Miksi yli 40v naisille tehdään hedelmöityshoitoja?
Vasta kuulin tuttavaltani, että yrittää _esikoistaan_ jo nelikymppiset vietettyään ja kun ei ole tullut raskaaksi, niin käyvät hoidoissa miehensä kanssa. Eikä ne hoidotkaan (ivf) ole tärpänneet, niin nyt jo ainakin yksi ekojen viikkojen "km" takana. Miehessä ei kuulemma mitään vikaa, vika lienee naisen vanhuus? Eikö se ole ihan luonnollista, etteivät pian mummoikäiset enää lisäänny?
Miten on edes laillista tai eettisesti sopivaa yrittää lasta noin vanhalle naiselle, jonka keho ei enää luonnostaan tule raskaaksi? Ties miten tuollainen äidin ikä ja ylipäätään hoitojen vaikutus näkyvät lapsessa, jos sellainen nyt saataisiin aikaan keinotekoisesti. Eikö tähän ole mitään ikärajoja?
Kommentit (68)
Eikös se ole niin, että suunnilleen puolet lapsettomuuden syistä johtuu miehestä? Silti niitäkin pariskuntia hoidetaan. Luonnonkansojen keskuudessa on ihan normaalia, että yli viisikymppiset, jopa kuusikymppiset naiset saavat lapsia. Meidän länsimaalaisten elämäntavat vain ovat niin huonot (liikaa stressiä, huonoa ruokaa, tupakkaa, alkoholia, istuva elämäntapa, liikaa ruokaa..), että elimistö kärsii ja hedelmällisyys heikkenee ja vaihdevuodet tulevat etuajassa niin naisille kuin miehillekin.
Miten niin nelikymppinen on mummoiässä? Kouvolassa ehkä. Pääkaupunkiseudulla akateemisesti koulutettujen ensisynnyttäjien keski-ikä on ollut jatkuvasti nousussa, tällä hetkellä taitaa olla 30v. Vaihdevuodet tulee keskimäärin 52v iässä ja vuosittain suomessa syntyy luomulapsi viisikymppiselle synnyttäjälle. Iäkkäämmät vanhemmat monesti pystyvät tarjoamaan taloudellisesti turvatumman kodin kuin kaksikymppiset.
Kolmannes lapsettomuusesta johtuu miehistä, kolmannes naisista ja kolmanneksessa tapauksista syy jää selvittämättä.
Vielä haluaisin nähdä aapeelta linkin, jossa kerrotaan mitä haittoja hedelmöityshoidoista on lapselle? Ai niin, ei mitään, koska tämähän olikin provo.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei ole mitään väliä lapsella tai miten lapsen terveyteen vaikuttaa esim juuri nuo ikääntymisen tai hoitojen haitat? Sehän on biologinen tosiasia, että naisen hedelmällisyys laskee jo kolmenkympin jälkeen, saati sitten kymmenen vuotta siitä.
Onko teillä linkata tutkimusta siitä, että yli nelikymppisten synnyttäjien lapset olisivat tasan yhtä terveitä, kuin esim. alle 30-vuotiaiden lapset? Siis ei mitään kohonnutta vammaisuusriskiä?? Saanko linkin tähän ilmeisen uuteen tutkimustietoon?
Valitettavasti minulla ei sellaista linkkiä tai tutkimustulosta ole, mutta voin kertoa, että itse sain toisen lapseni 42-vuotiaana ja hänestä kasvoi normaali, hyvin koulussa menestyvä ja sosiaalinen poika. Olisiko pitänyt tehdä abortti, vai mihin pyrit tällä mustavalkoisella, ahdasmielisellä ja syyllistävällä mielipiteelläsi?
Mä olen kuullut että aikaisemmin lapsia saanut nainen ja häntä nuorempi mies saa lapsia aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti en haluaisi uutta raskautta enää yli 35 vuotiaana mutta en nyt suorilta käsin lähde vanhoja äitejä arvostelemaan. Kunhan riskit tiedostaa, sekä itselleen että mahdollisesti syntyvälle lapselleen.
Kyllä, mutta myös nuorempien synnyttäjien tulisi aina tiedostaa riskit sekä itselleen että mahdollisesti syntyvälle lapselleen. Nuorenkin äidin lapsesta voi tulla vammainen tai huonosti elämässään menestyvä. Lapsen hankkiminen on aina itsekäs valinta.
Luonnonkansat ei todellakaan saa lapsia viisikymppinen. On harvinaista, että yli 45-vuotiaat saa lapsia omin munasoluin. Luovutetuilla soluissa onnistuu toki vaikka yli vaihdevuosienkin.
Niin, mun mielestä se 40 alkaa olla yläikäraja lapsenteolle. Mun mielestä on yli-itsekästä tehdä lapsia liian nuorena tai liian vanhana. Jos saat lapsen 40-vuotiaana, olet 60-vuotias, kun lapsesi on 20. Näetkö enää lapsenlapsiasi? Miltä tuntuu menettää vanhemmat nuorena? Hoivata ikääntyvää äitiä pikkulapsiaikana yms... miettikääpä näitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mun mielestä se 40 alkaa olla yläikäraja lapsenteolle. Mun mielestä on yli-itsekästä tehdä lapsia liian nuorena tai liian vanhana. Jos saat lapsen 40-vuotiaana, olet 60-vuotias, kun lapsesi on 20. Näetkö enää lapsenlapsiasi? Miltä tuntuu menettää vanhemmat nuorena? Hoivata ikääntyvää äitiä pikkulapsiaikana yms... miettikääpä näitäkin.
Kyllä, koko elämä on riskejä täynnä ja siksi onkin parempi olla tekemättä ja uskaltamatta mitään, sillä kuolema korjaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Yli 50 % tämän hetken 40-vuotiaista naisista elää yli 90-vuotiaaksi niin suurin osa 40v äideistä kyllä näkee lapsenlapsensa vaikka se lapsikin päättäisi lisääntyä vasta 40-vuotiaana!
Mistä näitä yksinkertaisia ihmisiä sikiää jotka luulee että 60v on ihan elämänsä ehtoolla?? Johan 65-vuotiaskin on vielä työikäinen!
Vierailija kirjoitti:
Ap on varmasti teini, kun pitää nelikymppisiä vanhoina. Ja voiko kukaan muu kuin teini luulla 60-vuotiasta vanhukseksi? :) :)
Mitähän se on ap:lta pois, että muut saavat toivottuja vauvoja hoidoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pelkkä ikä on yleensä syy 4-kymppisen lapsettomuuteen. Hedelmällisyys heikkenee jo ennen vaihdevuosia. Hedelmöityshoitojen onnistuminen heikkenee omilla munasoluilla ja usein nelikymppiset tarvitsevat lahjamunasoluja onnistuakseen.
Munasoluja ja alkioita on voinut Suomessakin pakastaa jo reilun vuosikymmenen ajan kunhan löytyy hyvä syy ja maksukykyä. Monilla tulee elämässä ja työurassa vastaan tilanteita ettei perheen perustaminen ennen kuin lähempänä viittäkymmentä ole mahdollista. Vakituisen kumppanin löytyminen ennen neljääkymmentä tänä päivänä aika vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Luonnonkansat ei todellakaan saa lapsia viisikymppinen. On harvinaista, että yli 45-vuotiaat saa lapsia omin munasoluin. Luovutetuilla soluissa onnistuu toki vaikka yli vaihdevuosienkin.
Aika moni on nuorempana luovuttanut munasoluja ja laittanut sitten omia pakkaseen joten ei tarvitse edes luovuttajaa vaikka vaihdevuosien kynnyksellä vielä lapsentekoon ryhtyisikin eikä luomusti tärppää. Elämästä puolet kuitenkin vielä jäljellä nelikymppisellä ja aika moni tulee vielä 40-50 vuotiaana luomusti raskaaksi vaikkakaan ei ihan heti tärppää. Niillähän ei sitten tärppää enää vanhemitenkaan, joilla oli vaikeuksia raskautua nuorena.
Suomessa ei ole yhtään lasta syntynyt pakastetuista munasoluista, hädin tuskin koko maailmassakaan. Munasolujen pakastaminen on erittäin vaivalloinen prosessi jonka lopputulos on hyvin epävarma. Munasolut kestää huonosti pakastamista ja lisäksi operaatio pitäisi tehdä mieluiten alle 30-vuotiaana. Näistä syistä koko homma on jäänyt hyvin vähäiseksi.
Mitähän se ap:lle kuuluu, kuka pentunsa mitenkin hankkii? Vai onko joku tullut ap:lta kyselemään rahoitusta hoitoihinsa? Kokeeko ap uhkaa toisen henkilön hoitojen vuoksi? Ole hyvä ja kerro motiivisi, ap.
Alkioiden pakastaminen ihan eri asia kuin munasolujen.Munasolujen luovuttamiseen ei kuulu solujen pakastaminen omaan käyttöön.
Ei naisen hedelmällisyys mihinkään romahda nelikymppisenä. Tuo on "tieto", joka perustuu 1630-1830 -lukujen ranskalaisnaisten synnytystilastoihin, ja jokainen ymmärtänee, että siihen aikaan elinikä ja terveys olivat aika toisenlaisia kuin nykyään.
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1388205127004
"Tuorein eurooppalainen tutkimus on viime maaliskuulta Tanskasta. Sen mukaan jopa 78 prosenttia 35–40-vuotiaista naisista, jotka ajoittivat seksin hedelmällisille päiville, tuli vuoden kuluessa raskaaksi. 30–34-vuotiasta raskaaksi tuli jopa 90 prosenttia tutkimukseen osallistuneista, mikä oli suurempi osuus kuin parikymppisillä.
Tulokset olivat hämmästyttävän hyviä, mistä moni ehti jo iloita. Tutkimus antoi paljon ranskalaisaineistoa valoisamman kuvan keski-ikäisten naisten lapsensaantimahdollisuuksista."
57 unohti lisätä, ettei hedelmällisyys romahda, laskee kyllä, muttei yhtäkkisesti katoa. Nainen voi saada lapsia vaihdevuosiin saakka.
Minusta on aika kammottavaa, miten ap moralisoi ystäväkseen kutsumansa naisen tekemisiä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole yhtään lasta syntynyt pakastetuista munasoluista, hädin tuskin koko maailmassakaan. Munasolujen pakastaminen on erittäin vaivalloinen prosessi jonka lopputulos on hyvin epävarma. Munasolut kestää huonosti pakastamista ja lisäksi operaatio pitäisi tehdä mieluiten alle 30-vuotiaana. Näistä syistä koko homma on jäänyt hyvin vähäiseksi.
Tä? Tuossa juuri katselen omaa PAS-lastani, tuossa hän kolmen metrin päässä lajittelee copic-tussejaan. Ikää 16 vuotta.
Sain hänet 33-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Päteekö tämä myös miehiin?
Miehet kuolevat ja myös tulevat autettaviksi nuorempina kuin naiset.
Onko heillä lapsenteon ikäraja myös 40v?
Tulin luomusti raskaaksi 39-, 42- ja 47-vuotiaana. Enkö olisi saanut saada lapsiani, kun jonkun mielestä olen liian vanha? Mitä muita "sääntöjä" olen mahtanut jättää noudattamatta. En oikein mahdu suurimman osan ahtaisiin muotteihin - apua! Silti olen terve ja onnellinen - samoin lapseni! Ulkopuolisten mielipiteet pitää jättää omaan arvoonsa. Niistä ei ole kenellekään ohjenuoraksi. Oma elämä pitää tehdä oman näköiseksi.