Miten iso etikettimoka on kutsua vain osa perheestä meidän häihin?
Ajateltiin kutsua häihimme vain ihmiset, keistä oikeasti tykätään. Iso suku kun on niin seassa on samaan perheeseen kuuluvia jäseniä joista ei niin perusteta (uskonnolliset vakaumukset jne. ei nappaa)
Miten iso etikettimoka on kutsua vaikka samasta perheestä tyyliin siskokset mutta ei veljeä tai sitten serkuista vaan ne, keistä tykätään? Osa on tosi rasittaviakin ihmisiä, en tiedä haluanko häihini mitään negatiivisia ihmisiä pilaamaan tunnelmaa. Yksi täti on myös tosi rasittava, mutta muut äidin sisarukset on tosi kivoja ja ne ajattelin pyytää. Samoin yks serkku kännää aina häissä ja sitä en halua meidän häihin ryyppäämään booliastiaa tyhjäks.
Oletteko kutsuneet tällä taktiikalla vieraita ja miten itse ottaisitte jos teitä ei kutsuttaisi esim.serkun häihin, mutta esim. siskonne tai veljenne kutsuttaisiin niihin?
Ajateltiin myös mennä ilman aveceja, joillakin serkuilla on avopuolisoita joita ei olla edes nähty mutta haluttais silti serkku mukaan juhlaan. Onko iso moka laittaa kutsu vaan sille serkulle?
Mielipiteitä?
Häät ois ensi kesänä. <3
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Todella outoja kommentteja. Mikä pakko on saada tunkea itsensä ja oman puolisonsa joka juhliin? Häät voivat olla myös rento juhla LÄHIMMILLE, sitä koko sukua ei tarvitse kutsua.
Aloituksessahan kyseltiin just näistä serkuista ja tädeistä. Miten rentoa mahtaa olla, jos morsiamen äidin siskot kutsutaan yhtä lukuunottamatta, koska täti on kutsujan mielestä rasittava. Mahtaako kutsutta jäänyt täti tietää olevansa rasittava ja ymmärtää, ettei häntä voi sen takia kutsua. Sitten oli serkku, joka halutaan häihin, mutta ei hänen miestään, koska hääpari ei ole miekkosta tavannut. Serkku kyllä ottaa asian niin, ettei hääparia kiinnosta vähääkään tutustua hänen mieheensä, vaikka hän itse on muka parille läheinen ja pidetty.
Jee! Saatiin pitkäkestoinen ketju, kun häät vasta ensi kesänä. Muista pitää meidät ajan tasalla, miten homma etenee, ap.
Joka kerta kun luen av:lla hääkeskusteluja tulen entistä vakuuttuneemmaksi siitä etten halua minkäänlaista juhlaa. Teet niin tai näin, aina joku on väärin ja joku loukkaantuu.
Tökeröä oli jättää minut kutsumatta siskontytön ylioppilasjuhliin. Ex-aviomies oli kuitenkin lasteni kanssa vierailulla. En tiedä ihmettelikö joku vieras tätä järjestelyä.
Toinen sukulainen kutsui 70-vuotisjuhliinsa setäni muttei tämän puolisoa. Liekö tässä törppösukulainen nro 2 vai oliko inhimillinen moka?
Valinnat ovat jokaisen oma asia, mutta valinnoilla on pitkät muistijäljet..
Kyllähän se erikoiselta tuntuu, kun omat vanhemmat ja veli saavat jokainen kutsun omalla nimellään ja itse en saanut, saman katon alla kaikki silloin vielä asuttiin. Mutta jokainen tyylillään. Tietty lahjaankaan en sitten osallistunut. Ja olen kaikin tavoin yrittänyt pysytellä kaukana tämän tempun jälkeen, vaikka nämä sukulaiset lähellä asuvatkin.
Teidän häät, teidän päätös :)
En minäkään häihini kutsu ketään kenestä en perusta.
Vierailija kirjoitti:
Joka kerta kun luen av:lla hääkeskusteluja tulen entistä vakuuttuneemmaksi siitä etten halua minkäänlaista juhlaa. Teet niin tai näin, aina joku on väärin ja joku loukkaantuu.
Heh. Älä anna pelolle valtaa. Mitä pienemmät häät, sitä vähemmän etiketti vaikuttaa. Isoissa häissä etiketillä on jo aika hallitseva rooli, että kaikki sujuisi ilman suurempia kommelluksia ja jälkipuheita. Aika paljon käytännön tietoa on saatavilla netissäkin, miksei näillä keskustelupalstoillakin, jos osaa suodattaa, täällä kun jokaisen sisäinen Kaarina Suonperä haluaa saada mielipiteensä esille. Kirjallisuutta on myös tarjolla.
Tee mitäs tykkäät mut jos mä, mun äiti ja toinen sisko sais kutsun, mut yks sisko jätettäis kutsumatta niin ei mentäis ketään paikalle. Samoin jättäisin menemättä serkun häihin, johon vaan mä saisin kutsun, mutta mun mies ei. Mitä helkkarii mä siel kyttäisin yksinäni jotain morsiammen tanssiesitystä :-)) Joo todella viihdyttävää. Mielummin teen jotain kivaa yhessä mun miehen kanssa. Sä saat pitää tanssiesitykses niille ketä ei kehtaa olla tulematta. Hauskoja juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en usko että jää paskanmaku kellekään, kun panostetaan niin paljon ruokaan ja viihtyvyyteen eikä pakoteta ketään leikkimään leikkejä jne. Aiotaan myös suunnitella miehen kanssa häätanssi niin, että vaihdan pukua sellaseen ilmavaan ja esitetään tanssiesitys vieraille. En näe mitään syytä, miksi paikalla olevien vieraiden mielestä häät olis huonot.. tekeekö tää musta bridezillan, ehkä sitten joo mut ite kyllä pyrin viihdyttämään vieraitani enkä jättämään niitä oman onnensa nojaan. Aion ehkä myös ite laulaa miehelleni jonku rakkauslaulun yllätyksenä miehelleki.
ap
Siis apua tän on pakko olla vitsi tai provo :D et oo tosissas... toivottavasti. Siellä juu joku peräkylän emäntä laulamassa rakkausballadia ilmavan puvun kera upean tanssiesityksen jälkeen -- vain harvoille ja valituille vieraille. Kyllä. 😂😂🙈
??? Asutaan kylläkin ihan suurkaupungissa ja tanssipuku on ilmava, jos olet vakiotansseja esim.katsonut? Hankala tanssia koreografiaa laahuksen kanssa. Se mun laulaminen nyt on vielä auki, olen laulanut sukujuhlissa aiemmin joten ei se olis ihmeellistä, vaikka laulaisin omissa häissäni. Ihme negatiivisia ihmisiä tässä ketjussa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Teidän häät, teidän päätös :)
En minäkään häihini kutsu ketään kenestä en perusta.
No näin mäkin sen koen. :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat muutenkin vähän hankalalle morsiamelle niin eiköhän se ole sun tapauksessa ihan ok. Tuskin vieraat innosta hehkuen ja henkeä pidätellen muutenkaan paikalle ryntäävät. Teet varmasti palveluksen, kun jätät kutsumatta. :)
Nainen joka tietää mitä haluaa on kautta aikojen leimattu hankalaksi! Haters gonna hate!
ap
Mä tein noin ja myöhemmin on kaduttanut. Haluttiin mennä nopeasti naimisiin eikä ollut varaa kunnollisiin sukuhäihin, joten kutsuttiin vain 12 läheisintä, jolloin häät saatiin mahtumaan meille kotiin. Jopa neljästä sisaruksestani jätin kaksi kutsumatta, koska heillä on niin isot perheet ja pienet lapset että tiesin etteivät he varmaan haluaisi lähteä matkan päähän ja jos olisivat tulleet, vierasmäärä olisi tuplaantunut. Sukuni on hyvin hajanainen emmekä me sisaruksetkaan tapaa kaikki edes joka vuosi. Tällä hetkellä ajattelen, että toimin tökerösti. Olisi pitänyt vaan satsata enemmän, ottaa sitten vaikka pankista pieni laina. Kutsutut olisivat saaneet itse päättää, maksaako vaivan tulla vai ei.
On ihan eri asia pitää parinkymmenen henkilön häät ja kutsua vain ne lähimmät kuin 120 henkilön häät ja jättää ihmisiä ympäriltä kutsumatta.
Mut joo. Toki saa kutsua kenet haluaa, mut pitää myös pystyä kestämään seuraukset, jotka kutsumisesta/ kutsumatomuudesta seuraa. Voi olla maailman ihanin pääpäivä, mut sen jälkeen loppuikä sukujuhlissa aika ikävää..
Tällasista ne sukuriidat alkaa. Jäljet voivat jatkua sukupolvien ajan.
Vierailija kirjoitti:
On ihan eri asia pitää parinkymmenen henkilön häät ja kutsua vain ne lähimmät kuin 120 henkilön häät ja jättää ihmisiä ympäriltä kutsumatta.
Mut joo. Toki saa kutsua kenet haluaa, mut pitää myös pystyä kestämään seuraukset, jotka kutsumisesta/ kutsumatomuudesta seuraa. Voi olla maailman ihanin pääpäivä, mut sen jälkeen loppuikä sukujuhlissa aika ikävää..
Niin ja sitten kun saadaan jälkikasvua nii ollaa herne nenussa, että miksi ei se häistä pois jätetty täti edes onnitellut tai jos on läheisen hautajaiset niin taivastellaan, miksi ei addressia laitettu. Niin makaa kuin petaa.
Noh, saat tehdä niin kuin tahdot, mutta se voi edestä löytyä jos vaikka et niitä serkkujen avopuolisoita kutsu. Jos ei haittaa, että sinua ei kutsuta heidän häihinsä, niin siitä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella outoja kommentteja. Mikä pakko on saada tunkea itsensä ja oman puolisonsa joka juhliin? Häät voivat olla myös rento juhla LÄHIMMILLE, sitä koko sukua ei tarvitse kutsua.
Lähimmälle 120:lle henkilölle :D
No johonkin se raja on vedettävä. Mieluummin sellaisia ihmisiä kutsuisin vieraiksi ketkä tunnen ja joiden kanssa olen tekemisissä. Hyvä on kuitenkin varmistaa, että yksin kutsutulla on häissä seuraa. Jos hän ei tunne muita, niin silloin on kyllä suotavaa kutsua hänet avecin kera.
Jos sen rajan vetää jättämällä osan tädeistä ja osan serkusita kutsumatta, jää ap:n vanhemmille huiman kiva tehtävä kertoa kutsumatta jääneille, että ei teidän kutsu ole hukasaa, koska teitä ei ole kutsuttukaan, koska Lisbeth kutsui vain ne sukulaiset joista pitää :D
Pakko tän on olla provo. Ei kai kukaan muuten tee aloitusta "kysyäkseen neuvoa" ja vängätäkseen koko ketjun ajan niitä neuvoja vastaan. Klassista, klassista.
Vierailija kirjoitti:
Tökeröä oli jättää minut kutsumatta siskontytön ylioppilasjuhliin. Ex-aviomies oli kuitenkin lasteni kanssa vierailulla. En tiedä ihmettelikö joku vieras tätä järjestelyä.
Toinen sukulainen kutsui 70-vuotisjuhliinsa setäni muttei tämän puolisoa. Liekö tässä törppösukulainen nro 2 vai oliko inhimillinen moka?Valinnat ovat jokaisen oma asia, mutta valinnoilla on pitkät muistijäljet..
Ei kai ylioppilasjuhliin perinteisesti edes lähetetä kutsuja?
Kuulostat muutenkin vähän hankalalle morsiamelle niin eiköhän se ole sun tapauksessa ihan ok. Tuskin vieraat innosta hehkuen ja henkeä pidätellen muutenkaan paikalle ryntäävät. Teet varmasti palveluksen, kun jätät kutsumatta. :)