Miksi pidät rättiä vaunujen kuomun suulla?
Satoi tai paistoi, niin rätti löytyy pyykkipojilla viritettynä kuomuun. Eikö vauva saa katsella sinua/maisemia vai etkö itse halua katsella vauvaa?
Yksikin mamma käy päivittäin ulkoilemassa pilttinsä kanssa. Vauva syntyi keväällä ja joka ikinen kerta, kun mammaa näen, on vauva rätin takana vaunuissa.Vauva jo puolivuotias ja varmasti on kiinnostunut muustakin, kuin kotinsa sisäpuolesta.
Kommentit (37)
Itse pidin sen vuoksi että valo ei paistanut nukkuvan lapsen silmiin. Vaunu oli käytössä vai kun lasta nukutettiin tai tarkoitus oli että lapsi nukkuu.
Mitä se sulle kuuluu? Ehkä just sen takia, että vauva halutaan pitää sun kaltaisten katseilta piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu? Ehkä just sen takia, että vauva halutaan pitää sun kaltaisten katseilta piilossa.
Vainoharhaa vähän ilmassa?
Vauvan on tarkoitus nukkua, ei katella maisemia. Nukkuminen sujuu paremmin kun häiriötekijöt ovat verhon takana, aurinko ei vilku silmiin jne.
Jos tarkoitus on, että vauva pysyy hereillä, verhoa ei tietenään käytetä.
Neuvolassa sanottiin että kyseessä järkyttävä trendi, mitä ei pitäisi tehdä, monilla aivan liian paksu rätti, jolloin happi voi loppua tai käydä vähiin kopassa 😞
Miksi ei sitten voi käyttää sellaista vaunuverhoa? Jonka saa rullattua ylös, jotta ilma kulkee, mutta estää kuitenkin auringon paistamisen silmiin?
Noita tiiviisti pyykkipojalla kiinni viritettyjä rättejä en ymmärrä!
Ap
Se on käytössä silloin, kun lapsen olisi tarkoitus nukahtaa tai se nukkuu jo. Ei tule liikaa virikkeitä vaan pystyy rauhoittumaan. Toinen syy on silmiin killittävä aurinko. Aurimkolasien ei anna olla päässä ja hattukin lähtee usein.
Suojaa myös kaupassa räkiviltä ja lääppiviltä ihmisiltä. Täällä flunssaista vauvaa hoidan, ai että harmittaa kun ei voi tuota suojaa enään pitää (jo 11kk iässä, ei nuku enään kuin harvoin rattaissa)..
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei sitten voi käyttää sellaista vaunuverhoa? Jonka saa rullattua ylös, jotta ilma kulkee, mutta estää kuitenkin auringon paistamisen silmiin?
Ap
Mä oon nähnyt lähinnä vaan harsoja eikä niitä saa pyykkipojilla millään viriteltyä niin tiiviisti, etteikö ilma pääsisi kiertämään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onneksesi sinun ei tarvitse ymmärtää, riittää kun lasten äidit ymmärtävät.
Siksi, kun se vauva nukkuu siellä vaunuissa.
Kukahan tämänkin aloituksen tekijä on? Meillä on mummolassa -60-luvun vaunut ja niissä on oikein verhot, että ei tämä nyt ihan uusi ilmiö ole, että nukkuva vauva halutaan suojata liialta valolta, katupölyltä ja katseilta, ja nukahtaessa turhilta virikkeiltä (äidin naama ym vaunuista näkyvä).
Kun ei siellä vaunussa ole mitään vauvaa. Vaunujen kanssa pääsee ilmaiseksi julkisissa ja saa muutenkin kivoja juttuja
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko koskaan käyttänyt vaunuja? Jos olisit, niin tietäisit kyllä, että ei niistä vaunuista ilmatiiviitä saa ellet muovipussin sisään teippaa. Kyllähän nyt herranjestas kankaan läpi ilma kulkee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainoharhaa vähän ilmassa?
Aika konkreettisesti koettua vainoharhaa, kun jotkut aivan oudot tunkevat kysymättä juttelemaan suoraan nukkuvalle vauvalle.
Pitäisiköhän hakeutua lääkäriin?
Meillä on sellainen Dookyn vaunuverho jonka kiinnitän kuomuun ja työntöaisaan eli ei ole suoraan kuomun peitteenä. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia nukkumisen kanssa vaikka vauva näkeekin sivuilta maailmaa. Kamalan näköistä kun tukitaan lapselta raitis ilma, pelkkä harso todellakin jo estää ilman riittävän virtauksen!
Olen kyllä työntänyt vaunuja, moniakin itse asiassa. Omia lapsia löytyy ja koskaan en ole rättejä viritellyt. Meillä riittänyt ihan vain kuomu suojaamaan auringonpaisteelta. Yksiin rattaisiin ostin aikoinaan sellaisen aurinkolipan kuomuun, kun kuomua ei saanut tarpeeksi alas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen Dookyn vaunuverho jonka kiinnitän kuomuun ja työntöaisaan eli ei ole suoraan kuomun peitteenä. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia nukkumisen kanssa vaikka vauva näkeekin sivuilta maailmaa. Kamalan näköistä kun tukitaan lapselta raitis ilma, pelkkä harso todellakin jo estää ilman riittävän virtauksen!
Kaikki dookyt mitä mä oon nähnyt, on viritetty siihen kuomuun tiukemmin kuin meidän harso ikinä. Harso on kiinni ylhäältä kahdella pyykkipojalla, joten luonnollisesti sivuilta, alta ja päältä pääsee ilma kulkemaan. Joskus alareuna on kiinni rattaan etuosassa parilla pyykkipojalla myöskin, samaan tyyliin tulee siihenkin vapaat sivukolmiot. Ja aurinkosuojana harso on taitettu puolikkaaksi, jolloin se muodostaa "lipan", jonka alta vauva näkee esteettömästi. Meidän vaunuissa on myös verkkokangas siellä kuomun takaosassa, joten tuuletuksen saa tarvittaessa toimimaan oikein hyvin.
Kun oli pieni niin pidin ettei aurinko paistanut vaunuihin. Mutta katsoin aina tarkasti että jäi ilmarakoja tai avasin kuomusta läpän mistä tuli ilmaa.
Jotkut todellakin tuppaa liikaa rättiä vaunuihin ja se voi olla vauvalle hengenvaarallista. Eilenkin näin yhdellä vaunuissa jalkapeiton tiukasti kiinni, paksun verhon edessä ja koko komeuden päälle oli vedetty vielä hyttysverkko piukasti. :(
Pidän silloin kun vauva nukkuu. Nukahtaa ja nukkuu paremmin kun vaunuissa on hämärää, eikä näe kaikkea mielenkiintoista ympärillä. Lisäksi suojaa kylmältä viimalta. Mutta kun vauva on hereillä ja käyn esim kävelyllä niin ei silloin rättiö ole edessä.