Meneekö ihan oikein? - Elatusmaksuista
Tilanne on se että lapsen isällä tulot tippuneet, nyt nettotulot vain noin 1500€/kk. Hän haluaa mennä korjaamaan elatusmaksun määrän lastenvalvojalle, aikakin jo ilmeisesti varattuna.
Se, että exän tulot ovat tippuneet, ei vaikuta mitenkään siihen että lapsen elatustarve olisi pienentynyt. Aivan samalla lailla lapsi kuluttaa kuin aikaisemminkin, joten elatusmaksun tulisi pysyä ennallaan. Meneekö tämä nyt ihan oikein?
Ja jos joku tietää elatusmaksuista enemmänkin; Kuinkakohan paljon lastenvalvojan mukaan 1500 euron nettotuloilla sitten pitäisi maksaa elatusmaksuja? Minulla ja exällä tulot ja menot samaa luokkaa ja molemmat ollaan uusissa avoliitoissa, itselläni lisäksi toinen lapsi elätettävä nykyisen kumppanin kanssa.
Kommentit (57)
Eli jos mies maksaa elareita ym yhteensä n. 300€ niin se tarkoittaa, että lapsen kulut ovat 600€ kuussa. Kun sinunhan kuuluisi maksaa niistä puolet. Aika huimat kulut lapsella. Syökö se päivittäin kaviaaria vai mikä on homman nimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää nyt vaan sinne lastenvalvojalle, niin siellä asia katsotaan ja selitetään niin, että kumpikin ymmärtää.
Niin näköjään pitää mennä. Mielestäni tämä on kuitenkin väärin, ei lapsen pitäisi joutua kärsimään siitä että isän tulot tippuvat.
Mikäli sun tulot tippuisivat, kärsisi lapsesi siitä ihan yhtälailla...
Sinä ja eksä kustannatte kimpassa yhteisen lapsenne, sinä ja nyksäsi taas teidän yhteisen. Lopputulemana sinä kstannat kahta lasta, muut vain yhtä.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos mies maksaa elareita ym yhteensä n. 300€ niin se tarkoittaa, että lapsen kulut ovat 600€ kuussa. Kun sinunhan kuuluisi maksaa niistä puolet. Aika huimat kulut lapsella. Syökö se päivittäin kaviaaria vai mikä on homman nimi?
Ei vaan jopa 700, sillä lapsilisä kuuluu mukaan!
Vierailija kirjoitti:
Öh. Lapsia ei pidä hankkia jos ei niihin ole varaa.
Oh, viittaat ilmeisesti viimeiseen virkkeeseeni. Kyllä on varaa, mutta itsestään selväähän se on että kun minulla on kaksi lasta niin enemmän menee rahaa kuin vain yhteen, niinkuin exällä. Eli minun elatuskykyni on heikempi, koska minulla ja exällä saman suuruiset tulot.
Meneehän ydinperheissäkin enemmän rahaa lapsiin, jos niitä on useampi kuin yksi. Kärjistetysti sanoen, jokainen uusi lapsi siinä ydinperheessäkin tarvitsee oman osuutensa vanhempien rahoista. Muiden osuuksia tarvitsee silloin pienentää, jotta rahat saadaan riittämään, tai tarvitaan lisää tuloja (jos halutaan, että henkilökohtainen rahamäärä pysyy samana). Jos tulot vielä pienenevät vaikuttaa se asiaan vielä enemmän.
Näin naisena kyllä hävettää lukea tuollaista naisenlogiikkaa... 😣
Ei sun toinen lapsi kuulu tähän hommaan lainkaan. Sillähän on ihan oma isä, jonka pitäisi osallistua sen lapsen elättämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh. Lapsia ei pidä hankkia jos ei niihin ole varaa.
Oh, viittaat ilmeisesti viimeiseen virkkeeseeni. Kyllä on varaa, mutta itsestään selväähän se on että kun minulla on kaksi lasta niin enemmän menee rahaa kuin vain yhteen, niinkuin exällä. Eli minun elatuskykyni on heikempi, koska minulla ja exällä saman suuruiset tulot.
No eihän se noin mene. Sinun ja eksän lapsi on teidän puoliksi. Tietenkin sinun pitää lapsesta maksaa sama kuin hänkin. Se toka lapsesi on ihan oma mokasi, eikä kuulu eksälle.
Ei se mene fifty-fifty, vaan kummankin osapuolen elatuskyvyn suhteessa. Jos kummallakin on suunnilleen yhtä pienet tulot, niin kuin AP sanoo, elatuskyky on molemmilla aika samanlainen periaatteessa. AP:n toinen lapsi kuitenkin pienentää hänen elatuskykyään, eli sikäli hän on tässä oikeassa.
Elatusmaksua ei käsittääkseni kovin pienistä heilahduksista määrätä uudelleen, mutta voi olla, että Kela maksaa erotuksen, niin että tilanne pysyy AP:n kannalta samana. Tätä kannattaa kysyä Kelalta ja lastenvalvojalta.
Vierailija kirjoitti:
Vanha laskelma on tehty silloin kun exällä oli melkein tonnin verran paremmat tulot kuin nyt. Itselläni taas oli yhtä huonot kuin nytkin, jonka takia lastenvalvoja laski silloin että exä maksaa enemmän koska minulla ei ole yhtä hyvää taloudellista mahdollisuutta elättää lasta. Käsittääkseni tuo on ihan yleinen käytäntö että lapsen elatuksentarve suhteutetaan vanhempien tuloihin ja tämän kautta määrätään elatusmaksun suuruus.
Itse olen ollut tässä välillä kaksi vuotta uuden lapsen kanssa kotona jolloin olin käytännössä täysin tuloton, en silti lähtenyt vaatimaan exää lastenvalvojalle muuttamaan elatusmaksun määrää. Noh, näköjään sitä voi korjata 6kk takautuvastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan jopa 700, sillä lapsilisä kuuluu mukaan!
Lapsen osuus asuntolainassa tai vuokrassa on aika monta saturaista.
Ei se mene fifty-fifty, vaan kummankin osapuolen elatuskyvyn suhteessa. Jos kummallakin on suunnilleen yhtä pienet tulot, niin kuin AP sanoo, elatuskyky on molemmilla aika samanlainen periaatteessa. AP:n toinen lapsi kuitenkin pienentää hänen elatuskykyään, eli sikäli hän on tässä oikeassa.
.
Juuri tätä tarkoitin, kiitos!
Jos joku katkera ämmä yrittäisi nyhtää minulta rahat vielä puhkottuaan kumit ja jätettyään pillerit syömättä ja synnytettyään lapsen, jota en halua, niin kostoksi ottaisin 18 vuoden työttömyysputken, jotta joutuisin maksaa tuolle limakasalle mahdollisimman vähän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
.
Eli sinun elatuskykysi voi aleta mutta isänkö ei? Millä perusteella?
Siis exäsi maksaa nyt yhdestä lapsesta 250 e/kk plus puhelimen ja vakuutuksen? Mitkä hänen nettotulonsa ovat ennen siis olleet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Eli sinun elatuskykysi voi aleta mutta isänkö ei? Millä perusteella?
Ei minua aikaisemmin kiinnostanut käydä sopimassa uusia elatusmaksuja, tyytyväisenä sinnittelin ihan vain vanhempainrahoilla, mutta korjataan sekin nyt sitten samalla kertaa takautuvasti kerta exä tälle tiette halusi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Siis exäsi maksaa nyt yhdestä lapsesta 250 e/kk plus puhelimen ja vakuutuksen? Mitkä hänen nettotulonsa ovat ennen siis olleet?
Noin 2200, jos oikein muistan.
Vierailija kirjoitti:
Tähän asiaan vielä palatakseni, tämän laskurin ( http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri ) mukaan lapsen elatustarve on 576,32€, eli hyvin lähelle pääsit.
Exäsi maksaa sinulle tulevaisuudessa enintään sen minimin eli n.150.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän asiaan vielä palatakseni, tämän laskurin ( http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri ) mukaan lapsen elatustarve on 576,32€, eli hyvin lähelle pääsit.
Tämä on ihan totta (tiedoksi siis myös kaikille niille, jotka ovat sitä mieltä, että lastenteolla voi pistää rahoiksi).
Tuolla laskurilla voi aika hyvin arvioida elatusavun määrän, luultavasti tulee olemaan noin 150 e/kk, koska exällä niin pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Exäsi maksaa sinulle tulevaisuudessa enintään sen minimin eli n.150.
Mutta jos lapsen elatustarve on tuo 576,32€, minkä juuri mainitsin, siitä miinus lapsilisä, niin molemmille jää maksettavaa 238,16€. Jos exä maksaisi vain 150€, minulle jäisi maksettavaa 326,32€.
Meillä on samanlaiset tulot ja menot, joten miksi minun pitäisi maksaa enemmän yhteisen lapsemme elatuksesta kuin exän?
Niin, että se exä pitäisi sitten imeä kuiviin. Tuollaiset naiset pilaavat meidän kaikkien naisten maineen.