Miksi pidät rättiä vaunujen kuomun suulla?
Satoi tai paistoi, niin rätti löytyy pyykkipojilla viritettynä kuomuun. Eikö vauva saa katsella sinua/maisemia vai etkö itse halua katsella vauvaa?
Yksikin mamma käy päivittäin ulkoilemassa pilttinsä kanssa. Vauva syntyi keväällä ja joka ikinen kerta, kun mammaa näen, on vauva rätin takana vaunuissa.Vauva jo puolivuotias ja varmasti on kiinnostunut muustakin, kuin kotinsa sisäpuolesta.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä työntänyt vaunuja, moniakin itse asiassa. Omia lapsia löytyy ja koskaan en ole rättejä viritellyt. Meillä riittänyt ihan vain kuomu suojaamaan auringonpaisteelta. Yksiin rattaisiin ostin aikoinaan sellaisen aurinkolipan kuomuun, kun kuomua ei saanut tarpeeksi alas.
Ap
Meillä oli auringonvarjo.
Jos vauvalla on vaikeuksia nukahtaa, kun ympäristö on liian kiinnostava? Tai ympäristössä on liian uteliaita, jotka ei anna vauvan nukkua. Suojaa myös sateelta, auringonpaisteelta jne. Meillä oli käytössä silloin, kun vauva ei olisi malttanut millään nukkua ja aurinkosuojana, muutaman kerran kovilla pakkasilla.
Vauvan kanssa käytän jos aurinko paistaa silmiin. Kiinnitän harson niin, että vain se alaosa menee peittoon ja yläosa on vapaana. Raitis ilma kulkee eikä häikäse. Lisäksi näen vauvan osittain, en halua kääntää aisaa toisinpäin jolloin en näkisi kuin kuomun pienestä ikkunasta.
Harso suojaa myös tuulelta, tihkusateelta, liikennevaloissa seistessä takana olevan aivastuksilta ja sitä rataa.
Olen myös ihmetellyt niitä joilla on paksuhko peite kesälläkin siinä aukon edessä vielä auringonpaisteessa. Muistaa miten lapsena teltassakin oli kuuma auringonpaisteella vaikka ei mikään ilmatiivis tosiaan sekään, saati sitten että ilma kierrä vapaasti vaunuissa vauvalla. Mutta "nukkuu" vauva varmasti hyvin.
Meillä vauva aina nukkuu vaunuissa, ei se mihinkään sieltä katsele. Aika usein myös tuulee, "rätti" pitää vinkan ja lentelevät roskat pois vauvan naamalta. Kesällä se taas suojaa porottavalta auringolta. Ei ne vaunut ilmatiiviit ole.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa sanottiin että kyseessä järkyttävä trendi, mitä ei pitäisi tehdä, monilla aivan liian paksu rätti, jolloin happi voi loppua tai käydä vähiin kopassa 😞
Kiitos päivän nauruista :D
Ei kai kukaan ole noin tyhmä, että uskoo tuohon?
Taas tää sama liinahullu. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei sitten voi käyttää sellaista vaunuverhoa? Jonka saa rullattua ylös, jotta ilma kulkee, mutta estää kuitenkin auringon paistamisen silmiin?
Noita tiiviisti pyykkipojalla kiinni viritettyjä rättejä en ymmärrä!
Ap
Onneksesi sinun ei tarvitse ymmärtää, riittää kun lasten äidit ymmärtävät.
Hehehe, olipa taas typerä heitto. Täällä kolmen lapsen äiti ymmärtää hyvin ap,tä. Todellakin kyseessä on vasta viime vuosien trendi, jota en muuten kovinkaan monissa maissa ole tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei sitten voi käyttää sellaista vaunuverhoa? Jonka saa rullattua ylös, jotta ilma kulkee, mutta estää kuitenkin auringon paistamisen silmiin?
Ap
Mä oon nähnyt lähinnä vaan harsoja eikä niitä saa pyykkipojilla millään viriteltyä niin tiiviisti, etteikö ilma pääsisi kiertämään.
Meillä on vaunuissa ilmareikiä ja kuomussa iso kaistale "reikäkangasta". Jos haluaisin lapseni tukehduttaa, pitäisi vaunut kelmuttaa. En mä jaksais ja lapsikin on rakas.
Joten harso-pyykkipoika-linjalla täällä mennään kun lapsi nukkuu.
No onneksi edes jonkun neuvolassa on asiaan puututtu! Ihan järkkyä katsoa kun joillakin (ilman rasismia, mut varsinkin ulkomaalaisilla) on jopa fleecepeitto siinä kuomun edessä niin ettei löydy yhtään ilmareikää mistään :( Aivan kuin vauva ei kokonsa takia tarvitsisi lainkaan happea. Kerran jouduin sanomaan yhdelle tn. intialaiselle perheelle asiasta, kun olivat kaupassa sisällä niin että vauvan turvakaukalo oli kärryissä ja siinä päällä paksu fleecepeitto, jossa toinen puoli vielä jotain muuta tekokuitua, että tuo vauva ei kyllä pysty hengittämään tuolla. Kovasti yrittivät vängätä vastaan :( Ei se, että muutkin tekee (vähän) samalla tavoin, poista asian haitallisuutta/vaarallisuutta
Minä nautin siitä kun vauvani vielä unen mailta havahtui katsomaan minua. Hymyilin hänelle kunnes uni tuli. Silloin laitoin kuomun alemmas ettei herää heti. Vanha äitini aikanaan opetti että lapset pitäisi totuttaa nukahtamaan myös sellaisessa rauhoittamattomassa ympäristössä. Lapseni käyvätkin nätisti nukkumaan vaikka meillä olisi aikuisia vieraita istumassa iltaa. Eivät vaadi hiljaisuutta nukahtaakseen. Toisinaan pelaamme korttia aamuyöhön saakka ja lapset nukkuu sikeästi.
Minä pelkään että nämä lapset jotka nyt saavat aina rauhassa nukahtaa ilman ärsykkeitä, eivät osaakaan nukahtaa vaikkapa opiskelupaikkakunnan asuntolassa jne.
Eräs ystäväni ei koskaan voi nukkua kuin kotona juuri siksi. Hän kuuntelee outoja ääniä ulkoa, kellosta, jääkaapista, ilmastoinnista. Syyttää siitä jo edesmennyttä äitiään. Hän sai nukkua täydessä hiljaisuudessa kunnes avioitui miehensä kanssa yli kaksikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hehehe, olipa taas typerä heitto. Täällä kolmen lapsen äiti ymmärtää hyvin ap,tä. Todellakin kyseessä on vasta viime vuosien trendi, jota en muuten kovinkaan monissa maissa ole tavannut.
En tiedä muista maista, mutta jo esikoisen aikaan, 10 vuotta sitten, oli ihan yleistä laittaa harso pyykkipojilla vaunuun kiinni. Ei se mikään viime vuosien trendi ole.
Kesällä kuumana päivänä katselin kun äiti työnsi vaunuja joissa paksu fleecepeitto oli viritetty pyykkipojilla kuomun eteen. Ei näkynyt juuri ilma-aukkoja. Kuuma sillä lapsella oli ihan varmaan. Käyttäkää nyt äidit järkeä, sen jälkeen kun vauva on nukahtanut, riittää kevyt harso suojaamaan niiltä uteliailta katseilta. Itsellä kolme lasta enkä ikinä viritellyt harsoa vahvempaa rättiä vaunuihin. Hyvin meni ja vauvat nukkui sikeästi. Kukaan mene nukkuvaa vauvaa tökkimään hereille vaikka sieltä vähän pilkistääkin. Ihme hysteriaa nykyisin.
Kyllä tekee tosiaan pahaa katsoa, mustat paksut topatut vaunut ja paksu rätti siinä aukon edessä tiivisti, mahtaa siellä kesähelteellä olla mukavat lämpötilat.
Sideharsoa ei kukaan varmaan enää käytä vaan pitää olla joku designtuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei todellakaan ole mikään viime vuosien trendi. Samat viritykset on ollu käytössä jo 70-80 -luvuilla. Sen verran on eroa, että vaunuissa on nykyään tuuletusaukkoja kuomuissa.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni ei koskaan voi nukkua kuin kotona juuri siksi. Hän kuuntelee outoja ääniä ulkoa, kellosta, jääkaapista, ilmastoinnista. Syyttää siitä jo edesmennyttä äitiään. Hän sai nukkua täydessä hiljaisuudessa kunnes avioitui miehensä kanssa yli kaksikymppisenä.
Näitä ääniähän ei kuulunut kotona ennen vanhaan. Oliko sillä vauvana korvatulpat nukkuessaan?
Joo, se on hirweetä kun vauva tulee kotiin ja on täynnä silmänreikiä.