Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä: pitäisikö meidän viedä ensi syksynä 5v lapsi päivähoitoon? Jatkan kotona tuolloin 2,5v:n kanssa.

AP.
09.09.2016 |

Paikkakunnallamme ei ole rajattu päivähoitoa, mutta minulle on ollut koko ajan päivänselvää, että pidän kummatkin lapset kotona kanssani. Nyt kuitenkin, kun esikoinen täyttää kohta 4v, olen huomannut että hän kaipaa jo muutakin toimintaa ja ikäistään seuraa. Hän käy kerran viikossa yksin kerhossa ja kaksi kertaa sen lisäksi käymme koko porukalla perhekerhossa (minä ja 1,5v myös).

Olen kuitenkin alkanut miettiä, että olisiko sittenkin aiheellista miettiä päivähoitoa isommalle lapselle. Hän aivan selvästi jo kaipaa ENEMMÄN kuin vain kotona oloa minun kanssani. Tylsistyy, vaikka teemme koko ajan kaikenlaista (ulkoillaan kunnolla 2 kertaa päivässä, käydään puistoissa, perhekerhossa, pelataan lautapelejä, askarrellaan/piirretään tms. ja touhutaan kotitöitä). Silti hän kaipaa muuta jo nyt! Entä ensi syksynä, kun täyttää 5v...

Mielipiteitä? Kannattaisitko viedä hänet kenties puolipäivähoitoon? Vai miten? Jatkan kotona oloa kunnes kuopukseni täyttää 3v ja heillä on ikäeroa 2,5v.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin kotona. Onko lähellänne puistoa/naapureita  tms. jossa vanhempi lapsi voisi leikkiä ikäistensä kanssa?

Vierailija
2/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä veisin puolikkaaksi ja neljänä päivänä viikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse veisin puolipäivähoitoon. Ihan hyvä se on opetella ryhmässä toimimista tuollain pehmeästi ennen kuin eskari alkaa.

Vierailija
4/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin kotona. Onko lähellänne puistoa/naapureita  tms. jossa vanhempi lapsi voisi leikkiä ikäistensä kanssa?

No ei ihan lähellä ole sellaista puistoa, mutta kauempana kyllä, missä mekin käymme säännöllisesti. Mutta en minä siellä puistossa voi koko päivää joka päivä olla. Tuntuu ettei se tunti tai puolitoista kerrallaan (kahdesti, joskus kolmestikin päivässä) riitä mihinkään. 

Vierailija
5/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päikkäriä kannata liian ruusuiseksi kuvitella, se on vain lasten säilytyspaikka, jossa on paljon lapsia... Mutta tuossa iässä voisi olla "sosiaalistamisen" kannalta ihan järkevää viedä, vaikkakin kerho tai naapuruston lapset voi ajaa saman asian.

Vierailija
6/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti hoitoon, ainakin puolipäiväisesti, tuon ikäinen tarvitsee jo kavereita ja sosiaalisia kontakteja ikäisiinsä plus ovat todella innokkaita oppimaan uutta.

Itse olin tuon ikäisenä jo koulussa ja niin olivatko omat lapsenikin.

Vierailija
7/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin vaan! Ei tuon ikäisiä enää "puistoissa" pyöri ja kaverisuhteet koulua varten alkaa rakentua. Omien lastenkin parhaat kaverit on olleet 5-6 -vuotiaasta jo kavereita. Päiväkodissa lisäksi on tosi mielekästä viskaritoimintaa ja touhua. Ei ole pakko viedä pitkiä päiviä ja jättää kotiin, jos on vähänkin nuhaa tmv.

Vierailija
8/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että jos sinusta niin tuntuu, niin silloin isomman laittaminen päiväkotiin on ihan hyvä juttu.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että osa-aikainen hoito riittää tuossa tilanteessa. Meillä on 4,5-vuotias 3pv viikossa hoidossa 1,5-vuotiaan ollessa kotona minun kanssani. Ma-ke päiväkodissa ja to-su "pitkää viikonloppua" viettämässä kotona. Toimii meillä.

Tämäkin järjestely on joidenkin mielestä moraalisesti ihan kamalan väärin ja tavallaan ymmärrän näitä vastalauseiden esittäjiä, mutta siitä huolimatta ollaan päädytty tähän ratkaisuun. Päivähoito on tehnyt esikoiselle tosi hyvää.

Vierailija
9/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tarhaan! Lapsen sosiaalinen kehitys kärsii tuosta, ettei saa olla päivittäin oman ikäisten kanssa ja oppia uusia juttuja. Mulla yksi tuttujen lapsi on kotona 5-vuotiaana ja kyseinen lapsi on ihan "vauva" sosiaalisilta ja motorisilta taidoiltaan. Ei osaa pukea, käydä yksin vessassa, syödä itse, ujostelee kaikkia, ei hymyile tai naura ym. Säälittää lapsiparka :(

Vierailija
10/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että jos sinusta niin tuntuu, niin silloin isomman laittaminen päiväkotiin on ihan hyvä juttu.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että osa-aikainen hoito riittää tuossa tilanteessa. Meillä on 4,5-vuotias 3pv viikossa hoidossa 1,5-vuotiaan ollessa kotona minun kanssani. Ma-ke päiväkodissa ja to-su "pitkää viikonloppua" viettämässä kotona. Toimii meillä.

Tämäkin järjestely on joidenkin mielestä moraalisesti ihan kamalan väärin ja tavallaan ymmärrän näitä vastalauseiden esittäjiä, mutta siitä huolimatta ollaan päädytty tähän ratkaisuun. Päivähoito on tehnyt esikoiselle tosi hyvää.

Kiitos vastauksestasi, hyviä mielipiteitä on tullut, kiitos kaikille niistä! Juu, tiedän että monia vastalauseita löytyy, mutta minä ajattelen tässä puhtaasti lapsen etua :) Jos hän selvästi nauttisi kotona minun kanssa, eikä olisi ollenkaan viitteitä siihen, että hän mitään muuta kaipaisi niin minä pitäisin hänet varmasti kotona <3 Mutta tässä tapauksessa haluaisin ainakin selvittää, olisiko päivähoito lapselle hyväksi :) 

Vierailija
11/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti tarhaan! Lapsen sosiaalinen kehitys kärsii tuosta, ettei saa olla päivittäin oman ikäisten kanssa ja oppia uusia juttuja. Mulla yksi tuttujen lapsi on kotona 5-vuotiaana ja kyseinen lapsi on ihan "vauva" sosiaalisilta ja motorisilta taidoiltaan. Ei osaa pukea, käydä yksin vessassa, syödä itse, ujostelee kaikkia, ei hymyile tai naura ym. Säälittää lapsiparka :(

No, monet tutkimukset osoittava, että lapsi ei alle 3-vuotiaana tarvitse mitään kodin ulkopuolista "sosiaalistumista" ja nämä 1-vuotiaana hoitoon että oppii olemaan -kohkaajat eivät oikeasti taida tietää lapsen psykologisesta kehityksestä paljoakaan. Kuvailemallasi lapsella on paljon muitakin ongelmia. Eihän äidin kanssa kotona oleminen ole mikään itseisarvo VAAN äidin laatu, huom! 

Meidän tapauksessa esikoinen on kyllä sosiaalisesti taitava ja kehittyy aivan ikäisellään tasolla (ellei jopa ole vähän edellä jossakin asioissa). Samoin on hänen perusturvallisuuden tunteensa kerrassaan hieno. Tässä oli kyse nyt siitä tylsistymisestä :) 

t. AP

Vierailija
12/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin joko puolipäivähoitoon tai kerhoon, että tulisi jonkinlaista ryhmäkokemusta ennen eskaria. Se on tärkeää, jottei jää ulkopuoliseksi, vaan osaa toimia ryhmässä. Vaikka perhekerhossa olettekin olleet, niin se ei ole sama asia, kuin kerho. Olisi hyvä saada kokemuksia olla ilman äitiä, koska se kuitenkin eskarissa tapahtuu.

Minä menin vasta eskariin ja minua kiusattiin ja jätettiin porukan ulkopuolelle, kun en ollut yhtään tottunut olemaan sellaisessa paikassa. Olin ujo ja arka äidin helmoissa kasvanut.

Vierailija
13/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapset 5v, 3,5v ja 1v 2kk, olen vuoden vielä hoitovapaalla. Vanhemmat lapset käy 3 kertaa viikossa kerhossa (3h kerralla) ja tuntuu ihan riittävältä. Alkuun mietin että 5v olisi mennyt päiväkotiin nyt syksyllä, mutta kyllä tämä riittää että menee sitten ensi syksynä eskariin ja nuoremmat päiväkotiin.

Eikö ap esikoisesi pääsisi useammin kerhoon (yksin?)

Vierailija
14/14 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea ja kaikkia ujosteleva lapsiparkahan se kannattaakin heittää päiväkotiin selviytymään.

Suurin osa lapsista pärjää ihan hyvin päiväkodissa, mutta jos lapsen fyysisessä, psyykkisessä tai sosiaalisessa kehityksessä on erityistarpeita, on hyvässä kotihoidossa huomattavasti paremmat mahdollisuudet treenata noita juttuja. Omankin lapseni kohdalla tuli mietittyä noita asioita. Kysyin lapseni puheterapeutin mielipidettä, ja hän suositteli 3-vuotiaalle kotihoitoa. Hän sanoi suoraan, että minulla on huomattavasti enemmän aikaa auttaa lasta puhejutuissa kuin päiväkodin henkilökunnalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä