Miten iso etikettimoka on kutsua vain osa perheestä meidän häihin?
Ajateltiin kutsua häihimme vain ihmiset, keistä oikeasti tykätään. Iso suku kun on niin seassa on samaan perheeseen kuuluvia jäseniä joista ei niin perusteta (uskonnolliset vakaumukset jne. ei nappaa)
Miten iso etikettimoka on kutsua vaikka samasta perheestä tyyliin siskokset mutta ei veljeä tai sitten serkuista vaan ne, keistä tykätään? Osa on tosi rasittaviakin ihmisiä, en tiedä haluanko häihini mitään negatiivisia ihmisiä pilaamaan tunnelmaa. Yksi täti on myös tosi rasittava, mutta muut äidin sisarukset on tosi kivoja ja ne ajattelin pyytää. Samoin yks serkku kännää aina häissä ja sitä en halua meidän häihin ryyppäämään booliastiaa tyhjäks.
Oletteko kutsuneet tällä taktiikalla vieraita ja miten itse ottaisitte jos teitä ei kutsuttaisi esim.serkun häihin, mutta esim. siskonne tai veljenne kutsuttaisiin niihin?
Ajateltiin myös mennä ilman aveceja, joillakin serkuilla on avopuolisoita joita ei olla edes nähty mutta haluttais silti serkku mukaan juhlaan. Onko iso moka laittaa kutsu vaan sille serkulle?
Mielipiteitä?
Häät ois ensi kesänä. <3
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Iso moka. Tässä näkyy, että ajattelette vain itseänne, ette vieraitanne. Juhlat järjestetään hääparin kunniaksi mutta vieraille, omaa unelmapäivää voi viettää milloin vain kahdestaan.
Ajatteletko, miltä tuosta kutsutusta serkusta tuntuu? Vaarassa eivät ole vain sinun välisi sukulaisiin joita et kutsunut, vaan asetat kutsutut kiusalliseen valintatilanteeseen. Hänestä saattaa tuntua pahalta osallistua, jos veljeä/siskoa ei ole kutsuttu. Tilanne saattaa olla eri, jos toisen kanssa ollaan paljon tekemisissä ja toisen ei ollenkaan. Silloin voi käyttää tilanteessa harkintaa.
Ilman avopuolisoa kutsuminen on vielä pahempi moka. Etkö halua, että vieraallasi on juhlissa luonteva ja tervetullut olo? Mitä hän vastaa, kun muut kyselevät, missä Pekka/Liisa on? Kiva sanoa, että ei kutsuttu. Irvokasta järjestää rakkauden juhla, johon vieraat eivät voi osallistua rakkaansa kanssa.
Jos vieraittesi viihtyvyys ei merkitse sinulle mitään, suosittelen ettet järjestä juhlaa ollenkaan. Käyttäkää rahat vaikka häämatkaan, siellä voitte tehdä mitä haluatte, eikä tarvitse ottaa muita huomioon.
No keitä mun pitäisi aatella omana hääpäivänä, jos ei itseäni? Vieraitako pelkästään ja sitä, haluaako serkku istua vastapäätä mun veljeä vai kenties muualla. Ihan liikaa stressiä muutenki, niin sitten vielä häävieraiden viihtyvyys yksitellen pitäisi huomioida. Saahan ne ilmaisen ruuan, majoituksen ja nauttia showsta, koska meillä on aikomus viihdyttää vieraita livebändillä. Jokaiselle vieraalla on myös lahja, en halua antaa lahjaa kellekään kenestä en tykkää.
ap
Mä en ainakaan mitään hihhuleita omiin häihini kutsuisi. Jos yrittäisivät kuokkia, niin kenkää takamukseen vain jo ulko-ovella.
No jos on pienet häät ja on vaikka 2 serkkua. Toisen serkun kanssa nähdään usein ja on hyvät välit ja toista serkkua ei ole nähty 20 vuoteen. Niin tuskin on iso moka olla kutsumatta tuota tuntematonta serkkua.
En muutenkaan koskaan kysyisi keneltäkään lupaa saako kutsua tai olla kutsumatta. Olen aikuinen ihminen ja en ole holhouksen alainen niin saan tehdä itse päätökseni.
Tosin häissä ei päätetä yksin vaan morsian ja sulhanen yhdessä päättää kutsut.
