korkeintaan. Luulis että nykytekniikalla pystyttäisiin suunnittelemaan esim. sellainen ikkuna, joka aukeaa sisältäpäin kokonaan ulos ja siitä mahtuu keskivertokokoinen mieskin ulos. Mutta sitä ei saisi ulkokautta avattua samalla tapaa. Toki näitä ei minnekkään pilvenpiirtäjiin asennella, mutta maan tasalle rivitaloihin, koulurakennuksiin tms.
Surullinen päivä. Nyt on hyvä jokaisen tarkastaa omat palovarottimet (jos on tulisija niin myös häkävaroittimet), vaihtaa patterit ja tarvittaessa lisätä niiden määrää. Tarkastaa sähkölaitteet (onko ehjät, onko pölyt putsattu, mahtuuko ilma kiertämään?). Onko omassa asunnossa pakotiet kunnossa, ettei ole isoja tavararöykkiöitä kulkuväylillä, portaikoissa, ovien edessä jne. Onko talossa palavia aineita/kemikaaleja ja miten niitä säilytellään. Missä säilytellään tulentekovälineitä, etenkin lapsiperheissä ja miten käytetään elävää tulta (tulisijat, kynttilät). Onko helloissa lapsilukot jos on pieniä lapsia JNEJNEJNE.
Tätä nimenomaista tapausta ei ehkä pystytty mitenkään estämään, mutta silti kannattaa tarkastaa oman kodin turvallisuus aika ajoin ja tämä oli raskas muistutus monelle.
En ole asunut Suomessa muutamaan vuoteen, enkä nyt yhtäkkiä muista millaisia ikkunoita Suomessa on. Mutta täällä nykyisessä kotimaassani ikkunat saa sisäpuolelta kokonaan auki, ikkunat avautuvat ikään kuin alhaalta ylös. Missään oleskeluhuoneessa ei myöskään ikkuna saa olla niin kapea, etteikö siitä mahtuisi ulos. Ikkunoissa on tietenkin lapsilukot, jotteivät taaperot pääse avaamaan ikkunoita ja putoamaan niistä.
Mua kylmää aina nämä tunteettomat spekuloinnit netissä. :( Oma läheinen menehtyi tulipalossa ja törmäsin Iltasanomien uutisten kommentteihin, missä kylmästi kommentoitiin tyyliin: Kännissä siellä tupakoitu jne.
Läheinen oli invalidi eikä päässyt pakoon tulipaloa, menehtyi sänkyynsä. Vaikka empatiaa ei löytyisikään itsestä eikä juttu kosketa niin muistakaa, että joku saattaa törmätä näihin sydämettömiin spekulointeihin tahtomattaan.
On ihan ok pohtia syttymissyitä tai käsitellä tragediaa, mutta en ymmärrä miten paha olo on ihmisellä jonka pitää esittää kovista ja kommentoida julmasti.
Meillä suomessa -85 rakennettu rivitaloasunto, missä ikkunoista ei mahdu ulos. Tai toki ikkunat saa avattua kokonaan ikkuna-avaimella,mutta tietenkään sellaiseen ei ole aikaa vaaratilanteessa. En tiedä miten selvittäisiin ulos, onneksi on kuitenkin vain 1kerros, sekä 2ulko-ovea.
Sen verran, että pelastunut lapsi oli vanhin lapsista, ei nuorin.
Surullinen kohtalo nuoremmilla, lähiomaisilla raskaat ajat.
Siis mitä hittoa täällä puhutaan? Eikö teillä ole mitään tietoa siitä, miten nuo tilanteet etenevät? Yleisimmin huonepalon alku etenee kutakuinkin niin, että aikaisintaan minuutti syttymisestä (vaikkapa kynttilä sytyttää sohvan kuten monissa tilannetta kuvaavissa videoissa) ison huoneen palovaroitin havaitsee palon. Kolmen minuutin kuluttua tappavia palokassuja on jo todella paljon, mutta on teoriassa mahdollista saada liikuttua palavassa tilassa kontaten tai ryömien. Sisälämpötila on jo noussut sinne 30 asteeseen. Kolmen minuutin jälkeen alkaa tapahtua, ja neljän minuutin kohdalla huoneen lämpötila on jo noin 300 astetta. Niin että pelastappa siinä joku? Mitäs jos palovaroitin ei soi/on niin kaukana palavasta kohteesta että heräät lähempänä kolmea kuin yhtä minuuttia?
Vierailija kirjoitti:
Hah. Olin kerran onnettomuudessa. Mitä ihminen siinä vaiheessa tekee? Pysyy rauhallisena ja soittaa 112. Näin kuvittelin sen menevän. Mitä todellisuudessa tein? Hortoilin keskellä tietä tiedostamatta missä olin (10 vuotta kulkenut samaa työmatkaa) ja shokissa loukkaantuneena juoksin pelastustyöntekijöitä pakoon koska luulin niiden tappavan mut.
Joten hyvä huudella täällä muiden kuinka itse olisivat toimineet.
Niinpä, kuinka monella täällä on ollut äärimmäisiä tilanteita elämässään? Sellaisia henkeä uhkaavia? Kuitenkin luullaan tietävän miten toimisi. Ulvilan Anneliakin on moitittu, kun oli liian viileänä ja rauhallisena puhelimessa. Se oli hänen tapansa.
Minä menin kolarin jälkeen sekunneissa ihan automodelle. Muistan kaiken täysin ja sen miten rauhallinen olin. Kuinka kiipesin ikkunasta ulos ja etsin mieheni. Mies oli hysteerinen, eikä kyennyt puhumaan mitään. Vasta jälkikäteen minulla on purkautunut se paniikki. En olisi etukäteen tiennyt kuinka toimin. Enkä tietäisi nyt kuinka toimisin jos talo olisi tulessa ja minun pitäisi pelastaa lapseni. Saatika siitä, kuinka muut ihmiset toimisivat samassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä suomessa -85 rakennettu rivitaloasunto, missä ikkunoista ei mahdu ulos. Tai toki ikkunat saa avattua kokonaan ikkuna-avaimella,mutta tietenkään sellaiseen ei ole aikaa vaaratilanteessa. En tiedä miten selvittäisiin ulos, onneksi on kuitenkin vain 1kerros, sekä 2ulko-ovea.
Huonollakin mielikuvituksella voisi ajatella, että rikotaan se iso ikkuna vaikka tuolilla.
Kannattaisi muuten miettiä etukäteen pelastautumisasiat. Siis silloin kun on aikaa. Osaisi sitten tositilanteessa jotenkin toimia. Opeta ainakin lapsillesi, jos itseäsi ei kiinnosta.
Olen miettinyt miten omasta asunnosta pääsisi ulos tulipalon sattuessa. Kerrostalo, asunto toisessa kerroksessa ja sen verran matalalla että ikkunasta voisi hypätä JOS vaan mahtuisi. Mutta kuin ei mahdu. Sekä makuuhuoneessa että keittiössä on iso ikkuna joka ei aukea kuin avaimella, ja ison ikkunan vieressä kapea tuuletusikkuna. Pieni lapsi mahtuisi tuuletusikkunasta, mutta ikkunoihin on viritetty vahvat verkot ilmeisesti hyönteisten ja ilmansaasteet takia. Ei sitä verkkoa saisi edes rikki ilman mitään asetta.
Olohuoneesta pääsisi pois parvekkeen kautta, mikäli tuli ei sitä estäisi.
Ylempien kerrosten asukkailla ei olekaan sitten mitään mahdollisuuksia jos rappukäytävässä palaa. Sitä olen miettinyt, että vaikka palokunta olisi ulkona ja virittäisivät jonkun jutun jonka päälle hypätä ikkunasta, niin ei auta kun ikkunoista ei pääse ulos. Mitään paloportaitakaan ei ole ulkoseinillä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä hittoa täällä puhutaan? Eikö teillä ole mitään tietoa siitä, miten nuo tilanteet etenevät? Yleisimmin huonepalon alku etenee kutakuinkin niin, että aikaisintaan minuutti syttymisestä (vaikkapa kynttilä sytyttää sohvan kuten monissa tilannetta kuvaavissa videoissa) ison huoneen palovaroitin havaitsee palon. Kolmen minuutin kuluttua tappavia palokassuja on jo todella paljon, mutta on teoriassa mahdollista saada liikuttua palavassa tilassa kontaten tai ryömien. Sisälämpötila on jo noussut sinne 30 asteeseen. Kolmen minuutin jälkeen alkaa tapahtua, ja neljän minuutin kohdalla huoneen lämpötila on jo noin 300 astetta. Niin että pelastappa siinä joku? Mitäs jos palovaroitin ei soi/on niin kaukana palavasta kohteesta että heräät lähempänä kolmea kuin yhtä minuuttia?
Tämä ei ole totta aina. Mun läheinen kuoli kerrostalopalossa mikä kyti yli puoli tuntia koskaan syttymättä kunnolla, ovet ja ikkunat olivat tiiviit. Irtaimisto pelastui suurelta osin koska palo alkoi todenteolla vasta puolen tunnin jälkeen syttymisestä ja naapurit soittivat sitten palokunnan.Toki noki pilasi esim.kankaita ja tauluja. Tämä siis ihan paloviranomaisten raportista, tutkinnan jälkeen.
Pitäkää pälohälyttimet kunnossa ja makuuhuoneiden ovet kiinni. Varmistakaa että ikkunoista pääsee ulos hätätilanteissa.