Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyysin vertaistukea 2 vai 3 vanhemmuuteen

Vierailija
02.10.2023 |

Asiassa jossa raskauduin 42 vuotiaana ehkäisystä huolimatta. Mies ja minä molemmat väsyneitä, mutta molemmat myös lapsirakkaita. Mies kokee että kolmas on liikaa kahdelta pois, aikaa, materiaa ja mahdollisuuksia, ja on enemmän keskeytyksen kannalla.

Olisi ollut tärkeää lukea fiksujen vanhempien kokemuksia, mutta joku keskeytyksen vastainen oli poistattanut ketjun.

Jatketaan tähän kokemuksia siitä, miten kolmen kanssa on paljon raskaampaa.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, kun siellä oli paljon 2 ja 3 vanhempien kertomuksia miten paljon kolmas lapsi on muuttanut elämää rankemmaksi ja vielä köyhemmäksi. Olisin halunnut lukea nämä vastaukset.

Vierailija
2/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata liikaa nojata päätöksenteossa muiden ihmisten kokemuksiin ja mielipiteisiin koska jokainen perhe ja tilanne on erilainen. :) Tärkeintä sun olis nyt sen oman puolison kanssa keskustella perusteellisesti ja teette oma päätöksenne ihan itse omista lähtökohdista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän niin hyvin Ap 🙏

Täällä moni tekee kiusaa. Mä näin sen ja tosiaan useampi oli kirjoittanut että elämä muuttuu paljon raskaammaksi ja kalliimmaksi kolmen kanssa.

Vierailija
4/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ap sinun jaksaminen tällä hetkellä, entä miehen? Millaisen tulevaisuuden haluaisitte? Uusi lapsi kuulosti lähtökohtaisesti ehdottomalta eiltä, kun tuplaehkäisyä käytitte.

Vierailija
5/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ap sinun jaksaminen tällä hetkellä, entä miehen? Millaisen tulevaisuuden haluaisitte? Uusi lapsi kuulosti lähtökohtaisesti ehdottomalta eiltä, kun tuplaehkäisyä käytitte.

Kiitos ystävällisestä lähestymisestä. Toivon todella apua nyt tähän keskusteluun ja ajatusten vaihtoon, vaikka päätös on minun. Kaikki vedettäjät, murhaajasta jauhavat, epäasiallisuuksia laukovat pois.

Molemmilla on siis univajetta sellaisen 3v ajalta. Minulla ylipainoa edellisistä raskauksista. Tyttö täyttää meillä nyt 3 ja poika on vasta vähän yli 1.. Erittöin tarvitsevia vielä molemmat.

Mies on ihan rikki. Mutta tekevä ja aktiivinen isä.

Asuntolaina Helsingissä, pk maksut, vakuutukset, ruoka, auto ja sitten ei enää rahaa jääkään mihinkään ylimääräiseen kuten matkoihin, hyvinvointiin tai säästöön. Molemmilla hyvät koulutukset ja työt mutta inflaatio on niin kova samoin asuminen ja eläminen pääkaupungissa

Ap

Vierailija
6/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata liikaa nojata päätöksenteossa muiden ihmisten kokemuksiin ja mielipiteisiin koska jokainen perhe ja tilanne on erilainen. :) Tärkeintä sun olis nyt sen oman puolison kanssa keskustella perusteellisesti ja teette oma päätöksenne ihan itse omista lähtökohdista. 

Kyllä täällä saa todellakin apua kysyä. Tämä palsta on vertaistukeen. Moni, moni vanhempi on pyöritellyt aivan samaa asiaa. Ilkeily ei auta mitään.

Vierailija
7/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolison keskustelu on:

Elämä menee tiukaksi. Meillä on vastuu kahdesta olemassa olevasta lapsesta ja heidän elättämisestään. Puoliso ei ole nukkunut kunnolla pariin vuoteen kun lapset herättää, ja hoitaa fyysisesti heitä myös paljon, ja ei ole ollut missään matkoilla tai ostanut itselleen mitään, ei käy missään hieronnassa tai hyvinvointijutuissa, kun lasten hankinnat, menot ja tekemiset menevät aina edelle.

Ei hänen kans tule enempää juttua. Ei toki pakota keskeytykseen.

Vierailija
8/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia Ap

🙁😕🙏

Vierailija
9/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on pakko asua Helsingissä? Muuttakaa muualle, jää rahaa ja elämä on leppoisaa.

Vierailija
10/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas on ihana! Moni päivitteli. Mutta se johtuu siitä, että moni on juuttunut ajatukseen kahdesta lapsesta.

Minulla kolme aikuista poikaa. Kun kolmas syntyi, tuli toki lisää vauhtia. Mutta ihan normaaliin autoon mahtuu hyvin kolme lasta. Mitään kallista tms lisää ei tsrvitse hankkia. Ota vastaan teidän kuopus!

Vierailija
11/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on pakko asua Helsingissä? Muuttakaa muualle, jää rahaa ja elämä on leppoisaa.

Miehellä niin hyvä työ, samoin itsellä, että mies on tosi haluton edes miettimään tätä. Ap

Vierailija
12/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hänet ilolla vastaan kirjoitti:

Kolmas on ihana! Moni päivitteli. Mutta se johtuu siitä, että moni on juuttunut ajatukseen kahdesta lapsesta.

Minulla kolme aikuista poikaa. Kun kolmas syntyi, tuli toki lisää vauhtia. Mutta ihan normaaliin autoon mahtuu hyvin kolme lasta. Mitään kallista tms lisää ei tsrvitse hankkia. Ota vastaan teidän kuopus!

Meillä isovanhemmat ovat kuolleet.

Mies tekee pitkää päivää.

Jos tulee vauva, isommat lapset eivät pääse uintiin, liikuntaharrastukseen tms vaan ovat pääosin jumissa sen takia että äiti ei pääse liikkumaan. Isän pitäisi tehdä töitä että elintaso paranisi, mutta ei voi kun 3 sitoo paljon enemmän kuin kaksi.

Vauva kulkee mukana, jonnekin joo, mutta ei yksi vanhempi saa vietyä kolmea alle 4v minnekään. Hyvä kun kahta saan vietyä. Myös matkat loppuvat.

Kyllä tämä huolestuttaa. En halua että meidän reipas 3v joutuu näin nuorena väkisin isoksi ja omatoimiseksi..

Myös keskeytys pelottaa. Sattuuko se. Sairaalassa vakuutettiin että on kuin menkat näin varhaisilla viikoilla. Pelottaa julmetusti molemmat vaihtoehdot 😢😢😢

Ap

Vierailija
13/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tähän asti kokenut että 2 lapsen perhe on aika pieni. Teillä on tyttö ja poika jotka eivät ole aikuisena välttämättä tekemisissä keskenään niin paljon. Toinen voi muuttaa ulkomaille. Fakta on että kahden kanssa aikaa jää ennemmän itselle.

Vierailija
14/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyppy kahdesta lapsesta kolmeen oli pienempi kuin yhdestä kahteen. Kolmas oli lopuksi ilonaihe isoveljelle, joka ei ollut niin läheinen keskimmäisen kanssa.

Pikkulapsiaika on uuvuttavaa ja sitovaa joka tapauksessa. Kolmen pienen kanssa olin enemmän kotona, mutta lasten kasvettua isompi lapsiluku oli plussa.

Vierailija
15/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta hyppy kahdesta lapsesta kolmeen oli pienempi kuin yhdestä kahteen. Kolmas oli lopuksi ilonaihe isoveljelle, joka ei ollut niin läheinen keskimmäisen kanssa.

Pikkulapsiaika on uuvuttavaa ja sitovaa joka tapauksessa. Kolmen pienen kanssa olin enemmän kotona, mutta lasten kasvettua isompi lapsiluku oli plussa.

Millä tavalla se oli plussa? Teinit haluavat vaatteet, iPhonet, teatteriin ja matkalle, niin kahdelle sen pystyy jotenkin kustantamaan, mutta miten ihmeessä kolmelle? Pakostikin joutuu paljosta tekemisessä, harrastamisessa luopumaan Sanomaan ei. Särkee sydämen

Vierailija
16/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hänet ilolla vastaan kirjoitti:

No ei mahdu normaaliin autoon kolme alle 4v istuinta, triplarattaat ja hoitolaukut sitten mitenkään.

Vierailija
17/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap kuulostaa että tiedät kyllä mitä haluat tehdä.

Vierailija
18/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta on tosi ok silloin kun esikoisen ja kuopuksen ikäero on vähintään 6-7 vuotta.

Vierailija
19/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailen usein somessa jo vanhempien äitien taustakuvia joissa on upeat lapset My beloved 4 daughters mutta miten ihmeessä he ovat selvinneet? Tuntuu yhdeltä kituuttamiselta meillä nyt

Vierailija
20/63 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon näkökulmia saman kokeneilta 🙏🙏🙏

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi