Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla väärän sukupolven nimi? Olet esim. 80-luvulla syntynyt Marja-Liisa tai 70-luvulla syntynyt Jessica?

Vierailija
13.09.2016 |

Siis että nimen perusteella tule mielikuva ihan eri-ikäisestä henkilöstä? Häiritseekö asia?

Kommentit (1380)

Vierailija
21/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katja oli todella suosittu nimi 70-luvun jälkipuoliskolla. Jos annat nyt syntyvälle vauvalle nimeksi Katja, hänen kaimansa ovat 40-vuotiaita. Sama kuin sinun 80-luvulla syntyneen nimi olisi Marja-Leena. Sääli lasta.

Vierailija
22/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitako tulevan Katjan äiti sitten Katjan siskoille nimeksi Minna, Sanna ja Satu? Veljet voisivat olla Jani, Sami ja Petri! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntynyt Tarja. Ei ollut kiva, kun teininä sai aina kuulla olevansa samanniminen kuin luokkakavereiden äidit. Omien lasteni nimet ovat vahvasti tätä päivää ja eri ikäluokan kaimat hautausmaalla.

Itse olen syntynyt -71 ja mulla oli monta Tarja-nimistä kaveria/tuttua. Osa oli tosin syntynyt esim. -68. Mutta yhdenkään kaverin äidin nimi ei ollut Tarja.

Vierailija
24/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maalta kotoisin, 70-luvun lopussa syntynyt ja minulla on 40-50-luvun nimi. Niitä oli siihen aikaan meidän kulmilla aika paljonkin. Tunsin Pirjon, Ritvan, pari Riittaa, pari Aulia, monta Jaanaa ja Maaritia. Ja samanaikaisesti paljon niitä Sannoja ja Mareja ja Kirsejä ja Katjoja, jotka valtakunnan tilastoissa näkyivät.

Juuri vastikään törmäsin parikymppiseen Jaanaan ja mietin, että miltähän se nykynuorten parissa kuulostaa. Minusta se oli tätinimi jo silloin oman ikäluokkani parissa.

Vierailija
25/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntynyt Tarja. Ei ollut kiva, kun teininä sai aina kuulla olevansa samanniminen kuin luokkakavereiden äidit. Omien lasteni nimet ovat vahvasti tätä päivää ja eri ikäluokan kaimat hautausmaalla.

Itse olen syntynyt -71 ja mulla oli monta Tarja-nimistä kaveria/tuttua. Osa oli tosin syntynyt esim. -68. Mutta yhdenkään kaverin äidin nimi ei ollut Tarja.

Meilläpäin Tarja tuli muotiin 50-luvulla. Kiva että muualla olisin ollut vain n. 10 vuotta ajasta jäljessä.

Vierailija
26/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan niin että maaseudulla ei 70-luvulla oltu niin nimitrendien perään vaan mieluummin annettiin tuttu perinteinen nimi? Meilläkin oli maalaiskoulussa 70-luvulla syntynyt Sirpa, Riitta ja Mauno, kun taas kaupunkilaiskaverit oli niitä tyypillisempiä Saria ja Jania.

Vierailija
27/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maalta kotoisin, 70-luvun lopussa syntynyt ja minulla on 40-50-luvun nimi. Niitä oli siihen aikaan meidän kulmilla aika paljonkin. Tunsin Pirjon, Ritvan, pari Riittaa, pari Aulia, monta Jaanaa ja Maaritia. Ja samanaikaisesti paljon niitä Sannoja ja Mareja ja Kirsejä ja Katjoja, jotka valtakunnan tilastoissa näkyivät.

Juuri vastikään törmäsin parikymppiseen Jaanaan ja mietin, että miltähän se nykynuorten parissa kuulostaa. Minusta se oli tätinimi jo silloin oman ikäluokkani parissa.

Tsekkasin väestörekisterikeskuksen sivuilta nuo Jaanan ja Maaritin. Selvästi ovat olleet 60-70-lukujen nimiä, eli ei meillä päin oltukaan niin paljon jäljessä muuta maata. T. Tuo äskeinen.

Vierailija
28/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsekkasin väestörekisterikeskuksen sivuilta nuo Jaanan ja Maaritin. Selvästi ovat olleet 60-70-lukujen nimiä, eli ei meillä päin oltukaan niin paljon jäljessä muuta maata. T. Tuo äskeinen.

Juu, suosittuja 60-luvun nimiä, 70-luvulla ei enää niinkään.

Vierailija
29/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 3-kymppinen Kaarina. Tuskin on koskaan ollut suosittu nimi, mutta en kyllä ole ketään ikäistäni tai nuorempaa Kaarinaa tavannut. Tykkään kyllä nimestä.

Mun tyttären balettiryhmässä on Kaarina 6 v. :)

Vierailija
30/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas Jaana ja Maarit eivät ole samalla tavalla 40-50-lukujen nimiä kuin muut luettelemasi. Väitän jopa että Maarit oli suosituimpien nimien joukossa 70-luvulla mutta en jaksa tarkistaa vrk:sta.

Vierailija
31/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimien kierto on jänskä juttu. Siiri ja Reino Nordin ovat hieno esimerkki siitä, kuinka välillä mennään ihan veitsenterällä eikä kuitenkaan olla noloja.

Itselläni jäivät hipsterinimet antamatta, koska suvussa on paljon r-vikaa. Sinänsä kyllä nuo täräkät 50-luvun nimet suorastaan houkuttelevat kaikkien ainojen ja emmojen ja eelien ja onnien jälkeen.

Vierailija
32/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parikymppinen Amanda. Ikäisilläni Amanda ei ole niin yleinen, mutta nyt on ihan hirveästi Amanda nimisiä vauvoja ja pikkulapsia!

Vierailija
33/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle taas Jaana ja Maarit eivät ole samalla tavalla 40-50-lukujen nimiä kuin muut luettelemasi. Väitän jopa että Maarit oli suosituimpien nimien joukossa 70-luvulla mutta en jaksa tarkistaa vrk:sta.

Ei ollut enää 70-luvulla, mutta 60-luvulla oli hyvin suosittu.

Vierailija
34/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimien kierto on jänskä juttu. Siiri ja Reino Nordin ovat hieno esimerkki siitä, kuinka välillä mennään ihan veitsenterällä eikä kuitenkaan olla noloja.

Itselläni jäivät hipsterinimet antamatta, koska suvussa on paljon r-vikaa. Sinänsä kyllä nuo täräkät 50-luvun nimet suorastaan houkuttelevat kaikkien ainojen ja emmojen ja eelien ja onnien jälkeen.

jep. Sirpa ja Jorma Nordin ei ehkä olisi yhtä kivat.

Vierailija
35/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vrk:n mukaan Maarit oli 70-luvun neljänneksi suosituin nimi Johannan, Marian ja Susannan jälkeen. Että näin.

Vierailija
36/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut enää 70-luvulla, mutta 60-luvulla oli hyvin suosittu.

Mistä alapeukku? Tuon voi tarkistaa tilastoista :) 

Vierailija
37/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, suosittuja 60-luvun nimiä, 70-luvulla ei enää niinkään.

Jänskää, kuinka nopea muodin kierto tuolloin oli. Vaikka tosiaan olin maalta kotoisin ja ulkona trendeistä, Jaana ja Maarit tuntuivat ihan selkeästi itseäni vanhempien ihmisten nimiltä. Ja tosiaan ne Pirjot ja Tuulat olivat taas ihan selkeästi eri porukkaa kuin Jaanat ja Maaritit. Eli karkeasti voisi sanoa, että joka vuosikymmenellä oli selkeästi eri muotinimet.

Ihan kuin nykyään tahti olisi jopa hidastunut. Tasan kymmenen vuotta sitten, 2006, suosituimmat etunimet olivat Aino ja Eetu. Vuosituhannen vaihteessa ykkösenä olivat Jenna ja Aleksi. Ne ehkä ovat jo pikkuisen out.

Vierailija
38/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tilastoista revit ettei Maarit ollut suosittu nimi 70-luvulla, jos vrk:n mukaan oli 4. suosituin?

Vierailija
39/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 80-luvun puolenvälin paikkeilla ja nimi on Johanna. Sukunimikin on aika yleinen eli aika kaukana ollaan uniikista lumihiutaleesta :D.

Vierailija
40/1380 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vrk:n mukaan Maarit oli 70-luvun neljänneksi suosituin nimi Johannan, Marian ja Susannan jälkeen. Että näin.

Nuo on KAIKKI annetut nimet "Tilastoissa on mukana ensimmäisten etunimien lisäksi myös muut annetut etunimet" , on suosittu toki toisena nimenä niin kuin Mariakin mutta tässä ketjussa puhutaan kutsumanimistä. Maarit oli ensimmäisten etunimien joukossa top10:ssä 60-luvulla mutta ei enää lähellä kärkeä 70-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan