Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

eläinrakkaat lihansyöjät

Vierailija
07.09.2016 |

Millä tavoin pidät itseäsi eläinrakkaana ihmisenä, jos kuitenkin tuet eläinen orjuuttamista, hyväksikäyttöä, tappamista ja raiskaamista ostamalla eläinperäisiä tuotteita?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö halal-lihaa.

Kannattaisi, jos on Suomessa teurastettua. Halal-teurastuksessa on aina eläinlääkäri paikalla valvomassa toisin kuin suomiteurastuksessa. Halal-teurastuksessa pitää Suomen lain mukaan tainnuttaa eläin ja verenlasku aloittaa heti siinä sen jälkeen. Jos katsoitte MOT:n niin normiteurastuksessa saattaa osaamattomampi teurastamotyöntekijä alkaa puuhastella muuta ja eläin, jolle ammuttu pulttipistoolilla pysyvä aivovamma, siitä vielä virota tuskissaan. Yhdessä Ylen näyttämässä OE:n kuvaamassa salavideossa lehmä heräsi moneen kertaan.

Ulkomainen halal on toki usein täyttä eläinrääkkäystä. Kotimainen, virallisen teurastamon tekemä ei. MOT:n jälkeen olen miettinyt, pitäisikö minun ihan eläinten ystävänä alkaa suosimaan kotimaista halalia. Tosin sikaa ei taida olla tarjolla halal-versiona. :S

Vierailija
22/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en syö lihaa, mutta kalaa, munia ja maitotuotteita kyllä. Ensinäkään, en usko, että ihmiskunta ikinä tulee syömään ainoastaan kasvisravintoa. Siksi haluan tukea eettisempää ruokatuotantoa ostamalla mm. luomua. Toisekseen mulla on eräs suolistosairaus sekä useita ruoka-aine allergioita, jotka rajaavat jo aika tavalla mun ruokavaliotani, joten ihan terveyssyistä en tämän enempää halua rajoittaa ruokavaliotani enää eettisyyden nimissä. Tuotantoeläinten olot koskettaa mua kyllä kovasti, mutta oletko unohtanut, että on maailmassa paljon muitakin eläimiä, joilla menee huonosti? Itse teen työtä kodittomien kissojen parissa, ja kyllä siinäkin työn sarkaa riittää. Pelkästään Suomessa hylätään 20 000 kissaa vuosittain. 

Mun mielestä jokainen tekee eläinten eteen sen, mihin kykenee. Yksi korsi kekoon on parempi kuin ei mitään. Turha kenekään heittäytyä marttyyriksi, koska kukaan ei yksin pelasta maailmaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en "ymmärrä" miten vegaani voi pitää lemmikkiä. Siis eläintä omaksi ilokseen. Se se vasta moraalitonta on. 

Aika moni meistä on ottanut lemmikkinsä ennen veganismiaan, ja osa on ottanut ns rescue- eläimiä eli esim. löytöeläinkodista eläimen. Ja totta kai täytyy pitää huoli niistä elukoista jotka on kontolleen ottanut, ja vielä parempi jos ottaa kotiinsa eläimen, joka muuten päätyisi lopetettavaksi/joutuisi kärsimään ties kuinka kauan ilman kunnollista huolenpitoa.

Vierailija
24/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kana maistuu hyvälle, sianliha maistuu hyvälle, naudanlihapihvi se vasta hyvälle maistuukin. Rakastan eläinten lihan makua, ts. olen siis eläinrakas.

Vierailija
25/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi nämä nykyajan viherpipertäjät pärjänneet ennen maatiloilla. Voi hyvän tähden.

Vierailija
26/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön samaa kuin kissani. Pitäisikö meidän alkaa vegaaneiksi? Ehkä mieluummin lakkaan olemasta eläinrakas. Olen kissarakas. Piut paut muista. Parempi?

Vierailija
27/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö kosher- tai halal-lihaa missään nimessä. Se ei ole hyvä loppu, en käsitä miten jumalien nimissä voidaan tehdä kaikin puolin väkivaltainen kuolema, kun nätistikin sen voisi tehdä.

"--tuet eläinen orjuuttamista, hyväksikäyttöä, tappamista ja raiskaamista ostamalla eläinperäisiä tuotteita?"

En ihan tiedä, mitä orjuuttamisella tarkoitat, mutta toivottavasti et sitten ainakaan harrasta ratsastusta. Eikö se oo aika orjuuttamista jos hevosta käsketään kiertämään ympyrää siltä kysymättä, näin jos villisti maalaillaan maailmankuvaa? Hyväksikäyttöstäkään en oikein tiedä. Uutisissa joskus oon lukenu, että esim sairas mies on hyväksikäyttänyt lasta. Tämä lienee olevan fyysisesti mahdotonta. Jos, jotain niin voit kyllä joutua lehmän hyväksikäyttämäksi, se kyllä hyppää kiimahöyryissään ihmisenkin päälle riittävän huonolla tuurilla.

Tappaminen, noh ikäväähän se on päättää toisen elämä, mutta hyvälaatuinen elämä ja hyvä kuolema missä kummassakaan ei tuskaa esiinny, tekevät siitä mielestäni paremman. Jos koet suuret teurastamot ongelmana, niin vaihtoehtona on aina pienteurastamot, joista varmasti saat ostaa lähiseutusi rekosta tai kaupoista. 

Raiskaaminen taas on mielestäni erikoinen termi keinosiementämiselle. Se on fyysisesti mahdollista ja kivutonta lehmälle, jos se olisi kauheaa eläimelle, se kyllä tekisi asian selväksi esimerkiksi potkimalla. Kokemuksella voin sanoa, että lehmä lataa taaksepäin melko napakan potkun, kun vahingossa säikäytin sen (lehmä ei näe kovin hyvin taakse tai sen puoleen suoraan pään eteenkään, kun silmät pään sivuilla), joten siinä olis seminologin sääret sinisenä. Muutenkin keinosiementäessä lehmä ja siihen käytettävä sonni on tarkkaan valittu; pienelle lehmälle ei missään nimessä kannata laittaa suurta liharotua tai jälki on rumaa. Muutenkin lehmän tulee olla riittävän vanha ja fyysisesti kykenevässä kunnossa. Luonnossa ei sonni turhia kysele, että oletko sinä varmasti fyysisesti valmis hypätessään pikkuhiehon ensimmäiseen kiimaan.

Juttua riittäisi vielä vaikka kuinka, mutta en viitsi romaania kirjoittaa. :)

Olen maatilan kasvatti, ja minä kehtaan käsi sydämellä teille kaikille suositella kotimaista puhdasta lihaa, maitoa tai vaikkapa kananmunia kokemusteni ja maatalousopintojeni pohjalta. Jos jostain syystä et niitä halua ostaa, ostathan kotimaisia kasviksia. Kiitämme valinnastasi! :)

Vierailija
28/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitäis?

Sama kun "ei nykyihmisistä olis homojen/tummaihoisten syrjintään/orjuuttamiseen"

Eiks se oo vaan hyvä asia ettei ole. Edistystä tähänkin eläinten oikeuksiin.

Vierailija
29/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön samaa kuin kissani. Pitäisikö meidän alkaa vegaaneiksi? Ehkä mieluummin lakkaan olemasta eläinrakas. Olen kissarakas. Piut paut muista. Parempi?

Mun puolesta saat ihan vapaasti syödä lihaa, mutta pakko sanoa että kissan ja ihmisen vertaaminen on aika typerää. Kissa on lihansyöjä, ihminen ei ole.

Vierailija
30/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vegaaneja saada vastuuseen sademetsien hakkuista?

Sitä sademetsäähän kaikkein eniten hakataan siksi että saadaan karjalle laidunmaata.

Vierailija
31/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani enkä eläinrakas mut ärsyttää ihmiset jotka sanoo olevansa eläinrakkaita ja kuitenkin ostaa lihaa ym. Ihmettelen miten sen voi perustella siks kysyin.

Ap

Ihminen on luontaisesti sekasyöjä. Miksi eläisin luonnonvastaisesti?

Vai että luontaisesti. Mä haluan nähdä kun sä otat ja käyt ihan itse saalistamassa sen eläimen kynsillä ja hampailla.

