Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Olen syntynyt ennen 70-luvun puoliväliä ja nimeni on Tiina.
Pikkukoulussa, jossa kävin ala-asteen, ei ollut yhtään toista Tiinaa ja mikä kummallisinta, ylä-asteelle mennessäni "isoon kouluun" ei sielläkään ollut kuin yksi lisäkseni ja hänkin eri ikäryhmää.
Luokallamme oli kaksi Minnaa, kaksi Mariaa ja kaksi Jania.
Samaa ikäluokkaa olevia oli varmaan yhteensä viisi Minnaa, neljä Sannaa ja kolme (tai neljä) Jania.
Vierailija kirjoitti:
Olen 3-kymppinen Pirkko. Ikätoverini ovat yleensä tyyliin Jenni, Niina, Laura, Tiina... Heidän äitinsä ovat samannimisiä kuin minä. Ei ollut hauskaa lapsena, mutta nyt olen tottunut nimeeni ja tämä on piristävän erilainen retronimi. Veljeni on muutes Reijo, pari vuotta nuorempi kuin minä. :)
Anteeksi, mutta minua nauratti aikalailla sisarukset Pirkko ja Reijo 30 v ja alle ikäisissä :) Onko vanhempanne kertoneet miksi noin tekivät? Ei toki ole paljon kaimoja samassa ikäryhmässä, joten ehkäpä juuri siksi saitte nuo nimet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on väärän sukupuolen ja väärän sukupolven nimi ja asun väärässä maassa ja syön väärän väristä ruokaa.
Kaikki on väärin!
Väärä?
Aapee on väärässä.
Nykyään on muotia ne väärät..
Onko noin vaikea keskittyä siihen mitä ap kyseli? Yritä jaksaa.
Olen 49-vuotias Iida. "Iida tytöntyllerö-pissis." Tulee mieleen nämä lapselliset some-uhriutujat. Ex-mieheni sukunimi on taas vanhan naisen etunimi. Myös hänen etunimestään vaihtamalla viimeinen kirjain tulee nimestä 70+ naisen nimi. Vauvan nimeni yhdistettynä ex-mieheni sukunimeen sai aikaan hämmennystä, kun jotkut luulivat, että käytän kahta etunimeä, jotka eivät edes rimmanneet yhteen...kuten liittommekaan enää 24-vuoden jälkeen..
Vierailija kirjoitti:
Jaana, 25v. En tunne yhtään toista Jaanaa, joka olisi alle 40v.
Olen töissä isossa firmassa ja meillä on useampi Jaana. Vanhin on tosiaan päälle 50v, mutta kaksi nuorempaa ovat kolmenkympin kummaltakin puolen. Nuorempi lienee siinä 28-29 ja vanhempi 35 hujakoilla. Lisäksi tunnen kaksi muuta Jaanaa jotka ovat 41 ja 42. Silti itse miellän Jaanat 50-60 vuotiaiksi, vaikka tunnen enemmän näitä nuorempia Jaanoja.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntynyt Anni tässä hei. Lapsena ja teininä kaikki kaimat oli mummoja, täysi-ikäisenä taas pikkutyttöjä. Toisaalta samalla luokalla oli parhaimmillaan neljä Annea, eli ihan olen ollut "erikoisesta" nimestäni iloinen.
Minun luokalla oli ala-asteella (3.lk) 5 Markoa.
Vm-71
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nimi on suosittu, jos sitä annetaan nimeksi. Mammoilla on näköjään omat kriteerit.
Vuonna 2015 suosituin poikien nimi oli Juhani ja tyttöjen nimi Maria. Onko teidän vauvakerhoissa paljon pikku Juhaneita?
Mun kaveripiirissä oli monen lapsen isän nimi Juhani. Kasarilla oli kaverin pikkusisko Maria. Tunnen yhden Marian omasta kaveripiiristä ja ei äkkiseltään ole muistikuvaa tuon nimen kuulemisesta muuten.
Vm-71
Vierailija kirjoitti:
80-luvun lopulla syntynyt Marjo. Nimi tais olla huippusuosiossaan vuosikymmen tai kaks aiemmin, mutta ihan oon viihtynyt.
70- luvulla syntynyt kaima sinulla.
Itselläni on nimi joka tuli muotiin kymmenisen vuotta syntymäni jälkeen joten ei mitenkään kauhean erikoista, mutta meidän lapsen kaveri on 4-vuotias Teppo.
Tiedän 7 vuotiaan Pentin. On kyllä jotenki hirmu söpö nimi vaikka aluksi kuulosti hieman hassulta.
23 vuotias Anneli täällä terve!
Vierailija kirjoitti:
Anna 70-luvulta. Itse en tunne ketään ikäistäni Annaa, mutta ilmeisesti aika yleinen nimi kuitenkin tuolloin. Usein nimeni kuullaan tai luullaan Anneksi. En tiedä miksi.
Lapsuuden kaveri oli Pauliina, jonka äiti oli Anna.
Vm-71
Olen 90-luvulla syntynyt Minna. Aina on tuntunut siltä, että äitini kaikki kaverit ovat Minnoja. On mulla myös ollut pari kaimaa opettajana. Tosin tiedän kyllä yhden samanikäisen Minnan ja yhden nuoremman.
Täällä yksi 80-luvun Linnea. Peruskouluaikana ei tullut vastaan yhtäkään kaimaa, mutta nykyään taitaa olla aika suosittu nimi.
Iida, Veeti, Vaavi, Tutteli ovat ajattomia VAUVOJEN nimiä. Olen itse 48-vuotias Tutteli. Myös Ylen ex-kuuluttaja/toimittaja oli Tutteli tai siis on vieläkin ellei ole nimeään vaihtanut. Muut mainitseman nimet kuuluvat samaa ikäluokkaa oleville siskolleni ja serkuilleni. Isosiskoni on siis Iida 51v. Meidän pikku Iida rusetti päässä ja tutti suussa tuhisee pinnasängyssään. Itse taas olen nimeni perusteella alle puolivuotias vauva. Parikymmentä vuotta sitten rähisin nimistämme päällepäsmäri-tädilleni, kun oli "osasyyllinen" nimiimme ja "syyllinen" omien lastensa nimiin. Hänen lapsensa vaihtoivat nimensä, josta pahoitti mielensä ja syntyi suukopua. Hänen lapsiaan rääkättiin aikoinaan koulussa. Osasyynä varmasti pellenimet. Itseä ei kiusattu koulussa, mutta nimeäni ihmeteltiin NO TIETYSTI! Naapuri sanoo minua Tuutikiksi. Se on ok. Olen harkinnut nimeni vaihtamista, mutta näin nyt toistaiseksi.
Tunnen yhden yksi vuotiaan Maunon.
Aika ihana nimi:)
Vierailija kirjoitti:
Iida, Veeti, Vaavi, Tutteli ovat ajattomia VAUVOJEN nimiä. Olen itse 48-vuotias Tutteli. Myös Ylen ex-kuuluttaja/toimittaja oli Tutteli tai siis on vieläkin ellei ole nimeään vaihtanut. Muut mainitseman nimet kuuluvat samaa ikäluokkaa oleville siskolleni ja serkuilleni. Isosiskoni on siis Iida 51v. Meidän pikku Iida rusetti päässä ja tutti suussa tuhisee pinnasängyssään. Itse taas olen nimeni perusteella alle puolivuotias vauva. Parikymmentä vuotta sitten rähisin nimistämme päällepäsmäri-tädilleni, kun oli "osasyyllinen" nimiimme ja "syyllinen" omien lastensa nimiin. Hänen lapsensa vaihtoivat nimensä, josta pahoitti mielensä ja syntyi suukopua. Hänen lapsiaan rääkättiin aikoinaan koulussa. Osasyynä varmasti pellenimet. Itseä ei kiusattu koulussa, mutta nimeäni ihmeteltiin NO TIETYSTI! Naapuri sanoo minua Tuutikiksi. Se on ok. Olen harkinnut nimeni vaihtamista, mutta näin nyt toistaiseksi.
Juu, juuri tuollaiset nimet ja niiden lisäksi Leevi, Nuutti, Ninni, Lenni, Kuutti, Eeti yms ovat nimiä, joita ei koskaan tulla pitämään setämäisinä, tai mummomaisina, koska ne on aina vauvojen tai lemmikkien hellittelynimiä ja jokainen yli 5-vuotias voi kautta aikojen kauhistella, että helkkari, jos nimeni olisi nyt Veeti. Tavallaan vastakohta tälle ketjun aiheelle
1970-luvulla syntynyt koulukaverini oli Jade. Poika. Sittemmin nimi paitsi yleistyi myös vakiintui tytönnimeksi. Nyt sitten keski-ikäisellä äijällä on nuoren naisen nimi.
Jana, lausutaan jaana, on aika yleinen nykyteinien nimi täällä Saksassa.