Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Sukulaiseni ovat vuonna 2015 syntynyt Laila ja Tuulikki.
Koulukaverini alaluokilla oli Arhippa, syntynyt 69. Ei ihan sen ajan nimi.
Kaverini on Irene, syntynyt - 75, ihan mummo nimi minusta.
Olen 80 luvulla syntynyt Helmi, kerran mies oli kaupassa kun joku työkaverinsa soitti ja oletti miehen olevan tyttäremme kanssa, kun sanoi olevansa Helmin kanssa :D "Ei kun ihan emäntä tuo on".. Työkaveri varmaan luuli minun olevan 90vuotias !
Ja eräs ystäväni on Ada, miehensä Niko ja he kuulostavat teiniparilta mutta ovat nelikymppisiä.
Meidän 60-luvun loppupuoliskolla syntyneessä serkkusarjassa on neljässä eri perheessä Ari, Kari, Jari, Harri, Sari, Mari, Maarit ja Anselmi. Muistan, että Anselmi ei pitänyt nimestään, ja jossain vaiheessa häntä alettiinkin kutsua Anssiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tanja oli kylläkin 70-luvulla suosionsa huipulla. 80-luvulla se suosio nimenä oli jo selkeästi laskusuunnassa. 1975 oli huippuvuosi, jolloin Tanja nimen sai 685 tyttöä.
Minä tunnen montakin Tanjaa ja kaikilla menee paremmin kuin hyvin. Sinulla sen sijaan taitaa mennä vähemmän hyvin, kun täällä pitää jatkuvasti rypeä menneisyyden katkerissa muistoissasi Neuvostoliittoineen.
Pointti varmaan oli, että monet 70-luvulla syntyneet Tanjat olivat 80-luvulla teinejä ja neuvostomyönteisten työläisperheiden lapsina heillä usein meni huonosti. Tyypillisesti Tanjan veljen nimi saattoi olla Ilja. Tuntemillani tapauksilla meni tuolloin huonosti eikä aika ole parantanut asiaa.
Tiedän useammankin 2000-luvulla syntyneen Helin. Samoin yhden 2000-luvulla syntyneen Riitan.
Olen 70-luvulla syntynyt Anna ja pidän nimeäni melko ikäneutraalina, koska Annoja löytyy edelleen melkein kaikista ikäluokista ( paitsi ei ns suurista ikäluokista 40-50-luvulla syntyneistä).
Olen -80 luvun lopulla syntynyt Kerttu. Koulussa sain lempinimen Kepa. En tiedä ketään ikäistäni saman nimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanja oli kylläkin 70-luvulla suosionsa huipulla. 80-luvulla se suosio nimenä oli jo selkeästi laskusuunnassa. 1975 oli huippuvuosi, jolloin Tanja nimen sai 685 tyttöä.
Minä tunnen montakin Tanjaa ja kaikilla menee paremmin kuin hyvin. Sinulla sen sijaan taitaa mennä vähemmän hyvin, kun täällä pitää jatkuvasti rypeä menneisyyden katkerissa muistoissasi Neuvostoliittoineen.
Pointti varmaan oli, että monet 70-luvulla syntyneet Tanjat olivat 80-luvulla teinejä ja neuvostomyönteisten työläisperheiden lapsina heillä usein meni huonosti. Tyypillisesti Tanjan veljen nimi saattoi olla Ilja. Tuntemillani tapauksilla meni tuolloin huonosti eikä aika ole parantanut asiaa.
Jostain syystä minulla sama kokemus Tanjoista
Vierailija kirjoitti:
Olen 90-luvun alussa syntynyt Maija. Lapsena harmitti kun lähinnä naapuruston mummot oli mun kaimoja. Oon tavannut elämäni aikana ihan muutaman omaa ikäluokkaa olevan kaiman, nykyään tämä nimi on ilmeisesti suositumpi. Tykkään kyllä itsekin nyt aikuisena nimestä. :)
Tunnen Maijoja jokaiselta vuosikymmeneltä. Minusta aina ollut ajaton.
Tunsin jo -80 luvun alussa Tiia nimisen naisen joka oli silloin noin 55 v.
No minä olen 80-luvulla syntynyt Antti, ja olen aina pitänyt nimeäni melko ajattomana, joten en ole osannut sitä luokitella oikein mihinkään sukupolveen. Peruskoulussa 90-luvullakin oli ikätovereina suurimmaksi osaksi ihan perus Mikkoa, Tommia, Tonia, Jarnoa, Villeä sekä Annea, Sannaa, Katjaa, Minnaa, Johannaa, eli ihan perus kasarinimejä. No oli yhden tytön nimi Helena, jota olen pitänyt aina vähän vanhemman naisen nimenä, ja vuotta ylemmällä luokalla oli yksi poika jonka nimi oli Asko. Se onkin ainut tuota ikäluokkaa oleva Asko jonka olen tavannut. Rinnakkaisluokalla oli myös Pertti, ja suurin osa Perteistähän on yleensä vanhempia miehiä.
Me annoimme lapsillemme oman ikäluokkamme nimet. Kumpikin vanhemmista tykkäsi juuri niistä.
Nyt kun lapset yläkouluiässä olen kysynyt haittaako "väärän ikäiset nimet". Kaikki väittävät olevansa tyytyväisiä nimiinsä.
42v Ella
Vauvakerhoissa 6 vuotta sitten oli saman nimisiä tyttövauvoja :D
Vierailija kirjoitti:
Olen maalta kotoisin, 70-luvun lopussa syntynyt ja minulla on 40-50-luvun nimi. Niitä oli siihen aikaan meidän kulmilla aika paljonkin. Tunsin Pirjon, Ritvan, pari Riittaa, pari Aulia, monta Jaanaa ja Maaritia. Ja samanaikaisesti paljon niitä Sannoja ja Mareja ja Kirsejä ja Katjoja, jotka valtakunnan tilastoissa näkyivät.
Juuri vastikään törmäsin parikymppiseen Jaanaan ja mietin, että miltähän se nykynuorten parissa kuulostaa. Minusta se oli tätinimi jo silloin oman ikäluokkani parissa.
Joko tämä on trolli, tai sitten kirjoittaja on vaan nimiasioissa melkoisen kuutamolla. Mainitsemistasi nimistä ainoastaan Ritva on selkeästi 40-luvun nimi, kaikkien muiden suosionpäivät tuli myöhemmin, Maarit ja Jaana paljon myöhemmin, koska ovat selkeästi 60-70 luvun nimiä, eli ihan oman aikasi nimiä. Jaanojen huippuvuosi osui vuoteen 1963, kun taas Maaritien huippu vuoteen 1967. Molemmat olivat kuitenkin suosittuja nimiä vielä 70- ja 80 luvuillakin, eikä mitenkään tavattomia 90-luvullakaan.
Jaana tuli almanakkaan vasta vuonna 1950 ja sitä ennen Jaanoja oli Suomessa nimetty vain muutamia yksittäisiä. Nousuun sen suosio lähti vasta 50-luvun lopulla, ollen huipulla siis 60-luvulla. Jaana kuitenkin pysyi varsin suosittuna nimenä vielä 80-luvullakin, jolloin Jaana nimen sai lähemmäs 3000 tyttöä. Esimerkiksi vuonna 1983 Jaana nimen sai 318 tyttöä. Vertailun vuoksi mainittakoon, että 2016 suosituin tytön nimi oli Sofia jonka nimen sai tuolloin 308 tyttöä, eli hävisi vuoden 1983 Jaanoillekin.
Jaana ei siis todellakaan ollut mikään tätinimi ainakaan 80-, eikä vielä 90-luvullakaan, eikä mikään tavaton nimi tämän päivän reiluilla parikymppisilläkään. Tilastot kertovat myös sen, että tänä päivänä on tilastollisesti todennäköisempää tavata 25 vuotias, kuin 65 vuotias Jaana, nimittäin vuonna 1953 Jaana nimen sai vain 29 tyttöä, kun vuonna 1993 Jaanoja lisättiin väestörekisteriin 77 kipaletta.
t: T.I.Lasto
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntynyt Tarja. Ei ollut kiva, kun teininä sai aina kuulla olevansa samanniminen kuin luokkakavereiden äidit. Omien lasteni nimet ovat vahvasti tätä päivää ja eri ikäluokan kaimat hautausmaalla.
Olet varmaan syntynyt 70-luvun lopulla? Muistan että oli vielä oman ikäisiäni Tarjoja kun olin koulussa, suurin osa ehkä joitain vuosia vanhempia kuitenkin.
Vm -73
Varmasti väärässä ajassa tai ainakin paikassa. Roy vuosikymmen jääköön mainitsematta, etten yksilöidy liikaa