Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?

Vierailija
13.09.2016 |

Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?

Kommentit (1380)

Vierailija
1341/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henna taisi olla suosituimmillaan joskus 1982-1984. Kaikki tuntemani Hennat on syntyneet tuolla välillä ja meidän luokalla niitä oli kolme.

Henna-nimi taisi aikanaan tulla tunnetuksi hyvältä suunnistaja Hennariikka Longalta 70-luvulla.

Vierailija
1342/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilta kouluajoilta muistan, että oli paljon lyhyitä nimiä, kuten Ville, Sami, Juho, Niko, Miia, Jenni, Elisa ja Maria. Jos jollain oli pidempi nimi, kuten Marjatta, Valtteri, Joonatan tai Elisabet, sitä pidettiin vanhanaikaisena ja hassuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henna taisi olla suosituimmillaan joskus 1982-1984. Kaikki tuntemani Hennat on syntyneet tuolla välillä ja meidän luokalla niitä oli kolme.

Henna-nimi taisi aikanaan tulla tunnetuksi hyvältä suunnistaja Hennariikka Longalta 70-luvulla.

Kaikki Hennat mitä minä tunnen, on syntyneet ysärillä. 

Vierailija
1344/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60-luvulla syntynyt Severi.

Ehkä 30 vuotta aiemmin ihan ok, mutta 60-luvulla...?

Vierailija
1345/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtoverini lapsi on Martti (5v)

Ihana nimi,miellän sen kyllä vanhan miehen nimeksi.

Minä tunnen Loviisa-nimisen lapsen. Tulee mieleen se paikkakunta tai joku 100-vuotias mummo, vaikka kiva nimi onkin.

Vierailija
1346/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun tuntemat Hennat on syntyneet kasarin ja ysärin vaihteessa.

Vierailija
1347/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leila 60 lukulainen ja yks kaima oli

Vierailija
1348/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60-luvulla syntynyt Severi.

Ehkä 30 vuotta aiemmin ihan ok, mutta 60-luvulla...?

No entä ikäisesi Suoma?

Vierailija
1349/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden Hennan muistan 80-luvulta, oli syntynyt ehkä 70-80-luvun taitteessa.

Tiedän myös yhden Hannen, 70-luvun lopulla syntynyt.

Vierailija
1350/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuuden satavuotiaat Jonnet...

Vierailija
1351/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntynyt Henna täällä. Muutamaan oman ikäluokkani Hennaan olen törmännyt, ei se nyt tavattoman harvinainen nimi ollut, mutta 1990-luvulla oli ihan suosituimpia tyttöjen nimiä.

Minusta Henna on juuri 70-luvun nimi. Kovin nuoria Hennoja en edes tiedä. Tuskin oli kovin suosittu 90-luvulla.

En muista yhtään Hennaa lapsuus- tai kouluvuosiltani. Olen törmännyt Henna nimeen 2000-luvun puolella ja kaikki heistä minua vähintään 10 v nuorempia.

Oli juurikin Piia, Minna, Tarja, Päivi, Saara, Kirsi, Miia, Anne, Anu, Satu, Sari, Virpi ym. Mika ja Marko myös yleisiä tuolloin.

Vm-71

80-luvulla peruskoulussa oli tosiaan aika yleisiä nimiä, meidänkin luokalla oli Anne, Anu, Virpi, Miia, Marko, kaksi Mikaa, jne. lisäksi esim. Tanja ja Taina. En tiedä uskaltaako enempää nimiä luetella etteivät kohta jo tunnista meidän luokan :D

Samaa ajattelin 😂

Uskaltaudun, Saara oli Saara-Johanna

No ei olla oltu samalla luokalla, meidän luokalla ei ollut Saaraa eikä sen puoleen Johannaakaan.

Saarasta tulee mieleen aina se 80-luvun Spede Show'n sketsi Pluff Prothers yhtyeen kappaleesta: "Uska Daaraa", joka kuulemma tarkoittaa Suomeksi: "usko Saaraa" :D

Vierailija
1352/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeni on Eufrosyyne, olen 20-vuotias. Ei ihan trendissä.

Vierailija
1353/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Maija 6v. Ei ole samanikäisiä kaimoja tullut vastaan.

Vierailija
1354/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta Henna on oikein kasarinimi. Ysärilä vain harvoja.

Vierailija
1355/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Maija 6v. Ei ole samanikäisiä kaimoja tullut vastaan.

Meillä on 5v Maija.

Vierailija
1356/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puoliso on 80-luvun lopulla syntynyt Mauno. Kerran ollaan tavattu samaan ikäluokkaan kuuluva kaima. Oli välittömästi tämmönen Maunojen sielujen sympatia toisiaan kohtaan.

Vierailija
1357/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60- luvulla syntynyt Lotta. Nykyään yleisempi mutta lapsuudessani sain kuulla aika usein, että mikä sun oikea nimi on.

Vierailija
1358/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iida, Veeti, Vaavi, Tutteli ovat ajattomia VAUVOJEN nimiä. Olen itse 48-vuotias Tutteli. Myös Ylen ex-kuuluttaja/toimittaja oli Tutteli tai siis on vieläkin ellei ole nimeään vaihtanut. Muut mainitseman nimet kuuluvat samaa ikäluokkaa oleville siskolleni ja serkuilleni. Isosiskoni on siis Iida 51v. Meidän pikku Iida rusetti päässä ja tutti suussa tuhisee pinnasängyssään. Itse taas olen nimeni perusteella alle puolivuotias vauva. Parikymmentä vuotta sitten rähisin nimistämme päällepäsmäri-tädilleni, kun oli "osasyyllinen" nimiimme ja "syyllinen" omien lastensa nimiin. Hänen lapsensa vaihtoivat nimensä, josta pahoitti mielensä ja syntyi suukopua. Hänen lapsiaan rääkättiin aikoinaan koulussa. Osasyynä varmasti pellenimet. Itseä ei kiusattu koulussa, mutta nimeäni ihmeteltiin NO TIETYSTI! Naapuri sanoo minua Tuutikiksi. Se on ok. Olen harkinnut nimeni vaihtamista, mutta näin nyt toistaiseksi.

Juu, juuri tuollaiset nimet ja niiden lisäksi Leevi, Nuutti, Ninni, Lenni, Kuutti, Eeti yms ovat nimiä, joita ei koskaan tulla pitämään setämäisinä, tai mummomaisina, koska ne on aina vauvojen tai lemmikkien hellittelynimiä ja jokainen yli 5-vuotias voi kautta aikojen kauhistella, että helkkari, jos nimeni olisi nyt Veeti. Tavallaan vastakohta tälle ketjun aiheelle

Leevi on vanha raamatullinen nimi, Vanhasta testamentista, ja siitä syystä hyvin kansainvälinen nimi (englanniksi Levi, tuttu myös farkuista). Omassa suvussani oli 1910-luvulla syntynyt Leevi. Nuutti taas on vanha pohjoismainen nimi, suomenkielinen versio Knut-nimestä. 

Muut mainitsemasi nimet ovat varmaankin lempinimiä, joista on tullut tavallisia nimiä paitsi Kuutti on kyllä ehdottomasti hylkeenpoika :)

Vierailija
1359/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvi taitaa olla kohtuu tasaisesti esiintynyt nimi kautta aikojen?

Vierailija
1360/1380 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Olen -86 syntynyt ja mun luokalla oli yksi Henna ja pari luokkaa ylempänä Henna-Leena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme