eläinrakkaat lihansyöjät
Millä tavoin pidät itseäsi eläinrakkaana ihmisenä, jos kuitenkin tuet eläinen orjuuttamista, hyväksikäyttöä, tappamista ja raiskaamista ostamalla eläinperäisiä tuotteita?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en "ymmärrä" miten vegaani voi pitää lemmikkiä. Siis eläintä omaksi ilokseen. Se se vasta moraalitonta on.
Aika moni meistä on ottanut lemmikkinsä ennen veganismiaan, ja osa on ottanut ns rescue- eläimiä eli esim. löytöeläinkodista eläimen. Ja totta kai täytyy pitää huoli niistä elukoista jotka on kontolleen ottanut, ja vielä parempi jos ottaa kotiinsa eläimen, joka muuten päätyisi lopetettavaksi/joutuisi kärsimään ties kuinka kauan ilman kunnollista huolenpitoa.
Mäkin olin lihansyöjä ennen veganismia eli sen takia mä syön vielä lihaa, vaika olenkin vegaani.
Ymmärrän että etiikka ja rakkaus ei ole synonyymejä. En niin väittänytkään
Ymmärrän myös että moni ei halua elää ristidiidassa, joten keksii typeriä perusteita lihansyönnille. Aika näyttää millä vauhdilla yhteiskunta sivistyy sen verran että tehotuotantoa aletaan pitää eläinten "holokaustina"
Ei meille voida vielä kymmenien vuosien päästä opettaa että ihminen on sekasyöjä, kun tietoa on jo niin paljon sitä vastaan.
Ennen pidettiin normaalina pitää ihmisiä orjia, homous oli sairaus. Elämiä tapetaan tehotuotettuna. Näkisin vain että se pikkuhiljaa hiipuisi. ei varmaan meidän elinaikana radikaalisti. Eikä kokonaan varmaan ikinä.
Miten joku voi ajatella että olis huono kehityssuunta. Ehkä "vegaanivihakin" vähenee.. Nykypäivänä vegaanejakin on jokaisesta ääripäästä ja puolueesta. Ei ole viherpiipertäjien juttu vaan.
Ap
Itse olen sitä mieltä, että jos syö eläintuotteita, ei voi väittää rakastavansa eläimiä. Voi toki sanoa rakastavansa esim. koiria, joiden syöminen ja huonosti kohtelu on yleensä sitten kauhistus.
Jokainen tekee päätöksen syömisistään oman tietonsa ja ymmärryksensä pohjalta. Valitettavaahan se on, että nykyään monella on niin huonosti faktatietoa erityisesti kotimaisesta tuotannosta. Minä syön kotimaista lihaa täysin ilman tunnontuskia. Ison teurastamon tuotteita (videot joihin aiemmin viitattiin, eivät olleet niiltä isoilta). Tietäen millaista tuotanto on ja miten ruokaketju toimii pellolta pöytään. Näen kyllä myös ongelmakohdat ja tiedän millaista kehitystyötä niiden eteen tehdään. Ymmärrän myös millaisia ongelmia ihmisen valkuaisensaannissa tulisi ilman kotieläintuotantoa. Silti en jatkuvasti kyseenalaista kenenkään vegaanin valintoja. He tekevät valinnan omilla faktoillaan.
Täytyy muistaa pyytää, että tutut tuottajat jatkossa kysyvät emakoilta, lehmiltä ja erityisesti hiehoilta luvan ennen siemennystä. Jos se nyt jonkun mieltä helpottaa.. Pitääköhän vastaus kirjata johonkin rekisteriin?
Ai niin unohtui mainita, että siis koen olevani eläinrakas. Kunnioitan eläinten elämää. Käyn kyllä myös ratsastamassa ja minulla on kissoja. Eli pahimmasta päästä eläinten elämän riistäjä..
52
Vierailija kirjoitti:
No en syö lihaa, mutta kalaa, munia ja maitotuotteita kyllä. Ensinäkään, en usko, että ihmiskunta ikinä tulee syömään ainoastaan kasvisravintoa. Siksi haluan tukea eettisempää ruokatuotantoa ostamalla mm. luomua.;
Eli sä tuet sitä, että maitokarja pidetään navetassa, mutta sen liha ja nahka heitetään menemään?
Kaloillakin on kivaa hormonialtaissaan vai syötkö itse onkimisiasi ahvenia vaan?
Niin ja kanatkin varmasti nauttii siitä, että ne asuu missä lienee pienessä tilassa ja vääntää munia sen kun ehtii.
Kun joskus tapaisi jonkun eettisen syöjän, jonka jutuissa olisi edes pieni hitunen logiikkaa. Yleensä juttujen taso on sama kuin uskovilla "kun mä uskon, että asia on näin, niin se on näin, ei järkeä tarvita, sä oot kuitenkin väärässä"
Olen kiinnostunut lihan alkuperästä ja syödään paljon kalaa ja riistaa. Ylämaankarjaa myös joka eettisesti tuotettu. Kasvatan myös itse kanoja (syödään kukot n. 5-6kk iässä) ja lihakaneja löytyy myös.
Pidän itseäni eläinrakkaana koska tykkään eläimistä ja niiden kanssa puuhastelusta. Tänään olen viettänyt paljon aikaa kasvimaalla kanojen kanssa ja juteltu niitä näitä + perkattu /lannoitettu yhdessä ensivuodeksi perunamaa. Myös eläinten tarhat on meillä viimeisen päälle. Tilavat ja siellä on puuhaa+ virikettä. Eläimet myös tykkäävät minusta, kanatkin tulee syliin silitettäväksi.
Minulle tärkeintä on eläimen eletty elämä, vaikka se päätyisikin pataan. Kamalaa katsottavaa kun ihmiset inhimillistävät lemmikkejään liikaa eivätkä osaa päästää irti kun aika tulee. Se jos mikä on vastenmielistä.
Mutta totta, tehotuotanto on vastenmielistä. Sitä pyrin välttämään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä, että jos syö eläintuotteita, ei voi väittää rakastavansa eläimiä. Voi toki sanoa rakastavansa esim. koiria, joiden syöminen ja huonosti kohtelu on yleensä sitten kauhistus.
Mä vihaan myös ihmisiä, koska kannatan eutanasiaa.
Jos leijona saa syödä lihaa selvitäkseen, niin voin minäkin. Turha vikistellä siellä kun muut ostavat vaatteita liikkeistä joissa ollaan käytetty lapsityövoimaa tuotteiden valmistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani enkä eläinrakas mut ärsyttää ihmiset jotka sanoo olevansa eläinrakkaita ja kuitenkin ostaa lihaa ym. Ihmettelen miten sen voi perustella siks kysyin.
Ap
Siis mitä? Tykkään kasvattaa pari possua ja sitten syödä ne jouluna. Ihan kivoja elukoita, mutta on ne hyvän makuisiakin. Enkä ole koskaan raiskannut possua.
Mua ärsyttää ihmiset, jotka väittää olevansa eettisesti tiedostavia ja sitten mättävät turpaansa maapallon toisella puolella tehotuotettua ja sen jälkeen joka suuntaan prosessoitua moskaa lapsityövoimalla tehdyt vaatteet päällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vegaani enkä eläinrakas mut ärsyttää ihmiset jotka sanoo olevansa eläinrakkaita ja kuitenkin ostaa lihaa ym. Ihmettelen miten sen voi perustella siks kysyin.
ApIhminen on luontaisesti sekasyöjä. Miksi eläisin luonnonvastaisesti?
Ihminen on kyllä luontaisesti kasvissyöjä, jos katsotaan hampaisiin ja leukaan ja suolistoon. Lihansyöjien leuat liikkuvat ylös ja alas pystyäkseen raatelemaan lihaa siinä missä kasvissyöjien leuat liikkuvat sivuttain (niinkuin ihmisen) pystyäkseen jauhamaan kasvisruuan. Lihansyöjien suolisto on lyhyt, kasvissyöjien pitkä. Eikö se ollut niin, että jos ihmisen suoliston levittäisi, niin se ylttäisi urheilukentän ympäri? Vain kasvisruokavalioinen tarvitsee niin pitkän suoliston.
