Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntynyt Tarja. Ei ollut kiva, kun teininä sai aina kuulla olevansa samanniminen kuin luokkakavereiden äidit. Omien lasteni nimet ovat vahvasti tätä päivää ja eri ikäluokan kaimat hautausmaalla.
Olet varmaan syntynyt 70-luvun lopulla? Muistan että oli vielä oman ikäisiäni Tarjoja kun olin koulussa, suurin osa ehkä joitain vuosia vanhempia kuitenkin.
Vm -73
Tarja kohtuullisen suosittu nimi vielä 70-luvullakin, vaikka suurin suosio osuikin sinne 60-luvun alkupuolelle. Tarjoja toki kohtuullisesti myös suurissa ikäluokissa, mutta eniten ehdottomasti 50-luvun lopulla ja 60-luvulla. Noin 2500 tyttöä sai 70-luvulla nimekseen Tarja ja vielä 80-luvun alussakin ihan kohtuullisesti tyttöjä Tarjoiksi nimettiin, joten missään nimessä ei 70-luvun lapset Tarjoina mitään kummajaisia olleet.
t: T.I.Lasto
Näin 60 ja risat Pirjona ajattelin Pirjo Heikkilän suosion alkuaikoina, että onpa siinäkin 80-luvulla syntynyttä tyttöä nimellä rangaistu :)
Juu, en ole erityisemmin koskaan tykännyt nimestäni :D
Olen 60-luvulla syntynyt, siihen mennessä saman nimisiä muutama sata, 80-90 -luvuilla sitten yli 3000 ja 2000 luvun ekalla vuosikymmenelläkin lähes pari tuhatta. Nyt on buumi laantunut. Ja on nimipäiväkalenterissakin, silloin kun olin lapsi, niin ei ollut nimipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanja oli kylläkin 70-luvulla suosionsa huipulla. 80-luvulla se suosio nimenä oli jo selkeästi laskusuunnassa. 1975 oli huippuvuosi, jolloin Tanja nimen sai 685 tyttöä.
Minä tunnen montakin Tanjaa ja kaikilla menee paremmin kuin hyvin. Sinulla sen sijaan taitaa mennä vähemmän hyvin, kun täällä pitää jatkuvasti rypeä menneisyyden katkerissa muistoissasi Neuvostoliittoineen.
Pointti varmaan oli, että monet 70-luvulla syntyneet Tanjat olivat 80-luvulla teinejä ja neuvostomyönteisten työläisperheiden lapsina heillä usein meni huonosti. Tyypillisesti Tanjan veljen nimi saattoi olla Ilja. Tuntemillani tapauksilla meni tuolloin huonosti eikä aika ole parantanut asiaa.
Mistä ihmeestä aivojesi lonkeroista sä tällaista paskaa kaivelet? Tunnistan toki trollaustyylisi ja haluat vain tietoisesti ärsyttää, mutta aina joka välissä se jumiutuminen sinne neuvotakatkeruuteesi kuitenkin jotenki kumpuaa, eli jotain patoutumia on pakko olla, kun moinen valtiokin lakkasi olemasta jo yli neljönnesvuosisata sitten. Lienet jonkun pippuporvariperheen aivopesty tenava, jolle on joka välissä tuputettu sitä kuinka vasemmistolaiset on pohjasakkaa ja kaikki vähänkään vasemmistoa äänestäneet on jonkun sortin stalinisteja, tai ainakin kommareita.
Itse tunnen useita Tanjoja, enkä kyllä yhdenkään tiedä olevan mistään "neuvostomyönteisestä työläiskodista", mitä ihmettä nuo sitten lienevätkään. Itse olen työläiskodista, mutta en kyllä tunne ainuttakaan työläisperhettä, jotka olisivat jotenkin erityisen "neuvostomyönteisiä". Ne jotka itään päin aikoinaan syvimmin kumarsivat, olivat taistolaisia ja kepulaisia. Taistolaiset taas eivät olleet duunareita nähneetkään vaan olivat joko taiteilijoita, tai rikkaiden perheiden opiskelijanuoria, jotka olivat taistolaisessa liikkeessä kahdesta syystä: koska halusivat kapinoida ja se oli muotia.
Täytyy olla melkoisen erikoinen korvienväli ihmisellä, joka kuvittelee, että lapsille on annettu nimiä pääasiassa poliittisin perustein. Varmasti toki kaivamalla kaivaen löytyy sellaisiakin yksittäisiä hörhöjä, mutta eiköhän normaalit tervepäiset ihmiset ajattele lasta nimetessään jotain ihan muuta, kuin jotain ihmeen kansainvälisiä politiikan kiemuroita.
Mitä Iljaan tulee, niin on kyllä todella harvinainen suomalaisen pojan nimi. Niitä ei suomessa muutenkaan kovin montaa ole. Nimi sai edes jonkunlaista suosiota vasta inkeriläisten ja myöhemmin venäläisten Suomeen muuton myötä, mutta siltikään niitä ei kovin montaa Suomessa ole jotka on täällä nimensä saaneet. Tuskin ainakaan montaa suomalaisperheessä, jossa on myös Tanja niminen tyttö.
Minkähänlainen neuvostomyönteinen perhe muuten Tanja Karpelalla, tai Tanja Poutiaisella mahtoi olla ja montakohan Iljaa veljeä heillä on ;)
Kyllä esim. Taisto ja Voitto ovat aika klassisia poliittisin perustein annettuja etunimiä olleet kautta aikojen. Jotkut kyllä lapsiaan nimeävät aatteen mukaan.
Minä olen 34v Jenni. Eli en millään tavalla harvinainen. Mutta satuin hoitoalalla työskennellessäni hoitamaan nimikaimaani, joka oli 95v. Monta Jennyä tiedän vanhemmissa naisissa, mutta tämä oli ensimmäinen Jenni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimeni on Sara ja olen syntynyt 90-luvun alkupuolella. Nimi on jokseenkin yleinen oman ikäisissäni ja sen jälkeen syntyneissä, ja lienee joitakuita 80-lukuisiakin.
Tunteeko kukaan sitä vanhempia Saroja vai olivatko kaikki silloin Saaroja? Itsellä ei ole tullut vastaan.
Ja vaikka nimeä jatkuvasti annetaan jonkun verran, se ei kai koskaan ole ollut megasuosittu..Oikeilla jäljillä olet. Sara on toki vanha nimi, mutta aiemmin se on ollut lähinnä ruotsinkielisten käytössä, mutta ennen 70-luvun loppua se oli melko harvinainen nimi. Silloin se lähti nousemaan ja nousi tasaisesti koko 80-luvun, mutta jyrkempään nousuun se lähti vasta 80-luvun lopulla, saavuttaen huippunsa vuonna 1994, jolloin nimen Sara nimen sai 465 tyttöä. Mikään megasuosittu nimi ei ole koskaan ollut, mutta suosituinpien tyttöjen nimien joukkoon se on kuulunut 90-luvun alkupuolelta aina lähes näihin päiviin asti. Vasta viitisen vuotta sitten sen suosio lähti selkeään laskuun.
Saaran suosion päivät taas osui 1920-luvulle ja sitten taas 80-90-lulle, mutta se ei koskaan ole ollut yhtä suosittu, kuin Sara vaikka kokonaismäärässä Saran hakkaakin (vuoden 2015 loppuun mennessä Saaroja 19846 ja Saroja 14893 . Parhaana vuonna, eli 1927 Saara nimen sai 266 tyttöä. Myös 80-90 luvuilla oli yli 200 Saaran vuosia.
Vanhin tiemäni Sara on Sara Hilden, joka syntyi 1903. En häntä tietenkään tuntenut, mutta tamperelaisena hänet kyllä tiesin, sekä tietenkin hänen omistamat vaateliikkeet, joissa tuli jokunen kerta poikettua.
