Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Vierailija kirjoitti:
60-luvun lopussa syntynyt Petra. Lapsena en tiennyt kenestäkään samannimisestä, 80- ja 90-luvulla Petroja kastettiin vähän enemmän.
Ei mitenkään epätavallinen täällä ruotsissa,tuohon aikaan kun sut kastettiin.
Täällä kolmikymppinen Pirjo! Jossain vaiheessa harmittelin nimeä, nyt pidän siitä ja olen jopa ylpeä nimestäni.
Vierailija kirjoitti:
Olen 80-luvulla syntynyt Helena. Ei ollut kaimoja. Kamala mummo nimi! Päätin kun saan lapsen, hänelle ei tule mitään vanhaa nimeä tyylin Tyyne Esteri. No, Helenahan on Suomen top 3 nimissä, onko peräti sijalla 2. Marian jälkeen. Mutta en ole sitä monellakaan kutsumanimenä tavannut. Itseasiassa se on minullakin nimirimpsun 3. mutta aina on Helenaksi kutsuttu.
Kavereissa oli Tiinoja, Sannoja, Suveja, Kaisoja, Marjo ja Mervi. Ei ehkä nekään miyään nykyaikaisia kun tarkemmin miettii. Mutta kaippa niitä aikansa nimiä? En ole tarkistanut Vrk:sta.
Olen syntynyt -70,mun luokassa oli Sanna,Marjo.Mervi niminen serkku, syntynyt -65.
Töissä on yksi -91 syntynyt Iiro. Tietää itsekin että Viinanen oli aika epäsuosittu tyyppi tuolloin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen yhden Caritan, ikää 60 vee. Ei ihan ajan suosikkinimi 😊
Minä olen Carita. Nimi tulee latinan sanasta caritas, joka tarkoittaa rakkautta. Ikää päälle 50 v. En tuntenut lapsena ketään muuta Caritaa, vaikka isän puolen suku ruotsinkielistä, ja olisi olettanut, että siellä olisi joku Carita löytynyt. Nimi on melko yleinen suomenruotsalaisilla. Minua kutsutaan kylläkin tuttujen kesken toisella nimelläni.
Yleinen ton ikäselle täällä ruotsissa.Carina ja Carita.
Täällä 70-luvun alussa syntynyt Annika. Kaimoja ei ollut kouluaikoina ketään, enkä tuntenut muutenkaan muita samannimisiä. Kun olin parikymppinen, pikku-Annikoita alkoi tupsahdella sinne tänne.
Jostain syystä olen aina saanut kehuja nimestäni, sitä on pidetty nättinä nimenä sekä kun olin lapsi että myös aikuisiällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 1966 syntynyt Kari. Nimeni oli muodissa vain hyvin lyhyen aikaa suurina nälkävuosina 1866-1868. Harvemmin näin nuorella miehellä on noin vanha nimi!
En pidä harvinaisena.
Olen -75 syntynyt Iira. Etunimi kaimoja on nykyäänkin alle 200. En ole koskaan selvittänyt, mistä äitini on nimen keksinyt.
Ei todellakaan ole.
Nykyäänhän nimien kirjo on huomattavasti laajempi. Omassa lapsuudessani ei juurikaan muodista poikkeavia nimiä annettu. Kun katson vaikkapa kansakoulun luokkakuvaa, niin jokaisen luokkakaverini nimestä voi aika hyvin päätellä hänen ikäluokkansa. Kuvasta löytyy mm Sirpa, Päivi, Marita, Tiina, Leena, Timo, Jukka, Ari, Jari ja Kari.
t: Jari 57
Olen 70-luvulla syntynyt. Nimeä en viitsi laittaa, meitä on suomessa ehkä 10-20kpl, aiemmin ei haitannut, mutta nyt on rasismi kasvanut suomessa ja nimeni haittaa mm. työnsaantia jne. Kyseessä siis vahvasti ulkomaalainen nimi ja olen supisuomalainen Pohjanmaalla syntynyt, vanhempien juuret Karjalassa ja Lapissa. Myöskään vahvasti ulkomaalainen ulkomuoto johtuen lapin juurista mustineen tukkineen ja lapinkasvoisena ei paljoa auta. Usein mulle yritetään sönkkää englantia, vastaan silloin ruotsiksi takaisin, että "Jag är finne" ihan kiusallakin. Harkinnassa on nimen vaihto suomalaiseksi. Olisin ihan tyytyväinen Sirkkana tai Terttuna.
Tunnen kaksikin 90-luvun puolivälissä syntyneitä Veli-Pekkaa.
Tunnen lähemmäksi 50v Hennan. Hennan miellän 80-90-luvun nimeksi. Ja 50v Sallan.
Vierailija kirjoitti:
Katja, 1991 syntyny.
Suurinosa Katjoista on 90-luvulla syntyneitä, jotka tiedän. Paitsi eräs on syntynyt 78
Miellän Petrat 90-luvun nimeksi. Koulussa oli muutama Petra ja ystäväpiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Xoxox kirjoitti:
Poikani on kohta 10v Pentti. Ylpeästi kantaa nimensä! Paljon hienoja esikuvia!
Siis eikös suurin osa 10-vuotiasta ole just onneja, penttejä, toivoja...? Minusta on niin trendinimi kun vaan olla voi.
Mitäääh?! Tunnetko todella monta lapsi-Penttiä, Penaa? Joo, Toivo on noussut vahvasti pinnalle, samaten Onni vielä kosolti enemmän (vaikka mielestäni on kamala nimi), mutta ei herranjestas Pentti! Eivätkä ne Toivotkaan useimmiten ole vielä 10-vuotiaita.
Isäni oli Pentti, ja naureskelimme aina nimelle. Kamala nimi! En usko, että Pentti tai myöskään Jorma palaa enää koskaan muotiin, jos ovat ikinä varsinaisesti muodissa olleetkaan. Ja hyvä niin.
Tiedän 2000-luvun lopussa syntyneet Arvin ja Martin ja Timon.
Vierailija kirjoitti:
Äitini vissiin sekosi ilosta kun synnyin kesäisenä päivänä vuonna 1978 ja teki minusta Orvokin. Teininä häpesin nimeäni ihan hirveästi, nykyään pidän siitä :)
Kiva nimi. :) Mutta kävi mielessä, että väännettiinkö tästä heti vähemmän kiva lempinimi? Tai miten sen nyt ottaa, kenen mielestä kiva ja kenen mielestä ei, mutta omassa mielessä kävi heti joku Orkku-huutelu.
Olen 80-luvun lopussa syntynyt Minna. Ei haittaa, vaikka suurin osa Minnoista on kai 70-luvulla syntyneitä.
En ymmärrä sitä, että nykyään pienen vauvan nimesi annetaan taas Martta, Tyyne tai Väinö. Miellän ne erittäin vahvasti vanhusten nimiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen -75 syntynyt Iira. Etunimi kaimoja on nykyäänkin alle 200. En ole koskaan selvittänyt, mistä äitini on nimen keksinyt.
Varmaankin Ira-nimestä, joka on taas ihan ns. normaali. Suomalaisempi versio siitä.
Jos pitäisi antaa nyt tuttölapselle nimi niin hänestä tulisi Leena tai Maisa. Ihania nimiä!