Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?
Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?
Kommentit (1380)
Ysärillä syntynyt Anu tässä. Ei ollut paljon kaimoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maalta kotoisin, 70-luvun lopussa syntynyt ja minulla on 40-50-luvun nimi. Niitä oli siihen aikaan meidän kulmilla aika paljonkin. Tunsin Pirjon, Ritvan, pari Riittaa, pari Aulia, monta Jaanaa ja Maaritia. Ja samanaikaisesti paljon niitä Sannoja ja Mareja ja Kirsejä ja Katjoja, jotka valtakunnan tilastoissa näkyivät.
Juuri vastikään törmäsin parikymppiseen Jaanaan ja mietin, että miltähän se nykynuorten parissa kuulostaa. Minusta se oli tätinimi jo silloin oman ikäluokkani parissa.
Minulle taas Jaana ja Maarit eivät ole samalla tavalla 40-50-lukujen nimiä kuin muut luettelemasi. Väitän jopa että Maarit oli suosituimpien nimien joukossa 70-luvulla mutta en jaksa tarkistaa vrk:sta.
Anteeksi epätarkkuuteni. Ei ollut tarkoitus väittää noita 50-luvun nimiksi. On helppo tarkistaa, että Jaana ja Maarit ovat olleet suosituimpia 60-70-luvuilla. Se tarkemmin ei VRK näitä vanhoja nimiä erittele.
Oma näppituntumani on, että kyseiset nimet olivat jo menossa pois muodista, kun 70-luvun lopussa syntyneenä aloin näistä asioista ymmärtää, mutta näissä voi olla paljonkin alueellisia eroja.
Minusta nimi on suosittu, jos sitä annetaan nimeksi. Mammoilla on näköjään omat kriteerit.
Oon Marjut ja synnyin v. 2000.
Go figure
Kohta nelikymppinen Helmi, isosiskoni on Sade :)
Maarit oli 1967 13.suosituin
70-luvulle tultaessa putosi jonnekin 30:n taakse.
Alueellisia eroja on varmasti. Mun mielestä esimerkiksi Siiri on jo pois retromuodista, mutta muuallapäin Suomea asuvan kaverin mielestä se on hittinimi.
Meillä on miehen kanssa molemmilla 50-luvun suositut nimet ja ollaan synnytty 70-luvulla. Tyyliin Pertti ja Pirjo. Joskus nuorempana tuli annettua palautetta vanhemmille, mutta eipä ole meillä kummallakaan ollut kaimoja luokalla.
Jaana oli suostuin tytön nimi vuonna 1964 :) mutta mun syntymävuonna 1974 enää 26.
terv. Jaana
70-luvulla syntynyt Anni tässä hei. Lapsena ja teininä kaikki kaimat oli mummoja, täysi-ikäisenä taas pikkutyttöjä. Toisaalta samalla luokalla oli parhaimmillaan neljä Annea, eli ihan olen ollut "erikoisesta" nimestäni iloinen.
Vierailija kirjoitti:
Päivi 30 v.
Moro kaima! t. Päivi 30v
Vierailija kirjoitti:
Minusta nimi on suosittu, jos sitä annetaan nimeksi. Mammoilla on näköjään omat kriteerit.
Vuonna 2015 suosituin poikien nimi oli Juhani ja tyttöjen nimi Maria. Onko teidän vauvakerhoissa paljon pikku Juhaneita?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tilastoista revit ettei Maarit ollut suosittu nimi 70-luvulla, jos vrk:n mukaan oli 4. suosituin?
Sijoilla 25.-38 ensimmäisenä etunimenä, ei enää lähelläkään niin suosittu kuin huippuvuosina 60-luvulla.
Täällä 18-v Tiina. Kaimat ovat keskimäärin 40,7-vuotiaita... ei ole tullut vastaan ainuttakaan saman ikäistä Tiinaa :D
Lapsena aina mietin että kunpa olisin saanut mieluummin vaikka jonkun mummonimen, kunhan olisi harvinaisempi kuin omani. Ihan "muutamaan" 80-luvulla syntyneeseen Hannaan olen itseni lisäksi törmännyt elämäni aikana.
Joo, ei kannata noita listoja katsoessa sotkea keskenään kaikkia nimiä ja kutsumanimiä, eihän nuo Mariat ja Juhanit ym. oikeasti ole kutsumaniminä yleisimpiä.
Onko sillä nimellä kauheasti väliä?
olen -75 syntynyt ja koulussa oli aina samalla luokalla useampi,anu ja anne,mutta mun mielestä Katja olisi ihan kiva nimi tytölle.
t.M
Olen 80-luvulla syntynyt Helena. Ei ollut kaimoja. Kamala mummo nimi! Päätin kun saan lapsen, hänelle ei tule mitään vanhaa nimeä tyylin Tyyne Esteri. No, Helenahan on Suomen top 3 nimissä, onko peräti sijalla 2. Marian jälkeen. Mutta en ole sitä monellakaan kutsumanimenä tavannut. Itseasiassa se on minullakin nimirimpsun 3. mutta aina on Helenaksi kutsuttu.
Kavereissa oli Tiinoja, Sannoja, Suveja, Kaisoja, Marjo ja Mervi. Ei ehkä nekään miyään nykyaikaisia kun tarkemmin miettii. Mutta kaippa niitä aikansa nimiä? En ole tarkistanut Vrk:sta.
Ensimmäisistä etunimistä puhutaan, ei toisista, josta sun tilasto, eihän Mariakaan yleinen kutsumanimenä ollut.