Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua vähän ihmetyttää tuolla fb vähävaraisten ryhmässä...

Vierailija
09.09.2016 |

Ensinnäkin se, että nää perheet on siis niin vähävaraisia että pyydetään ruoka-apua kaiken muun lisäksi, silloin ollaan jo mun käsityksen mukaan todella vähissä varoissa jos joutuu ruokaa pyytämään. No, kuitenkin melkein poikkeuksetta kun katsoo näitä ilmoituksia niin perheen aikuisten vaatekoot on XL tai XXL, ei silloin ihan peeaa ole oltu kun on syöty itsensä tuon kokoseksi. Saan varmaan paskaa niskaan tästä, mutta menköön. Ja ei, kenenkään en halua näkevän nälkää, mutta jos itselläni olisi rahat niin vähissä ettei ruokaan riittäisi kunnolla rahaa niin looginen seuraus siitä todennäköisesti olisi että paino tippuisi kun yrittäisin sitten pärjätä niin vähällä kuin mahdollista.

Ja vielä toinen asia, ylläpito kirjoitti tuolla että nämä apua hakevat perheet EI KIITÄ. Siis mitä helvettiä? Tuntematon ihminen hyvää hyvyyttään antaa sulle omistaan ja sä et kiitä? En voi uskoa että näin kiittämättömiä ja huonotapaisia ihmisiä edes on olemassa. Mikä siinä kiitoksessa on niin vaikeaa? Kiitättekö yleensä mistään muustakaan? Meillä esimerkiksi kiitetään joka kerta kun noustaan pöydästä, ihan oman perheen keskenkin. Se tapa on itseasiassa niin juurtunut että joskus huomaan sanovani "kiitos" vaikka söisin yksin :D

No eipä muuta. Miettikää nyt vähän.

Kommentit (241)

Vierailija
21/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL:n raportin mukaan nimenomaan vähävaraiset ovat kaikkein huonoimpia elämäntavoiltaan. Ostetaan niillä vähillä varoilla esimerkiksi valmisruokia, pelkkää hiilaria (puuroja, leipää) eikä syödä säännöllisesti vaan skipataan aterioita, jolloin aineenvaihdunta häiriintyy. Myös liikunnan vähyys/ liikkumattomuus näkyy aineenvaihdunnassa sen hitautena.

Kannattaisi olla näissä määrittelyissä vähän tarkempi. THL:n jutuissa ei ole kysymys pienituloisista tai vähävaraisista - rahan puute itsessään ei ole ongelma, vaan niistä syrjäytyneistä köyhistä, joiden rahan puute on seurausta muista mielenterveysongelmista ja elämänhallinnan puutteesta. Tässä on vissi ero.

Vierailija
22/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. Johan näistä on ollut ties mitä tutkimusta. Köyhän looginen ajattelu hämärtyy kun niin suuri osa aikaa ja energiaa menee selviytymiseen. Sama juttu esimerkiksi masentuneilla. Vaikka tietää että lenkillä kannattaisi käydä ja pizzan sijasta syödä linssisoppaa niin resurssit tähän ei yksinkertaisesti ole samat kuin meillä hyvin toimeentulevilla.

Vaikka Suomessa kaikilla on periaatteessa samat lähtökohdat koulutukseen ja hyvään elämään niin todellisuudessa siitä ollaan kaukana. On todella iso ero synnytkö alkoholisoituneen tunnevammaisen yh äidin lapseksi vai tasapainoiseen keskiluokkaiseen kannustavaan perheeseen. Molemmilla on samat mahdollisuudet mutta toisella todella paljon enemmän ponnisteltavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kiittämättömyys pistää aina minunkin silmään/korvaan. Eri kautta olemme antaneet niin omia vanhoja lastentarvikkeita kuin ruokalahjakortteja tmv ja olen täysin kyllästynyt siihen, että minulle jää aina se fiilis, että vastaanottaja on sitä mieltä että nyt tapahtui vain oikeus ja kohtuus eikä ikinä kukaan ole pienen pientä kiitosta sanonut/kirjoittanut :(

Enkä nyt tarkoita, että pitäisi olla aivan yltiöekstaasissa jostain 50€ S-lahjakortista mutta PERUS käytöstapoihin kuitenkin tuo kiitoksen huikkaaminen tavalla tai toisella kuuluu !

Todellakin. Kyllä vie itseltäkin auttamishaluja kun suhtautuminen on tällaista. Kerran jäi ihan suu auki kun kävin lahjoittamassa lapsilleni pieneksi jääneitä ulkovaatteita eräälle pyytäneelle. Vaatteet oli toki käytettyjä, mutta ei rikkinäisiä ja olivat puhtaita. Vastaanottaja levitteli ulkohaalareita edessään ja katseli tympeästi että "no ei nää kyllä uusia ole".

Vierailija
24/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt aloiteta tätäkin päivää läskivihalla jookos? Menkää mieluummin vaikka lenkille.

Tää ei ollut mitään läskivihaa, jokainen saa paina mun puolesta vaikka 600kg jos siltä tuntuu, mutta jotenkin härskiä että sitten sellaset tantat pyytää tuolla ruoka-apua eikä osaa kiittää sitä saatuaan.

Sujuvasti kuitenkin yhdistät ylipainon huonoihin käytöstapoihin. Ja seuraava kommentoija yhdistää ylipainon tyhmyyteen.

Ap:han perusteli tuon väitteensä tuossa fb-ryhmässä tekemäänsä havaintoon: ruoka-apua ym. pyytää henkilöt, joilla vaatekoko mitataan X-kirjainten määrällä. Myös kiittämisen unohtamisesta oli ryhmässä tullut palautetta. Jos olisi yksittäistapauksia, niin tuskinpa oikein ylläpito nostaisi siellä asiaa esille.

Ehkäpä tuonne ryhmään avun pyytäjiksi on valikoitunut enemmän tietyntyyppisiä ihmisiä? Itse tiedän monia köyhiä, niin hoikkia kuin ylipainoisiakin, joille joku julkinen avunpyytäminen ei käy mielessäkään, koska eivät vaan ikinä kehtaisi. Silti tässä ketjussa vedetään johtopäätöksiä kaikista ylipainoisista/köyhistä sen perusteella, miten nämä ko. ryhmän jäsenet käyttäytyvät.

Vierailija
25/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kiittämättömyys pistää aina minunkin silmään/korvaan. Eri kautta olemme antaneet niin omia vanhoja lastentarvikkeita kuin ruokalahjakortteja tmv ja olen täysin kyllästynyt siihen, että minulle jää aina se fiilis, että vastaanottaja on sitä mieltä että nyt tapahtui vain oikeus ja kohtuus eikä ikinä kukaan ole pienen pientä kiitosta sanonut/kirjoittanut :(

Enkä nyt tarkoita, että pitäisi olla aivan yltiöekstaasissa jostain 50€ S-lahjakortista mutta PERUS käytöstapoihin kuitenkin tuo kiitoksen huikkaaminen tavalla tai toisella kuuluu !

Todellakin. Kyllä vie itseltäkin auttamishaluja kun suhtautuminen on tällaista. Kerran jäi ihan suu auki kun kävin lahjoittamassa lapsilleni pieneksi jääneitä ulkovaatteita eräälle pyytäneelle. Vaatteet oli toki käytettyjä, mutta ei rikkinäisiä ja olivat puhtaita. Vastaanottaja levitteli ulkohaalareita edessään ja katseli tympeästi että "no ei nää kyllä uusia ole".

Ei helvetti....

Vierailija
26/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija. Kerran laskin kuukauden ruuat (mukaanlukien karkit ja tee), hinnaksi tuli vajaa 70 euroa. Olen 170cm nainen, hoikka, mutta en ole nälkää nähnyt. Mitä ostan? Riisiä lidlistä, kilohinta 80 senttiä, kaurahiutaleet lidlistä, kilohinta 65 senttiä, kasviksia (lanttua, porkkanaa, kaalta, kesäkurpitsaa ym, mutta en juurikaan perunaa) kilohinta noin 1-2 euroa. VL viilit Prismasta 31 senttiä/purkki, juustoa alesta 3-5e/kg, kanaa ja kalaa Prismasta 4-7e/kg, joskus punaistakin lihaa, koska on halvempaa, mutta ei yhtä terveellistä. D-vitamiinilistä 50 mikrogrammaa Lidlistä alle 5e 120 pilleriä. Rasvana käytän voita ja ekstraneitsyt oliiviöljyä (molemmat Lidlistä) ja jonkun verran kylmäpuristettua kookosöljyä jos tarjouksesta löytyy. Teet ostan Prismasta ja suklaan Lidlistä, 100g levyt maksavat 48 senttiä ja hyvää on.

Makaronihan ei maksaisi paljon mitään, mutta en osta niitä, koska ovat pelkkää hiilaria ja sisältävät gluteiinia, josta saan maha- ja iho-oireita, vaikkei keliakiaa olekaan todettu. En myöskään osta leipää. Niissä on usein iso kilohinta, mutta ovat köyhiä ravintoarvoiltaan. Samoin einespitsoissa ja ruuissa on iso kilohinta AINA, koska eivät ole terveellisiä: sisältävät paljon suolaa, vehnää, rypsiöljyä, E-koodeja. E-i kiitos.

Joten kyllä väitän, että terveellinen ruoka on halvempaa. Se täytyy tietenkin tehdä itse ja tietenkin se maksaa ylimääräistä, jos joku on sen puolestasi tehnyt! Itsestään pitää huolehtia edes sen verran, että tekee terveellistä ruokaa. Jos on lihava, on yksinkertaisesti syönyt liikaa ja vääränlaista ruokaa.

Vierailija
27/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mt-eläkeläinen. Nyt on parempi vaihe, mutta olen ollut välillä vuosikausia masentuneena, ahdistuneena jne. yksin kotona. Ei silloin ole mielessä mikään terveellinen ruoka, elämä on taistelua, että selviää seuraavaan päivään. Laskut jäävät maksamatta, mistä seuraa rahahuolia.

Ruoka on sokeripitoista (nopeaa energiaa) , koska väsymys on niin loputonta. Joskus voi mennä päiväkausia, ettei pääse kauppaan, sitten kun pääsee, kärry täyttyy eineksistä ja energiajuomasta (joskus Koffista).

Ja ruokajonon ruoka ei ole mitään terveysruokaa myöskään, leipää saa usein ottaa niin paljon kuin haluaa, vihanneksia voi saada, jos on ajoissa aamulla.

En ihmettele lainkaan, että huono-osaisimmat ovat ylipainoisia.

Vierailija
28/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oikeesti mun mielestä epäterveellinen ruoka ei edes ole halpaa! Mietitään nyt; mennään koko perhe mäkkäriin, kaksi aikuisten ateriaa ja kaksi lasten ateriaa - varmasti menee about 25e vähintään. (En muista mäkkärin hintoja nyt kovin tarkasti) Sillä 25 eurolla saisin kaupasta kassillisen ruokaa josta syötäisiin ainakin kahden päivän kaikki ateriat helposti! Mäkkärin jälkeen menee pari tuntia ja kaikilla on uudestaan nälkä. Tai joku pizzeria, aikuisten pizzat on sen kympin kipale, siihen lasten annokset päälle niin ei 30e edes riitä. Mun mielestä ja meidän perheessä nää roskaruoka mätöt on sellasia erityistapauksia, joskus ehkä kerran kuussa siis käydään. Muuten syödään tavallista ruokaa.

Oletko katsonut roskaruuan hintoja kaupassa? 400 g makkaraa saa halvimmillaan eurolla, kun 400 g vähärasvaista jauhelihaa maksaa 3 e. Tai halvimman makaronin/riisin hinta vs. kuitupitoinen vastaava? Tokihan tulee halvaksi jos syö vain juureksia, mutta hyvälaatuinen proteiini/hiilihydraatti maksaa huomattavasti enemmän kuin huonolaatuinen. Ei köyhät millään mäkkärin tai pizzerian aterioilla elä, se roskaruoka ostetaan kaupasta.

Viekö se halpa kamara-jauhomössö nälän yhtä pitkäksi aikaa kuin kunnollinen liha. Kertaostoksenahan se makkara on halvempaa, mutta kun sen lisäksi joutuu ostamaan enemmän välipaloja jotta jaksaa koko päivän.

Rasva pitää nälkää kyllä aika hyvin, energiatiheys on suuri.

Vierailija
29/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
30/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt aloiteta tätäkin päivää läskivihalla jookos? Menkää mieluummin vaikka lenkille.

Tää ei ollut mitään läskivihaa, jokainen saa paina mun puolesta vaikka 600kg jos siltä tuntuu, mutta jotenkin härskiä että sitten sellaset tantat pyytää tuolla ruoka-apua eikä osaa kiittää sitä saatuaan.

Sujuvasti kuitenkin yhdistät ylipainon huonoihin käytöstapoihin. Ja seuraava kommentoija yhdistää ylipainon tyhmyyteen.

Ap:han perusteli tuon väitteensä tuossa fb-ryhmässä tekemäänsä havaintoon: ruoka-apua ym. pyytää henkilöt, joilla vaatekoko mitataan X-kirjainten määrällä. Myös kiittämisen unohtamisesta oli ryhmässä tullut palautetta. Jos olisi yksittäistapauksia, niin tuskinpa oikein ylläpito nostaisi siellä asiaa esille.

Ehkäpä tuonne ryhmään avun pyytäjiksi on valikoitunut enemmän tietyntyyppisiä ihmisiä? Itse tiedän monia köyhiä, niin hoikkia kuin ylipainoisiakin, joille joku julkinen avunpyytäminen ei käy mielessäkään, koska eivät vaan ikinä kehtaisi. Silti tässä ketjussa vedetään johtopäätöksiä kaikista ylipainoisista/köyhistä sen perusteella, miten nämä ko. ryhmän jäsenet käyttäytyvät.

Missä ap on yleistänyt tämän koskemaan kaikkia läskejä? Koko ajan on puhuttu tuosta ryhmästä ja sen jäsenistä.

Vierailija
31/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että köyhän on vaikeampaa syödä terveellisesti ja halpa ruoka lihottaa? 

Vierailija
32/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oikeesti mun mielestä epäterveellinen ruoka ei edes ole halpaa! Mietitään nyt; mennään koko perhe mäkkäriin, kaksi aikuisten ateriaa ja kaksi lasten ateriaa - varmasti menee about 25e vähintään. (En muista mäkkärin hintoja nyt kovin tarkasti) Sillä 25 eurolla saisin kaupasta kassillisen ruokaa josta syötäisiin ainakin kahden päivän kaikki ateriat helposti! Mäkkärin jälkeen menee pari tuntia ja kaikilla on uudestaan nälkä. Tai joku pizzeria, aikuisten pizzat on sen kympin kipale, siihen lasten annokset päälle niin ei 30e edes riitä. Mun mielestä ja meidän perheessä nää roskaruoka mätöt on sellasia erityistapauksia, joskus ehkä kerran kuussa siis käydään. Muuten syödään tavallista ruokaa.

Oletko katsonut roskaruuan hintoja kaupassa? 400 g makkaraa saa halvimmillaan eurolla, kun 400 g vähärasvaista jauhelihaa maksaa 3 e. Tai halvimman makaronin/riisin hinta vs. kuitupitoinen vastaava? Tokihan tulee halvaksi jos syö vain juureksia, mutta hyvälaatuinen proteiini/hiilihydraatti maksaa huomattavasti enemmän kuin huonolaatuinen. Ei köyhät millään mäkkärin tai pizzerian aterioilla elä, se roskaruoka ostetaan kaupasta.

Viekö se halpa kamara-jauhomössö nälän yhtä pitkäksi aikaa kuin kunnollinen liha. Kertaostoksenahan se makkara on halvempaa, mutta kun sen lisäksi joutuu ostamaan enemmän välipaloja jotta jaksaa koko päivän.

Rasva pitää nälkää kyllä aika hyvin, energiatiheys on suuri.

Öh, eikä pidä. Tuo suuri energiatiheys aiheuttaa sen että hetkellinen kylläisyydentunne saavutetaan nopeasti. Nimenomaan pienienergiatiheys pidentää sitä kylläisyydentunteen kestoa.

Vierailija
33/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kokojuttuun sen verran, että epäterveellistä ruokaa saa halvemmalla, mitä terveellistä. Toki vihanneksia ym saa halvalla, varsinkin näin syksyisin, mutta jos ei ole aikaa/tahtoa/taitoa kokata itse, jonkun kaupan pizzan saa murto-osalla esimerkiksi salaattibaarin salaatin hinnasta. Karkit ja sipsit eivät myöskään maksa kuin sen pari euroa.

Tuo on täyttä sontaa. Terveellistä ruokaa saa kyllä halvalla, kun sitä itse tekee.

Vierailija
34/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Mä tiedän perheen jossa talousvaikeuksia.

Äiti tuhlaa rahansa taivaan tuuliin ja ostaa herkkuja.

Vaatii päästä Heseen lasten kanssa ja kymmeniä euroja menee.

Hetken päästä on taas nälkä..

Vierailija
35/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kurjaa,etteivät auttajat saa ansaitsemaansa kiitosta.Avusta kiittäminen kuuluu normaaleihin käytöstapoihin ja auttaja saa iloisen mielen,mahdollisesti haluaa jakaa apua myös jatkossakin.

Mitä tulee mm. autettavien fyysiseen kokoon,itse ajattelisin että se on monen tekijän summa.Perhetausta voi vaikuttaa, esim.arvomaailma on muokkaantunut jo lapsuus-ja nuoruusiässä tietynlaiseksi.Opiskeluun ei ole saanut minkäänlaista kannustusta ja tukea.Voi olla,että ylipäätään elämässä asiat kumuloituvat herkästi.Esim :Puutteelliset kotiolot lapsena->ei voimavaroja kouluttautua koska kodin tuki ja kannustus puuttuu->arjen taidot ja rutiinit puutteelliset->ei tulevaisuudensuunnitelmia->oman perheen perustaminen->Arjen hallinta vaikeutuu entisestään->Tukijärjestelmän avulla eläminen vakiintuu elämäntavaksi,toiminta-ja aloitekyky hiipuu,ajatusmaailma kapenee->Tunne siitä,että on olosuhteiden uhri,periksiantaminen->Oman maailmankuvan siirtäminen lapsille.

Itselleni tuli mieleen tämäntyyppinen kuvio,kun mietin tuota kiittämättömyyttä tai  avun vastaanottamista itsestäänselvyytenä.

Vierailija
36/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

THL:n raportin mukaan nimenomaan vähävaraiset ovat kaikkein huonoimpia elämäntavoiltaan. Ostetaan niillä vähillä varoilla esimerkiksi valmisruokia, pelkkää hiilaria (puuroja, leipää) eikä syödä säännöllisesti vaan skipataan aterioita, jolloin aineenvaihdunta häiriintyy. Myös liikunnan vähyys/ liikkumattomuus näkyy aineenvaihdunnassa sen hitautena.

Itse olen pienituloinen ja syön usein epäterveelllistä ruokaa. En ole kuitenkaan lihava, miksi? Koska esimerkiksi eilen söin iltaruoaksi kaksi grillimakkaraa, päivällä lounaalla keittoa. Kun söin makkarat, päätin että päivän kalorintarve on täynnä. En syönyt makkaroiden kanssa leipää, vähän salaattia oli jääkaapissa jäljellä. Tulin siitä täyteen.

Totta on se, että kun vertaa paljonko normaalipainoinen ihminen syö, siihen mitä ylipainoinen syö, niin  ero on toki valtava. Valitettavasti kuitenkin ylipainoinen ei voi vain päättää olla syömättä, koska tottakai hän kokee myös suurempaa nälkää. Yhdessä vaiheessa kun olin 10 kg lihavampi, katsoin kerran yliopistoruokalassa kun normaalipainoinen tyttö otti ruokaa lautaselleen ja aidosti ajattelin, että on teeskentelyä että hän tulee täyteen kahdesta kalapihvistä, perunasta ja salaatista. Ajattelin oikeasti, että tyttö teeskentelee. Nykyään olen tuo ihminen joka tulee täyteen siitä.

Siispä, ylipainoinen ei voi noin vain lakata syömästä. Täytyy ensin laihduttaa. Kuinka on terveellisintä laihduttaa niin, että pysyy energisenä ja jaksaa esimerkiksi pyörittää perhearkea? Syömällä terveellisesti, käyttämällä ehkä vitamiineja, salaattia voisi helposti mennä sen verran että siihen uppoaa 5 e /pvä.. Perhe jolla on rahat tiukilla, ei voi käyttää 5 e joka päivä salaattiin, kun kasvavien lasten on saatava energiaa, ja harva lapsi salaatilla elää. Hyvätuloisen on myös siksi helpompi pudottaa painoa, että on varaa kalliimpiin kevyttuotteisiin, ravintoliisiin, ehkä laihdutusvalmisteisiin, kuntosalijäsenyyksiin..

Kannattaa aina ajatella kokonaiskuvaa. Ja köyhyydestään uupunut ihminen ei vain jaksa tehdä kaikkea tahdonvoimalla. Hyvin toimeentuleva voi valita raskaan työpäivän jälkeen ostaa perheelleen jotain puolivalmista terveellistä ja ruoka järjestyy vaivatta. Köyhän pitää miettiä, pohtia, laskea, tehdä itse. Se on huomattavasti raskaampaa.

Vierailija
37/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin se, että nää perheet on siis niin vähävaraisia että pyydetään ruoka-apua kaiken muun lisäksi, silloin ollaan jo mun käsityksen mukaan todella vähissä varoissa jos joutuu ruokaa pyytämään. No, kuitenkin melkein poikkeuksetta kun katsoo näitä ilmoituksia niin perheen aikuisten vaatekoot on XL tai XXL, ei silloin ihan peeaa ole oltu kun on syöty itsensä tuon kokoseksi. Saan varmaan paskaa niskaan tästä, mutta menköön. Ja ei, kenenkään en halua näkevän nälkää, mutta jos itselläni olisi rahat niin vähissä ettei ruokaan riittäisi kunnolla rahaa niin looginen seuraus siitä todennäköisesti olisi että paino tippuisi kun yrittäisin sitten pärjätä niin vähällä kuin mahdollista.

Ja vielä toinen asia, ylläpito kirjoitti tuolla että nämä apua hakevat perheet EI KIITÄ. Siis mitä helvettiä? Tuntematon ihminen hyvää hyvyyttään antaa sulle omistaan ja sä et kiitä? En voi uskoa että näin kiittämättömiä ja huonotapaisia ihmisiä edes on olemassa. Mikä siinä kiitoksessa on niin vaikeaa? Kiitättekö yleensä mistään muustakaan? Meillä esimerkiksi kiitetään joka kerta kun noustaan pöydästä, ihan oman perheen keskenkin. Se tapa on itseasiassa niin juurtunut että joskus huomaan sanovani "kiitos" vaikka söisin yksin :D

No eipä muuta. Miettikää nyt vähän.

Noista ruikuttajista todennäköisesti jokainen on sellainen ihminen, joka vain valittaa ja syyttää omasta tilastaan muita. Ei osata edes alkeellista rahankäyttöä ja monella onkin joku alkoholiongelma tai ovat älyllisesti vajaavaisia tai jotain muuta vastaavaa. Osa on siellä vain puhtaasti esittämässä, jotta saa ilmaista tavaraa ja voi käyttää omat rahansa muuhun.

Mitä ruokajonojakin katselen, kun yksi parvekkeeltani näkyy, niin oikeastaan kaikki tuola asioivat ovat ylipainoisia. Osa tulee paikalle autolla ja jonot ovat pitkät hyvillä keleillä. Kun vähän tihkuttaa, niin jono on kymmenesosa siitä mitä se on normaalisti. Eli ei siellä mitään oikeaa hätää ole, vaan haetaan, koska ilmaiseksi saa.

Suomessa jokainen saa rahaa niin paljon, että ei tarvitse ruoka-apua. Itsekin elän pienimmällä mahdollisella tuella, jonka jokainen saa vain kun hakee ja tästä rahasta todellakin saan ruokaa enemmän kuin jaksan syödä. Alle vuoden aikana olen ostanut tästä rahasta ison sängyn, pyykinpesukoneen, maantiepyörän, uuden puhelimen yms. Noihin siis peruselämisen kannalta täysin tarpeettomiin asioihin on mennyt useampi tonni. Ei ole todellakaan tarvinut karsia syömisestä noista hankinnoista huolimatta. Jos joku onnistuu näkemään nälkää tällaisella rahamäärällä, niin silloin ongelma on kyllä täysin jossain muualla kuin maksetussa rahamäärässä.

Vierailija
38/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. Johan näistä on ollut ties mitä tutkimusta. Köyhän looginen ajattelu hämärtyy kun niin suuri osa aikaa ja energiaa menee selviytymiseen. Sama juttu esimerkiksi masentuneilla. Vaikka tietää että lenkillä kannattaisi käydä ja pizzan sijasta syödä linssisoppaa niin resurssit tähän ei yksinkertaisesti ole samat kuin meillä hyvin toimeentulevilla.

Vaikka Suomessa kaikilla on periaatteessa samat lähtökohdat koulutukseen ja hyvään elämään niin todellisuudessa siitä ollaan kaukana. On todella iso ero synnytkö alkoholisoituneen tunnevammaisen yh äidin lapseksi vai tasapainoiseen keskiluokkaiseen kannustavaan perheeseen. Molemmilla on samat mahdollisuudet mutta toisella todella paljon enemmän ponnisteltavaa.

Kyllä näin. Samat mahdollisuudet, mutta jos ei vain osaa, eikä ymmärrä, kuinka niitä mahdollisuuksia voisi käyttää, niin niihin ei vain pääse käsiksi. Esim minun kasvuympäristöni oli ihan totaalisesti wt ja ongelmia tästä näkyy edelleen, vaikka olenkin paljon tehnyt tietoista työskentelyä sen eteen, että elämä olisi laadukkaampaa. En esim osaa siivota järkevästi. En edelleenkään, vaikka olen käynyt vaikka mitä kursseja ja lukenut kirjoja. Tarvitsisin jonkun tähän opettamaan. Ruokaa onneksi osaan tehdä ja syödä terveellisempi kuin lapsuudenkodissani. Rahaa osaan käyttää, liikkua en, olen opiskellut hyvin, mutta alhainen itsetunto ja sosiaaliset pelot hankaloittaa töiden tekemistä.

Pitäisi olla jotain elämänhallinan kursseja, joissa opetetaan ihan kaikki perusteellisesti. Kodin ylläpito, itsestä huolehtiminen, maailmassa eläminen (esim se kiittäminen). Sellaisten ihmisten, joilla on ollut hyvä, terveellinen ja rakastava lapsuus, on vaikea ymmärtää näitä ongelmia.

Vierailija
39/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon kokojuttuun sen verran, että epäterveellistä ruokaa saa halvemmalla, mitä terveellistä. Toki vihanneksia ym saa halvalla, varsinkin näin syksyisin, mutta jos ei ole aikaa/tahtoa/taitoa kokata itse, jonkun kaupan pizzan saa murto-osalla esimerkiksi salaattibaarin salaatin hinnasta. Karkit ja sipsit eivät myöskään maksa kuin sen pari euroa.

Sipsien ja karkkien kilohinta on moninkertainen verrattuna vihannesten, täysjyväleivän ja hedelmien kilohintaan. Olen vähävarainen, enkä ikinä raaski ostaa sipsejä, karkkia, eineksiä. Ja olen hoikka. Syön neljän viljan puuroa aamuisin, normaalin annoksen. Se ei lihota ketään. Ehkä nämä lihavat laittaa voisilmän ja sokeria. Suolakin on halpaa ja turvottaa hurjasti. Lidlin leivonnaiset taitaa olla kilohinnalta parin euron luokkaa, ne valmiiksi pakatut. Ehkä nämä lihavat syö niitä. Lohduksi. Vähävaraisen ilot ovat aika harvat, ja varmasti moni paikkaa jollain sokeri-rasvasetillä tyhjää elämää. En ymmärrä tätä nälvintää, vaikka omenkin itse vähävarainen ja hoikka.

Vierailija
40/241 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ap on yleistänyt tämän koskemaan kaikkia läskejä? Koko ajan on puhuttu tuosta ryhmästä ja sen jäsenistä.

Ei ole, vaan ylipainoisista ja köyhistä yleisesti ottaen (joista monilla tuntuu olevan joihinkin yksittäisiin havaintoihin perustuva mielipide, joka yleistetään koskemaan kaikkia).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi