UUSIN TYÖTTÖMIEN "KIIKUTUS"
Ovat laittamassa työttömille 3 kk välein haastattelut. Lähihistoriassa tätä ei ole kohdistunut työttömiin. Kysymys ja mietittävää: hallitus on ajatellut laittaa käytännön testaukseen perustulo -kokeilun. Nämä kaksi asiaa sotivat mielestäni ristiin pahasti. Yht'äkkiä työttömät laitetaan "kiikutukseen", kun samaan aikaan ollaan suunnittelemassa kaikenlaisen "kiikutuksen" poistamista perustulo systeemillä. Kaipaisin kommentteja!! Onko tämä sekavan kolmen puolueen hallituksen toilailua, vai mitä?
Kommentit (77)
Vastakkainasettelujen aika on ohi. Kukahan pelle tätäkin joku aika sitten toitoitti? Mutta tällä tavoin taas vahvistetaan me- ne muut ajattelua, kansan kahtiajaukautumista. On onnekaita ja vähemmän onnekkaita. Kumpaan leiriin sinä kuulut?
Työttömys-/ työllisyyspolitiikka on jo vuosikymmenen ajan ollut samanlaista epäonnistumisen historiaa. Kun itse valmistuin, ei ollut mitään ajattelua "nuorisotakuista". Kylmästi vaan kortistoon. Sitten Ihalainen lanseerasi nuorisotakuun, joka varmisti sen, että pitempään työttömänä olleilla ei ole enää mitään saumaa taistella työpaikoista. Ikäsyrjintä oli sallittua, niin että nuoremmat varmasti pääsevät kiinni työn syrjään.
Tämä on nyt jatkoa samalle pelleillylle ja hakuammunnalle. Ja samaan aikaan rahoja syydetään hyväveliyritystoimintaan ja väitetään että "nämä investoinnit luovat työtä". Paskan marjat. Samaa jorinaa on kuultu vuodesta toiseen ja menestyvät yritykset laittavat porukkaa ulos kiihtyvään tahtiin yt-neuvotteluissa, joita pidetään niitäkin jo lähes kolmen kuukauden välein. Paskin hallitus ikinä. Ja oppositio (?) nukkuu ikiuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väenvängällä yrittävät keksiä "työllistäviä keinoja", kun eivät voi myöntää sitä faktaa ettei niitä töitä ole.
No tuossahan niitä työpaikkojakin syntyy edes vähän lisää kun niitä haastattelijoita kuitenkin tarvitaan.
Ja ikävä nyt oikeasti sanoa, mutta omassa ikäluokassani (25-30) ainoat tuntemani pitkäaikaistyöttömät ovat niitä, jotka eivät ole itse laittaneet rikkaa ristiin työllistyäkseen ja päinvastoin viihtyvät kotona. Onpa muutama lauman muksujakin siinä ohessa tekaissut.
Ja toki ymmärrän, että on myös työhaluisia pitkäaikaistyöttömiä, etenkin mitä iäkkäämmistä puhutaan. Mutta noita ensinmainitsemiani työttömyystapauksia lienee kiittäminen tästä haastatteluasiasta.
Mistä tiedät, etteivät tuttavasi ole tehneet mitään työllistymisen eteen? Harva haluaa kertoa epäonnistumisistaan muille ja mainostaa sitä, että ei kelpaa työnantajille. Nuorelle voi olla helpompaa esittää ottavansa rennosti ja "nauttivansa" työttömyydestä, ikään kuin se olisi oma valinta, vaikka totuus voi olla toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väenvängällä yrittävät keksiä "työllistäviä keinoja", kun eivät voi myöntää sitä faktaa ettei niitä töitä ole.
No tuossahan niitä työpaikkojakin syntyy edes vähän lisää kun niitä haastattelijoita kuitenkin tarvitaan.
Ja ikävä nyt oikeasti sanoa, mutta omassa ikäluokassani (25-30) ainoat tuntemani pitkäaikaistyöttömät ovat niitä, jotka eivät ole itse laittaneet rikkaa ristiin työllistyäkseen ja päinvastoin viihtyvät kotona. Onpa muutama lauman muksujakin siinä ohessa tekaissut.
Ja toki ymmärrän, että on myös työhaluisia pitkäaikaistyöttömiä, etenkin mitä iäkkäämmistä puhutaan. Mutta noita ensinmainitsemiani työttömyystapauksia lienee kiittäminen tästä haastatteluasiasta.
Mistä tiedät, etteivät tuttavasi ole tehneet mitään työllistymisen eteen? Harva haluaa kertoa epäonnistumisistaan muille ja mainostaa sitä, että ei kelpaa työnantajille. Nuorelle voi olla helpompaa esittää ottavansa rennosti ja "nauttivansa" työttömyydestä, ikään kuin se olisi oma valinta, vaikka totuus voi olla toinen.
Se on nimenomaan roolia ja selviytymistaktiikkaa. Kun ei mitään järkevää hommaa ole näköpiirissä, niin heitetään vitsiä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemillä on aina väärinkäyttäjänsä. Ja näitä ihmisiä on varmasti jonkun ystäväpiirissä. Se on oma valinta ja totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No senhän arvaa, mitä tapahtuu, jos vuokrafirmat on haistattelijoina. Tarjoavat työllistymissuunnitelman päivityksenä työllistymistä paskahommiin vuokrayrityksessä, ja sitten kun et ota, rapsahtaa karenssi. Se vaan mietityttää, että onkohan tämä ihan lainmukaista? Erityisesti tuo julkisen sektorin tehtävien ohjaaminen yksityiselle...
Nyt on kysyttävä, että mitä on se paskahomma jota et suostu tekemään pitkänkään työttömyyden jälkeen?
Itse olin melkein kymmenen vuotta kaupan kassana, kun ei muita töitä auennut. Puuduttavaa ja todellakin veemäistä niin pitkällä ajalla, mutta jostain se raha vaan oli saatava.
En ole lainaamasi, mutta minusta paskahommia ovat ne työt, joista ei makseta palkkaa. Omassa kategoriassani paskahommien ykkösenä on lehtien, sukkien, alushousujen, vitamiinien yms. puhelinmyynti provisiopalkalla. Just oli juttu nuorista, jotka nettosivat kahden viikon työstä sähkösopimusten myynnistä standilla 0 €, koska työnantaja irtisanoi heidät sopivasti ennen takuupalkkaan edellyttävää kahden viikon täyttymistä. Tässä ei edes ollut kyse puhelinmyynnistä, joka taas on jo työnä niin vastenmielistä niin tekijän kuin vastaanottajankin näkökulmasta, että se pitäisi lailla kieltää.
Seuraava paskaduuni on tarvittaessa töihin kutsuttava siivooja, jolla on oltava oma auto (jonka käytöstä ei makseta) ja työtä on esim. aamulla klo 05-06, sitten klo 12-13 ja seuraavaksi 18-19 ja taas klo 23-01. Siivoaminen ei tässä ole duunina paskaa, vaan olosuhteet.
Kaupan kassa ei ole lähelläkään paskaduunia, ei lähelläkään, ellei kyseessä ole nollasopimus.
Kunpa tulisi se perustulo -malli kokonaan käyttöön! Alkaa rasittaan tämmönen homma!
Tarvitaan 1000 haastattelijan virkaa.
300 000 työtöntä jos haastatellaan 3 kk välein. Yksi haastattelija ehtii tehdä 6 tunnin haastattelua per päivä.
Kiva julkisilla varoilla kustannettu 100 milj eur business hallituspoliitikkojen kaverifirmoille.
Vierailija kirjoitti:
Kyykytys!
Ei, vaan ihan suoraan karenssista rähmälleen, eikä persekään saa olla pystyssä. Siitä sitten diktaattorin herraskengällä polkaisten naamakin turpeeseen, jottei lusmuileva b-luokan kansalainen pääse mistään kansalaisen perusoikeuksista tai perustuslaista vikisemään.
Mä käytän huolella tämän kiikutuksen. Olen ollut reilun vuoden työttömänä enkä ole saanut työkkäristä kunnollista tietoa työllisyyttäni rajoittaviin asioihin (liittyen yrittämisen tulkintaan ja opiskeluun). Lähden siis haastatteluun kaikki omat tiedusteluni printattuina ja oletan, että aikaa on varattu riittävästi keskusteluun. Kuulumisten vaihdosta tai kyttäyksestä ei ole minulle hyötyä.
Olen etsinyt töitä hakemus per päivä. Viikonloppuisin olen kirjoitellut niitä kaksikin päivässä, kun julkisen sektorin paikat tulevat usein perjantaisin hakuun. Lukuisia haastatteluja, soveltuvuustestejä ja ratkaisunäytteitä olen antanut. Palaute on ollut näistä myönteistä.
Ainoa "työtarjous", jonka olen saanut sähköpostiini on naapurin eläkeläismieheltä. Hän tarjosi satunnaisista illanvietoista 250 euroa. Voin toki esittää tämänkin Te-toimistossa ja kysyä kantaa.
N48
Jos olisin työtön, ei mua haittaisi tommonen jos niistä haastatteluista jotain hyötyä olisi. Tuskin niistä haittaakaan on
ja kun tarkemmin ajattelee, niin sopivasti seuraaviin vaaleihin nämä puoleet voivat kaivaa plakkaristaan paperin, jossa osoitetaan kuinka "työttömyys on puolittunut" ts. tilastot siivottu, kun suuri osa ihmisistä on tiputettu turvaverkkojen ulkopuolelle karensseilla tai ohjattu jonnekin tekemään ilmaista työtä.
Aika hyvin funtsattu meidän läskitriolta.
Tästä on seurauksena se, että haastattelijat tarjoavat töitä, johon ei ole tungosta, kuten puhelinmyynti. Haastattelijat eivät voi olla täysin tehottomia. Tämä taas lisää karenssien määrää.
Miksi tämä nähdään (ja uutisoidaan) negatiivisena asiana? Kyykytys, rangaistus, sanktiot ym termit pyörii ympärillä.
Idea on kumminkin et pidetään ihmisestä huolta, ei jätetä kotio 'makaamaan', syrjäytyminen, etsitään yhdessä töitä, kartoitetaan missä vika kun / jos duunia ei löydy, kartoitetaan osaminen ja tarvittaessa päivitetään?
Aktiivinen ihminen kyllä töitä saa ja etsii, eikä heille tästä heille ole mitään huolta. Ne elämäntapa lorvit tästä ehkä nokkiin ottaa kun ei saa vaan "olla"
Vierailija kirjoitti:
Tästä on seurauksena se, että haastattelijat tarjoavat töitä, johon ei ole tungosta, kuten puhelinmyynti. Haastattelijat eivät voi olla täysin tehottomia. Tämä taas lisää karenssien määrää.
Tämä lienee homman pointti. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä nähdään (ja uutisoidaan) negatiivisena asiana? Kyykytys, rangaistus, sanktiot ym termit pyörii ympärillä.
Idea on kumminkin et pidetään ihmisestä huolta, ei jätetä kotio 'makaamaan', syrjäytyminen, etsitään yhdessä töitä, kartoitetaan missä vika kun / jos duunia ei löydy, kartoitetaan osaminen ja tarvittaessa päivitetään?Aktiivinen ihminen kyllä töitä saa ja etsii, eikä heille tästä heille ole mitään huolta. Ne elämäntapa lorvit tästä ehkä nokkiin ottaa kun ei saa vaan "olla"
Sinä et taida olla työtön? Tiedätkö miten irvokkaalta puhe "kannustinloukuista" kuulostaa, kun keskimääräinen ansiosidonnainen työttömyysturva on ~1100€/kk bruttona?
Tiedätkö miten irvokkaalta kuullostaa puhe kannustinloukuista, kun tarjolla olevat työt ovat luokkaa "tarvittaessa töihin, 9€/tunti, 15-kohtainen vaatimuslista osaamisesta"?
Tiedätkö miten irvokkaalta puhe kannustinloukuista kuulostaa, kun joutuisit odottamaan sitä reilusti alle tonnin korvausta mahdollisesti jopa kuukauden kun ilmoitat olleesi töissä ja tienanneesi alle 100€ siitä ainutlaatuisesta työtilaisuudesta jonka joku riistofirma on sinulle kerran neljään kuukauteen tarjonnut?
Tiedätkö miten irvokkaalta kuulostaa puhe kannustinloukuista, kun haastatellaan 4 miljoonaa vuodessa tienaavaa pankinjohtajaa tai yli 20.000e/kk tienaavaa valtion virkamiestä? Kumpikaan noista ei tiedä markkinaehtoisuudesta mitään, mutta silti jostain syystä nämä koko kansan loiset saavat äänensä parhaiten mediassa kuuluviin.
15v. Olen odottanut haastattelua,,,ei ole kuulunut..mutta jos sitten ensivuonna? Täytyy taas vähän odotella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteistähän kaikilla näillä tutuilla on se, ettei mitään koulutuksia ole peruskoulun jälkeen käyty.
Lisäksi yksi näistä oli työsuhteessa hetken aikaa, mutta otti heti loparit raskaaksi tultuaan.
Vokkibisnekeset vähän kosahtivat niin uutta kehiin, veikkaan, että Barona tekee haastatteluista suurimman osan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin työtön, ei mua haittaisi tommonen jos niistä haastatteluista jotain hyötyä olisi. Tuskin niistä haittaakaan on
Minua veronmaksajana haittaa kalliin, järjettömän ja ennen kaikkea hyödyttömän byrokratian lisääminen.
Nyt on kysyttävä, että mitä on se paskahomma jota et suostu tekemään pitkänkään työttömyyden jälkeen?
Itse olin melkein kymmenen vuotta kaupan kassana, kun ei muita töitä auennut. Puuduttavaa ja todellakin veemäistä niin pitkällä ajalla, mutta jostain se raha vaan oli saatava.