Mua vähän ihmetyttää tuolla fb vähävaraisten ryhmässä...
Ensinnäkin se, että nää perheet on siis niin vähävaraisia että pyydetään ruoka-apua kaiken muun lisäksi, silloin ollaan jo mun käsityksen mukaan todella vähissä varoissa jos joutuu ruokaa pyytämään. No, kuitenkin melkein poikkeuksetta kun katsoo näitä ilmoituksia niin perheen aikuisten vaatekoot on XL tai XXL, ei silloin ihan peeaa ole oltu kun on syöty itsensä tuon kokoseksi. Saan varmaan paskaa niskaan tästä, mutta menköön. Ja ei, kenenkään en halua näkevän nälkää, mutta jos itselläni olisi rahat niin vähissä ettei ruokaan riittäisi kunnolla rahaa niin looginen seuraus siitä todennäköisesti olisi että paino tippuisi kun yrittäisin sitten pärjätä niin vähällä kuin mahdollista.
Ja vielä toinen asia, ylläpito kirjoitti tuolla että nämä apua hakevat perheet EI KIITÄ. Siis mitä helvettiä? Tuntematon ihminen hyvää hyvyyttään antaa sulle omistaan ja sä et kiitä? En voi uskoa että näin kiittämättömiä ja huonotapaisia ihmisiä edes on olemassa. Mikä siinä kiitoksessa on niin vaikeaa? Kiitättekö yleensä mistään muustakaan? Meillä esimerkiksi kiitetään joka kerta kun noustaan pöydästä, ihan oman perheen keskenkin. Se tapa on itseasiassa niin juurtunut että joskus huomaan sanovani "kiitos" vaikka söisin yksin :D
No eipä muuta. Miettikää nyt vähän.
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt aloiteta tätäkin päivää läskivihalla jookos? Menkää mieluummin vaikka lenkille.
Tää ei ollut mitään läskivihaa, jokainen saa paina mun puolesta vaikka 600kg jos siltä tuntuu, mutta jotenkin härskiä että sitten sellaset tantat pyytää tuolla ruoka-apua eikä osaa kiittää sitä saatuaan.
Sujuvasti kuitenkin yhdistät ylipainon huonoihin käytöstapoihin. Ja seuraava kommentoija yhdistää ylipainon tyhmyyteen.
Ap:han perusteli tuon väitteensä tuossa fb-ryhmässä tekemäänsä havaintoon: ruoka-apua ym. pyytää henkilöt, joilla vaatekoko mitataan X-kirjainten määrällä. Myös kiittämisen unohtamisesta oli ryhmässä tullut palautetta. Jos olisi yksittäistapauksia, niin tuskinpa oikein ylläpito nostaisi siellä asiaa esille.
Ehkäpä tuonne ryhmään avun pyytäjiksi on valikoitunut enemmän tietyntyyppisiä ihmisiä? Itse tiedän monia köyhiä, niin hoikkia kuin ylipainoisiakin, joille joku julkinen avunpyytäminen ei käy mielessäkään, koska eivät vaan ikinä kehtaisi. Silti tässä ketjussa vedetään johtopäätöksiä kaikista ylipainoisista/köyhistä sen perusteella, miten nämä ko. ryhmän jäsenet käyttäytyvät.
Missä ap on yleistänyt tämän koskemaan kaikkia läskejä? Koko ajan on puhuttu tuosta ryhmästä ja sen jäsenistä.
Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa =) Taisi lainaamasi henkilö olla läski.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin. Samat mahdollisuudet, mutta jos ei vain osaa, eikä ymmärrä, kuinka niitä mahdollisuuksia voisi käyttää, niin niihin ei vain pääse käsiksi.
Ja sieltä löytyi heti yksi helpon elämän (paitsi tämän viestin jälkeen keksi tarinan miksi ei ollut helppo elämä) antaa taas ohjeita muille joiden elämä ei välttämättä ole ollut niin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee lähipäivinä poislahjoitettavaa melkein kokonainen kodin irtaimisto ja vaatteita, myös lasten. Olin ajatellut laittaa niitä tuonne fb ryhmään. Onko mitään muuta paikkaa, missä apu kohdistuisi paremmin tarvitseville? .
Jos asut vähänkään isommassa kaupungissa, sieltä löytyy taatusti joku hyväntekeväisyyskirpputori (muitakin on kuin SPR), jonne voit lahjoittaa käyttökelpoista tavaraa ja vaatteita. Jyväskylässä on esim. Vaajakoskella Kirpputori Suvanto ja keskustassa Fidan kirppis. Tarvittaessa voit kysyä, pystyvätkö työntekijät hakemaan tavarat kotoasi.
Yllättävän usein esim kokiksen litrahinta on halvempi kuin laktoosittoman maidon.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän usein esim kokiksen litrahinta on halvempi kuin laktoosittoman maidon.
Ja hanasta lasketun veden litrahinta vieläkin halvempi kuin kokiksen.
Sokeria veden sekaan ni on vielä kokista halvempaa?
Ja yhtä hyvä juoma korvike maidolle..
Meillä ei ole varaa syödä eineksiä ja meitä on vain kaksi, minä ja tyttäreni.
Jos ostan eines pizzaa 2kpl niin saan samalla summalla tehtyä sosekeitton ja tuoreet sämpylät.
Jos ostan fazerin suklaalevyn, saan samalla summalla tehtyä pellillisen mokkaruutuja.
Jos ostan ranksalaisia niin halvemmalla pääsee kun ostaa perunoita ja tekee itse uunissa.
En itse pysty käyttämään päivässä kun 3€ ruokaan, ei paljon tule ostettua eineksiä. En saa toimeentulotukea koska on riitainen pesä jota vatvotaan vielä ja en voi luopua osuudestani koska se menee lapselle silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vettä saa hanasta halvalla ja on juomana paljon parempi kuin kumpikaan noista. Käy keliaakikoille eikä pilaa hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Johan näistä on ollut ties mitä tutkimusta. Köyhän looginen ajattelu hämärtyy kun niin suuri osa aikaa ja energiaa menee selviytymiseen. Sama juttu esimerkiksi masentuneilla. Vaikka tietää että lenkillä kannattaisi käydä ja pizzan sijasta syödä linssisoppaa niin resurssit tähän ei yksinkertaisesti ole samat kuin meillä hyvin toimeentulevilla.
Vaikka Suomessa kaikilla on periaatteessa samat lähtökohdat koulutukseen ja hyvään elämään niin todellisuudessa siitä ollaan kaukana. On todella iso ero synnytkö alkoholisoituneen tunnevammaisen yh äidin lapseksi vai tasapainoiseen keskiluokkaiseen kannustavaan perheeseen. Molemmilla on samat mahdollisuudet mutta toisella todella paljon enemmän ponnisteltavaa.
Jos aiot lukea vain yhden viestin tästä ketjusta, lue tämä ylläoleva. Tässä on iso osa tätä ilmiötä. Väliaikaisesti pienituloisen opiskelijan tai keskituloisen henkilön on helppo ajatella, että kausivihanneksia ja täysjyvää ostamalla tulee helposti halpaa ja hyvää. On eri asia pärjätä pienten tulojen kanssa vaikkapa 15 vuotta, samalla vaikkapa masennuksen kanssa painien.
Yhdysvalloissa tämän tilanteen näkee vielä astetta selvemmin. Jokainen 7-11 myy pitsoja, hodareita ja mitä lie dollarihintaan. Pikaruoka (kioskeista, kaupoista ja rafloista) on edullista, ja nopea energia houkuttaa. Jos teet minimipalkalla pitkää päivää ja elätät isoa perhettä, voi olla vaan helpompi syödä sitä moskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vettä saa hanasta halvalla ja on juomana paljon parempi kuin kumpikaan noista. Käy keliaakikoille eikä pilaa hampaita.
Anteeksi, tarkoitin siis laktoosi-intolerantteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
THL:n raportin mukaan nimenomaan vähävaraiset ovat kaikkein huonoimpia elämäntavoiltaan. Ostetaan niillä vähillä varoilla esimerkiksi valmisruokia, pelkkää hiilaria (puuroja, leipää) eikä syödä säännöllisesti vaan skipataan aterioita, jolloin aineenvaihdunta häiriintyy. Myös liikunnan vähyys/ liikkumattomuus näkyy aineenvaihdunnassa sen hitautena.
Itse olen pienituloinen ja syön usein epäterveelllistä ruokaa. En ole kuitenkaan lihava, miksi? Koska esimerkiksi eilen söin iltaruoaksi kaksi grillimakkaraa, päivällä lounaalla keittoa. Kun söin makkarat, päätin että päivän kalorintarve on täynnä. En syönyt makkaroiden kanssa leipää, vähän salaattia oli jääkaapissa jäljellä. Tulin siitä täyteen.
Totta on se, että kun vertaa paljonko normaalipainoinen ihminen syö, siihen mitä ylipainoinen syö, niin ero on toki valtava. Valitettavasti kuitenkin ylipainoinen ei voi vain päättää olla syömättä, koska tottakai hän kokee myös suurempaa nälkää. Yhdessä vaiheessa kun olin 10 kg lihavampi, katsoin kerran yliopistoruokalassa kun normaalipainoinen tyttö otti ruokaa lautaselleen ja aidosti ajattelin, että on teeskentelyä että hän tulee täyteen kahdesta kalapihvistä, perunasta ja salaatista. Ajattelin oikeasti, että tyttö teeskentelee. Nykyään olen tuo ihminen joka tulee täyteen siitä.
Siispä, ylipainoinen ei voi noin vain lakata syömästä. Täytyy ensin laihduttaa. Kuinka on terveellisintä laihduttaa niin, että pysyy energisenä ja jaksaa esimerkiksi pyörittää perhearkea? Syömällä terveellisesti, käyttämällä ehkä vitamiineja, salaattia voisi helposti mennä sen verran että siihen uppoaa 5 e /pvä.. Perhe jolla on rahat tiukilla, ei voi käyttää 5 e joka päivä salaattiin, kun kasvavien lasten on saatava energiaa, ja harva lapsi salaatilla elää. Hyvätuloisen on myös siksi helpompi pudottaa painoa, että on varaa kalliimpiin kevyttuotteisiin, ravintoliisiin, ehkä laihdutusvalmisteisiin, kuntosalijäsenyyksiin..
Kannattaa aina ajatella kokonaiskuvaa. Ja köyhyydestään uupunut ihminen ei vain jaksa tehdä kaikkea tahdonvoimalla. Hyvin toimeentuleva voi valita raskaan työpäivän jälkeen ostaa perheelleen jotain puolivalmista terveellistä ja ruoka järjestyy vaivatta. Köyhän pitää miettiä, pohtia, laskea, tehdä itse. Se on huomattavasti raskaampaa.
Ihan täydellinen ohis, mut haluan tarrautua tuohon "täyteen tulemiseen". En ole oikein sitä koskaan ymmärtänyt, että miksi ruoalla pitäisi tulla täyteen, eikö riitä, että nälkä lähtee pois? Anoppi aina kysyy lapsilta, että onhan maha täynnä, muuten ei saa lähteä pois pöydästä. Minä korjaan joka kerta, että jos mahassa on hyvä olo, niin on syöty tarpeeksi. Mut minä syönkin 5 kertaa päivässä, eli 3-4 tunnin välein, joten pieni määrä riittää. Tietenkin jos olisi pakko mättää yli äyräiden ruokalassa kerran päivässä ja se olisi ainoa ateria, niin kai ajattelisin toisin.
Terveellisten elämäntapojen ylläpitäminen vaatii vaivaa ja energiaa. Voi olla, että vähävaraisilla ei ole enää resursseja miettiä ja toimia terveellisesti, kun energia menee ´siihen, että yrittää hallita omaa elämäänsä edes jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan ylipainoiset ovat hoikkia tyhmempiä.
No sinä olet sitten vissiin ihan todella lihava, kun tämmöisiä ääliömäisyyksiä julkisesti kirjoittelet. Oli varmaan se sama tutkimus, jonka mukaan valkoihoiset ovat älykkäämpiä kuin muun väriset ihmiset? Ai niin ja todettiinhan siinä vielä sekin, että blondit on tyhmempiä kuin tummahiuksiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkeenkäyvää.
Mitä tyhmempi tampio -> sitä todennäköisemmin kouluttamaton -> köyhä -> ei tee mitään -> aikaa märehtiä ja syytellä muita -> ja kun on tyhmä, ei tajua miten tähän on päädytty ja mistä se oma alemmuustila johtuu
= kierre
Kaikki on muiden syytä, joten ei heitä tarvitse armopaloista kiittää. Itse ollaan elämänkoululaisia älykköjä, muiden yläpuolella. Voitaisiin lopettaa kokonaan tämän alaluokan höösääminen niin saisivat huomata mitä se on jos muut todella lakkaisivat huolehtimasta ja keneltä se kaikki toimeentulo tulee jos itse makaa perse leveänä sohvalla. Itse en anna euroakaan suomalaisiin hyväntekeväisyyskohteisiin. Anna afrikkaan, siellä sentään osataan olla kiitollisia ja yrittää itsekin jotain tehdä perheen ja selviämisen eteen.
Osataan olla kiitollisia? Et ole varmaan nähnyt noita videoita, kun hyvää tarkoittavat ihmiset menevät vastaanottokeskuksiin antamaan lahjoituksia. Päälle rynnätään ja revitään kaikki käsistä ja äkkiä karkuun mitään sanomatta.
Suomessa noille idiooteille on pakko antaa ruoka-apua, koska muuten alkaa rikollisuus lisääntymään. Tosin noille pitäisi antaa nimenomaan ruoka-apua ja lopettaa sen rahan syytäminen ihmisille, jotka eivät osaa sitä käyttää. Kaikille voitaisiin tehdä älykkyyskartoitus ja idiooteille pelkkä ruoka-apu ja vuokran maksu, eikä heidän tilillään tarvisi liikkua raha lainkaan.
Hmm itse olen tehnyt vapaaehtoistyötä vastaanottokeskuksessa ja toiminut siellä vaatekoordinaattorina, ovat olleet minun kokemuksen mukaan aina todella kiitollisia saamastaan avusta vaikka joskus niin traumasoituneita etteivät edes osaa kiittää. Olen myös vienyt kontilla tavaraa Gambiaan useamman kerran joten tiedän vähän jotain siitäkin.
Suomessa olen osallistunut jouluapua keräykseen tasan kerran. Äiti tuli tupakka suussa hakemaan Legorasiaa jonka olin ostanutpienelle pojalle joululahjaksi. Kiitosta en kuullut. Toki ei voi yleistää mutta tällaiset kokemukset mulla.
Lohtusyöminen. Tilapäinen köyhyys (opiskeluaika, äitiysloma, eron jälkeinen asumisjärjestelyjen muutosaika yms) ei yleensä lihota, jos henkilöllä ei aiemminkaan ollut tapana lohduttautua ruualla. Vaikka ruuan laatu ehkä onkin heikompi, sitä ei syödä yhtään enempää kuin ennenkään ja mahdolliset ylimääräiset kalorit palavat liikuntaa lisäämällä. Tilanne muuttuu, jos köyhyys pitkittyy tai jää pysyväksi ja alkaa aiheuttaa masennusta, ahdistusta, toivottomuutta ja/tai häpeää. Lohdutukseksi otetaan limsaa, sokerilla makeutettuja jugurtteja, suklaata tai sipsejä tai kasvatetaan lautasella annoskokoja. Lihominen lisää masennusta, ahdistusta, toivottomuutta ja häpeää, joten lohduttaudutaan lisää. Tietyssä pisteessä ei ole enää väliä, paljonko painaa tai miltä näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huokaus. Johan näistä on ollut ties mitä tutkimusta. Köyhän looginen ajattelu hämärtyy kun niin suuri osa aikaa ja energiaa menee selviytymiseen. Sama juttu esimerkiksi masentuneilla. Vaikka tietää että lenkillä kannattaisi käydä ja pizzan sijasta syödä linssisoppaa niin resurssit tähän ei yksinkertaisesti ole samat kuin meillä hyvin toimeentulevilla.
Vaikka Suomessa kaikilla on periaatteessa samat lähtökohdat koulutukseen ja hyvään elämään niin todellisuudessa siitä ollaan kaukana. On todella iso ero synnytkö alkoholisoituneen tunnevammaisen yh äidin lapseksi vai tasapainoiseen keskiluokkaiseen kannustavaan perheeseen. Molemmilla on samat mahdollisuudet mutta toisella todella paljon enemmän ponnisteltavaa.
Kyllä näin. Samat mahdollisuudet, mutta jos ei vain osaa, eikä ymmärrä, kuinka niitä mahdollisuuksia voisi käyttää, niin niihin ei vain pääse käsiksi. Esim minun kasvuympäristöni oli ihan totaalisesti wt ja ongelmia tästä näkyy edelleen, vaikka olenkin paljon tehnyt tietoista työskentelyä sen eteen, että elämä olisi laadukkaampaa. En esim osaa siivota järkevästi. En edelleenkään, vaikka olen käynyt vaikka mitä kursseja ja lukenut kirjoja. Tarvitsisin jonkun tähän opettamaan. Ruokaa onneksi osaan tehdä ja syödä terveellisempi kuin lapsuudenkodissani. Rahaa osaan käyttää, liikkua en, olen opiskellut hyvin, mutta alhainen itsetunto ja sosiaaliset pelot hankaloittaa töiden tekemistä.
Pitäisi olla jotain elämänhallinan kursseja, joissa opetetaan ihan kaikki perusteellisesti. Kodin ylläpito, itsestä huolehtiminen, maailmassa eläminen (esim se kiittäminen). Sellaisten ihmisten, joilla on ollut hyvä, terveellinen ja rakastava lapsuus, on vaikea ymmärtää näitä ongelmia.
Olen nähnyt läheltä vastaavan kuin sinä. Hyvin älykäs nuori tyttö, lapsuus mennyt kotona alkoholismia ja juopon hyysäystä katsellessa. Vanhemmilla elämänhallinta täysin hukassa, toinen juo, toinen syö ja ostaa mitä sattuu, rahat aina loppu. Ruoka kaikkea lihottavaa ja epäterveellistä. Kun rahaa saadaan se laitetaan heti menemään, loppukuu kitkutellaan, vingutetaan korttia, menetetään luottotiedot. Tyttö etsi paikkaansa, aloitti ja lopetti kesken kouluja, nyt lopulta on saanut lukion käytyä (lainalla) ja lähtee yliopistoon. Toivon kaikesta sydämestäni onnea hänelle. Hänelläkin tuo kehno itsetunto tulee haittaamaan matkalla, hän kääntää tuon uhmaksi ja ylimielisyydeksi joka voi kolahtaa nilkkaan. Oli oikeasti surullista huomata kuinka vähän hän on saanut elämänsä varrella kannustusta, tutustuin kun hoiti lapsiani, alettiin jutella ja alkoi kertoa elämästään. Oli jo suunnittelemassa lähäriopintoja mutta kun haaveili muusta kannustin yrittämään kun hoksasin tytön alyn ja kuulin opintomenestyksestä. Omat vanhemmat ovat olleet niin kiinni omissa ongelmissaan ettei heiltä ole riittänyt kannustusta tytölle, äiti on katkera omasta elämästään ja ilmeisesti nyt kateellinen kun tyttö hankkii "paremman" koulutuksen. Minusta hirveän surullista, en tiedä kuinka tuollaisen kierteen suvussa saisi katkaistua. Sinä jolle vastaan, ole nyt hirveän ylpeä itsestäsi, olet itse nostanut itsesi ilman apuja, siitä kannattaa oikeasti olla iloinen! Ja itsetunto paranee myös aikuisena kun vaan kuulostelee mikä on itselle hyvä ja menee sitä kohti.
Kiitos tosi paljon! Koitan olla iloinen, että olen päässyt näinkin pitkälle heikoilla eväillä. Itsetunnon parantelu ja itseni etsiminen on meneillään ja kestää varmaan loppuelämän.
Et ehkä uskokkaan, mutta tulin viestistäsi todella hyvälle mielelle. Kiitos siis ja kaikkea hyvää sinulle.
Ihmettelen samaa. Kai siinä on taustalla jokin tottumus. On opeteltu pääsemään mahdollisimman helpolla, eikä haluta sitten muuttaa tapoja, vaikka terveellisen ruoan tekeminen itse olisikin kaikin puolin kannattavampaa.
Elämänhallintaa pitäisi kyllä opetella jo peruskoulussa. Kummallinen oletus, että kaikki vanhemma pystyisivät opettamaan lapsille tällaiset asiat tarpeeksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon kokojuttuun sen verran, että epäterveellistä ruokaa saa halvemmalla, mitä terveellistä. Toki vihanneksia ym saa halvalla, varsinkin näin syksyisin, mutta jos ei ole aikaa/tahtoa/taitoa kokata itse, jonkun kaupan pizzan saa murto-osalla esimerkiksi salaattibaarin salaatin hinnasta. Karkit ja sipsit eivät myöskään maksa kuin sen pari euroa.
Voi herrajeesus mitä idiotismia. Sietääkin olla lihava ja köyhä, jos ajattelu on tuota tasoa. Kaupan salaattibaari maksaa kympin kilo, terveellinen ruoka on kallista
Olen aikaisemminkin tällä palstalla tämän sanonut mutta sanon sen vielä uudestaankin:
Helppoa elämää elävien on todella helppo neuvoa ja arvostella heitä joiden elämä ei ole ollut niin helppoa.
Yhtenä esimerkkinä ihmiset joita ei ole koulussa kiusattu (helpompi elämä) eivät voi ymmärtää heitä joita on koulussa kiusattu joilla se vaikuttaa heidän loppuelämäänsä (hankalampi elämä).