Naurattaa nämä "KYLLÄ SITÄ LIHAA KUULUU NYT VAAN SYÖDÄ ME OLLAAN METSÄSTÄJIÄ" ulina kun nämä samat tapaukset kiljuu kun näkee hämähäkin ja ostaa lihansa pikkupaketissa kaupan lihatiskiltä.

Vierailija
32/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on vakavasti käsitteet sekaisin. Eivät etiikka ja rakkaus ole synonyymejä.

Eivät vegaanit ole vegaaneita, koska kanit ovat heistä söpöjä ja ihania. Vegaanit eivät ole sen eläinrakkaampia kuin muutkaan. Osalle eettiset syyt liittyvät kaiken elollisen kohteluun, osalle ympäristönsuojeluun. Lihantuotanto saastuttaa valtavasti, ei siinä merkitse mitään se, ovatko karvaiset eläimet kivoja lemmikkeinä vai ei.

Lihansyöjä taas näkee osan eläimistä, ihminen mukaan lukien, lihansyöjinä. Tällöin lihan syöminen ei ole mikään moraalikysymys. Lemmikkeinä pidetään useimmiten toisia lihansyöjiä kuten kissoja ja koiria. Osin ehkä tähän liittyen ihmiset eivät yleensä syökään kissoja ja koiria.

Aloituksessa ei ole mitään logiikkaa.

Vierailija
33/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani enkä eläinrakas mut ärsyttää ihmiset jotka sanoo olevansa eläinrakkaita ja kuitenkin ostaa lihaa ym. Ihmettelen miten sen voi perustella siks kysyin.

Ap

Ihminen on luontaisesti sekasyöjä. Miksi eläisin luonnonvastaisesti?

Vai että luontaisesti. Mä haluan nähdä kun sä otat ja käyt ihan itse saalistamassa sen eläimen kynsillä ja hampailla.

Naurattaa nämä "KYLLÄ SITÄ LIHAA KUULUU NYT VAAN SYÖDÄ ME OLLAAN METSÄSTÄJIÄ" ulina kun nämä samat tapaukset kiljuu kun näkee hämähäkin ja ostaa lihansa pikkupaketissa kaupan lihatiskiltä.

Ihminen on sekasyöjä, minä en sitä ole "määrännyt"  Ihminen ei saalista kynsillä ja hampailla, näin tekee osa lihansyöjäeläimistä. Osa lihansyöjistä ei metsästä lainkaan, vaan syö raatoja. Joten lihaa syövän ei tarvitse itse metsästää. Miksi väkisin yritetään vastustaa jotain ruokaa, mikä kuuluu ihmisen ravintoon?

Jokainen saa tietty syödä niin kuin itse haluaa, mutta vegaanien on turha väittää, että heidän ravintonsa on terveellinen ihmiselle.

Vierailija
34/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään yhteyttä sillä, että ostaa eläintuotteita siihen että eläinten orjuutta, raiskausta tai hyväksikäyttöä tukisi. Tappaminen toki tapahtuu mutta käytämme siitä sanaa teurastus, kuvaamaan eri arvostustamme ihmisten ja eläinten hengelle. Mikä on täysin normaalia.

Ihminen on tarkoitettu syömään myös lihaa. Vegaanit ei sille voi mitään, eivätkä tule ikinä näkemään maailmaa jossa näin ei olisi.

Kun ostat maitotuotteita, annat sille maitotilan pitäjälle syyn jatkaa lehmiensä orjuuttamista, raiskausta jne jne. Ts. rahoitat tuota toimintaa. En nyt yhtään ymmärrä että miten voi olla näkemättä tätä yksinkertaista syy-seuraussuhdetta.

Se, että jokin on normaalia, ei tee siitä oikeaa.

En kuvittele villeimmissä unissanikaan, että kaikki yhtäkkiä jättäisivät eläinten riiston ja orjuutuksen. Sen sijaan kuvittelen ja tiedän, että yksikin kärsimyksentäyteinen elämä vähemmän on tavoittelemisen arvoinen asia. Joidenkin laskelmien mukaan vegaani pelastaa (teoriassa) yli 300 eläintä vuodessa.

Ja ihminen on tarkoitettu mm. kävelemään kymmeniä kilometrejä päivässä, kuolemaan paljon nuorempina kuin nykyisin kuollaan, elämään luonnon armoilla, jne... Ja eläimet on tarkoitettu sinne luontoon kans.

Vierailija
35/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään yhteyttä sillä, että ostaa eläintuotteita siihen että eläinten orjuutta, raiskausta tai hyväksikäyttöä tukisi. Tappaminen toki tapahtuu mutta käytämme siitä sanaa teurastus, kuvaamaan eri arvostustamme ihmisten ja eläinten hengelle. Mikä on täysin normaalia.

Ihminen on tarkoitettu syömään myös lihaa. Vegaanit ei sille voi mitään, eivätkä tule ikinä näkemään maailmaa jossa näin ei olisi.

Kun ostat maitotuotteita, annat sille maitotilan pitäjälle syyn jatkaa lehmiensä orjuuttamista, raiskausta jne jne. Ts. rahoitat tuota toimintaa. En nyt yhtään ymmärrä että miten voi olla näkemättä tätä yksinkertaista syy-seuraussuhdetta.

Se, että jokin on normaalia, ei tee siitä oikeaa.

En kuvittele villeimmissä unissanikaan, että kaikki yhtäkkiä jättäisivät eläinten riiston ja orjuutuksen. Sen sijaan kuvittelen ja tiedän, että yksikin kärsimyksentäyteinen elämä vähemmän on tavoittelemisen arvoinen asia. Joidenkin laskelmien mukaan vegaani pelastaa (teoriassa) yli 300 eläintä vuodessa.

Ja ihminen on tarkoitettu mm. kävelemään kymmeniä kilometrejä päivässä, kuolemaan paljon nuorempina kuin nykyisin kuollaan, elämään luonnon armoilla, jne... Ja eläimet on tarkoitettu sinne luontoon kans.

Sun maailmantuskaa voisi helpottaa, että otat asioista selvää. Esimerkiksi sen, että maitotiloilla ei orjuuteta ja raiskata lehmiä.

Oot tainnut aika fringea matskua googlettaa kun olet tuollaiseen luuloon päätynyt...

Elikkä jos sä olisit joko puolet vuodesta päästäs kiinni ja pääsisit vaan n. 3-4 kk vuodesta päivisin ulos aidatulle alueelle, tai asuisit pihattonavetassa eli sama paitsi ettet ole päästäsi kiinni missään, ja tämä olisi koko elämäsi. Sinuun myös tungettaisiin joka vuosi jonkun spermaa ilman että sinulta kysyttäisiin mitään, kun saisit vauvan se vietäisiin luotasi pois viimeistään parin päivän ikäisenä, etkä näkisi sitä enää koskaan. Ja jos jokin menisi pieleen tai maidontuotantosi alkaa jostain syystä hiipua, sinut tapettaisiin.

Etkö tosiaan kutsuisi mitään ylläolevista orjuuttamiseksi, raiskaukseksi tai riistoksi?

Vierailija
36/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissa on 100% lihansyöjä, ihmisellä pitäisi olla ravinnosta 2/3 tai 3/4 kasvipohjaista. Kumpi teistä syö väärin, sinä vai kissasi? Kuulutko niihin "kissarakkaisiin", jotka syöttävät lihansyöjälemmikilleen viljamössöä, jossa on lihaa 4%?

Niin ja... Vedätkö itse sitä samaa kissanruokaa?

t. Meillä kissa syö lihat ja kalat raakana ja minä kypsänä kera monipuolisen kasvipuolen valikoiman

Vierailija
37/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä lihaa.

Ilman minua moni eläin olisi jäänyt kokematta elämän.

Elämä itsessään on päätarkoitus.

Vierailija
38/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vegaaneja saada vastuuseen sademetsien hakkuista?

Sitä sademetsäähän kaikkein eniten hakataan siksi että saadaan karjalle laidunmaata.

Juu muttei suomalaisille naudoille, jotka syö kotimaista rehua. Kannattaa niiden jenkkilää käsittelevien dokkarien lisäksi perehtyä myös kotimaiseen tuotantoon, arvon veget. :)

Vierailija
39/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi nämä nykyajan viherpipertäjät pärjänneet ennen maatiloilla. Voi hyvän tähden.

Äärimmäisen huonoa argumentointia. Voi hyvän tähden.

Vierailija
40/63 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs marttyyri sinä sitten olet?