KAUHEAA: RAAHESSA ON JUURI KAKSI LASTA JÄÄNYT LIEKKEIHIN! :´(
Uutisista ymmärsin, että aikuiset poistuivat asunnosta, mutta 6- ja 10-vuotiaat jäivät liekkeihin.
Palopaikalla lienee vielä sammutus käynnissä?
Kommentit (146)
Osa viesteistä on todella inhottavaa mässäilyä tilanteella, menkää itseenne!
No eikö kannattaisi enemminkin iloita jokaisesta päivästä kuin pitää elämää itsestään selvyytenä ja vauhkoontua, jos joku ei enää saa elää täällä maan pinnalla?
Raahen tulipalo osoitti - taas - kuinka rajallinen on ihmisen elämä.
Näin se pappikin tulee ihmisiä muistuttamaan hautajaispuheessa ja kirkollisissa kuulutuksissa.
Kamalaa isälle (ja äidille, oliko hän kuvioissa?) tuo että menettivät 2 lastaan ja samalla KAIKKI muistoesineet heistä:/ Sinne meni lelut, vaatteet, koulukuvat....
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa isälle (ja äidille, oliko hän kuvioissa?) tuo että menettivät 2 lastaan ja samalla KAIKKI muistoesineet heistä:/ Sinne meni lelut, vaatteet, koulukuvat....
Kyllä, näin on, vanhemmat ovat varmasti kovin suruissaan menetetyistä leluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MUISTOJA!!
Voih, tuo rivitalon tuhoutuminen tapahtui ihan mun lapsuuden kodin lähellä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa seuraavalla kauppareissulla muistin aikaan tuoda uudet patterit palovaroittimiin tai ihan uuden varoittimen.
Joo, meidän tarttis myös. Tarttis itse asiassa ruuvata nykyinen varoitin pois paikaltaan ja tuoda uusi ja siirtää sen paikkaa ulko-oven suuntaan tähän nykyiseen verrattuna. Meillä siis vuokrakaksio, jossa tietenkin palovaroitin eteisen katossa. Joku edellinen vatipää asukas oli vain ruuvannut sen liian lähelle keittön ovea, ja jos varoittimessa pitää patteria, varoitin alkaa huutaa joka kerta, kun uunissa on jotakin 250 asteessa ja uuninluukun avaa. Ei varoittimen paikkaa kyllä kauheasti voi siirtää, sillä jos sen tekee, se on jo liian lähellä kylppärin ovea, ja sitten se huutaa, kun saunomisen jälkeen avaa oven. Näin on käynyt eräälle ystävälleni samassa talossa: aina kuulee, kun hän on tullut saunasta. Meidän asunnon viereisen yksiön palovaroitin paukahti huutamaan edellisen asukkaan aikana usein heti kuuden jälkeen aamulla, kun asukas tuli suihkusta, eli jo sellainen höyry sai aikaan varoittimen kiljumisen. Yksiön nykyinen asukas käryttää hellallaan mielellään lihaa tai kalaa, ja taas varoitin soi, nykyään sitten enemmänkin myöhäiseen ilta-aikaan. Eli ovatten aika säseriä nämä varoittimet, miten ja mihin niitä asunnoissa asetellaan, jotta ne oikein toimisivat. Siksipä meillä ei ole ollutkaan yli kymmeneen vuoteen koko varoitinta, ja hyvin on toistaiseksi mennyt (fingers crossed).
Kumpi on pienempi paha: hälytin alkaa soida, kun avaa uunin, vai hälytin ei varoita tulipalosta? Meillä on verkkovirrassa palovaroittimia joku 10 kpl omakotitalossa. ne kuitataan kaikki hiljaisiksi yhdestä napista eteisessä. Meillä tulee jatkuvasti vikahälyksiä. Joo ääni on hirveä, mutta toivottavasti ne pelastavat mahdollisessa tulipalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
91, kävitkö oikein urkkimassa siellä vai onko niin vahva käsitys että tiedät syttymissyyn ja mistä palo alkoi? Haha vahva käsitys!
Tapahtumapaikalla oli paljon ihmisiä, joiden kanssa kyllä keskusteltiin. Itse tilannehan näytti aluksi paremmalta kuin olikaan.Paikalla oli tieto, ettei isä tiedä ovatko kaikki lapset päässeet ulos, mutta koska ruumisautoa ei näkynyt niin alkuun näytti että ovat päässeet. Myöhemmin paikalla olleet palomiehet eivät osaa sanoa missä syttyi.
Tapahtumapaikalla ei siis ollut yhtään ammattilaista keskustelemassa kanssasi? Ihan omalla porukalla teitte havaintoja ja spekuloitte? Ja palomiehet eivät välttämättä tiedä mistä palo on saanut alkunsa, heidän tehtävänään on palon sammuttaminen ja poliisi suorittaa tutkinnan.
Ei ikkunan rikkominen käy niin kuin elokuvissa. Hullua edes kuvitella, että lapsi saisi ikkunan rikki tuolilla kolhimalla, tai muutenkaan.
Kun Anneli Auer-keissiä rekonstruoitiin, kävi ilmi, että aikuisella miehelläkin kesti kauan saada ikkuna rikki.
Ikkunan avaimet kannattaa säilyttää makuuhuoneissa kiinni ikkunoissa, niin on edes pieni mahdollisuus saada ne auki. Ensin peitto lattialle oven eteen, niin se vähän estää savun tulemista huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
91, kävitkö oikein urkkimassa siellä vai onko niin vahva käsitys että tiedät syttymissyyn ja mistä palo alkoi? Haha vahva käsitys!
Tapahtumapaikalla oli paljon ihmisiä, joiden kanssa kyllä keskusteltiin. Itse tilannehan näytti aluksi paremmalta kuin olikaan.Paikalla oli tieto, ettei isä tiedä ovatko kaikki lapset päässeet ulos, mutta koska ruumisautoa ei näkynyt niin alkuun näytti että ovat päässeet. Myöhemmin paikalla olleet palomiehet eivät osaa sanoa missä syttyi.
Olen ollut kiinteistössä jossa syttyi tulipalo. Apu ei meinannut päästä perille kun ihmiset olivat tulleet äimistelemään tilannetta. Palokunta ja poliisit olivat todella vihaisia. Itsestä tuntui uskomattoman pahalta kun yritit selvittää päätä, että mitä on tapahtunut niin ihmisten "keskusteli" siinä mitä on tapahtunut ja tuijottivat. En pysty käsittämään kuka menee onnettomuuspaikalle vahtaamaan tilannetta. Miettisivät asiaa jo siltä kannalta, että se on turvallisuusriski ja voi olla että joku kuolee teidän uteliaisuutenne takia.
Asia varmasti tutkitaan, kun 2 ihmistä on kuitenkin kuollut. Noin raju palo ihmetyttää. Samoin se, että rakennus vaikutti 1-kerroksiselta ja matalakattoiselta puurakenteiselta. Kyllä palohälyttimet olisivat huutaneet. Itselläni joskus menevät päälle keittiössä normi ruuanlaitossa jos tulee käryä/ höyryä ja huonekorkeus on n. 3m.
Ehkä eivät olleet tämän miehen lapsia vaan edellisestä liitosta?
Outo tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia ikkunaa ei ole ihan helppo saada rikottua.
Toki onnistuu, mutta yllättävän paljon vaatii voimaa. Vasara tai joku sorkkarauta on varmaan hajottamisen kannalta paras väline. Kevyellä puutuolilla ei ole helppoa ja ei varmasti onnistu pieneltä lapselta.
Sorkkarauta siis joka sängyn alle ja yöpöydän laatikkoon.
Tämä on hyvä idea, minä aion hankkia omaan makuuhuoneeseen ja lastenhuoneeseen sorkkaraudat (tosin lapset ovat vasta 1 ja 3, eivät vielä osaisi toimia, mutta silti, ehkä parin vuoden kuluttua...). Minulle vanhemmat aina opettivat lapsena, että tulipalon sattuessa rikotaan huoneen ikkuna (tuuletukseen oli vain pieni luukku) ja mennään siitä. Jos ehtii, voi laittaa maton tai peiton aukon alaosaan suojaksi, mutta jos ei, niin silti täytyy kiivetä ja mennä ulos, vaikka lasin reuna olisi terävä ja sattuisi. Haavat saa kyllä hoidettua. Mutta en olisi kyllä varmasti saanut jollain tuolilla hakkaamalla lasia rikki.
Ketjun otsikko on todella harhaanjohtava, palostahan on pari päivää. :(
Mä otin palohälyttimistä patterit pois, koska ne perkuleet vinkuu milloin mistäkin syystä. Saapahan yöt taas nukuttua rauhassa niin kuin ennen vanhaan. Ei me mitään tulipaloa varten olla varautumassa - kuka sellaista haluaisi kotiinsa!
Vierailija kirjoitti:
Voih, tuo rivitalon tuhoutuminen tapahtui ihan mun lapsuuden kodin lähellä :(
Sama juttu mulla, olin shokissa kun luin että palo oli Järventöläntiellä:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MUISTOJA!!
Toivottavasti isovanhemmilla ois edes valokuvia lapsista..
Kuka helvetin tunteeton paskainen kehtaa alapeukuttaa asiallisia viestejä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MUISTOJA!!
Toivottavasti isovanhemmilla ois edes valokuvia lapsista..
Mä en ihan tajua miksi pitäisi olla jotakin kamaa tallessa. Muistot säilyy mielessä ja sydämessä. Ei kuoleman surua mitkään valokuvat helpota. Ainakin mulla on ihan päin vastoin. Edesmenneiden rakkaiden kuvia on raskas katsoa.
me asumme kaksikerros-rivarissa ja lastenhuoneesta pääsee parvekkeelle. jos tulipalo syttyisi, ainakin lapsilla olisi mahdollisuus pelastaa itsensä jos reppanat älyäisivät minne mennä...