Nyt se on todistettu, että työttömät eivät edes halua työllistyä!
Nyt alkaa olla selvää, että työttömyys johtuu pääosin siitä, että työttömät eivät edes halua työllistyä. Työttömät vetoavat siihen, että kun yhteen työpaikkaan on vaikka kuinka paljon hakemuksia, niin siksi on vaikeaa saada töitä. Onko se paljon, jos työpaikkaan tullut vain 3 hakemusta?
http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2016091122294869_tb.shtml
Kyllä on liian hyvät etuudet työttömillä, kun on varaa kieltäytyä työpaikoista. Kyllä on vähennettävä työttömien etuuksia heti ja reilusti niin alkaa työt kelpaamaan.
Kommentit (52)
Pirkanmaata vielä? Oikein työttömyyspesäke! Nyt en jaksa uskoa, että tuo juttu olisi totta. Tietysti on mahdollista, että kirvesmiesten työllisyys on tällä hetkellä niin hyvää, että nuo kaksi tulematta jättänyttäkin on saanut paremman duunin jostain. Kirvesmiesten työ on pätkissä, siinä pitää ottaa se, josta saa parhaan liksan, kun sitten taas töitä ei välttämättä ole. Sinänsä en hyväksy ko. toimintaa, ilmoittaminen on minimi, jos peruu työn. Ihan kannattaisi miettiä tulevaisuuttaankin, ettei polta siltoja mihinkään.
Ja siitäpä mieleen, että mun mies on 49-vuotias, asutaan Tampereella ja ei pääse mihinkään töihin! Kiva, kun soittaa, niin puhelimessa ollaan hirveän kiinnostuneita, mutta hakemuksen jälkeen alkaa syvä hiljaisuus. Ikä? Miehessä ei ole mitään vikaa, reipas, urheilullinen ja täysin terve. Pärjää nuoremmilleen kaikessa duunissa erinomaisesti, eikä tavoittele kuuta taivaalta. Ei edes 4kk:n pätkään pääse, vaikka olisi kokenein, osaavin ja suositukset kunnossa. Ja jos kävisi ilmi, että on rehju, surkea ja vanha, niin kysehän on määräaikaisesta pestistä vuokrafirman kautta. Eikä pyydä edes iso palkkaa. Jopa 10 Euroa/h olisi valmis töihin, mutta kun sitäkään ei saa. Ilmaisharjoitteluun pääsi ja sai isot kiitokset + pomot lupasi suositella. Ei sekään auttanut.
Meistähän ihan jokainen voi hakea kirvesmiehen paikkaa ja olisi ihan pätevä siinä työssä?
Sitä kyllä ihmettelen, miksi ne kaksi palkattua eivät saapuneet töihin.
Rakennusalalla on kyllä paljon kyseenalaisia firmoja, jotka lupaavat työntekijöilleen kuun taivaalta, mutta totuus onkin toinen. Ovat siis huonossa maineessa.
Uutisissa kuulin, että rakennusala on vilkastumassa. Saikohan ne palkatut kuitenkin töitä omalta paikkakunnalta. Tökeröä oli kyllä jättää ilmoittamatta.
Työnantaja vaati viiden vuoden työkokemusta. Miksei vastavalmistuneet kelvanneet? Eihän sitä työkokemusta tule, jos ei pääse töihin. Työnantajien pitäisi käyttää oppisopimustakin enemmän, halukkaita kyllä olisi.
Rakennusala on muutenkin niin suhdanneherkkä ala, että osa ei jaksa pätkätyöllisyyttä vuosikymmeniä.
Iltalehden paskaa, millä yrittävät jälleen saada työttömät huonoon valoon. Niistä 200 000 työttömästä kun tuskin jokaisella on kirvesmiehen koulutusta, ja vielä kokemusta alalta. :D Mutta ehdottomastihan tämä silti tarkoittaa, että kukaan parista sadasta tuhannesta työttömästä ei halua töihin...
Kirvesmiehet/timpurit=Kaikki Suomen työttömät? Mä taas sanoisin, että tuossa ryhmässä, plus maalarit, on iso joukko syrjäytyneitä alkoholisteja, vaikkakin erittäin ammattitaitoista porukkaa. Mieluummin tissutellaan, kuin mennään hoitoon ja sitä kautta kenties töihin. Monia hävettää ja itsetunto mennyt perheen ja kodin myötä.
Eli joku random pikkuyritys ei löytänyt sopivaa rakennusduunaria kesken kesän (sesonki) niin suomen kaikki työttömät ovat työhaluttomia paskoja?
Omalla alallani ei ole pulaa hakijoista vaan siitä että yksikään hakija ei kelpaa firmoille kun pitäisi olla just heidän systeemiensä koulutus ja 5-10v kokemus ja sitoutuminen ja hyvä tyyppi (ekstrovertti) ja mielellään liki ilmainen kun hommaan soveltuu parhaiten introvertti joka on luonnostaan surkea työnhaussa ja sitä seuraavissa haastatteluissa.
Tuossa jutussa minua vaivaa tiettyjen faktojen kuten mm. palkkaus, työsopimus sisällöltään puuttuminen. Ei sillä, eipä sillä minulle olisi merkitystä. - En ole koskaan edes kirvestä kädessä pitänyt. Joskus jonkun mökillä olen sellaisen nähnyt.
Vai olisiko isompi ongelma että työpaikkoja ei vaan ole. Rakennustyömaillekin otetaan halvempaa työvoimaa Virosta, Puolasta yms.
Pieni- ja keskituloisilla suomalaisilla ei ole enää varaa ostaa palveluita. Hiukset leikataan itse, valokuvat otetaan itse, kynnet, jalat, kasvot hoidetaan itse kun ei ole varaa käydä ammattilaisella. Tästä syystä kampaamoja, valokuvausliikkeitä yms joudutaan sulkemaan. Näin esimerkkinä.
Jos hallituksella olisi yhtään järkeä päässä niin veroja kevennettäisiin että kansalla olisi varaa ostaa palveluita ja yrityksiä kannattaisi taas perustaa ihmisiä työllistämään.
Mä voisin tulla kirvesmieheksi. Olen kyllä ihan käsi käytännön jutuissa ja tutkinto on IT-alalta, mutta mikäs siinä jos opettavat
Olikohan palkkatarjous peräti 8,6 euroa viiden vuoden kokemusvaatimuksen jälkeen?
Iltalehti harjoittaa törkeää rasismia ja yleistämistä työttömiä kohtaan. :(
Ja sitten se tarinan toinen puoli, kiitos. En tiedä muista, mutta minä en ihan purematta niele tätä esitystä.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/rakennusalalla-tyottomyys-on-yha-yli-…
Ja sitä paitsi työttömiä on paljon enemmän kuin 200 000, työtä etsii 600 000 ihmistä kun lasketaan kaikki mukaan. Joten en usko että normaali firma joka tekee oikein työhönottovideon ja kaikki, ei saisi kuin 3 hakemusta. Jotain vikaa täytyy tuossa firmassa olla, ja pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Kirvesmiehet/timpurit=Kaikki Suomen työttömät? Mä taas sanoisin, että tuossa ryhmässä, plus maalarit, on iso joukko syrjäytyneitä alkoholisteja, vaikkakin erittäin ammattitaitoista porukkaa. Mieluummin tissutellaan, kuin mennään hoitoon ja sitä kautta kenties töihin. Monia hävettää ja itsetunto mennyt perheen ja kodin myötä.
Tiedän myös paljon hyviä kirvesmiehiä, jotka ovat vain harvemmin selvinpäin. Kannattaisi yritystenkin verkostoitua ja luoda suhteita, että saisivat hyvää työvoimaa kunnollisiksi tunnetuista ihmisistä. Turha sitä on lehdissä valittaa, jos ei suhteita ole.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jutussa minua vaivaa tiettyjen faktojen kuten mm. palkkaus, työsopimus sisällöltään puuttuminen. Ei sillä, eipä sillä minulle olisi merkitystä. - En ole koskaan edes kirvestä kädessä pitänyt. Joskus jonkun mökillä olen sellaisen nähnyt.
Vaatimuksena oma auto ja omat työkalut, ehkäpä.
Kirvesmiehillä kyllä riittää töitä ja siksi niitä hakemuksia ei paljoa tule yhteen paikkaan. Tästä kertoo jo se että tarjotaan tessin ylittävää palkkaa.
Ongelmana on se, että kaikki 5v vuoden työkokemusta hankkineet, joustavat ja yritteliäät on jo töissä, joista saa parempaa palkkaa. Tuokin yritys saisi välittömästi muutaman sata hakemusta, jos hakisi alasta kiinnostunutta koulutuksen hankkinutta aloittelijaa oppimaan työtä TESsin mukaisella palkalla.
Suomessa työ ja tekijät ei kohtaa siksi, että työnantajien oletuksena on saada valmis osaaja työhön kuin työhön sen sijaan, että ymmärrettäisiin, että osaajat pitää kouluttaa itse.
Tiedän rakennusalan firman, joka palkkaa vain suoraa koulusta (toki siinä voi välissä olla armeija tms.), mutta ei edes oleta, että saa osaajan. Nämä sitten opetetaan sen firman tavoille ja laadulle (korkea!), joten saadaan juuri sellaista porukkaa kuin halutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vai olisiko isompi ongelma että työpaikkoja ei vaan ole. Rakennustyömaillekin otetaan halvempaa työvoimaa Virosta, Puolasta yms.
Pieni- ja keskituloisilla suomalaisilla ei ole enää varaa ostaa palveluita. Hiukset leikataan itse, valokuvat otetaan itse, kynnet, jalat, kasvot hoidetaan itse kun ei ole varaa käydä ammattilaisella. Tästä syystä kampaamoja, valokuvausliikkeitä yms joudutaan sulkemaan. Näin esimerkkinä.
Jos hallituksella olisi yhtään järkeä päässä niin veroja kevennettäisiin että kansalla olisi varaa ostaa palveluita ja yrityksiä kannattaisi taas perustaa ihmisiä työllistämään.
Eikös näiltä parturikampaamo-yrittäjiltä laskettu ihan kivasti alvia muutama vuosi sitten, jotta ne saisivat hintojen alennuksen myötä asiakkaita/rekrytoisivat alalle työntekijöitä? Ja mitä tapahtuikaan? Palvelujen hinnat jopa nousivat, eikä kukaan työllistynyt sen enempää, koska rahulit meni omaan ahnaaseen pikku taskuun. Ei auta porkkana, kun keppiä persiille vaan näköjään.
Kivasti taas syyllistetään kaikki työttömät. Itse ole jo toista vuotta työttömänä. Ystäväpiirissäni on myös työttömäksi jääneitä.
Kyllä mä olen sitä mieltä, että suurinosa työttömistä olisi valmis aloittamaan heti työt kunhan kaikki perusasiat ovat kunnossa. Esim palkka ja työehdot.
Miksi alistua porvarin orjaksi suurpääoman palvelukseen?