Kiitos infoista, mielenkiintoista! En hölmönä yhtään tullut ajatelleeksi ruotsinkielisiä. Tosiaan tasaisesti tulee kyllä Saroja ja Saaroja vastaan ja koulussa luokalla oli yleensä aina molempia vähintään yksi. Ulkomaillakin nimeen usein esim. Itä-Euroopassa ja Espanjassa törmännyt, ja englannin- ja ranskankielisissä maissa vaikka useammin muodossa Sarah.
Hauskaa nähdä jos ja kun suosio nyt laskee, että onko tämäkin sitten tätinimi joskus tulevaisuudessa!
Olen alle 30-vuotias Soile. Olen kerran tavannut ikäiseni kaiman. Hänkin kertoi, ettei ole aiemmin kohdannut nuorta kaimaansa. Tämä ei nyt muutoinkaan ole mistään nimilistan kärkipäästä, mutta miellän Soilet ja Soilitkin keskimäärin yli 50 vuotiaiksi.
Lähiaikoina on muuten itselle tullut vastaan "väärän sukupolven nimisinä" suunnilleen 2-vuotias Mauri sekä noin 5-vuotias Erkki. Välillä kohtaan kyllä erikoisesti nimettyjä lapsia, mutta ne nimet ovat yleensä sen verran harvinaisia, että niitä ei miellä minkään tietyn suku- tai ikäpolven nimiksi.
Olen 20-vuotias ja ikäluokastani (+/- 3 vuotta) on tullut vastaan esim. Sinikka, Leila, usempia Liisoja ja Maariteja, Hannele, Mirjami, Anneli, Reino, Paavo, Jari, Matti ja Veli-Matti. Oma nimeni näytti olleen suosituin 1960 - 1979, mutta se on silti niin harvinainen, ettei paljoa kaimoja tule vastaan, joten ei ole tarvinnut kuulla v/tuilua.
Sofia ja eihän siinä mitään jos olisimme ruotsalaisia/suomenruotsalaisia mutta savosta ollaan. Tuolloin ei Sofia Möttösiä (sukunimi vain esimerkki) vilissyt joka nurkalla. Ja koska monen, etenkin iäkkäämmän oli niin vaikea lausua nimeäni, minusta tuli sitten Sohvi ! Olen syntynyt 80-luvun alussa.
Mä olen töissä terveyskeskuksessa ja nimen perusteella luulen useasti että tulen olemaan tekemisissä vanhan mummon tai papan kanssa....siis jos en heti hoksaa syntymäaikaa katsoa. Mutta sitten sieltä tuleekin Reino-, Kerttu-, Rauno-, Olavi- tai Helena-vauva äitinsä tai isänsä kanssa. :)
Olen aivan 70-luvun alkumetrien Jenni.
Jatkuvasti joudun toistamaan kokemukseni tms koska olen myös aika nuoren näköinen. Ja koulussa opettajat aina että mikä sun nimi olikaan, Henny, Henri?
Petra on nimenomaan 70-luvun nimi!
töissä on 90-luvun Pirjo. On vissiin vaihtamassa nimeään...
Meidän koulussa oli joitan 70-luvulla syntyneitä Marja-leena, Jaana, Yngve, Sirpa. Kyllä ne silloin tuntuivat vanhanaikaisilta. 70-lukulaisena olen tuntenut Tanjoja, eikä minulla ole sellaista kokemusta että heillä menisi jotenkin huonosti?
Vierailija kirjoitti:
Korrelaatio valkoroskaisuuden ja nimessä olevan c-kirjaimen välillä on huomattava.
Vähänkö tyhmä!
Paitsi jos on vähänkin edes läheiseen naapurimaahan sukujuuria. Mitä voi olla aika monella täällä.
Voisin sanoa että nimessä oleva geminaatta on valkoroskaisuutta...
70-luvulla syntynyt Henna täällä. Muutamaan oman ikäluokkani Hennaan olen törmännyt, ei se nyt tavattoman harvinainen nimi ollut, mutta 1990-luvulla oli ihan suosituimpia tyttöjen nimiä.
On kyllä toinen nimi mutta 2000vuonna syntynyt Marjatta
Oma nimeni ei ole ollut koskaan muotinimi, mutta muista lapsuudessani, kun Jonna-nimisiä oli useita. Hanna, Saara ja Kirsi olivat suosittuja myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla syntynyt Tuula.
Tuula täälläkin. Kaimat on mummo-iässä :)
Täällä myös 70- luvulla syntynyt Tuula! Melkonen mummonimi 😅
Virpi. Ei varmaan koskaan kovin suosittu, mutta tämä tyttö on syntynyt 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvun lopussa syntynyt Petra. Lapsena en tiennyt kenestäkään samannimisestä, 80- ja 90-luvulla Petroja kastettiin vähän enemmän.
Itse taas miellän Petrat juuri sun ikäisiksi. On kyllä pelkkää mutua.
Niin minäkin. Tosin asunut Saksassa ja siellä se on vahvasti -60-luvun nimi.
Mistä ihmeestä aivojesi lonkeroista sä tällaista paskaa kaivelet? Tunnistan toki trollaustyylisi ja haluat vain tietoisesti ärsyttää, mutta aina joka välissä se jumiutuminen sinne neuvotakatkeruuteesi kuitenkin jotenki kumpuaa, eli jotain patoutumia on pakko olla, kun moinen valtiokin lakkasi olemasta jo yli neljönnesvuosisata sitten. Lienet jonkun pippuporvariperheen aivopesty tenava, jolle on joka välissä tuputettu sitä kuinka vasemmistolaiset on pohjasakkaa ja kaikki vähänkään vasemmistoa äänestäneet on jonkun sortin stalinisteja, tai ainakin kommareita.
Itse tunnen useita Tanjoja, enkä kyllä yhdenkään tiedä olevan mistään "neuvostomyönteisestä työläiskodista", mitä ihmettä nuo sitten lienevätkään. Itse olen työläiskodista, mutta en kyllä tunne ainuttakaan työläisperhettä, jotka olisivat jotenkin erityisen "neuvostomyönteisiä". Ne jotka itään päin aikoinaan syvimmin kumarsivat, olivat taistolaisia ja kepulaisia. Taistolaiset taas eivät olleet duunareita nähneetkään vaan olivat joko taiteilijoita, tai rikkaiden perheiden opiskelijanuoria, jotka olivat taistolaisessa liikkeessä kahdesta syystä: koska halusivat kapinoida ja se oli muotia.
Täytyy olla melkoisen erikoinen korvienväli ihmisellä, joka kuvittelee, että lapsille on annettu nimiä pääasiassa poliittisin perustein. Varmasti toki kaivamalla kaivaen löytyy sellaisiakin yksittäisiä hörhöjä, mutta eiköhän normaalit tervepäiset ihmiset ajattele lasta nimetessään jotain ihan muuta, kuin jotain ihmeen kansainvälisiä politiikan kiemuroita.
Mitä Iljaan tulee, niin on kyllä todella harvinainen suomalaisen pojan nimi. Niitä ei suomessa muutenkaan kovin montaa ole. Nimi sai edes jonkunlaista suosiota vasta inkeriläisten ja myöhemmin venäläisten Suomeen muuton myötä, mutta siltikään niitä ei kovin montaa Suomessa ole jotka on täällä nimensä saaneet. Tuskin ainakaan montaa suomalaisperheessä, jossa on myös Tanja niminen tyttö.
Minkähänlainen neuvostomyönteinen perhe muuten Tanja Karpelalla, tai Tanja Poutiaisella mahtoi olla ja montakohan Iljaa veljeä heillä on ;)