Mua vähän ihmetyttää tuolla fb vähävaraisten ryhmässä...
Ensinnäkin se, että nää perheet on siis niin vähävaraisia että pyydetään ruoka-apua kaiken muun lisäksi, silloin ollaan jo mun käsityksen mukaan todella vähissä varoissa jos joutuu ruokaa pyytämään. No, kuitenkin melkein poikkeuksetta kun katsoo näitä ilmoituksia niin perheen aikuisten vaatekoot on XL tai XXL, ei silloin ihan peeaa ole oltu kun on syöty itsensä tuon kokoseksi. Saan varmaan paskaa niskaan tästä, mutta menköön. Ja ei, kenenkään en halua näkevän nälkää, mutta jos itselläni olisi rahat niin vähissä ettei ruokaan riittäisi kunnolla rahaa niin looginen seuraus siitä todennäköisesti olisi että paino tippuisi kun yrittäisin sitten pärjätä niin vähällä kuin mahdollista.
Ja vielä toinen asia, ylläpito kirjoitti tuolla että nämä apua hakevat perheet EI KIITÄ. Siis mitä helvettiä? Tuntematon ihminen hyvää hyvyyttään antaa sulle omistaan ja sä et kiitä? En voi uskoa että näin kiittämättömiä ja huonotapaisia ihmisiä edes on olemassa. Mikä siinä kiitoksessa on niin vaikeaa? Kiitättekö yleensä mistään muustakaan? Meillä esimerkiksi kiitetään joka kerta kun noustaan pöydästä, ihan oman perheen keskenkin. Se tapa on itseasiassa niin juurtunut että joskus huomaan sanovani "kiitos" vaikka söisin yksin :D
No eipä muuta. Miettikää nyt vähän.
Kommentit (241)
Pitkittynyt köyhyys johtaa usein masennukseen ja näköalattomuuteen, joka taas johtaa elämän hallinnan puutteeseen. Ja se johtaa pidemmän päälle terveydellisiin ongelmiin, kun ei liikuta eikä syödä terveellisesti.
Mitä terveellisen ruuan hintaan tulee, laadukkaat proteiinit ja hiilihydraatit nyt vaan maksaa enemmän kuin halpa rasvamättö. Ranskisten ja nakkien rasva pitää nälkää huomattavasti pidempään kuin yhä edullinen juuressosekeitto.
Plus siinä vaiheessa kun olet 10+ vuotta elänyt kädestä suuhun, se on aika sama mitä omalle elämälle tapahtuu. Miksi pitäisi yrittää pysyä hoikkana, kun ei kuitenkaan ole ikinä varaa ostaa uusia vaatteita tai lähteä lomamatkalle biksuvartaloa esittelemään? Miksi pitäisi laittaa terveellistä ruokaa ja liikkua, kun elämä on samaa tasaista harmaata vielä vanhuksenakin? parempihan se on päästä pois aiemmin kuin virua vuosikymmeniä.
Köyhyys johtaa näköalattomuuteen, toivottomuuteen ja elämänhallinnan vaikeuksiin. Ei kaikilla köyhillä, eikä niillä joilla on toiveita paremmasta, mutta monien kohdalla kyllä.
Ja aika montaa meistä odottaa sama kohtalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu ei ainakaan millään lailla edesauta sitä, että noihin fb-ryhmiin hakeutuisi enemmän oikeasti avuntarpeessa olevia ihmisiä. Jos ryhmien avuntarvitsijoiden motiivit ja käytös eivät miellytä, kannattaa varmaan vaan jättää avustamatta tai lahjoittaa jonnekin muualle sen sijaan, että julkisella mustamaalauksella vaikeuttaa joidenkin todellista hätää kärsivien asemaa (joita ihan varmasti on myöskin mukana noissa ryhmissä).
Noissa ryhmissä vain noin 10-20% on avustajia. Ylläpitäjiä harmittaa joka ainoa kerta, kun joku avustaja lakkaa avustamasta siksi, että avustettava katsoo avustuksen kansalaisoikeudekseen, josta ei tarvitse kiittää. Ryhmillä kun ei olisi varaa menettää yhtäkään avustajaa. Kun ylläpidon tietoon tulee, että taas kerran useampi avustaja lopettaa avustamisen juuri tästä syystä, on pakko laittaa muistutus kiittämisestä.
Ei niitä avustajia tämän avauksen jälkeen ainakaan lisää sinne ole ilmoittautumassa, sehän tässä oli pointti.
Kaikkein oikeudenmukaisimmin toimii avustusjärjestelmä, jossa sekä avustaja että avustettava pysyvät anonyyminä toisilleen, mutta välissä kuitenkin on joku kontrolloiva taho. Tavalliselle vaikeuksiin ajautuneelle ihmiselle on todella suuri kynnys lähteä julkisesti omalla nimellään pyytämään jotain ruokakassia (ja tämän kynnyksen kuitenkin joutuu moni ylittämään, esim. lasten takia), kun taas ihmisille, joille toisten hyväksikäyttö on ihan normaalia, ei ole mitään kynnystä pyytää vaikkei tarvitsisikaan. Nuo fb-ryhmät ovat siis aivan luonnollisesti sellaisia, että niissä ei voi tietää meneekö apu tarvitsevalle vai röyhkeälle pyytäjälle, ja se pitää joko hyväksyä tai sitten avustaa mieluummin vaikka seurakunnan välityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen tunne, että ne jotka kaikkein aidoimmin tarvisi sitä apua ei roiku tollasissa ryhmissä sitä pyytämässä. Vai kuinka monta ilmoitusta tuolla on esimerkiksi eläkeläisiltä joilla ei rahat riitä määrättyihin lääkkeisiin? Oma isoäitini esimerkiksi kerran kertoi että häneltä oli jäänyt jossain kuussa eräs lääke hakematta, kun oli auttanut aikuista (+50v) poikaansa eli siis minun enoa rahallisesti siinä kuussa. Tää mies on pitkäaikaistyötön mutta reissaa silti Thaimaassa pari kertaa vuodessa jne. Nyt selvisi sitten kenen rahoilla. Jumalauta että pisti vihaksi.
Tuo on ihan selvääkin. Noissa ryhmissä suurin avustusmuoto on lastenvaatteet ja muut lastentarvikkeet. Sen jälkeen tulevat aikuisten vaatteet sekä kodin tavarat. Rahaa ei ryhmissä saa edes pyytää ja lääkkeiden diilaaminen on ehdottomasti kielletty (se on kielletty ihan laissakin). Ihmiset lahjoittavat siis itselleen tarpeettomaksi käyneitä tavaroita ja isoäitisi kaltainen henkilö voisi ryhmistä saada itselleen vaatteita, lakanoita tms, mutta ei lääkkeitä eikä rahaa lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu ei ainakaan millään lailla edesauta sitä, että noihin fb-ryhmiin hakeutuisi enemmän oikeasti avuntarpeessa olevia ihmisiä. Jos ryhmien avuntarvitsijoiden motiivit ja käytös eivät miellytä, kannattaa varmaan vaan jättää avustamatta tai lahjoittaa jonnekin muualle sen sijaan, että julkisella mustamaalauksella vaikeuttaa joidenkin todellista hätää kärsivien asemaa (joita ihan varmasti on myöskin mukana noissa ryhmissä).
Noissa ryhmissä vain noin 10-20% on avustajia. Ylläpitäjiä harmittaa joka ainoa kerta, kun joku avustaja lakkaa avustamasta siksi, että avustettava katsoo avustuksen kansalaisoikeudekseen, josta ei tarvitse kiittää. Ryhmillä kun ei olisi varaa menettää yhtäkään avustajaa. Kun ylläpidon tietoon tulee, että taas kerran useampi avustaja lopettaa avustamisen juuri tästä syystä, on pakko laittaa muistutus kiittämisestä.
Ei niitä avustajia tämän avauksen jälkeen ainakaan lisää sinne ole ilmoittautumassa, sehän tässä oli pointti.
Kaikkein oikeudenmukaisimmin toimii avustusjärjestelmä, jossa sekä avustaja että avustettava pysyvät anonyyminä toisilleen, mutta välissä kuitenkin on joku kontrolloiva taho. Tavalliselle vaikeuksiin ajautuneelle ihmiselle on todella suuri kynnys lähteä julkisesti omalla nimellään pyytämään jotain ruokakassia (ja tämän kynnyksen kuitenkin joutuu moni ylittämään, esim. lasten takia), kun taas ihmisille, joille toisten hyväksikäyttö on ihan normaalia, ei ole mitään kynnystä pyytää vaikkei tarvitsisikaan. Nuo fb-ryhmät ovat siis aivan luonnollisesti sellaisia, että niissä ei voi tietää meneekö apu tarvitsevalle vai röyhkeälle pyytäjälle, ja se pitää joko hyväksyä tai sitten avustaa mieluummin vaikka seurakunnan välityksellä.
Olet aivan oikeassa ja sen vuoksi moni avustaja siirtyykin avustamaan jotain toista kautta, jossa on tämä kontrolloiva taho olemassa. Tai lakkaavat kokonaan avustamasta. Itsekin avustin aiemmin paljon noiden ryhmien kautta, mutta nykyisin avustan lähinnä eläimiä sekä muutamaa perhettä, jotka aikoinaan löysin noiden ryhmien kautta ja joilta kiitoskin tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen tunne, että ne jotka kaikkein aidoimmin tarvisi sitä apua ei roiku tollasissa ryhmissä sitä pyytämässä. Vai kuinka monta ilmoitusta tuolla on esimerkiksi eläkeläisiltä joilla ei rahat riitä määrättyihin lääkkeisiin? Oma isoäitini esimerkiksi kerran kertoi että häneltä oli jäänyt jossain kuussa eräs lääke hakematta, kun oli auttanut aikuista (+50v) poikaansa eli siis minun enoa rahallisesti siinä kuussa. Tää mies on pitkäaikaistyötön mutta reissaa silti Thaimaassa pari kertaa vuodessa jne. Nyt selvisi sitten kenen rahoilla. Jumalauta että pisti vihaksi.
Tuo on ihan selvääkin. Noissa ryhmissä suurin avustusmuoto on lastenvaatteet ja muut lastentarvikkeet. Sen jälkeen tulevat aikuisten vaatteet sekä kodin tavarat. Rahaa ei ryhmissä saa edes pyytää ja lääkkeiden diilaaminen on ehdottomasti kielletty (se on kielletty ihan laissakin). Ihmiset lahjoittavat siis itselleen tarpeettomaksi käyneitä tavaroita ja isoäitisi kaltainen henkilö voisi ryhmistä saada itselleen vaatteita, lakanoita tms, mutta ei lääkkeitä eikä rahaa lääkkeisiin.
Puhutaanko nyt siis mistä ryhmistä? Itse kuulun pariin lahjoitusryhmään, mutta ainoastaan kierrätys- ja säästösyistä. Näissä ihmiset lahjoittavat tarpeettomia tavaroita/vaatteita, jotka ovat mahdollisesti jollekulle toiselle käyttökelpoisia ja toiset kyselevät löytyisikö tarpeettomana jotain itselleen tarpeellista. Molempiin suuntiin olen kokenut toimiviksi, mutta en kyllä ole koskaan ajatellut, että olisivat jotain avustusryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutaanko nyt siis mistä ryhmistä? Itse kuulun pariin lahjoitusryhmään, mutta ainoastaan kierrätys- ja säästösyistä. Näissä ihmiset lahjoittavat tarpeettomia tavaroita/vaatteita, jotka ovat mahdollisesti jollekulle toiselle käyttökelpoisia ja toiset kyselevät löytyisikö tarpeettomana jotain itselleen tarpeellista. Molempiin suuntiin olen kokenut toimiviksi, mutta en kyllä ole koskaan ajatellut, että olisivat jotain avustusryhmiä.
Ei kierrätysryhmistä vaan useista Facebookin avustusryhmistä, joissa lahjoituksen vastaanottajana on joku vähävarainen.
Itse laihduin kokoon XS kun oli rahat tiukilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kierrätysryhmistä vaan useista Facebookin avustusryhmistä, joissa lahjoituksen vastaanottajana on joku vähävarainen.
Näitä ryhmiä löytää, kun laittaa Facebookin hakuun sanan "apua" tai "avustuksia".
Mulla tulee lähipäivinä poislahjoitettavaa melkein kokonainen kodin irtaimisto ja vaatteita, myös lasten. Olin ajatellut laittaa niitä tuonne fb ryhmään. Onko mitään muuta paikkaa, missä apu kohdistuisi paremmin tarvitseville? Tuntuu että nykyään oikeasti kukaan ei tarvitse tavaraa, kun kaikilla on niin paljon.
Kävin kysymässä mm seurakunnan diakonilta ja hän sanoi, ettei heilläkään ole ketään, joka tarvitsisi sellaista. Ainoa mikä meiltä seurakuntaan kelpasi, oli varastoon jääneet vauvan korvikemaitotölkit. Ei siis millekään muulle ollut tarvetta... melkoinen hyvinvointivaltio tämä. Mutta siis - mihin voisi antaa käyttötavaraa, jotta menee hyötykäyttöön? Musta toi fb ryhmä kuulostaa tän ketjun pohjalta melkein ainoalta, jolle kelpaa läges "kaikki mitä irti lähtee".
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee lähipäivinä poislahjoitettavaa melkein kokonainen kodin irtaimisto ja vaatteita, myös lasten. Olin ajatellut laittaa niitä tuonne fb ryhmään. Onko mitään muuta paikkaa, missä apu kohdistuisi paremmin tarvitseville? Tuntuu että nykyään oikeasti kukaan ei tarvitse tavaraa, kun kaikilla on niin paljon.
Kävin kysymässä mm seurakunnan diakonilta ja hän sanoi, ettei heilläkään ole ketään, joka tarvitsisi sellaista. Ainoa mikä meiltä seurakuntaan kelpasi, oli varastoon jääneet vauvan korvikemaitotölkit. Ei siis millekään muulle ollut tarvetta... melkoinen hyvinvointivaltio tämä. Mutta siis - mihin voisi antaa käyttötavaraa, jotta menee hyötykäyttöön? Musta toi fb ryhmä kuulostaa tän ketjun pohjalta melkein ainoalta, jolle kelpaa läges "kaikki mitä irti lähtee".
Oletko kokeillut Hopea? Noissa avustusryhmissä on melkein aina niin, että sun pitäisi toimittaa ne tavarat perille tai ainakin postittaa. Jos tavaraa on paljon, niin sulla on aika ruljanssi alkaa niitä postittamaan eri puolille Suomea. Tai sitten kokeile jotain oman alueesi kierrätysryhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut Hopea? Noissa avustusryhmissä on melkein aina niin, että sun pitäisi toimittaa ne tavarat perille tai ainakin postittaa. Jos tavaraa on paljon, niin sulla on aika ruljanssi alkaa niitä postittamaan eri puolille Suomea. Tai sitten kokeile jotain oman alueesi kierrätysryhmää.
Facebookin Autetaan kun voidaan -ryhmä saattaa ottaa vastaan nuo kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa tehdä ruokaa, joten syövät huonosti kaloripitoista, jolloin paino nousee. Meidänkään perheellä ei paljon rahaa ole, mutta tekemällä itse ruuan saa terveellistä ruokaa suht halvalla.
En jotenkin käsitä miten nykyään on niin paljon ihmisiä, jotka ei osaa tehdä ruokaa. Kaverini on jo kolmekymppinen (sinkku joten ei tarvitse perheelleen ruokaa laittaa) eikä syö kuin leipää ja jogurttia, joskus harvoin laittaa jotain makaroni ruokaa. Ja ihmettelee miksi joskus valitan kun haluaisin itse syödä monipuolisemmin, mutta usean ruokarajoitteen takia en voi. Silti nytkin syön paljon monipuolisemmin kuin hän. Sanoo vain miten itsekin syö tosi rajoittuneesti, mutta siihen tottuu. Perheelle toki teen monipuolista ruokaa, itse vaan en voi läheskään kaikkea syödä.
Noh. Silloin kun olin työttömänä reippaan vuoden (pelkkä työmarkkinatuki 560 euroa/kk plus 200 euroa asumistukea päälle - koska onnettomasti olin perinyt paskan, myyntikelvottoman kesämökin hornan kuusesta en ollut oikeutettu toimeentulotukeen tai muihinkaan sosiaalitoimen avustuksiin) mä söin pääasiassa halvinta pastaa (spagetti tai makaroni) ja jotain euron valmissooseja lisukkeeksi. Kiitos Lidlin sain vähän vaihtelua niihinkin, ja joissakin oli seassa jopa ihan oikeita vihannessattumia eli ei pelkkää tomaattipyrettä. Yksi purkki riitti hyvin kahdeksi päiväksi, ja makaronia pystyi keittämään vaikka kokonaisen pussillisen päivän ruoaksi.
Ei mun ruoanlaitto-osaamiseni ollut minnekään kadonnut rahattomuuden myötä - mutta mulla ei ihan oikeasti ollut varaa ostaa mitään raaka-aineita joista olisi voinut kokata jotain järkevää ja monipuolisempaa.
Tai no, silloin tällöin tein hirmusatsin makaronilaatikkoa kun jostain sai 10 kappaleen rasian kananmunia eurolla - silloin sai syödä myös keitettyä tai paistettuja munia mikä oli luksusta - , ja päälle tarkasti jaettuna puolentoista euron valmisjuustoraastepussi. (Joo, kilohinnalta juustoköntti on varmasti halvempi, mutta mun piti laskea mihin lompakossa sillä hetkellä olevat kolikot riittivät, ja 1.50 euroa on pienempi summa kuin 4 euroa.) Pieniin rasioihin ja pakkaseen vielä pahempien päivien varalle.
Ai mitkä vihannekset tai tuore leipä? AAAHAHAHAHAHAHA! Onneksi sain välillä äidiltä kokeilumielessä ostettuja vitamiinipillereitä, joten en sairastunut esim. keripukkiin. (Ei, en koskaan kertonut vanhemmilleni todellista tilannettani. Heilläkin oli ihan tarpeeksi huolia omasta takaa.)
Ehkä täällä kirjoittaville tekisi hyvää elää vaikka puoli vuotta nollabudjetilla, niin mahdollisesti tulisivat "ruokavaliorealiteetit" konkreettisemmin selville, etenkin mitä ruoanlaittamismahdollisuuksiin tulee.
(Nyt, kaksi vuotta myöhemmin olen työllistynyt vakituisesti ja saan jopa kohtuullista palkkaa. Mutta en usko, että ikinä tulen unohtamaan sitä epätoivoista hengissä pysyttelyä, kun huomaa että tilillä on 70 senttiä ja kukkarossa euro kaksikymmentä, ja että niillä pitäisi selvitä vielä yli viikon verran.)
Mä en taas tajua, miksi yhteiskunnalta saa tukia ja sen voi sit käyttää mihin vain: ostaa tupakkaa, kaljaa... Miksei niissä oo joku systeemi, että vain oikeasti tarpeeseen saa tukea: kohtuulliseen vuokraan (ei minnekään vimpan päälle kämppään tai supersijainnilla; onko asuntojen hinnat oikeasti kallistuneet mm. tuon tukisysteemin takia??), perusruokaan, bussikorttiin töihin, halpoihin peruspesuaineisiin, lääkkeisiin.
Miksi toisten verorahoin tuetaan toisten alkoholin käyttöä ja tupakan polttoa?
Vierailija kirjoitti:
Kun oikeesti mun mielestä epäterveellinen ruoka ei edes ole halpaa! Mietitään nyt; mennään koko perhe mäkkäriin, kaksi aikuisten ateriaa ja kaksi lasten ateriaa - varmasti menee about 25e vähintään. (En muista mäkkärin hintoja nyt kovin tarkasti) Sillä 25 eurolla saisin kaupasta kassillisen ruokaa josta syötäisiin ainakin kahden päivän kaikki ateriat helposti! Mäkkärin jälkeen menee pari tuntia ja kaikilla on uudestaan nälkä. Tai joku pizzeria, aikuisten pizzat on sen kympin kipale, siihen lasten annokset päälle niin ei 30e edes riitä. Mun mielestä ja meidän perheessä nää roskaruoka mätöt on sellasia erityistapauksia, joskus ehkä kerran kuussa siis käydään. Muuten syödään tavallista ruokaa.
Te ette sitten varmaan ole köyhiä? Miten aikuisten ihmisten on noin vaikeaa tajuta, että oikeasti vähävaraiset ei käy missään mäkissä? Mutta on v**un paljon halvempaa tehdä esimerkiksi kaali- tai makaronilaatikkoa, jonka ainesosat on yhteensä alle 5e ja josta syö monta päivää, kuin jotain paistettua lohta tai karjalanpaistia, josta syö kerran ja maksaa 10-15e pala. Ja tämän palstan tanttojen mielestä tämä on sitten typerää, kun syödään jauhelihaa ja pastaa, kyllä nyt pitäs elää jollain luomukasviksilla. Leipää ei saisi syödä eikä mitään, heti on wt ja läski laiska p**ka, kun ei heitä viikossa 200-300 ruokaan.
Terveisin ihminen, joka kyllä tekee töitä 5-6 päivää viikossa ja silti ei ole varaa syödä mitään luksusmuonaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kokojuttuun sen verran, että epäterveellistä ruokaa saa halvemmalla, mitä terveellistä. Toki vihanneksia ym saa halvalla, varsinkin näin syksyisin, mutta jos ei ole aikaa/tahtoa/taitoa kokata itse, jonkun kaupan pizzan saa murto-osalla esimerkiksi salaattibaarin salaatin hinnasta. Karkit ja sipsit eivät myöskään maksa kuin sen pari euroa.
Höpö höpö. Karkit ja herkut ne vasta kalliita ovat! Faxerin suklaalevyn keskihinta vajaa 2.50-3 €. Samalla rahalla saa pienen salaatin, kurkun ja tomaattia - näin alkajaisiksi.
Salaattai ei kannata sieltä salaattibaarista ostaa vaan hevi-osastolta, josta saa myös sitä sun tätä hyvää ja terveellistä. Iso pussi siemeniä riittää rikastuttamaan ja piristämään salaatteja pitkäksi aikaa. Pastalla saa salaatista tuhdimpaa. Penne, fusili tai Torinon makarooni ei kyllä paljoa maksa. Päälle välillä kanaa. Oliiviöljyä. Lidlistä ostamilla raaka-aineilla minäkin, köyhä, syön hyvin ja terveellisesti, eikä ole kuin pari raskauskiloa enää tiputettavana. Joskus törsätään tuoreyrtteihin.
Säästösyistä käytän pääasiassa kuivattuja yrttejä oliiviöljyn sekaan. (basilika, oregano, timjami, pizzamauste).
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas tajua, miksi yhteiskunnalta saa tukia ja sen voi sit käyttää mihin vain: ostaa tupakkaa, kaljaa... Miksei niissä oo joku systeemi, että vain oikeasti tarpeeseen saa tukea: kohtuulliseen vuokraan (ei minnekään vimpan päälle kämppään tai supersijainnilla; onko asuntojen hinnat oikeasti kallistuneet mm. tuon tukisysteemin takia??), perusruokaan, bussikorttiin töihin, halpoihin peruspesuaineisiin, lääkkeisiin.
Miksi toisten verorahoin tuetaan toisten alkoholin käyttöä ja tupakan polttoa?
Muuten samaa mieltä, mutta asuntoon ei pitäisi puuttua. Jokaisella on oikeus pyrkiä asumaan kodissa jossa on siistiä ja hyvä olla. Se on vähän eri jokaiselle. Me ollaan ns. köyhiä mutta kotia tykätään pitää vimpan päälle. Tosin pienessä kodissa asutaan koska ei ole varaa isompaan. Mutta ei sitten tavaralla pilata.
Tää on tätä - nykyajan 'köyhät ja syrjäytyneet ovat riistäjiä' -ilmapiiriä. Täytyyhän kokkareiden saada jostain pudistusta omalletunnolle.
Mulla oli ajanjakso, jossa olin taloudellisesti erittäin tiukalla. Kylmä tosiasia on, että niillä niukoilla varoilla ei syödä kovin terveellisesti. Täytyy ostaa halpaa ja riittoisaa. Söin puuroja paljon, näkkileipää ja tonnikalaa. En laihtunut kuikeloksi edes ap:n mieliksi, taisipa jopa tulla kiloja lisää. Ei ollut mökkiä tai siirtolapuutarhaa, jossa olisi kasvattanut itse, eikä edes sukulaisia.
Mut siitäkin selvisin. Sen muiston se jätti, et joka kerta kun menen marketin vihannesosastolle, niin mielessä vähän läikähtää. Kai sitä arvostaa enemmän - ja arvostelee muita vähemmän. Mut mä en olekaan kokkare.
Mä olen kokoomuslainen ja lahjoittanut jo 15 v ajan kuukausittain suoraveloituksella sekä kehitysmaihin että silloin tällöin kotimaisille vähävaraisille. Mutta ilmoitathan tuon minua ja muita "kokkareita" haukkuvan mielipiteesi heti suoraan avustuksia kysellessäsi, niin tiedän lahjoittaa jollekin toiselle. Tai ehkä se oletkin sä, joka et kiitä, jos auttaja näyttää väärän puolueen edustajalta?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kokoomuslainen ja lahjoittanut jo 15 v ajan kuukausittain suoraveloituksella sekä kehitysmaihin että silloin tällöin kotimaisille vähävaraisille. Mutta ilmoitathan tuon minua ja muita "kokkareita" haukkuvan mielipiteesi heti suoraan avustuksia kysellessäsi, niin tiedän lahjoittaa jollekin toiselle. Tai ehkä se oletkin sä, joka et kiitä, jos auttaja näyttää väärän puolueen edustajalta?
Sen lisäksi että olet kokkare, olet myös luetunymmärtämätön tai peräti lukutaidoton. No ne on pieniä vaivoja, paranevat kun vain opettelee aakkosia ahkerasti. Sitä vastoin kokkarius on jo luonnevika, mutta kyllä sillä pärjää, isohko osa huippujohtajista on psykopaatteja ja kokkareita 'arvoiltaan'.
Niin, mä siis selvisin köyhyydestä. En sinun, enkä Hentun Liisun avustuksilla, tein useampaa duunia. Ja tajuan, ettei se onnistu kaikilta: voi olla perhettä, voi olla vammaa, sairautta, eikä taida enää nykyään olla niin helppo löytää edes hanttihommia. Ja minä kiitään kaikkia, jotka maksavat veronsa Suomeen.