Mä en ajatellut kutsua ketään, mennään kahdestaan maistraatissa naimisiin. Liian sekavaa miettiä ketä kaikkia sinne pitäs pyytää ympäri Suomea eikä rahaakaan ole. Avioliitto on meidän kahden välinen sopimus, sukulaisia voi nähdä sitten toiste.
Vierailija kirjoitti:
No jos on pienet häät ja on vaikka 2 serkkua. Toisen serkun kanssa nähdään usein ja on hyvät välit ja toista serkkua ei ole nähty 20 vuoteen. Niin tuskin on iso moka olla kutsumatta tuota tuntematonta serkkua.
En muutenkaan koskaan kysyisi keneltäkään lupaa saako kutsua tai olla kutsumatta. Olen aikuinen ihminen ja en ole holhouksen alainen niin saan tehdä itse päätökseni.
On tulossa noin 120 vierasta, ehkä. Keskikokoiset häät? Hääpaikka on kartano, ei varsinaisesti ole rajoitettu vieraiden määrää talon toimesta. Hääpaikalla on mahdollista yöpyä. Mä tein alotuksen siksi koska mietin, että voiko tästä nyt syttyä joku sota suvussa, onko kokemuksia? Meidän suvussa ei ole ollut häitä paljoa ja ne mitä on ollut on pitäny sisällään kyllä aika vakiopossen.
ap
Minusta se on vallan käyttöä ja nyt haet sille hyväksyntää täältä.
Voit tietysti jakaa kutsuvieraat jyviin ja akanoihin, mutta millaisen kuvan annat muille. Minusta on moukkamaista kutsua ilman puolisoa, vaikka et pitäisikään hänestä, mutta muut kutsuvieraat saattavat viihtyä keskenään.
Ja oletko varma, että valitsemasi kutsuvieraat viihtyvät toistensa seurassa.
Itse jättäisin sellaiset juhlat väliin, jos puolisoani ei saisi kutsua, sillä haluan jakaa iloni hänen kanssaan.
Minusta on paha moka alkaa valikoida samasta sisarusjoukosta pois niitä joista ei niin tykkää.
Tämä. Eihän vihkipari häissä käytännössä edes ehdi seurustella vieraiden kanssa, joten miksi haluaisitte tällaisella valikoinnilla aiheuttaa pitkäkestoisia ongelmia? Kutsumatta jääneelle sisarukselle jää väistämättä vahva muistijälki, että te aktiivisesti halusitte jättää juuri hänet ulkopuolelle. Kun nyt sukulaisistaan on melko vaikea päästä kokonaan eroon, niin yhteisiä tulevia vuosikymmeniä ajatellen kannattaa miettiä mielihalujaan pidemmälle.
Itse olin tällaisessa tilanteessa. Kyseessä pikkuserkkuni häät ja veljeni kumppanineen oli kutsuttu ja samoin omat vanhempani muttei minua.
Ymmärrän toisaalta tilanteen, koska vanhempani olivat suhteellisen läheisiä pikkuserkuni vanhempien kanssa ja veljeni kanssa he olivat tekemisissä silloin tällöin. Ymmärrän siis tilanteen, että halutaan pitää vain ns. niille lähimmille mutta kyllä se silti loukkasi, että sisarukseni kumppani oli kuitenkin kutsuttu, jonka tämä pikkuserkku oli nähnyt ehkä kerran mutta ei kuitenkaan minua.
Siis tottakai avecit kutsutaan mutta noin niin kuin ajatuksen tasolla, että olisiko se yksi lisäihminen nyt ollut niin hirveää, jos kerran "tuntemattomiakin" kutsutaan. Itse siis en ikinä mitenkään erityisemmin ole tämän pikkuserkun kanssa ollut tekemisissä, lähinnä lapsuudessa heidän perheensä kanssa.
Itsellä on sen verran pieni suku, että häihin kutsuisin kyllä kaikki enkä alkaisi valikoimaan perheestä henkilöitä pois. Jos taas haluaisin vain lähimmät paikalla niin kutsuisin reilusti vain lähimmät ihmiset. Mielestäni tollainen tiettyjen henkilöiden poisjättäminen on hieman tökeröä.
On etikettimoka, mutta onko etiketillä nyt niin väliä? Onhan tilinumero kutsukortissakin etikettimoka.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on vallan käyttöä ja nyt haet sille hyväksyntää täältä.
Voit tietysti jakaa kutsuvieraat jyviin ja akanoihin, mutta millaisen kuvan annat muille. Minusta on moukkamaista kutsua ilman puolisoa, vaikka et pitäisikään hänestä, mutta muut kutsuvieraat saattavat viihtyä keskenään.
Ja oletko varma, että valitsemasi kutsuvieraat viihtyvät toistensa seurassa.
Itse jättäisin sellaiset juhlat väliin, jos puolisoani ei saisi kutsua, sillä haluan jakaa iloni hänen kanssaan.
Haen hyväksyntää täältä, koska en löytäny naimisiin.infosta tai netistä muualtakaan kokemusta tällasesta kutsumistaktiikasta. Eikä ole oikein hääetiketti hallussa, enkä toisaalta haluis leimaantua miksikään vaan siks että omana hääpäivänä haluun olla ihanien ihmisten ympäröimänä. Onko se nyt niin väärin..?
ap
Eihän kukaan loukkaannu siitäkään, ettei saa kutsua presidentin itsenäisyyspäivänjuhliin linnaan? Miksipä sitten jotkut randomhäät aiheuttaisi polemiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tulossa noin 120 vierasta, ehkä. Keskikokoiset häät? Hääpaikka on kartano, ei varsinaisesti ole rajoitettu vieraiden määrää talon toimesta. Hääpaikalla on mahdollista yöpyä. Mä tein alotuksen siksi koska mietin, että voiko tästä nyt syttyä joku sota suvussa, onko kokemuksia? Meidän suvussa ei ole ollut häitä paljoa ja ne mitä on ollut on pitäny sisällään kyllä aika vakiopossen.
ap
Meillä oli 140 hengen häät, mukana myös lapsivieraita. Hääpäivä on niin vauhdikas ettet ehdi edes huomata kaikkia vieraita erikseen.
Mulle ei tullut kutsua tätini häihin, muille sukulaisille kyllä...en voi väittää että ollaan läheisiä. Nähdään sukujuhlissa mutta ei muuten. En siis hirveästi pahastunut tästä mutta muut sukulaiset kyllä, täti sai vähän palautetta :D
Just. Tällainen suuri rakkauden juhla on juuri sopiva areena erotella jyvät akanoista. Sinut kutsutaan mutta sinua ei, koska me ei tykätä susta. Sä voit tulla, mutta älä ota sitä paskiaismuijaasi mukaan, sun ei tarvi tulla, koska elämänkatsomuksesi on väärä, teidän perheestä voi tulla se ja se, muut jääkööt kotiin. Kun me halutaan meidän häihin harmooninen tunnelma.
Ihan tosissaanko AP tätä ihmettelee, vai onko häät Porvoossa?
Vierailija kirjoitti:
Av:lla kyllä on mutta oikeassa elämässä tuota ei ole näkynyt tapahtuvan. Jos häihin on kutsuttu tätejä ja serkkuja niin kyllä ne on kutsuttu sitten kaikki, piti niistä ihan kauheasti tai ei.
Jos ei yksinkertaisesti tykkää jostain ihmisestä niin pitääkö se kutsua vaan siksi, ettei sille tuu paha mieli?
Vierailija kirjoitti:
Just. Tällainen suuri rakkauden juhla on juuri sopiva areena erotella jyvät akanoista. Sinut kutsutaan mutta sinua ei, koska me ei tykätä susta. Sä voit tulla, mutta älä ota sitä paskiaismuijaasi mukaan, sun ei tarvi tulla, koska elämänkatsomuksesi on väärä, teidän perheestä voi tulla se ja se, muut jääkööt kotiin. Kun me halutaan meidän häihin harmooninen tunnelma.
Ihan tosissaanko AP tätä ihmettelee, vai onko häät Porvoossa?
Onko sinusta outoa, että ihminen miettii keitä se haluaa häihin? En mä nyt tietentahtoen halua ketään loukata, siksi tän aloituksen tein. Näyttää siltä että aika monen mielestä se on törkeää ja moukkamaista jos jätän osan saman perheen jäsenistä kutsumatta. Siks mä alotuksen teinkin, mutta yllätti ehkä se että niin moni on sitä mieltä, että häihinsä saa itse valita vieraat!
ap
Kannattaisko vaan mennä maistraattiin kahden kesken ja unohtaa koko juhlat. Olet huolissasi juoposta serkusta ja kiellät joiltakin puolisoiden tulemisen. Tolla diktaattorimaisella käytökselläsi saat vaan todella paskat juhlat aikaseksi joista kukaan ei loppujen lopuksi nauti. Jää vieraille paskan maku suuhun noista kemuista. Olisiko sulle ok, että tuleva aviomiehesi saa kutsun esim sukulaisensa häihin, mutta sä et ole tarvetullut? Meneekö miehesi silti? Taidat olla aika bridezilla.
Hääpari saa itse päättää, ketä kutsuu ja ketä ei. Siinä olen samaa mieltä, että perheestä ei lähtökohtaisesti vain osaa, mutta tämäkään ei ole kiveen kirjoitettua. Esim. työkaverin voi ihan hyvin kutsua yksin (jos häihin tulossa edes yksi toinen työkaveri = seuraa toisilleen), tai aikuisista serkuista voi kutsua sen jonka kanssa on tekemisissä, tällöin suotavaa laittaa avecillinen kutsu. Meidän häihin ei todellakaan kutsuta kuin muutama (teini-ikäinen) serkku vanhempineen miehen puolelta ja pari serkkua minun puoleltani, he ovat aikuisia ja kutsut ovat +avec, mutta ilman lapsia. Näin siksi, että serkkujen lapsia en ole koskaan edes tavannut, ja muutenkin haluan pitää lapsimäärän häissämme ihan minimissä. Lisäksi päädyimme kutsumaan vain pari läheisintä serkkua, koska minulla on serkkuja yli 30, osa on minua 20 vuotta vanhempia ja enkä heitä oikeastaan edes tunne. Tädeistä kutsun vain yhden äitini puolelta, koska vanhempien sisaruksia on 13, enkä ole heidänkään kanssa juuri missään tekemisissä. Heidän puolisot mukaan lukien vieraiden määrä nousisi liian suureksi. Emme halua häihimme kuin läheisimmät sukulaiset ja ystävät.
Ja minua ei kiinnosta/haittaa jos en joskus tulevaisuudessa saa mahdollisia suruvalitteluja kaukaiselta tädiltä tai serkulta. Muita sukujuhlia (syntymäpäiviä jne.) tulee kyllä, ja niissä näemme näitä etäisiä sukulaisia. En koe, että minun tehtäväni olisi ruokkia valtava suku vain siksi että menen naimisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko vaan mennä maistraattiin kahden kesken ja unohtaa koko juhlat. Olet huolissasi juoposta serkusta ja kiellät joiltakin puolisoiden tulemisen. Tolla diktaattorimaisella käytökselläsi saat vaan todella paskat juhlat aikaseksi joista kukaan ei loppujen lopuksi nauti. Jää vieraille paskan maku suuhun noista kemuista. Olisiko sulle ok, että tuleva aviomiehesi saa kutsun esim sukulaisensa häihin, mutta sä et ole tarvetullut? Meneekö miehesi silti? Taidat olla aika bridezilla.
No en usko että jää paskanmaku kellekään, kun panostetaan niin paljon ruokaan ja viihtyvyyteen eikä pakoteta ketään leikkimään leikkejä jne. Aiotaan myös suunnitella miehen kanssa häätanssi niin, että vaihdan pukua sellaseen ilmavaan ja esitetään tanssiesitys vieraille. En näe mitään syytä, miksi paikalla olevien vieraiden mielestä häät olis huonot.. tekeekö tää musta bridezillan, ehkä sitten joo mut ite kyllä pyrin viihdyttämään vieraitani enkä jättämään niitä oman onnensa nojaan. Aion ehkä myös ite laulaa miehelleni jonku rakkauslaulun yllätyksenä miehelleki.
ap
Kokeile vaikutusta, kun kerrot että olet kutsunut vain ne vieraat joista pidät :)
Voit kokeilla myös verisiota, jossa olet kutsunut vain pieniruokaiset ihmiset, jotta varasi riittävät tarjoiluun.