Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?

Vierailija
13.09.2016 |

Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?

Kommentit (1380)

Vierailija
681/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikista ällistyttävin, täällä 32-vuotias Saana. Vanhemmat menivät joitain vuosia edellä vaikka varsinainen trendinimihän tämä ei ole koskaan ollut. Mitä lähemmäs 2000-lukua mennään sitä enemmän kaimoja.

Vierailija
682/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katja, 1991 syntyny.

Suurinosa Katjoista on 90-luvulla syntyneitä, jotka tiedän. Paitsi eräs on syntynyt 78

En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta Itse en tunne ainuttakaan Katjaa 90-luvulta, sen sijaan 60-70 luvuita useampia.

Nämä nimen tuntemisethan on aina vähän sukupolvisidonnaisia juttuja. On melko loogista, että minä tunnen eniten nimenomaan sellaisen nimen omaavia, jotka ovat olleet suosittuja 60-luvulla, koska olen itse silloin syntynyt ja taas 90-luvulla tuntemani nimet rajoittuvat lapseni kaveripiiriin ja sukulaisten lapsiin.

Fakta on kuitenkin se, että Katja nimen suosionpäivät osui nimenomaan 60-70 luvuille ja vielä hiukan 80-luvullekin, sen sijaan 90-luvulla sen suosion päivät oli jo ohi, vaikka silloin toki vielä muutamat tytöt Katjoiksi nimettiinkin. Katjojen suosio lähti jyrkkään nousuun 60-luvun puolivälin jälkeen ja saavutti huippunsa vuonna 1974, jolloin Katjoiksi nimettiin 1203 tyttöä ja se oli vuoden 1974 selkeästi suosituin tytön nimi jättäen mm 70-luvun toisen suosikin Minnan selkeästi taakseen. Toki Minna oli tuolloin jo hieman laskusuunnassa. Sen huippuvuosi osui vuodelle 1967, jolloin Minna nimen sai peräti 1939 tyttöä.

t: yhden Katjan ex-mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri muutaman kuukauden ikäisen Einon kastajaisissa.

Juhoja ja muita Aaroja riittää nykyään myöskin, eli nimet nousevat aina historiasta muotiin, varmaan Raimot ja Annikitkin joskus?

Poikkeuksen tekee ideologisin perustein annetut nimet. Näitä ovat 70-luvun Tanjat, Katjat ja Petrat, joista valtaosa on annettu suuren ja mahtavan Neuvostoliiton ihailun tuotoksena.

Ja höpö höpö. Tyttäreni on Tanja ENKÄ VARMASTI ihaile Neuvostoliittoa!!!

Nimi on vain niin kaunis , pehmeä ja sointuva.

Siksi hän sain nimen Tanja.

Tanja on 80-luvun oma "wt-nimi". Tanjoilla meni aina huonosti.

Vierailija
684/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttuja 90-luvulla syntyneitä esim. Aune, Eevi, Martta ja Helmi. Silloin harvassa, nykyään kuumaa kamaa!

Minä luulin, että Helmi ja varsinkin Martta olivat aika yleisiä 90-luvulla. Ystävien lapsia oli useampi tuon nimisiä. 

Vierailija
685/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katja, 1991 syntyny.

Suurinosa Katjoista on 90-luvulla syntyneitä, jotka tiedän. Paitsi eräs on syntynyt 78

En ole lainaamasi kirjoittaja, mutta Itse en tunne ainuttakaan Katjaa 90-luvulta, sen sijaan 60-70 luvuita useampia.

Nämä nimen tuntemisethan on aina vähän sukupolvisidonnaisia juttuja. On melko loogista, että minä tunnen eniten nimenomaan sellaisen nimen omaavia, jotka ovat olleet suosittuja 60-luvulla, koska olen itse silloin syntynyt ja taas 90-luvulla tuntemani nimet rajoittuvat lapseni kaveripiiriin ja sukulaisten lapsiin.

Fakta on kuitenkin se, että Katja nimen suosionpäivät osui nimenomaan 60-70 luvuille ja vielä hiukan 80-luvullekin, sen sijaan 90-luvulla sen suosion päivät oli jo ohi, vaikka silloin toki vielä muutamat tytöt Katjoiksi nimettiinkin. Katjojen suosio lähti jyrkkään nousuun 60-luvun puolivälin jälkeen ja saavutti huippunsa vuonna 1974, jolloin Katjoiksi nimettiin 1203 tyttöä ja se oli vuoden 1974 selkeästi suosituin tytön nimi jättäen mm 70-luvun toisen suosikin Minnan selkeästi taakseen. Toki Minna oli tuolloin jo hieman laskusuunnassa. Sen huippuvuosi osui vuodelle 1967, jolloin Minna nimen sai peräti 1939 tyttöä.

t: yhden Katjan ex-mies

juuri näin

Vierailija
686/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katja, 1991 syntyny.

Ai, minusta Katja oli ehta 70-luvun nimi. Koulusakin oli monta.

vm -71

Vierailija
687/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

31-vuotias Maire olen, onneksi kaikki kutsuu minua Mariaksi :D

Vierailija
688/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin juuri muutaman kuukauden ikäisen Einon kastajaisissa.

Juhoja ja muita Aaroja riittää nykyään myöskin, eli nimet nousevat aina historiasta muotiin, varmaan Raimot ja Annikitkin joskus?

Poikkeuksen tekee ideologisin perustein annetut nimet. Näitä ovat 70-luvun Tanjat, Katjat ja Petrat, joista valtaosa on annettu suuren ja mahtavan Neuvostoliiton ihailun tuotoksena.

Ja höpö höpö. Tyttäreni on Tanja ENKÄ VARMASTI ihaile Neuvostoliittoa!!!

Nimi on vain niin kaunis , pehmeä ja sointuva.

Siksi hän sain nimen Tanja.

Tanja on 80-luvun oma "wt-nimi". Tanjoilla meni aina huonosti.

Tanja oli kylläkin 70-luvulla suosionsa huipulla. 80-luvulla se suosio nimenä oli jo selkeästi laskusuunnassa. 1975 oli huippuvuosi, jolloin Tanja nimen sai 685 tyttöä. 

Minä tunnen montakin Tanjaa ja kaikilla menee paremmin kuin hyvin. Sinulla sen sijaan taitaa mennä vähemmän hyvin, kun täällä pitää jatkuvasti rypeä menneisyyden katkerissa muistoissasi Neuvostoliittoineen.

Vierailija
689/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimeni on Sara ja olen syntynyt 90-luvun alkupuolella. Nimi on jokseenkin yleinen oman ikäisissäni ja sen jälkeen syntyneissä, ja lienee joitakuita 80-lukuisiakin.

Tunteeko kukaan sitä vanhempia Saroja vai olivatko kaikki silloin Saaroja? Itsellä ei ole tullut vastaan.

Ja vaikka nimeä jatkuvasti annetaan jonkun verran, se ei kai koskaan ole ollut megasuosittu..

Vierailija
690/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimeni on Sara ja olen syntynyt 90-luvun alkupuolella. Nimi on jokseenkin yleinen oman ikäisissäni ja sen jälkeen syntyneissä, ja lienee joitakuita 80-lukuisiakin.

Tunteeko kukaan sitä vanhempia Saroja vai olivatko kaikki silloin Saaroja? Itsellä ei ole tullut vastaan.

Ja vaikka nimeä jatkuvasti annetaan jonkun verran, se ei kai koskaan ole ollut megasuosittu..

Koulussa oli Sara vm -68 tai -69

Vierailija
691/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeilla jäljillä olet. Sara on toki vanha nimi, mutta aiemmin se on ollut lähinnä ruotsinkielisten käytössä, mutta ennen 70-luvun loppua se oli melko harvinainen nimi. Silloin se lähti nousemaan ja nousi tasaisesti koko 80-luvun, mutta jyrkempään nousuun se lähti vasta 80-luvun lopulla, saavuttaen huippunsa vuonna 1994, jolloin nimen Sara nimen sai 465 tyttöä. Mikään megasuosittu nimi ei ole koskaan ollut, mutta suosituinpien tyttöjen nimien joukkoon se on kuulunut 90-luvun alkupuolelta aina lähes näihin päiviin asti. Vasta viitisen vuotta sitten sen suosio lähti selkeään laskuun.

Saaran suosion päivät taas osui 1920-luvulle ja sitten taas 80-90-lulle, mutta se ei koskaan ole ollut yhtä suosittu, kuin Sara vaikka kokonaismäärässä Saran hakkaakin (vuoden 2015 loppuun mennessä Saaroja 19846 ja Saroja 14893 . Parhaana vuonna, eli 1927 Saara nimen sai 266 tyttöä. Myös 80-90 luvuilla oli yli 200 Saaran vuosia.

Vanhin tiemäni Sara on Sara Hilden, joka syntyi 1903. En häntä tietenkään tuntenut, mutta tamperelaisena hänet kyllä tiesin, sekä tietenkin hänen omistamat vaateliikkeet, joissa tuli jokunen kerta poikettua. 

Vierailija
692/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni nimi on Niina 86 v. Ei häiritse, vaikka useimmat Niinat ovat varmaan huomattavasti nuorempia.

Vierailija
693/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin 2000-luvun alussa parivuotiaan Tuulan, ja olin silloin itse teini-ikäinen. Tuula oli niin vahvasti keski-ikäisten nimi silloin, että Taapero-Tuula oli jo jotain ihan hysteerisen humoristista. Näköjään muistan sen vielä 20 vuotta myöhemminkin... Pidin kyllä kohteliaasti pokkani. Kaunis nimi, ei siinä :)

Vierailija
694/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielisten nimi Sara lausutaan kuten Saara.

Vierailija
695/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-90 luvulla syntyneet Päivi ja Paula. Myös Eila. Vastikään nimetty Jouni-vauva. 80-luvulla syntynyt Pentti.

Vierailija
696/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oona 40-v tässä moi.

On saanut kyllä kärsiä ja hävetä.

Vierailija
697/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun koulussani on kolme poikaa joiden nimet ovat Mika, Jari ja Kari, ja he ovat kaikki siis syntyneet vuonna 2000. 

Vierailija
698/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 90-luvun alussa syntynyt Maija. Lapsena harmitti kun lähinnä naapuruston mummot oli mun kaimoja. Oon tavannut elämäni aikana ihan muutaman omaa ikäluokkaa olevan kaiman, nykyään tämä nimi on ilmeisesti suositumpi. Tykkään kyllä itsekin nyt aikuisena nimestä. :)

Vierailija
699/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen -70-luvun alussa syntyneen, mutta nappasi toisen a:n pois kun nimilaki edell kerran vapautui

Vierailija
700/1380 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän v. -94 syntyneen Erkin.