Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten iso etikettimoka on kutsua vain osa perheestä meidän häihin?

Vierailija
11.09.2016 |

Ajateltiin kutsua häihimme vain ihmiset, keistä oikeasti tykätään. Iso suku kun on niin seassa on samaan perheeseen kuuluvia jäseniä joista ei niin perusteta (uskonnolliset vakaumukset jne. ei nappaa)
Miten iso etikettimoka on kutsua vaikka samasta perheestä tyyliin siskokset mutta ei veljeä tai sitten serkuista vaan ne, keistä tykätään? Osa on tosi rasittaviakin ihmisiä, en tiedä haluanko häihini mitään negatiivisia ihmisiä pilaamaan tunnelmaa. Yksi täti on myös tosi rasittava, mutta muut äidin sisarukset on tosi kivoja ja ne ajattelin pyytää. Samoin yks serkku kännää aina häissä ja sitä en halua meidän häihin ryyppäämään booliastiaa tyhjäks.
Oletteko kutsuneet tällä taktiikalla vieraita ja miten itse ottaisitte jos teitä ei kutsuttaisi esim.serkun häihin, mutta esim. siskonne tai veljenne kutsuttaisiin niihin?
Ajateltiin myös mennä ilman aveceja, joillakin serkuilla on avopuolisoita joita ei olla edes nähty mutta haluttais silti serkku mukaan juhlaan. Onko iso moka laittaa kutsu vaan sille serkulle?
Mielipiteitä?
Häät ois ensi kesänä. <3

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan mitään hihhuleita omiin häihini kutsuisi. Jos yrittäisivät kuokkia, niin kenkää takamukseen vain jo ulko-ovella.

Miksi?? Mikä uskovassa on vikana? Mä en ainakaan tunne yhtään uskovaa, josta sen jotenkin kielteisesti näkisi ulospäin? 

Vierailija
82/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ainakaan mitään hihhuleita omiin häihini kutsuisi. Jos yrittäisivät kuokkia, niin kenkää takamukseen vain jo ulko-ovella.

Miksi?? Mikä uskovassa on vikana? Mä en ainakaan tunne yhtään uskovaa, josta sen jotenkin kielteisesti näkisi ulospäin? 

Osa sukulaisista juo liikaa ja osa ei juo ollenkaan, ilmeisesti molemmat tapaukset ap:lle vaikeita.

Meillä ei häissä ollut alkoholia ollenkaan ja mainiosti sujuivat 140 hengen häät :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheemme oli ainoa, jota ei kutsuttu serkun häihin. No ei siinä mitään, ei olla oltu tekemisissä sen jälkeen, mikä tuskin tätä serkkua haittaa. Se mitä hän ei ehkä ollut tullut ajatelleeksi, oli että muitakin sukulaisia suutahti. Siis ilman että meidät perheemme teki asiasta numeroa, minusta olisi ollut noloa mesota asiasta enkä olisi muuten mitään sanonut, mutta kun mummo kysyi millä ja milloin mennään niin oli pakko sanoa, että ei olla meno kun ei ole kutsuttu. No mummohan suuttui tästä verisesti ja pari tätiäkin aika lahkakkaasti on arvostellut päätöstä. Veikkaan että moni hoksaa että näissä "tiputetaan kaikki muut paitsi suosikkisululaiset" pois voi olla yllättäviäkin seurauksia ja välirikkoja.

Vierailija
84/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on vallan käyttöä ja nyt haet sille hyväksyntää täältä.

Voit tietysti jakaa kutsuvieraat jyviin ja akanoihin, mutta millaisen kuvan annat muille. Minusta on moukkamaista kutsua ilman puolisoa, vaikka et pitäisikään hänestä, mutta muut kutsuvieraat saattavat viihtyä keskenään.

Ja oletko varma, että valitsemasi kutsuvieraat viihtyvät toistensa seurassa.

Itse jättäisin sellaiset juhlat väliin, jos puolisoani ei saisi kutsua, sillä haluan jakaa iloni hänen kanssaan.

Haen hyväksyntää täältä, koska en löytäny naimisiin.infosta tai netistä muualtakaan kokemusta tällasesta kutsumistaktiikasta. Eikä ole oikein hääetiketti hallussa, enkä toisaalta haluis leimaantua miksikään vaan siks että omana hääpäivänä haluun olla ihanien ihmisten ympäröimänä. Onko se nyt niin väärin..?

ap

Naimisiin.info :sta olen löytänyt pitkää ja monipolvista keskustelua siitä, ketä kutsutaan häihin ja ketä ei, mikä on etikettimoka jne. Katso vähän tarkemmin keskustelufoorumin alta.

Vierailija
85/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tökeröä oli jättää minut kutsumatta siskontytön ylioppilasjuhliin. Ex-aviomies oli kuitenkin lasteni kanssa vierailulla. En tiedä ihmettelikö joku vieras tätä järjestelyä.

Toinen sukulainen kutsui 70-vuotisjuhliinsa setäni muttei tämän puolisoa. Liekö tässä törppösukulainen nro 2 vai oliko inhimillinen moka?

Valinnat ovat jokaisen oma asia, mutta valinnoilla on pitkät muistijäljet..

Ei kai ylioppilasjuhliin perinteisesti edes lähetetä kutsuja?

Riippuu varmaan paikkakunnista tms, mutta ainakin meidän suvuissa on ollut tapana laittaa ihan postin kautta kutsut. Ei siis ole myöskään tapana, että yo-kutsuilla piipahtelisivat tuttujen tutut yms. ei-niin-läheiset vieraat, vaan niihin mennään vain kutsuttuna. Mutta tapansa siis kullakin.

Vierailija
86/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos serkkuja on vaikkapa viisikymmentä, ei mielestäni tarvitse kaikkia kutsua. Mutta jos heitä on alle kymmenen, kutsuisin ehkä kaikki.

Vierailija
87/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän häät ja teillä on oikeus kutsua ketä haluat.

Todella paha mieli tosin jäi meille, joita ei kutsuttu! Eikä ollut lapsillekaan helppoa selittää miksi osa serkuksista pääsi serkkunsa häihin ja toiset ei. Nyt on jotenkin ei-toivottu olo. En ole, eikä yksi veljenikään ole ollut, tervetullut heidän lastensa ristiäisiin tms

Vierailija
88/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko tän on olla provo. Ei kai kukaan muuten tee aloitusta "kysyäkseen neuvoa" ja vängätäkseen koko ketjun ajan niitä neuvoja vastaan. Klassista, klassista.

Etkö ole koskaan elämässä tavannut ihmistä (yleensä nainen) joka vänkää koska ei kykene myöntämään olevansa väärässä? Mun yks kaveri väitti tosissaan, että hän pääsee lääkikseen jos vaan päättää ja haluaa. Ei saanut edes sairaanhoitajien lääkelaskuja läpi ja jätti sh-koulun kesken mutta ihan aidosti väitti, että jos HÄN päättää jotain hän myös saa. Yllättäen sitten ilmoitti, että ei HUVITA hakea lääkikseen. :D Kyllä näitä vänkylöitä löytyy joille yksinkertaisesti on ihan mahdotonta sellainen ajatus, että omassa ajatuksessa voisi olla jotain pielessä... Näähän on niitä jotka koulussa kiusaa muita ja sitten voitonriemuisena katsoo luokkatovereita, että huomasittekos miten nokkelasti servasin??

Sitten ne kasvaa isoksi ja tekee näitä aloituksia aaveelle.

Vierailija
89/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on vallan käyttöä ja nyt haet sille hyväksyntää täältä.

Voit tietysti jakaa kutsuvieraat jyviin ja akanoihin, mutta millaisen kuvan annat muille. Minusta on moukkamaista kutsua ilman puolisoa, vaikka et pitäisikään hänestä, mutta muut kutsuvieraat saattavat viihtyä keskenään.

Ja oletko varma, että valitsemasi kutsuvieraat viihtyvät toistensa seurassa.

Itse jättäisin sellaiset juhlat väliin, jos puolisoani ei saisi kutsua, sillä haluan jakaa iloni hänen kanssaan.

Haen hyväksyntää täältä, koska en löytäny naimisiin.infosta tai netistä muualtakaan kokemusta tällasesta kutsumistaktiikasta. Eikä ole oikein hääetiketti hallussa, enkä toisaalta haluis leimaantua miksikään vaan siks että omana hääpäivänä haluun olla ihanien ihmisten ympäröimänä. Onko se nyt niin väärin..?

ap

Naimisiin.info :sta olen löytänyt pitkää ja monipolvista keskustelua siitä, ketä kutsutaan häihin ja ketä ei, mikä on etikettimoka jne. Katso vähän tarkemmin keskustelufoorumin alta.

Näkyykö ne vaik ei ole rekisteröitynyt?

ap

Vierailija
90/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa sukulaisista juo liikaa ja osa ei juo ollenkaan, ilmeisesti molemmat tapaukset ap:lle vaikeita.

Meillä ei häissä ollut alkoholia ollenkaan ja mainiosti sujuivat 140 hengen häät :)

YKSI serkku jätettäs pois sillä perusteella että se on kännänny kaikissa sukujuhlissa niin, että lopulta sit pitää jotain noloja puheita hääparille. Eli ei alkoholin juominen ole ongelma vaan se miten sitte käyttäydytään ku ryypätään. Yks täti taas on aina naama norsunveellä ja valittaa kaikesta, niin en halua sitä sinne inisemään. Lisäks yksinkertasesti on sellasia turhia ihmisiä suvussa joiden tekemiset ei ees kiinnosta, ei oo mitään yhteistä niin en haluais niille maksella kalliita pitopalveluja. Kyllä tän ketjun perusteella nyt vois alkaa olettamaan että herneet menee nenään monella jos ei kutsuta mut sit toisaalta, ei kenenkää maailma kaadu vaik ei pääse meidän häihin ja jos kaatuu nii ei oo häävi elämä.

ap

Vierailija
91/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, saat tehdä niin kuin tahdot, mutta se voi edestä löytyä jos vaikka et niitä serkkujen avopuolisoita kutsu. Jos ei haittaa, että sinua ei kutsuta heidän häihinsä, niin siitä vaan!

Pitääkö siis kutsua etiketin mukaan häihin ne keiden häissä on itse ollut vieraana?

ap

Vierailija
92/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajateltiin kutsua häihimme vain ihmiset, keistä oikeasti tykätään. Iso suku kun on niin seassa on samaan perheeseen kuuluvia jäseniä joista ei niin perusteta (uskonnolliset vakaumukset jne. ei nappaa)

Miten iso etikettimoka on kutsua vaikka samasta perheestä tyyliin siskokset mutta ei veljeä tai sitten serkuista vaan ne, keistä tykätään? Osa on tosi rasittaviakin ihmisiä, en tiedä haluanko häihini mitään negatiivisia ihmisiä pilaamaan tunnelmaa. Yksi täti on myös tosi rasittava, mutta muut äidin sisarukset on tosi kivoja ja ne ajattelin pyytää. Samoin yks serkku kännää aina häissä ja sitä en halua meidän häihin ryyppäämään booliastiaa tyhjäks.

Oletteko kutsuneet tällä taktiikalla vieraita ja miten itse ottaisitte jos teitä ei kutsuttaisi esim.serkun häihin, mutta esim. siskonne tai veljenne kutsuttaisiin niihin?

Ajateltiin myös mennä ilman aveceja, joillakin serkuilla on avopuolisoita joita ei olla edes nähty mutta haluttais silti serkku mukaan juhlaan. Onko iso moka laittaa kutsu vaan sille serkulle?

Mielipiteitä?

Häät ois ensi kesänä. <3

Itse pitäisin linjana, että samassa taloudessa asuvat henkilöt kutsutaan kaikki. Mutta esim. omissa häissäni kutsuin esim. serkkuni, mutta en heidän alkoholisoitunutta isäänsä. Serkkuni ymmärsivät ratkaisun, tuskin eno olisi paikalle tullutkaan, mutta jos olisi, niin serkkujen juhlat olisivat menneet tämän vanhan höppänän päivystämiseen. Kaikki, jotka enoni tuntevat, ymmärsivät täysin. Eikä enoakaan haitannut. Samoin, kutsuin vain kaksi setääni. Kolmannen setäni kanssa en ole ollut tekemisissä yli 10 vuoteen ja esim. äitini ei tule hänen kanssaan toimeen. Ja nämä ihmiset ovat siis yli 70-vuotiaita, niin vieläkö pitää ajatella, että ovat samaa perhettä, kun eivät yli 50 vuoteen ole asuneet yhdessä.

Vierailija
93/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole kutsuneet mihinkään juhliimme ihmisiä, jotka eivät pidä yhteyttä. Sukulaisuus ei ole koskaan riittänyt. Itse yritimme pitää yhteyttä, mutta koska se oli yksipuolista lopetimme. Miksi näitä mihinkään juhliinkaan pitäisi kutsua? Viis etiketistä, käytännössä tuntemattomia ihmisiä en ole halunnut, jos ainoa yhteys on se, että ovat sukua. Eikä meitäkään ole kutsuttu kaikkiin ja se on, tosin emme ole kamalan innokkaita  menemään, mutta on menty jos on kutsuttu. 

Vierailija
94/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ajatuksesi, mutta varaudu siihen, että muutamat ihmiset loukkaantuvat. Meillä oli pienet häät, joten rajattiin kaikki sukulaiset pois perheenjäseniämme lukuunottamatta. Jälkikäteen sain vastaanottaa kiukkukohtauksia niiltä, jotka olisivat kokeneet oikeudekseen osallistua.

Mielestäni ei kannata rajata yhtä pois "samantasoisista" sukulaisista, koska se pistää liikaa silmään. Esim. jos kutsuu sedät ja tädit, niin sitten kutsuu ne kaikki. Jos serkkuja on suvussa paljon, niin on ymmärrettävää kutsua vain ne, kenen kanssa on tekemisissä. Kerro sitten muille jo hyvissä ajoin kovaan ääneen jokaisessa sopivassa tilanteessa, että häät ovat aika pienet ja olette valitettavasti joutuneet rajaamaan pois kutsuvieraslistaa rankalla kädellä. Voit vaikka selittää, että budjetti ei riitä, niin ehkäpä ymmärtävät.

Avecia ei tarvitse laittaa mielestäni sinkkujen kutsuihin, mutta olisi kyllä aika tökeröä olla kutsumatta jonkun pitkäaikainen elämänkumppani kun kuitenkin osan porukasta kutsut puolisoineen. Työkaverit tosin yleensä kutsutaan ilman puolisoita.

Vierailija
95/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tietenkin saat kusua häihisi ketä haluat. Mutta varaudu myös siihen, että kutsun saaneella on oikeus päättää haluaako tulla häihisi vai ei. Osa ilman avecia kutsutuista jättää varmaan tulematta, koska eivät halua tulla yksin.

Vierailija
96/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Serkuista voit kutsua ketä haluat, samoin sedistä ja tädeistä. Mutta avec on kutsuttava, jos ovat naimisissa/pitkässä avoliitossa. Tyttö/poikaystäviä ei tarvitse kutsua.

Mun mielestä serkkujen ja tätien kohdallakaan ei voi toimia aivan miten sattuu. Jos morsiamella on 12 tätiä, on ihan OK kutsua vaikkapa heistä kaksi läheisintä. Mutta ei ole. Ok kutsua 10 tätiä ja jättää kaksi ilman kutsua. Eri asia tietysti, jos henkilöillä on selkeä riita tai välirikko, mutta noi AP:n perusteluthan oli enemmän luokkaa "Sen kampaus näyttää nololta valokuvissa".

Vierailija
97/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ole kutsuneet mihinkään juhliimme ihmisiä, jotka eivät pidä yhteyttä. Sukulaisuus ei ole koskaan riittänyt. Itse yritimme pitää yhteyttä, mutta koska se oli yksipuolista lopetimme. Miksi näitä mihinkään juhliinkaan pitäisi kutsua? Viis etiketistä, käytännössä tuntemattomia ihmisiä en ole halunnut, jos ainoa yhteys on se, että ovat sukua. Eikä meitäkään ole kutsuttu kaikkiin ja se on, tosin emme ole kamalan innokkaita  menemään, mutta on menty jos on kutsuttu. 

Miten teidän yhteydenpito konkreettisesti näkyi? Minusta häät yms on just sitä varten että niissä nähdään sukua ja päivitetään kuulumisia. Ihan käsittämätöntä että kun muutenki näkee harvoin niin sitten kun rajataan pois puolet suvusta niin varmistetaan, että omiin sukulaisiin katkeaa kaikki välit. Suomalaiset on kyllä idiootteja, kreikkalaiset ja italialaiset ja espanjalaiset älyävät, että suku on tärkeä koska se on omaa verta. Tervo oli kyllä ihan oikeassa näistä autisteista.

Vierailija
98/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No keitä mun pitäisi aatella omana hääpäivänä, jos ei itseäni? Vieraitako pelkästään -- Saahan ne ilmaisen ruuan, majoituksen ja nauttia showsta,

ap

Heh?

Vierailija
99/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu kenet haluat. Mä kokisin sen tosi oudoksi jos joku sukulainen kutsuis häihin vain veljeni eikä mua, mutta meillä on pieni suku ja ollaan läheisiä. Jos taas veljeni olis tosi läheinen jonkun sukulaisen kanssa ketä itse en olis vaikka ees nähnyt moniin vuosiin niin silloin ymmärtäisin toki että hänet kutsutaan ja mua ei.

Vierailija
100/119 |
11.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsut avoliitossa eläviä, mutta et halua aveceja eli siis avopuolisoita, niin milläs aiot sen taata. Kaikille ei ehkä ole itsestään selvää, että vain kutsun kuoreen merkitty henkilö kutsutaan. Onko juhlatilan ovella kerberos karsimassa juhliin tulijoita aivan suurten julkkisten tyyliin. Kirkkoonhan saa tulla kuka vaan, vai käyttekö vihillä maistraatissa, kun tunnut olevan niin allerginen uskovaisille. Lapsellista puuhaa, sanon minä. Ainoat, joiden karsimisen jollakin tavalla ymmärrän, ovat viinan kanssa läträävät, olivatpa sukulaisia tai tuttavia. Karatkaa viettämään häänne jonnekin ulkomaille, niin nuo ongelmat poistuvat het'sillään!