UUSIN TYÖTTÖMIEN "KIIKUTUS"
Ovat laittamassa työttömille 3 kk välein haastattelut. Lähihistoriassa tätä ei ole kohdistunut työttömiin. Kysymys ja mietittävää: hallitus on ajatellut laittaa käytännön testaukseen perustulo -kokeilun. Nämä kaksi asiaa sotivat mielestäni ristiin pahasti. Yht'äkkiä työttömät laitetaan "kiikutukseen", kun samaan aikaan ollaan suunnittelemassa kaikenlaisen "kiikutuksen" poistamista perustulo systeemillä. Kaipaisin kommentteja!! Onko tämä sekavan kolmen puolueen hallituksen toilailua, vai mitä?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaisi tietää miten ne kuulustelijat määrittelevät "passiivisen työntekijän", ilmaistyöstä kieltäytyminen esimerkiksi johtaa karenssiin/työmarkkinatuen leikkaukseen?
Ups, siis työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin työtön, ei mua haittaisi tommonen jos niistä haastatteluista jotain hyötyä olisi. Tuskin niistä haittaakaan on
Jos et ole ollut tarpeeksi aktiivinen eli 5 päivää töissä kolmen kuukauden aikana, työttömyysturvaa leikataan 3%. Eikä ole yhtään sanottua että se summa korvattaisiin toimeentulotukena, koska silloin ei syntyisi mitään säästöä valtiolle ja sitähän tällä myllytyksellä haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin työtön, ei mua haittaisi tommonen jos niistä haastatteluista jotain hyötyä olisi. Tuskin niistä haittaakaan on
Jos et ole ollut tarpeeksi aktiivinen eli 5 päivää töissä kolmen kuukauden aikana, työttömyysturvaa leikataan 3%. Eikä ole yhtään sanottua että se summa korvattaisiin toimeentulotukena, koska silloin ei syntyisi mitään säästöä valtiolle ja sitähän tällä myllytyksellä haetaan.
Eikö se nimenomaan ole niin ettei sitä korvata toimeentulotuella? Koska tarkoitus on että se aina vaan leikkaantuu sen 3% kunnes kuolet rahattomana? Silloinhan työttömästä ei tule mitään kustannuksia kun hän on 'poissa'.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä nähdään (ja uutisoidaan) negatiivisena asiana? Kyykytys, rangaistus, sanktiot ym termit pyörii ympärillä.
Idea on kumminkin et pidetään ihmisestä huolta, ei jätetä kotio 'makaamaan', syrjäytyminen, etsitään yhdessä töitä, kartoitetaan missä vika kun / jos duunia ei löydy, kartoitetaan osaminen ja tarvittaessa päivitetään?Aktiivinen ihminen kyllä töitä saa ja etsii, eikä heille tästä heille ole mitään huolta. Ne elämäntapa lorvit tästä ehkä nokkiin ottaa kun ei saa vaan "olla"
Vai oikein päivitetään osaamista. Työttömissä on paljon aiemmin asiantuntijatehtävissä toimineita AMK- ja korkeakoulutettuja. TE-toimistot eivät kykene järjestämään heille minkäänlaista hyödyllistä tai ammattitaitoa päivittävää koulutusta.
Missä lukee, että 5 päivää pitäisi tehdä töitä 3 kk aikana tai työttömyystukea leikataan? Entä jos hakee koko ajan aktiivistesti töitä, muttei vaan kertakaikkiaan saa yhtään mitään?
T. Vuoden töitä aktiivisesti hakenut korkeastikoulutettu työtön, joka hakenut kaikenlaisia töitä hanttihommista alkaen
Ahdistaa ja masentaa valmiiksi, kun työsopimukseni päättyy ensi keväänä. Jos en löydä uutta työtä, kuinka alas tuki voi pudota? Tuleeko siihen joku alaraja kuitenkin? Kunpa mulla ei olisi lapsia, ei itsestä niin väliä kun aina sitä jotain keksii.
http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-2000001257738.html
Tässähän se homman ydin on. Tämän haastatellun te-toimiston asiantuntijan mielestä löysä jutustelu ei luo yhtään työpaikkaa.
Toisaalta vanhat kokeilut on näyttäneet että mikään määrä työttömän hakkaamista ei myöskään luo uusia työpaikkoja joten mikä tässä on homman nimi? Jos työpaikkoja on avoinna noin korkeintaan kymmenesosa siitä mitä on työtä vailla olevia niin miten vitussa mikään määrä haastatteluja oikein ratkaisee tämän ongelman?
Yksi suurista ongelmista on siinä että työn hakijoita on niin paljon että firmat käyttää mieluummin rekryfirmoja kuin koittavat itse hakea sopivaa duunaria. Rekryfirmat taas valkkaavat surutta siitä kapeasta joukosta joka on sekä suhteellisen nuorta että korkeintaan vasta irtisanottua. Eli pitkäaikaistyöttömyys pahenee kuten tilastotkin näyttävät. Mikään määrä viisikymppisen pitkäaikaistyöttömän haastattelua ei ratkaise sitä varsinaista ongelmaa joka on se että rekryfirman nuoret tradenomiekonomit palkkaavat ainoastaan suhteellisen nuoria avoimiin paikkoihin ja mitä enemmän on aktiivisia hakijoita, sitä enemmän työnhakuprosessi keskittyy näihin rekryfirmoihin koska itse yrityksillä on parempaakin tekemistä kuin kahlata läpi 500 hakemusta yhteen sihteerinpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän huolella tämän kiikutuksen. Olen ollut reilun vuoden työttömänä enkä ole saanut työkkäristä kunnollista tietoa työllisyyttäni rajoittaviin asioihin (liittyen yrittämisen tulkintaan ja opiskeluun). Lähden siis haastatteluun kaikki omat tiedusteluni printattuina ja oletan, että aikaa on varattu riittävästi keskusteluun. Kuulumisten vaihdosta tai kyttäyksestä ei ole minulle hyötyä.
Olen etsinyt töitä hakemus per päivä. Viikonloppuisin olen kirjoitellut niitä kaksikin päivässä, kun julkisen sektorin paikat tulevat usein perjantaisin hakuun. Lukuisia haastatteluja, soveltuvuustestejä ja ratkaisunäytteitä olen antanut. Palaute on ollut näistä myönteistä.
Ainoa "työtarjous", jonka olen saanut sähköpostiini on naapurin eläkeläismieheltä. Hän tarjosi satunnaisista illanvietoista 250 euroa. Voin toki esittää tämänkin Te-toimistossa ja kysyä kantaa.
N48
Hakemus per päivä olet lähettänyt. Mistä sä niin paljon olet firmoja/työpaikkoja löytänyt?
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa ja masentaa valmiiksi, kun työsopimukseni päättyy ensi keväänä. Jos en löydä uutta työtä, kuinka alas tuki voi pudota? Tuleeko siihen joku alaraja kuitenkin? Kunpa mulla ei olisi lapsia, ei itsestä niin väliä kun aina sitä jotain keksii.
Jos tiedät, että sopparisi loppuu keväällä, niin sinun kannattaa olla jossakin alasi liitossa, jolloin saat ansiosidonnaista. Se on huomattavan suuri ja saat sitä aika pitkän aikaa. Suosittelen, että soitat sopeasti liittoon. Minkä alan työntekijä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät, että sopparisi loppuu keväällä, niin sinun kannattaa olla jossakin alasi liitossa, jolloin saat ansiosidonnaista. Se on huomattavan suuri ja saat sitä aika pitkän aikaa. Suosittelen, että soitat sopeasti liittoon. Minkä alan työntekijä olet?
työttömyyskassa riittää
Vierailija kirjoitti:
ja kun tarkemmin ajattelee, niin sopivasti seuraaviin vaaleihin nämä puoleet voivat kaivaa plakkaristaan paperin, jossa osoitetaan kuinka "työttömyys on puolittunut" ts. tilastot siivottu, kun suuri osa ihmisistä on tiputettu turvaverkkojen ulkopuolelle karensseilla tai ohjattu jonnekin tekemään ilmaista työtä.
Aika hyvin funtsattu meidän läskitriolta.
Toivottavasti ainakin nämä työttömät ja kaltoin kohdellut ihmiset menisivät äänestämään ja äänestäisivät muuta kuin LÄSKI TRIOA!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän huolella tämän kiikutuksen. Olen ollut reilun vuoden työttömänä enkä ole saanut työkkäristä kunnollista tietoa työllisyyttäni rajoittaviin asioihin (liittyen yrittämisen tulkintaan ja opiskeluun). Lähden siis haastatteluun kaikki omat tiedusteluni printattuina ja oletan, että aikaa on varattu riittävästi keskusteluun. Kuulumisten vaihdosta tai kyttäyksestä ei ole minulle hyötyä.
Olen etsinyt töitä hakemus per päivä. Viikonloppuisin olen kirjoitellut niitä kaksikin päivässä, kun julkisen sektorin paikat tulevat usein perjantaisin hakuun. Lukuisia haastatteluja, soveltuvuustestejä ja ratkaisunäytteitä olen antanut. Palaute on ollut näistä myönteistä.
Ainoa "työtarjous", jonka olen saanut sähköpostiini on naapurin eläkeläismieheltä. Hän tarjosi satunnaisista illanvietoista 250 euroa. Voin toki esittää tämänkin Te-toimistossa ja kysyä kantaa.
N48
Hakemus per päivä olet lähettänyt. Mistä sä niin paljon olet firmoja/työpaikkoja löytänyt?
Olen IT-alalla, koulutus DI. Työskentelin 10 vuotta ulkomailla kansainvälisissä projekteissa ja voisin taas lähteä takaisin. Osa hakemuksista lähtee sinne. Täydensin koulutustani MBA:lla kolme vuotta sitten, mutta taidan siltikin olla auttamattomasti "vanha nainen" työmarkkinoilla.
Järjettömintä mielestäni tässä on se, että työttömyyden laadulla ei ole merkitystä, kaikki marssitetaan robottimaisesti "haastatteluun" (= kuulusteluun).
Täällä tilanne se että alalla johon itsellä koulutus, on ollut julkisessa haussa tasan yksi (1) työpaikka vuoden sisällä. Alalla on muutenkin vallassa täystyöttömyys (joka ei tietysti ollut tiedossa silloin kun alan valitsin) joten varmasti ne kaikki hakivat tuota yhtä paikkaa eli mahdollisuus saada kyseinen avoin paikka, oli noin 1/1000.
Tämän vuoksi olen hakenut yksinomaan muita kuin oman alani töitä perustuen työkokemukseeni. Mutta sekin ala on niin tyhjää täynnä työpaikkojen osalta, että pitäisi taas löytää jostain uusi ala josta hakea paikkoja. Sitten joku nero sanoo että hae lähihoitajaksi, niitä on avoinna. Mikäs siinä jos kerran lähihoitajaksi pääsee vaikkei koulutusta tai työkokemusta löydy yhtäkään päivää siltä alalta.
Muutenkin ihmetyttää ne jotka hokee et hae sitä ja tätä, sitten ne paikat usein sellasia missä vaaditaan koulutusta x tai työkokemusta 5 vuotta tai enemmän. Täytyy olla täys idiootti että hakee sellaista avointa paikkaa minkä tärkein kriteeri on valovuoden päässä täyttymisestä? Mitä järkeä? Minä vaan kysyn.
Vierailija kirjoitti:
15v. Olen odottanut haastattelua,,,ei ole kuulunut..mutta jos sitten ensivuonna? Täytyy taas vähän odotella!
15 v olet vain odotellut etkä pannut itse tikkua ristiin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä "kiikutus" on vain savuverho. Koko homma tehdään sen takia, että politiikan sisäpiirin konsulttiyritykset pääsevät tekemään helppoa rahaa turhalla "työllä".
Kokoomuslaisten yhtiöitä tuetaan kiitettävästi. Kiitos kokoomus, taas.
Niin, pääasia on työllistää hyvävelikerhon tyhjäntoimittajia ja tietenkin veronmaksajien rahoilla.
Työttömistä ei nyt niin väliä, kuhan vaan kaisan veljen sisko pääsee haastattelijaksi "töihin", joka ei tuota yhtään mitään. FANTASTISCO.
VITTU!
Ihan hyvä että yritetään saada työtävieroksuvia töihin.
Itse yritän varautua työttömänä niin, että kerrytän ensi vuoden alkuun mennessä ainakin kolme tonnia. Puolet yritän saada kasaan tavaraa myymällä ja puolet säästämällä työttömyyskorvauksesta. Tietysti haen myös töitä koko ajan, mutta huonolta näyttää.
En osaa ketkutella ja taistella, joten tulen varmaankin tipahtamaan karenssille. En usko, että ahkera työnhakeminen pelastaa, sillä päätöksen tekee haastattelija. Hän voi todeta, ettei esimerkiksi 100 hakemusta ole riittävä määrä.
Mua kiinnostaisi tietää miten ne kuulustelijat määrittelevät "passiivisen työntekijän", ilmaistyöstä kieltäytyminen esimerkiksi johtaa karenssiin/työmarkkinatuen leikkaukseen?