Ole toki hyvä ja todista minun olevan väärässä. Mihin edes perustat sen, että ihmiset olisivat luontaisesti sekaaneja?
Vierailija kirjoitti:
Syömme pääasiassa riistaa, koska mieheni metsästää ja kalastaa. Riistaa ei kuitenkaan kaikille riitä. Haluavatko viherpiiperot, että lehmät, possut, kanat hiipuvat pikkuhiljaa sukupuuttoon, koska ilman ihmisen tarjoamaa suojaa eivät täällä pärjää? Jos koko maailmassa kiellettäisiin tuotantoeläimet niin niiden kohtalo olisi lajin sukupuutto aika pian.
Ehkä niiden sitten pitäisikin kuolla sukupuuttoon. Mutta ei, vedotaan siihen ja jatketaan tehotuotantoa ja annetaan eläinten kärsiä ihmisten vuoksi, eiksje?
Määrittele tehotuotanto ja kerro missä sitä harjoitetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApIhminen on luontaisesti sekasyöjä. Miksi eläisin luonnonvastaisesti?
Vai että luontaisesti. Mä haluan nähdä kun sä otat ja käyt ihan itse saalistamassa sen eläimen kynsillä ja hampailla.
Naurattaa nämä "KYLLÄ SITÄ LIHAA KUULUU NYT VAAN SYÖDÄ ME OLLAAN METSÄSTÄJIÄ" ulina kun nämä samat tapaukset kiljuu kun näkee hämähäkin ja ostaa lihansa pikkupaketissa kaupan lihatiskiltä.
Ihminen on sekasyöjä, minä en sitä ole "määrännyt" Ihminen ei saalista kynsillä ja hampailla, näin tekee osa lihansyöjäeläimistä. Osa lihansyöjistä ei metsästä lainkaan, vaan syö raatoja. Joten lihaa syövän ei tarvitse itse metsästää. Miksi väkisin yritetään vastustaa jotain ruokaa, mikä kuuluu ihmisen ravintoon?
Jokainen saa tietty syödä niin kuin itse haluaa, mutta vegaanien on turha väittää, että heidän ravintonsa on terveellinen ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömme pääasiassa riistaa, koska mieheni metsästää ja kalastaa. Riistaa ei kuitenkaan kaikille riitä. Haluavatko viherpiiperot, että lehmät, possut, kanat hiipuvat pikkuhiljaa sukupuuttoon, koska ilman ihmisen tarjoamaa suojaa eivät täällä pärjää? Jos koko maailmassa kiellettäisiin tuotantoeläimet niin niiden kohtalo olisi lajin sukupuutto aika pian.
Ehkä niiden sitten pitäisikin kuolla sukupuuttoon. Mutta ei, vedotaan siihen ja jatketaan tehotuotantoa ja annetaan eläinten kärsiä ihmisten vuoksi, eiksje?
Mistä sinä tiedät että eläimet kärsivät?
Ohis, tuo helpottaa kun pääset yli teini-iästä.
Ihan omin silmin olen sen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö vegaaneja saada vastuuseen sademetsien hakkuista?
Sitä sademetsäähän kaikkein eniten hakataan siksi että saadaan karjalle laidunmaata.
Juu muttei suomalaisille naudoille, jotka syö kotimaista rehua. Kannattaa niiden jenkkilää käsittelevien dokkarien lisäksi perehtyä myös kotimaiseen tuotantoon, arvon veget. :)
Suomeen tuodaan soijaa ihan kamalia määriä, nimenomaan tuotantoeläimille ruuaksi. Ei tuotantoeläimet todellakaan syö vain kotimaista rehua.
Kotona on kissoja ja koira. Syön possua,Nautaa ja tipuja.
Jouluna meillä on kinkku.
Ei keräkaalia tai nyhtökaurakinkunkorviketta.